یادداشت
مينتزبرگ‌‌عليه‌‌آموزشهاي‌‌مرسوم‌‌شغل‌‌مديريت، فروش به شركتها و سازمانها، و استارتاپ‌ها

(پرویز درگی .... صفحه 4)
مدیرمسئول مجله‌ی توسعه مهندسی بازار و مدیرعامل TMBA
چکیده: توسعه مهندسي بازار در فرم، صفحه‌آرايي، و طراحي تغييراتي كرده است كه هم در اين صفحه و هم در صفحات بعدي ملاحظه خواهيد كرد.
براي اين تغييرات، دو ضرورت اولويت داشت؛ الف - بازخورد خوانندگان و اهالي بازاريابي، و ب - تغيير رفتار "مطالعه" بويژه با گسترش روزافزون رسانه‌هاي اجتماعي نظير تلگرام، اينستاگرام و روند روبه‌رشد اپليكيشن‌ها.
دو رويداد مهم در اين شماره آمده است كه مي‌خوانيد:
1-درگذشت جك تروت، نظريه‌پرداز جايگاه‌يابي (Positioning)
2- افتتاح سالن همايشهاي پروفسور مسعود حيدري در آموزشگاه بازارسازان (12 ارديبهشت 1396).
• جك تروت، نظريه‌پرداز جايگاه‌يابي، در ايران شناخته شده است. به گفته‌ي ژورناليستها، او براي ذهن و پول مصرف‌كنندگان جنگيد و در 82 سالگي درگذشت.
و...

سرمقاله/
رهبری کاروکسب

(دکتر مارتین گالسیان .... صفحه 6)
استاد دانشگاه امریکایی ارمنستان
چکیده: انسان در طول تاريخ حيات خود توانسته است مشكلات بسيار پيچيده‌اي را حل كند، اما در بسياري از موارد نيز ناتوان بوده است. انسان توانسته است به ماه سفر كند، با همنوعان خود در كشورهاي ديگر ارتباط برقرار كند، و بيماريهاي مرگبار را درمان نمايد. در مقابل، هنوز نتوانسته‌ايم به صورت صلح‌آميز در كنار هم زندگي كنيم، فقر را ريشه‌كن كنيم، و محيط زيست خود را براي نسلهاي آينده حفظ كنيم.
رهبري كليد گم‌شده براي حل بسياري از مشكلات بشري است. بسياري از اين مشكلات نيازمند تطبيق‌پذيري با واقعيت جديد جهان است و در بسياري از موارد هيچ‌كس راهي براي حل اين مشكلات نمي‌شناسد. افرادي كه عزم اين مشكلات را داشته باشند، بايد از شجاعت لازم براي پذيرش اين مسئوليت برخوردار باشند، خود را در خط مقدم جبهه‌ي تلاش قرار بدهند، و امور را به پيش ببرند.
رهبري كار بسيار دشواري است. رهبري صرفاً راضي كردن افراد نيست، مانند آنچه سياستمداران انجام مي‌دهند و با اين كار ارزش رهبري را پايين مي‌آورند. در واقع، رهبري واقعي اين نيست كه آنچه افراد دوست دارند را به آنها بگوييد بلكه، بايد چيزي به آنها بگوييد كه آنها نياز دارند بشنوند. هر روز فرصتي براي ما است تا سؤالات مهمي را مطرح كنيم، در
مورد ارزشهاي بالاتري صحبت كنيم، و تنشها و تعارضاتي را كه تاكنون حل نشده‌اند، واكاوي كنيم...

استارتاپ‌ها /
توانمندسازی مدیران با گجت‌های پوشیدنی مدیریت استرس و خواب؛ گجت‌های شناسایی احساسات(گروه خبرنگاران .... صفحه 8)

• چکیده:
نمايشگاه بين‌المللي تهران از تاريخ دوم تا پنجم خرداد ماه امسال (1396) ميزبان ششمين نمايشگاه بين‌المللي فناوري و نوآوري اينوتكس (INOTEX) بود كه ‌به همت پارك فناوري پرديس، و با حضور بيش از 300 شركت داخلي و خارجي برگزار شد.
در نمايشگاه سال گذشته (اينوتكس 2016)، تعداد 82 شركت خارجي و 92 شركت داخلي حضور داشتند و با برگزاري 150 جلسه‌ي مذاكره بين شركتها، 66 تفاهمنامه‌ي همكاري ميان شركتها منعقد شد كه تاكنون 8 قرارداد با ارزش حدودي 20 ميليون دلار به امضا رسيده است.
هدف اصلي اينوتكس گردهمايي دانشمندان، متخصصين، فعالان علوم و شركتهاي پيشرو در زمينه‌ي فناوري از سراسر جهان بود. تبادل اطلاعات گوناگون در زمينه‌ي قيمتهاي رقابتي در سطح جهاني، آخرين استانداردهاي كيفي، آخرين پيشرفتهاي صنعتي، دستاوردهاي پژوهش علمي و ايده‌هاي اقتصادي - تكنولوژيكي، به وجود آوردن زمينه‌ي مساعد به‌منظور اجراي ملاقاتهاي سياسي و اقتصادي بين هيأتهاي بلندپايه‌ي كشورها با هدف ايجاد حسن تفاهم ميان آنها و همچنين آشنايي مردم و متخصصين با فناوري و تكنيكهاي جديد و مدرن در سطح جهاني، بالا بردن سطح كمّي و كيفي توليد و آشنا ساختن كشورهاي مختلف با امكانات و استعدادهاي ديگر كشورها از ديگر اهداف برگزاري نمايشگاه به شمار مي‌رود.
در اين رويداد كه با هدف تعريف همكاريهاي بين‌المللي فناوري ‌و ارتقاي توان فناورانه‌ي شركتهاي ايراني و با پشتيباني معاونت علمي‌ و فناوري رياست‌جمهوري برگزار شد، جمع كثيري از صاحبان فناوري، صنعتگران، دانشمندان و بازرگانان داخلي و خارجي حضور داشتند. استارتاپها، شركتهاي دانش بنيان، شتاب‌دهنده‌ها، سرمايه‌گذاران و شركتهاي خارجي براي ارئه‌ي محصولات‌شان با فناوري جديد از جمله شركتهايي بودند كه در اين نمايشگاه حضور داشتند...

اخبار بازاریابی /
بازار خبر (صفحه 12)

• افتتاح اولین کتابفروشی آمازون بعد از بیست سال
• رویکرد متفاوت ایکیا در کمک به پناهندگان
• بازگرداندن پرداختهای درون‌برنامه‌ای کودکان به‌وسیله‌ی آمازون
• خروج مدیر اجرایی دیزنی از شورای ترامپ
• خشم خانواده‌ی سلطنتی بلژیک از برگرکینگ
• عرضه و فروش نوتلا در شیشه‌های شخصی‌سازی‌شده
• کاهش شکر بدون کاهش فروش در کوکاکولا
• سیستم تشخیص چهره ی مسافران در جت‌بلو
• شتاب‌دهنده‌ی استارتاپی ایکیا
• مسترکارت در سیستم حمل‌ونقل مکزیکوسیتی
• استفاه از واقعیت مجازی برای آموزش کارکنان والمارت
• شبیه‌سازی پرواز با اتحاد برای دانش‌آموزان استثنایی
• میز فوتبال‌دستی مسترکارت با بازیکنان زن
• اشتباه 45 میلیون دلاری اوبر
• پایان همکاری قطر ایرویز و بارسلونا
• ارزشمندترین برندهای جهانی
• خرید اینترنتی، خرده‌فروشی اینترنتی را ورشکست کرد
• رستوران کامیونی مک‌دونالد
• تحویل یک‌ساعته‌ی سفارشات به‌وسیله‌ی ربات تسکو
• راه‌حل اوبر برای فرار از آشفتگی: استخدام استاد هاروارد
• راهکار جالب لوفتانزا برای جلب مشارکت کارکنان و مشتریان
• ولوو کامیون حمل زباله‌ی خودران تولید می‌کند
• بلیت فستیوال موسیقی از برچسبهای کوکاکولا
• کامیون سیار استارباکس
• ورود هوآوی به بازار لپ‌تاپ
• تویوتا ماشین پرنده می‌سازد
• فورد مدیر اجرایی‌اش را کنار گذاشت

صدای بازار /
مدیریت منابع انسانی؛ وظایف و تجربیات کاربردی (گردآوری: زهرا جورابلو................ صفحه 18)

چکیده: به سراغ "استادان دانشگاه" و "استادان بازار" در حوزه‌ی مدیریت منابع انسانی رفتیم و سؤالات زیر را از آنها پرسیدیم:
1- مدیریت منابع انسانی چیست؟
2- وظیفه‌ی اصلی مدیر منابع انسانی چیست؟ (در تعریف و در عمل)
3- چه تجربیات و نکات کاربردی در این زمینه داشته‌اید.
دکتر سعیدشهبازمردای، مشاور و مدرس حوزه‌ی منابع انسانی و استراتژیک، دکتر حسین صفرزاده، دبیر کمیته‌ی منابع انسانی انجمن شرکتهای پخش ایران، و دکتر بی‌بی‌مرجان فیاضی، عضو هیأت‌علمی گروه منابع انسانی دانشکده‌ی مدییت دانشگاه تهران، پاسخگوی سؤالاتمان بودند.

گفت‌وگو /
مینتزبرگ علیه "آموزشهای مرسوم شغل مدیریت"

(گفت‌وگو و تدوین: احمد آخوندی – محسن جاویدمؤید................ صفحه 22)
چکیده: علي بابايي، مترجم كتاب "مديريت؛ از خيال تا واقعيت" اثر هنري مينتزبرگ است كه در گفت‌وگو با "توسعه مهندسي بازار" از ديدگاههاي مينتزبرگ مي‌گويد.
بابايي، مدير گروه توسعه‌ي مديريت در "پژوهشكده‌ي سياستگذاري علم، فناوري و صنعت - دانشگاه صنعتي شريف" است.

وي در كارنامه‌ي كتابهاي ترجمه‌اي‌اش، كتاب ديگري از مينتزبرگ دارد با عنوان "ردگيري استراتژيها؛ به سمت يك تئوري عمومي در مورد شكل‌گيري استراتژي" و همچنين كتاب ديگري از محمد يونس تحت عنوان "بانك تهيدستان."
در اين گفت‌وگو، بابايي به‌طور خلاصه و به اجمال، به اصلي‌ترين ديدگاههاي مينتزبرگ مي‌پردازد كه آشكارا خط بطلان مي‌كشد بر بسياري از ديدگاههايي كه هم‌‌اينك در قالب آموزش و توسعه‌ي شغل مديريت در دانشگاههاي ايران و جهان تدريس مي‌شود!
بابايي، فارغ‌التحصيل رشته‌ي مكانيك از دانشگاه صنعتي شريف، كارشناسي ارشدش را در رشته‌ي MBA در دانشگاه مالك‌اشتر گذرانده، و هم‌اينك دانشجوي دكتري مديريت در دانشگاه صنعتي شريف است.
اهميت اين بحثها در آنجاست كه سبك زندگي ما هم در جهان و هم در ايران به‌گونه‌اي پيش رفته كه ما انسانها عمده‌ي زندگي خود را در محل كار، و درون سازمانها و شركتها سپري مي‌كنيم، به همين دليل سرنوشت بخش عمده‌اي از زندگي ما در درون همين سازمانها و شركتها رقم مي‌خورد.‌

جایگاه‌یابی /
جک تروت در دیار باقی! جایگاه‌یابی مُرد

(علی خادم................... صفحه 26)
چکیده: جك تروت، كسي كه براي ذهن و پول مصرف‌كنندگان جنگيد، به‌تازگي در 82 سالگي درگذشت.
جك تروت، استراتژيست بازاريابي، كه كسب‌وكار را به‌سان جنگي مي‌ديد كه در آن شركتها از طريق فرايندي به نام جايگاه‌يابي، پيام خود را در ذهن مشتريان ثبت مي‌كنند، در 82 سالگي در شهر گرينويچ (جنوب‌شرقي لندن) دار فاني را وداع گفت. به گفته‌ي دخترش، جونا تروت، علت مرگ وي سرطان روده بوده است.
در طول همكاري سي‌ساله‌ي جك تروت و شريكش، آل ريس، جايگاه‌يابي بخش مهم و جدايي‌ناپذير فعاليتهاي آنها بود. آنها در ارتباط با اين موضوع، كمپين‌هاي بسياري برپا كردند، چندين كتاب نوشتند، و سخنرانيهاي متعددي ايراد نمودند.
اين دو در كتاب خود با عنوان "جايگاه‌يابي: نبردي بر سر ذهن شما" كه در سال 1981 منتشر شده است، اينطور عنوان كرده‌اند كه جايگاه‌يابي به دنبال ايجاد امري جديد و متفاوت نيست بلكه، در صدد مديريت آن چيزي است كه هم‌اكنون در ذهن مشتريان وجود دارد تا ارتباطاتي كه هم‌اكنون در ذهن آنها وجود دارد، تقويت شوند...

منابع انسانی/
تزریق تفکر بازاریابی در دپارتمان منابع‌انسانی

(نویسنده: مارک دبلیو. شیفر / مترجم: محسن احمدی...................... صفحه 28)
چکیده: همه‌ي ما به‌روشني مي‌دانيم كه فرهنگ سازماني نقش قابل توجهي در فرايند گذر آن به ديجيتال شدن دارد.
اين امر بخصوص در مورد دپارتمان بازاريابي صادق است كه با سرعت قابل توجهي در حال تحول است، به نحوي كه موفقيت آن تا حد زيادي به حمايت و مساعدت منابع انساني وابسته است تا بتواند استعدادهاي بهتر را شناسايي كند و آموزش بدهد.
از سوي ديگر، منابع انساني نيز به كمك و حمايت بازاريابي متكي است، و يا حداقل، دست‌اندركاران منابع انساني بايد طرزتفكري شبيه به بازاريابان داشته باشند.
رقابت شركتها براي جذب استعدادهاي برتر بسيار شديد است و به‌سرعت در حال شدت پيدا كردن است. نكته‌ي جالب اين است كه فضاي مجازي بستر و ميدان اين رقابت مي‌باشد.
سال گذشته با يكي از شركتهاي فورچون 500 براي ارزيابي دقيق فرايند استخدام آنها همكاري كردم. بدون ترديد، تزريق طرزتفكر بازاريابي در دپارتمان منابع انساني به تحول موردنياز در اين بخش منجر مي‌شود. به‌طور مشخص، منابع انساني مي‌تواند از شش روند و رويكرد بازاريابي بهره‌مند شود. اين شش روند عبارتند از...

تحلیل پیش‌بینانه/

گفت‌وگوی تلفنی با پروفسور رونالد راست (Ronald Rust): ابرداده‌ها و آینده‌ی بازاریابی

(گفت‌وگو: دکتر سیداحسان گلپرور...................... صفحه 30)
چکیده: پروفسور رونالد راست (Ronald Rust)، استاد ممتاز بازاریابی در دانشکده‌ی کسب‌وکار رونالد اسمیت در دانشگاه مریلند، پاسخگوی تلفنی توسعه مهندسی بازار بودند پیرامون ابرداده‌ها و آینده‌ی بازاریابی که می‌خوانید...

منابع انسانی/
توهم مثبت کارکنان در سازمان

(حمید کلامی...................... صفحه 32)
چکیده: چرا برخي از روابط در مقابل فرازوفرودهاي زمان مصون مي‌مانند، اما برخي ديگر با كوچكترين چالشي مخدوش مي‌شود؟ توضيحي براي اين پديده مي‌توان داد كه افراد سيستمي از فرايندهاي شناختي دارند كه به آنها كمك مي‌كند ديدگاه خود در مورد جهان و روابط خود با محيط اطراف را شكل بدهند. اين فرايندهايي كه عمدتاً ناخودآگاه هستند، غالباً تلقي‌هاي مثبت مخدوشي را به وجود مي‌آورند كه به‌عنوان توهم مثبت شناخته مي‌شوند. اين نوع توهم باعث ايجاد احساس عدم قطعيت، رضايتمندي، و تعهد در روابط نزديك مي‌شود. ديدگاه ما اين است كه توهم مثبت مي‌تواند از منظر سازماني داراي اهميت باشد؛ زيرا چنين تصوراتي مي‌تواند منابع باارزشي را در اختيار افراد قرار بدهد كه قادر است روابط كاري در سازمان را تقويت كند. بدون چنين منابعي، آسيب‌پذيري سازمان و نيز كاركنان در برابر هزينه‌هاي روانشناختي، فيزيكي، و مالي ناشي از فروپاشي روابط كاري بسيار محتمل خواهد بود...

منابع انسانی/
گفت وگو با مدیر منابع انسانی شرکت هواپیمایی مالزی

(مژگان احسانی...................... صفحه 34)
چکیده: كلاديا كادنا بيش از 25 سال است كه سابقه‌ي كار حرفه‌اي در حوزه‌ي منابع انساني دارد و در اين مدت نقشهاي استراتژيك، عملياتي، و مشاوره‌اي را بر عهده داشته است. كادنا علاقه‌ي ويژه‌اي به مديريت استراتژيك استعداد، تحليل سازمان، و مديريت تغيير در سازمان دارد. وي در صنايع مختلفي همچون خطوط هواپيمايي، مخابرات، بانكداري، و نفت و گاز فعاليت داشته است. در 21 سال گذشته كلاديا كادنا در مالزي زندگي كرده است. وي دو فرزند پسر دارد و در اوقات فراغت خود از سفر، دوچرخه‌سواري، و نقاشي لذت مي‌برد. در ادامه مصاحبه‌ي خواندني با ايشان را از نظر مي‌گذرانيم.

استارتاپ‌ها/
استارتاپ‌ها، شتاب برای هیاهوی رسانه‌ای؛ آری یا نه؟

(حمیدرضا رادمان‌نژاد...................... صفحه 36)
چکیده: در پاييز سال 2014 در زماني كه بحث فروش اطلاعات كاربران به‌وسيله‌ي فيس‌بوك مطرح بود، رسانه‌ي اجتماعي جديدي به نام اِلو (Ello) راه‌اندازي شد. الو متعهد شد كه عاري از هرگونه تبليغات بماند‌‌‌‌و در‌‌‌انتهاي بيانيه‌ي اين شركت‌‌‌صراحتاً قيد شده بود كه كاربران اِلو محصول نيستند. اين رسانه‌ي جديد در اوج فعاليت خود در هر ساعت از بالغ‌ بر 30 هزار نفر درخواست عضويت دريافت‌ مي‌كرد. با اين‌حال، اين رسانه‌ي اجتماعي به‌سرعت از رونق افتاد. الو به‌وسيله‌ي تعدادي از طراحان و توسعه‌دهندگان راه‌اندازي شد، اما از زيرساختهاي كافي براي پذيرش حجم بالاي ترافيك برخوردار نبود، كه باعث شد برخي از كاركنان آن تجارب نااميدكننده‌اي داشته باشند. علاوه بر اين، تعداد كاربران آن بسيار محدود بود و بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را راضي نمي‌كرد. در نهايت، الو به شبكه‌اي براي هنرمندان و طراحان تبديل شد، اما بسياري از كاربراني كه به دنبال جايگزيني براي فيس‌بوك بودند، از اين شبكه‌ي اجتماعي جدید دلسرد شده و از آن خارج می‌شدند.
داستان الو نشان می‌دهد...

گزارش /
افتتاح سالن همایشهای پروفسور مسعود حیدری (12 اردیبهشت 1396)

((......................... صفحه 38)
چکیده: آموزشگاه بازارسازان، 12 اردیبهشت 1396، میزبان جمع کثیری از اساتید بنام بازاریابی ایران بود که همزمان با مراسم تجلیل مقام استاد (روز معلم)، شاهد افتتاح سالن همایشهای پروفسور مسعود حیدری بودند....

تبلیغات /
تبلیغات خلاقانه و نوآور

(محمد براتی‌نیا................. صفحه 42)
چکیده: شرکتهای تبلیغاتی خلاق و نوآور جهانی، در این صفحات شما را با دریچه‌ای تازه از نوآوریهای خود در زمینه‌ی تبلیغات اسباب‌بازی، کنسرو ماهی، شامپوی ضدشوره، کتاب صوتی، اتومبیل، مرکز آموزش زبان، و... آشنا می‌کنند.

مطبوعات /
نگاه شرقی به تبلیغات

(گروه خبرنگاران......... صفحه‌ی 46)
چکیده: اميرعلي آقاياري، سردبير ماهنامه‌ي نوپاي نگاه شرقي است كه نخستين شماره‌ي آن در ارديبهشت‌ماه امسال روانه‌ي بازار شد. به همين مناسبت رودرروي او نشستيم تا برايمان از زيروبم‌هاي مسيري بگويد كه منجر به انتشار نگاه شرقي شد. حاصل اين نشست، گفت‌وگويي است كه در اين شماره از توسعه‌مهندسي بازار مي‌خوانيد.
آقاياري در رشته‌ي مهندسي صنايع، گرايش برنامه‌ريزي و تحليل سيستم، تحصيل كرده است. حضور در فعاليتهاي فرهنگي و هنري دانشجويي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب و انتشار نشريات دانشجويي بخصوص نشريه‌ي زندگي، نه‌تنها به او آموخت چگونه امور فرهنگي و هنري را مديريت كند بلكه، مسير حرفه‌اي‌اش را تغيير داد و او را وارد دنياي تبليغات كرد. آقاياري در سال 1381 شركت تبليغاتي نگاه شرقي سبز را تأسيس كرد و در حال حاضر رئيس هيأت‌مديره‌ي اين شركت است.

تبلیغات /
گفت‌وگو با مديران آژانس تبليغاتي و ارتباطات بازاريابي جي والتر تامپسون

(فاطمه شیرازی............................. صفحه 48)
چکیده: جيمز والتر تامپسون، آژانس جي والتر تامپسون (J. Walter Thompson) را در سال 1896 به ثبت رساند؛ يك آژانس تبليغاتي و ارتباطات بازاريابي كه زيرمجموعه‌ي WPP است. اين شركت تبليغاتي بيشتر از 10 هزار نيروي كار در بيش از 90 كشور جهان دارد و مركز اصلي آن در نيويورك است. شهرت ‌اين آژانس بيشتر به خاطر روابط بلندمدت با مشتريانش است. مثلاً يونيلور بيش از 81 سال، كلوگ بيش از 80 سال، و فورد بيش از 67 سال است كه با اين آژانس‌ همكاري دارند.
در ادامه، گفت‌وگوهايي را مي‌خوانيد با تامارا اينگرام، مدير اجرايي جهاني؛ تارون راي، مدير ارشد اجرايي در جنوب آسيا؛ و مت ايست‌وود، مدير خلاقيت جهانيJWT.

گفت‌وگو /
فروش به شرکتها و سازمانها

(گروه خبرنگاران......... صفحه‌ی 54)
چکیده: بابك مرواني از ده سالگي در بازار تهران مشغول به كار فروش بوده است. وي به مدت شش سال يكي از مالكين و مديران يك شركت تحقيقات بازاريابي بوده و تجربه‌ي كار در شركتهاي بزرگي همچون تاژ (در سِمتهاي مختلف مدير تحقيقات بازار، مدير محصول، و مدير برند) و گروه صنعتي گلرنگ، (در سمتهاي مدير بازاريابي و مدير فروش) را دارا است.
مرواني از سال 1379 به آموزش مذاكره‌ي فروش در مؤسسات آموزشي و شركتهاي مختلف مشغول بوده است. وي همچنين ترجمه‌ي كتابهاي "فروش به شركتها و سازمانها"، تأليف نيل ركهم، و "فروش، تكنيكها و كاربردها"، تأليف هوبارت بوسكرك را نيز در كارنامه‌ي خود دارد.‌گفت‌وگويي را با وي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

نورومارکتینگ /

مغز خریدار و بسته‌بندی

(نوید ندیمی.............. صفحه‌ی 58) چکیده: زماني كه در مغازه‌هاي يك بازار و يا در ميان راهروهاي يك فروشگاه قدم مي‌زنيد، مغز شما دقيقاً به دنبال چه چيزي مي‌گردد؟ مغز مردان به دنبال موارد ويژه در محيط خرده‌فروشي است و چنين مواردي ركن مهمي از تجربه‌ي خريد آنها محسوب مي‌شود. در‌‌مقابل، براي زنان كليت موقعيت اهميت بالاتري دارد. هر دوي اين واقعيتها، دليل روشني است بر اينكه بسته‌بندي نه تنها در خط مقدم بازاريابي موفق محصول قرار دارد بلكه، يكي از مهمترين و اساسي‌ترين مؤلفه‌هاي نوروماركتينگ به شمار مي‌رود...

بسته‌بندی /
بسته‌بندی خلاقانه و نوآور

(امیرحسین الماسی.................. صفحه‌ی 62)
چکیده: بسته‌بندی خلاقانه و نوآور، چیزی نیست جز ب‌کارگیری همزمان دانش و هنر؛ آنچه که شرکتهای جهانی به کار برده‌اند و ثمره‌اش را در فروش محصولات و خدمات خود دیده‌اند.
در این صفحات کوشش شرکتهایی را می‌بینید که در زمینه‌ی مواد غذایی و مواد آرایشی – بهداشتی، مشتریان خود را با بسته‌بندیهای متفاوت، شگفت‌زده کرده‌اند.

مذاکره (موردکاوی)/
مذاکره با کانادایی‌ها

(ابراهیم زارع‌پور...................صفحه 66)
چکیده: اثر حاضر ویژگیهای کانادایی‌ها را در عباراتی کوتاه و موجز، و در عین حال کاربردی و اثربخش فراروی خوانندگان قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری مناسب از این نکات، تعامل بهتری بویژه در کسب‌وکار با اهالی این سرزمین داشته باشند.

فیلمهای بازاریابی /
تازه ترین رویکرد در مدیریت منابع انسانی

(سعید خیرآبادی...................صفحه‌ی 70)
چکیده: "پرورش استعدادها" اگر اصلي‌ترين هدف شركتها باشد، ناگزيرند فضاي كاري را به گونه‌اي مهيا كنند كه هر "‌كارمند" اين احساس را داشته باشد كه محيط كار دربست در اختيار او قرار دارد؛ با همان سليقه‌ها و انتظاراتي كه دارد.
ديويد اسميت و همكارش در كتاب نيروي كار، نشان داده‌اند كه شركتها چگونه مي‌توانند اين امر را محقق كنند. به‌منظور نيل به اين هدف، آنها مسير روشني را براي شركتها ترسيم كرده‌اند. كتاب به‌طور مشخص به اين پرسش كاركنان پاسخ مي‌دهد كه سازماني كه آنها مي‌خواهند در آن كار كنند چگونه است.
اسمیت در گفت‌وگویی کوتاه اما پرمغز با دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد، به بیان نکات کلیدی در زمینه‌ی مدیریت منابع انسانی می‌پردازد. اینکه چگونه تجربه‌ی کاری کارکنان را شخصی‌سازی کنیم، چگونه آن را تقویت و اصلاح کنیم، و...
این فیلم به زبان انگلیسی است که از سوی انتشارات بازاریابی با زیرنویس فارسی تهیه شده است به قیمت 2 هزار تومان. تلفن خرید: 71 و 66408251 خرید آنلاین: www.MarketingShop.ir

فیلمهای بازاریابی و فروش/
مذاکره، ابزار موفقیت در زمان آشوب کاروکسب‌ها

(سعید خیرآبادی...................صفحه 68)
چکیده: "مذاکره" ابزار پرقدرتی است که کسب‌وکارها به آن نیاز مبرمی دارند بویژه در زمان آشوب و تلاطم بازارها.
مایکل ویلر، عضو هیأت علمی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد، مذاکره را به "جاز" تشبیه می‌کند. این استعاره، گویای آن است که شما با تسلط بر "نُت" و "ابزار موسیقی" می‌توانید به نوآوری شگرف دست بزنید.
فیلم آموزش بازاریابی هاروارد با عنوان "مذاکره، ابزار موفقیت در زمان آشب کسب‌وکارها" (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی) را خریداری کنید که در آن ویلر، به شیوایی، این ابزار را معرفی می‌کند.
تلفن: 71 و 66408251. www.MarketingShop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

(................................................صفحه 72)
• چگونه از برندتان دفاع کنید
• فروش به شرکتها و سازمانها
• واژه‌نامه‌ی بازاریابی
• CEM یا CRM کدامیک؟
• مدیریت برندها
• اصول جامع تحقیقات بازاریابی
• کسب‌وکار اجتماعی
• تنش، تنش شغلی و شیوه‌های مدیریت آن
• مدیرانه‌های ایرانی
• اصول بازاریابی

فيلم آموزشي دانشگاه هاروارد (همراه با زيرنويس فارسي) و فرم اشتراك دوماهنامه «توسعه مهندسي بازار» (................................................صفحه 76)
• عنوان و موضوع فیلم آموزشی این شماره: تازه ترین رویکرد در مدیریت منابع انسانی دیوید اسمیت؛ نویسنده و مدیرعامل شرکت اکسنچر