فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

عنوان میزگرد: اعتبارسنجی در شرکتهای پخش و توزیع

 

شرکت کنندگان در میزگرد:

اسماعیل پارسا (مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره ی شرکت پخش سریع حساس کالا)

دکتر حمید ترکاشوند (مدیرعامل شرکت محیادارو)

بابک سبزیان پور (مدرس دوره های مدیریت وصول مطالبات آموزشگاه بازارسازان)

سید محمد مدرس نیا (عضو هیأت مدیره و قائم مقام شرکت گروه بین المللی پارس)

یوسف فتح اللهی (مدیرعامل شرکت سناتور، تولیدکننده ی شبکه های چدنی گاز)

پرویز درگی (مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه ی توسعه مهندسی بازار)

 

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

یادداشت/
ميزگرد اعتبارسنجي در شركتهاي پخش و توزيع ايران، نانوماركتينگ، فرهنگ سازماني گوگل و كارآفريني
(پرویز درگی .... صفحه 2)
مدیرمسئول مجله‌ی توسعه مهندسی بازار و مدیرعامل TMBA
پنجاه‌ويكمين شماره‌ي توسعه مهندسي بازار با سرمقاله‌اي از ارژنگ قديري، نويسنده و محقق حوزه‌ي نوروليدرشيپ (عصب‌شناسي + رهبري) به همراه ميزگردي با عنوان "‌اعتبارسنجي در شركتهاي پخش و توزيع ايران"، پيش روي شماست...
 
سرمقاله /
چارچوبهای جدید برای نورولیدرشیپ: نیاز اساسی، انسانی در محیط کار
(ارژنگ قدیری.... صفحه 4)
نویسنده و محقق حوزه‌ی نورولیدرشیپ
چکیده: در سالهاي اخير رويكردهاي مبتني بر مغز در بسياري از رشته‌ها گسترش پيدا كرده است. با اين‌حال، بسياري از اين رويكردها بخصوص در عرصه‌ي ليدرشيپ (رهبري) نتوانسته‌اند به‌طور موفقيت‌آميزي مورد استفاده قرار گيرند.
از سوي ديگر، پيمايشهاي مربوط به مشاركت كاركنان به‌طور سنتي به جمع‌آوري اطلاعات در مورد كمبودهاي محيط كار پرداخته‌اند و اين بررسيها اغلب تصوير نااميدكننده‌اي از ميزان مشاركت كاركنان در بسياري از نقاط دنيا ارائه كرده‌اند.
من و همكارانم به‌عنوان نويسندگان كتاب "نوروليدرشيپ"، بر اين باوريم كه هر دو رويكرد مربوط به يك مقوله هستند و هيچ‌كدام از آنها نتوانسته‌اند به ريشه‌هاي اين مقوله در رهبري و مديريت مشاركت بپردازند و يا در بررسي پاسخهاي فردي كاركنان به عوامل مرتبط با انگيزه، عملكرد تأثيرگذاري داشته باشند...
 

گزارش ویژه/
برترین برندهای پارالمپیک 2016؛ ویزا، سامسونگ، تویوتا، و نیسان
(رامین یوسف‌پور .... صفحه 6)
چکیده: پارالمپیک 2016 نتوانست برندهای بیشتری را برای حمایتهای مالی جذب کند. این گزارش افزون بر توضیح این موضوع، برترین برندهای پارالمپیک 2016 را معرفی می‌کند.

اخبار بازاريابي/
بازار خبر..................... صفحه 8

•    دکوراسیونی تازه برای فست‌فودی‌ها
•    اینستاگرام چگونه تنور انتخابات امریکا را گرم می‌کند؟
•    همبرگر رایگان تا آخر عمر در ازای تاتوی لوگوی کافه روی بدن
•    در کولز بدون پول خرید کنید!
•    بوئینگ برای فضانوردان ناسان مرکز آموزشی دایر می‌کند
•    مدیر دیجیتال تارگت استعفا کرد
•    کاسه‌ی صبر خریداران آنلاین فقط "5" ثانیه است!
•    رباتهای زمینی تحویل کالا در خیابانهای واشنگتن
•    شرکت پراکتراندگمبل و کوتی
•    رئال مادرید: آدیداس می‌رود، نایک جایگزین می‌شود
•    جریمه‌ی سنگین در انتظار گوگل
•    نبر سینزبوریس با آمازون
•    استخدام ربات در آدیداس
•    ارتقای کیفیت قهوه‌ی مک‌دونالد
•    کمپین نیوآ با استفاده از پهباد
•    تسکو رانندگان متخلف را جریمه می‌کند
•    توقف تولید فورد در استرالیا پس از 91 سال
•    مأموریت آدیداس تعقیق نایک است
•    بریتیش ایرویز در پروازهایش دیگر اسنک و نوشیدنی رایگان نمی‌دهد
•    آمازون 120 هزار کارگر فصلی استخدام می‌کند
•    لورئال به دنبال چاپ سه‌بُعدی مو
•    همکاری دوناتس با کوکاکولا
•    کاهش فروش ساعتهای هوشمند اپل
•    هفتصد هزار شغل جدید شرکت فیات کرایسلر
•    مدیر اجرایی اپل چه رابطه‌ای با استیو جابز دارد؟
•    پیشتازی علی‌بابا در تبلیغات دیجیتال
•    آمازون، اولین مقصد خریداران برای خرید آنلاین

میزگرد/
اعتبارسنجی در شرکتهای پخش و توزیع ایران
(احمد آخوندی ـ محسن جاویدمؤید...................صفحه 14)
چکیده: "اعتبارسنجی در شرکتهای پخش و توزیع ایران" عنوان میزگردی است که با حضور "استادان بازار" و "استادان دانشگاهها و مراکز عالی" برگزار شد.
گستره‌ی دیدگاهها تا بدانجا بود که حاضران مطرح کردند همچنان این بحث تداوم یابد. برخی بر این باور بودند که آئین‌نامه‌های اجرایی داریم، اما به دلائلی این آئین‌نامه‌ها اجرا نمی‌شود. برخی عنوان کردند "دام فروش"، سبب می‌شود که شرکتها برای آنکه به اهداف فروش خود دست یابند، از کنار این آئین‌نامه‌ها با تسامح و سهل‌انگاری می‌گریزند و در نتیجه در آینده، گرفتار می‌شوند.
برخی معتقد بودند که "تعداد شرکتهای پخش" زیاد شده و عملاً با یک نوع هرج‌ومرج مالی روبه‌روئیم. به‌رغم تنوع این دیدگاهها و مقتضیات جامعه، همچنان راهکارهایی در این میزگرد عنوان شد که شرکتها می‌توانند با انجام آن، خود را از مشکلات چکهای لاوصولی برهانند. حتی پس از مواجهه با چنین رخدادهایی، هزینه‌ی این خسارتها را کاسته و همچنان فعالیتهایشان را تداوم بخشند.

گفت‌وگو (نانومارکتینگ)/
گفت‌وگوی اختصاصی توسعه مهندسی بازار با دکتر جیانلوئیجی گویدو؛ استاد نانومارکتینگ
(سیداحسان گلپرور...................صفحه 22)
چکیده: "نانومارکتینگ" واژه‌ی جدید و تازه‌ای است از دکتر جیانلوئیجی گویدو (Gianluigi Guido).
گفت‌وگوی ما را با دکتر جیانلوئیجی گویدو درباره‌ی "نانومارکتینگ" می‌خوانید که افزون بر تعاریف، کاربردهای آن را درحوزه‌های بازاریابی، تبلیغات، و فروش معرفی می‌کند.
شایسته‌ی عنوان است که تعداد مقالات موجود دنیا در این حوزه یعنی "نانومارکتینگ"، از عدد انگشتان دو دست کمتر است و هنوز کتاب مستقلی در این باره در دنیا چاپ و منتشر نشده است.

بازاریابی/
وظایف دشوار مدیران بازاریابی در شرایط عدم قطعیت آینده
(احمد محسنی...................صفحه 24)
چکیده: "مدیران بازاریابی" در شرایط دشوار "عدم قطعیتها" باید چگونه به وظایف و مسئولیتهای خود بپردازند؟
این پرسش ساده، در این اثر بخوبی تشریح شده است. نخست آنکه به مدیران بازاریابی یادآور می‌شود که به‌طور میانگین، تنها 3 سال در مسئولیت باقی می‌مانند. در این 3 سال نیز مجموعه‌ای از شرایط و موقعیتها، کار آنان را دشوار می‌سازد.
این اثر، این شرایط را نیز بخوبی ترسیم می‌کند و "تحدیدها" و "تهدیدها"ی پیش روی مدیران بازاریابی را از هم تفکیک کرده و یادآور می‌شود که باید در طول این 3 سال، 5 وظیفه‌ی اصلی را اجرا کنند.
این 5 وظیفه عبارتند از: ...

داستان شرکتها/
گفت‌وگو با دکتر عبدالرضا رضائی‌نژاد، مترجم کتاب "گوگل چگونه کار می‌کند؟"
فرهنگ سازمانی گوگل، آهنربای هوشمندان خلاق
(گروه خبرنگاران...................صفحه 26)
چکیده: دکتر عبدالرضا رضائی‌نژاد، مترجم پرکار، تاکنون با بیش از 51 عنوان کتاب ترجمه شده (چاپ شده)، قطعاً برجسته‌ترین مترجم حوزه‌ی مدیریت و بازاریابی ایران است. وی بازنشسته و عضو هیأت علمی دانشگاه است؛ از او خواستیم درباره‌ی گوگل، شیوه‌های مدیریت در گوگل، فرایند استخدام، و هدفهای گوگل برای نوآوری بگوید.
صمیمانه، پرلطف و بزرگوارانه دعوت‌مان را در منزلش پذیرفت و پرسشهای فراوان ما را پاسخ داد که می‌خوانید.

تبلیغات/
بیل برنباخ، استیو جابز و مارشال مک‌لوهان به کافه رفتند و درباره‌ی تبلیغات صحبت کردند!
(شهرزاد اسفرجانی...................صفحه 30)
چکیده: بیل برنباخ، نابغه‌ی دنیای تبلیغات، استیو جابز، نابغه‌ی دنیای تکنولوژی، و مارشال مک‌لوهان، نابغه‌ی ارتباطات و نظریه‌پرداز دهکده‌ی جهانی، در فضایی تخیلی گفت‌وگو می‌کنند.
در این فضای تخیلی، هر سه نابغه  دیدگاههای خود را درباره‌ی تبلیغات، تکنولوژی، و ارتباطات می‌گویند.

گزارش/
گزارشی از جشن انتشار پنجاهمین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار
(مارکتینگ نیوز...................صفحه 32)

به مناسبت انتشار پنجاهمین شماره توسعه مهندسی بازار، مراسمی با حضور اساتید و همراهان همیشگی نشریه در شهریور ماه برگزار شد. که در این مراسم پرویز درگی گزارشی از عملکرد 50 شماره نخست مجله ارائه داد.

تبلیغات خلاق/
تبلیغات خلاقانه و نوآور
(سمیه عظیمی...................صفحه 34)
چکیده: چگونه می‌توان برای "قرص سردرد" تبلیغ کرد؟ چگونه می‌توانیم برای جاروشارژی تبلیغ کنیم؟ چگونه افراد را برانگیزید تا به سفر بروند، آن هم از طریق آژانس مسافرتی؟ چگونه یک شرکت تولیدکننده‌ی میخ، در تبلیغات خود قدرت میخهایش را به نلسون ماندلا، گاندی، و مادر ترزا تشبیه کرد؟ و...

آژانسهای تبلیغاتی/
گفت‌وگو با مدیران آژانس تبلیغاتی آر/جی‌ای (R/GA)
نوآوری در تبلیغات دیجیتالی و مدرن
(زهرا جورابلو...................صفحه 36)
چکیده: آر/جی‌ای (R/GA)، آژانس تبلیغاتی بین‌المللی امریکایی است که مرکز آن در شهر نیویورک قرار دارد. این آژانس بخشی از شرکتهای اینترپابلیک (IPG : Interpublic Group of Companies, Inc.)، یکی از چهار هولدینگ بزرگ تبلیغاتی است. آر/جی‌ای آثار و خدمات تبلیغاتی خود را بر پایه‌ی تکنولوژی و طراحی به مشتریانش ارائه می‌دهد. آر/جی‌ای استانداردهای تبلیغات دیجیتال را تغییر داده است.
آر/جی‌ای در سال 1977 به‌وسیله‌ی دو برادر به نامهای ریچارد و رابرت گرین‌برگ با سرمایه‌ی 15 هزار دلار تأسیس شد و نام آژانس هم برگرفته از نام این دو برادر است. ریچارد، طراح بود و رابرت، تصویربردار و تهیه‌کننده.
آر/جی‌ای از زمان تأسیس، تغییرات فراوانی داشته و از یک شرکت فیلمسازی بر پایه‌ی سیستم کامپیوتری، به یک استودیوی دیجیتال، و سپس به یک آژانس تبلیغاتی تعاملی با تمرکز بر نوآوری محصول و خدمات، ارتباطات موفقیت‌آمیز و مشاوره تبدیل شد.
شرکتهای مشهوری همچون اورآل پاریس، وال‌مارت، مسترکارت، تاکوبل و غیره از مشتریان آر/جی‌ای به شمار می‌روند.
در اثر پیش رو، گفت‌وگو با رابرت گرین‌برگ، مرسس، رئیس، و مدیرعامل را می‌خوانید به همراه گفت‌وگو با نیک لا، مدیر ارشد جهانی خلاقیت، و چاپلین کلارک، مدیر کپی‌رایتر آژانس تبلیغاتی آر/جی‌ای.

گفت‌وگو (کارآفرینی)/
گفت‌وگو با دکتر سیدسعید میرواحدی، مؤلف کتاب "نبایدهای کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینانه"
(گروه خبرنگاران...................صفحه 40)
چکیده: "نبایدهای کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینانه" کتابی است که به‌تازگی "انتشارات بازاریابی" در 96 صفحه با قیمت شش هزار تومان چاپ و روانه‌ی بازار کرد.
ندا موسوی، و دکتر سیدسعید میرواحدی، مؤلفان کتاب "نبایدهای کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینانه" هستند. با دکتر سیدسعید میرواحدی، عضو هیأت علمی گروه کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی، و مدیر دپارتمان مشاوره‌ی شرکت TMBA، گفت‌وگویی درباره‌ی این کتاب داشتیم که می‌خوانید.

نورومارکتینگ/
نورومارکتینگ  چیست و شرکتها چگونه از آن بهره می‌برند؟
(محسن دادجو ـ شرکت نوروبیز ...................صفحه 44)
چکیده: "نورومارکتینگ"، پیوند مطالعات عصب‌شناسی و بازاریابی، موضوع روز شرکتهای برتر جهانی است.
چگونه "نورومارکتینگ" می‌تواند بسته‌بندی شما را تغییر دهد تا مشتریان را مجذوب محصول خود سازید؟ چگونه نورومارکتینگ می‌تواند اثربخشی آگهیهای شما را افزون کند؟ و...
پاسخ این پرسشها را در این اثر بخوانید.

قیمت‌گذاری/
تأثیر تلقی رنگ فونت قیمت بر تلقی مصرف‌کنندگان در مورد قیمت
(حمید کلامی ...................صفحه 46)
چکیده: "خرده‌فروشیها" چگونه می‌توانند مقاومت مردم را برای خرید کاهش دهند؟
پاسخ این است که "مردان" را از "زنان" تفکیک کنند. سپس درباره‌ی "فونت قیمت"، و "رنگ قیمت" با دقت و حساسیت فکر کنند. نتایج نشان می‌دهد که وقتی قیمتها با "رنگ قرمز" در معرض دید مردان قرار می‌گیرد، مردان احساس بهتری دارند؛ برای خرید راحت‌تر تصمیم می‌گیرند، و حاضرند پول کالا یا محصول را بپردازند و خرید صورت خواهد گرفت. اما زنان از الگویی متفاوت استفاده می‌کنند.
پژوهشها نشان داده است باید "فونت قیمت" یا "فونت بها"ی مندرج بر روی کالا را نیز با حساسیت انتخاب کرد. همه‌ی این توضیحات را در همین متن بخوانید.

پرسشنامه/
آیا مربی (کوچ) خوبی برای کارمندانتان هستید؟
(بهاره راد...................صفحه 48)
چکیده: مربیگری می‌تواند برای تمامی افراد سازمان مفید باشد. زمانی که به‌طور مؤثری اعضای تیم خود را کوچ می‌کنید، بهتر می‌توانید آنها را بشناسید و به آنها در پیدا کردن و رسیدن به پتانسیلهایشان کمک کنید. همچنین قادر خواهید بود پیش از بروز مشکلات بزرگ، آنها را شناسایی کنید.
بسیاری از افراد به مربیگری به‌عنوان یک ابزار اصلاحی نگاه می‌کنند، اما مربیگری خیلی بیشتر از آن است. کوچینگ یا مربیگری، یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای کمک به اعضای تیم کاری و کارمندان سازمان است و برای رسیدن به اهداف و جاه‌طلبی‌های خود، در مسیر درست‌تری گام بردارند تا شاهد تغییرات مثبتی درون سازمان باشید.
این آزمون به شما کمک می‌کند تا مهارتهای مربیگری خود را بهتر بشناسید و ارزیابی کنید.

مدیریت/
تأثیر موسیقی بر مدت زمان انتظار درک‌شده
(علی خادم...................صفحه 52)
چکیده: "زمان انتظار" را برای مشتریان بکاهید تا میزان رضایتمندی مشتری برای خدمت شما افزایش یابد.
خواهید پرسید چگونه؟
بانکها با "دستگاه نوبت‌دهی" تا حدودی توانسته‌اند این مرز را کاهش دهند. برخی پژوهشها از "تأثیر موسیقی" در کاهش زمان انتظار می‌گویند.
با وجود این، این پژوهشها در گذر زمان، به ظرائف دیگری اشاره می‌کنند و بر این باورند که گاه زمان انتظار درک شده، طولانی‌تر می‌شود.
با وجود این، رضایتمندی مشتری برای خدمات دریافت‌شده را به همراه دارد.
مقاله‌ی حاضر نیاز به مطالعه‌ی بادقت دارد تا درک دقیقتری از تأثیر موسیقی بر مدت زمان انتظار درک شده را تقدیم کند.

بسته‌بندی خلاق/
بسته‌بندی خلاقانه و نوآور
(مهدیه خوشبخت...................صفحه 54)
چکیده: بسته‌بندیهایی برای چای، تخم‌مرغ، دستمال کاغذی، جوراب، کفش، و عطر را در این شماره می‌بینید که هر یک، ایده‌های خلاقانه‌ای دارد برای شما تا بتوانید مشتریهای بیشتری را جذب کنید.

مذاکره (موردکاوی)/
مذاکره با برزیلی‌ها
(ابراهیم زارع‌پور...................صفحه 56)
چکیده: روابط دولتهای ایران و برزیل بویژه در سالهای اخیر و ماهی که گذشت، در حال گسترش و بهبودی است.
بازرگانان ایرانی علاقه‌مندند حداکثر استفاده را از این روابط ببرند. از این رو، آشنایی با فرهنگ و حساسیتهای بازرگانان برزیلی می‌تواند روابط تجاری بازرگانان را تحکیم بخشد. موضوعاتی که در این اثر بدان پرداخته شده است.

فیلمهای بازاریابی و فروش/
شکست و نوآوری در گوگل
(سعید خیرآبادی...................صفحه 58)
چکیده: گوگل چگونه به موفقیتهای چشمگیر جهانی دست می‌یابد؟ پاسخ این پرسش را در این فیلم ببینید.
تام دونپور (Tom Davenport)، استاد برجسته‌ی فناوری اطلاعات و مدیریت، دلایل موفقیتهای گوگل را تشریح می‌کند. اصلی‌ترین دلیلی که این استاد برجسته عنوان می‌کند، یک واژه‌ی دو کلمه‌ای است به نام "فرهنگ سازمانی".
کارکنان گوگل در "فرهنگ سازمانی" اختیارات لازم را دارند که دست به نوآوری بزنند. گوگل تمام این هزینه‌ها را می‌پردازد، حتی اگر به شکست بینجامد. قدرت و ظرفیت گوگل در تحمل شکستها، این فرصت را به کارکنان گوگل می‌دهد که بی‌پروا، درباره‌ی اختراعات و اکتشافاتی بیندیشند نظیر گوگل‌مپ، گوگل‌ارث، ماشینهای خودران، و...
برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید این فیلم آموزش بازاریابی را به قیمت 2000 تومان خریداری کنید که به زبان اصلی است با زیرنویس فارسی. تلفن فروشگاه انتشارات بازاریابی: 71 و 66408251 (021)؛ فروشگاه آنلاین: www.marketingshop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
................................................صفحه 60

•    سالهای تغییر
•    مدیریت برند با رویکرد برنامه‌ریزی
•    رهبری عملگرا کارلو آنچلوتی
•    طراحی کمپین تبلیغاتی (در راستای استراتژی بازاریابی)
•    نوآوری، توسعه محصول و تجاری‌سازی
•    مدیریت بازاریابی بین‌المللی
•    مدیریت خود
•    جستاری در برندینگ شهری
•    اصول جامع تحقیقات بازاریابی
•    سنجه‌های بازاریابی
•    بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
•    استراتژی‌ساز (تدوین و ترویج استراتژیهای اثربخش)
•    بازاریابی رابطه‌ای (برد با مشتریان ماندگار)
•    بازاریابی و فروش نرم‌افزار فروشگاهی


فيلم آموزشي دانشگاه هاروارد (همراه با زيرنويس فارسي) و فرم اشتراك دوماهنامه «توسعه مهندسي بازار» ................................................صفحه 64
   
•    عنوان و موضوع فیلم آموزشی این شماره: شکست و نوآوری در گوگل
تام دونپور؛ نویسنده‌ی هاروارد بیزینس ریویو