فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

 

 

گفت و گو با سعید مقدسی، و مهدی معین، مترجمان کتاب "ارائه ناب به سبک استیوجابز"

رازهای استیو جابز  در بازاریابی و فروش

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

یادداشت/
پنجاهمین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار، معادل 16 جلد کتاب بازاریابی؛ ما هاروارد را به محل کار، و خانه‌ی شما آورده‌ایم
(پرویز درگی .... صفحه 2)
چکیده: پنجاهمين شماره‌ي "توسعه مهندسي بازار" با سرمقاله‌اي از پدر علم نوروماركتينگ جهان، دكتر ديويد لوئيس هادسون، چاپ و منتشر شد؛ يعني همين شماره‌اي كه پيش رو داريد‌. متن انگليسي را در صفحات پاياني اين نشريه ببينيد...
 
سرمقاله/
نورومارکتینگ از زبان پدر علم نورومارکتینگ
(دكتر ديويد لوئيس- هادسون.... صفحه 4)
چكيده: "مصرف‌كنندگان چه احساسي درباره‌ي برند، محصول يا خدمت شما دارند؟" بهترين راه براي رسيدن به پاسخ اين سؤال اين است كه از آنها بپرسيد.‌اما مشكل اينجا است كه آنها به دلايل مختلفي هميشه هم حقيقت را نمي‌گويند. ممكن است پاسخهاي قابل‌قبول اجتماعي به شما بدهند تا پاسخهاي صادقانه، يا ممكن است به گونه‌اي به سؤال شما جواب بدهند تا احساس خوبي نسبت به خودشان داشته باشند. نحوه‌ي سؤال پرسيدن شما هم مي‌تواند تأثير قابل‌توجهي روي جوابي كه مي‌خواهند به شما بدهند، بگذارد. حتي جنسيت و نژاد فردي كه سؤالات نظرسنجي را تهيه مي‌كند يا گروه كانوني را اداره مي‌كند، مي‌تواند باعث بروز يك خطاي حساس و بزرگ شود.
همانطور كه ديويد اگيلوي، معلم بريتانيايي تبليغات مي‌گويد: "مشكل تحقيقات بازار اين است كه مردم به اينكه چه احساسي دارند، فكر نمي‌كنند. آنها آنچه را كه درباره‌اش فكر مي‌كنند، نمي‌گويند و آنچه را كه مي‌گويند، انجام نمي‌دهند".....

گزارش ویژه/
رقابت المپیکی برندهای جهان در ریودوژانیرو ـ برزیل
(رامین یوسف‌پور .... صفحه 8)
چکیده: بازیهای المپیک تابستانی 2016، آوردگاه برندهای جهانی در ریو دوژانیرو ـ برزیل است تا بتوانند قلبها و ذهنهای مشتریان را تسخیر کنند.
کوکاکولا، پروکتراندگمبل، مک‌دونالد، بریجستون در این المپیک چگونه ظاهر شدند؟ پاسخ این پرسش را به همراه معرفی تبلیغات تلویزیونی و کمپین تبلیغاتی برندهای جهانی در المپیک لندن، و المپیک پکن را نیز در همین مقاله بخوانید.

اخبار بازاريابي/
بازار خبر..................... صفحه 12

•    شماره‌ی چهارم ماهنامه‌ی "ره‌آورد مدیریت" منتشر شد
•    برگزاری اولین کارگاه نوروریسرچ در آموزشگاه بازارسازان
•    آشفتگیهای سیاسی اجتماعی، عامل کاهش فروش استارباکس
•    همکاری آمازون با دولت انگلیس در طرح تحویل کالا با پهباد
•    تغییر لوگوی ساب‌وی پس از 15 سال
•    تسهیل خرید با فناوری جدید علی‌بابا
•    همکاری دارنده‌ی مدال طلای المپیک با داو
•    تنش کمیته‌ی ملی المپیک امریکا با برندها
•    آغاز رقابت وال‌مارت با آمازون
•    فناوری هوش مصنوعی مایکروسافت در خدمت بیماران
•    حکومت هوآوی بر جهان
•    شرط جدید استخدام کارکنان در جنرال الکتریک
•    انتقال 233 اسب به المپیک با هواپیمایی امارات
•    کمپین ایکیا برای کنار گذاشتن تلفن همراه
•    همکاری گوگل و تویوتا
•    هری پاتر بار دیگر رکورد شکست
•    مایکروسافت با تغییر فرهنگ خود پولدارتر شده است
•    فروشگاه سلامت در تسکو
•    برنامه‌ی آمازون ژاپن برای مشتریان چینی
•    حذف 8 ماده‌ی شیمیایی از قفسه‌های فروشگاه وال‌مارت
•    وال‌مارت استفاده از کارتهای ویزا را در فروشگاههای خود ممنوع کرد
•    سامسونگ به دنبال خرید خط تولید برخی از قطعات فیات
•    رکورد صنعت رستوران‌داری در امریکا
•    بدون کیف پول، از وال‌مارت خرید کنید
•    اپل مدیر نرم‌افزار بلک‌بری را استخدام کرد
•    پخت در محل فروشگاههای منتخب استارباکس
•    هوآوی پانزده هزار فروشگاه جدید تأسیس می‌کند

سمینار/
لزوم جامعیت‌نگری در مدیریت مبتنی بر فرایند در صنعت پخش
(منیره محسنی‌فر...................صفحه 18)
چکیده: نخستین کنفرانس مدیریت مبتنی بر فرایند در صنعت پخش (با نگاهی به نرم‌افزارهای پیشرفته‌ی سازمان) در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، مورخ 12 و 13 مردادماه 1395 به همت انجمن مدیریت اجرایی ایران در هتل المپیک تهران برگزار شد.
پرویز درگی، نایب رئیس هیأت‌مدیره‌ی انجمن مدیریت اجرایی ایران در این کنفرانس به نمایندگی از هیأت‌مدیره‌ی انجمن مدیریت اجرایی ایران سخنرانی خود را ایراد نمود.
وی ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در کنفرانس، برگزاری چنین همایشی را ارزشمند دانست و از انجمن شرکتهای صنعت پخش و تمامی کسانی که در طی چند ماه گذشته برای برگزاری این کنفرانس زحمت کشیدند، تشکر کرد. در ادامه، سخنرانی وی را می‌خوانید.

بازاریابی/
رازهای استیو جابز در بازاریابی و فروش
(احمد آخوندی ـ محسن جاویدمؤید...................صفحه 20)
چکیده: "ارائه‌ی ناب به سبک استیو جابز" اثری است از کارماین گالو، با ترجمه‌ی سعید مقدسی و مهدی معین. این کتاب بتازگی از سوی انتشارات بازاریابی در 256 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان چاپ و روانه‌ی بازار شده است.
برای اطلاع از رازهای جابز در بازاریابی و فروش، گفت‌وگویی با مترجمان این کتاب در دفتر نشریه‌ی توسعه مهندسی بازار برگزار شد که می‌خوانید.

فروشگاه/
درسهایی از فروشگاه جدید اپل
(حمید کلامی...................صفحه 24)
چکیده: اپل در تازه‌ترین اقدام اخیرش، فروشگاهی را تأسیس و راه‌اندازی کرد که در نوع خود کم‌نظیر است.
فروشگاه اپل نه یک فروشگاه خاص بلکه، بر پایه‌ی فلسفه و بلندپروازیهای استیو جابز و مدیران فعلی آن تأسیس شده است. فضاهای متنوعی در این فروشگاه است نظیر "اتاق نبوع" که به کارآفرینان، مغازه‌داران، و فروشندگان یاد می‌دهد که چگونه محصولات اپل می‌تواند کسب‌وکارتان را رونق بخشد.
"اخلاق‌مداری" ویژگی دیگر و فلسفه‌ای است که استیو جابز به آن پایبند بود با این تعریف که تولید محصولات خوب، خدمت خوب به مشتریان است، اما تیم کوک، اپل را شرکتی متعهد به مسئولیتهای اجتماعی می‌داند. از این رو فروشگاه اپل به‌طور کامل از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

نوآوری/
دی‌ان‌ای نوآور و متفکران ویرانگر
(مرکز مطالعات بازاریابی ایران...................صفحه 26)
چکیده: جف دایر، و هال گرگرسن، دوتن از مؤلفان کتاب "دی‌ان‌ای نوآور" در گفت‌وگویی شرکت کردند و به پرسشهای متعددی پاسخ دادند نظیر اینکه هدف و انگیزه‌ی آنان در انجام این پژوهش و تدوین کتاب ـ دی‌ان‌ای نوآور ـ چه بود؟
پاسخ جف دایر و هال گرگرسن مبتنی بر اطلاعات 500 نوآور و بیش از 5 هزار مدیر اجرایی در 75 کشور جهان بود. از این رو به گفته‌ی این مؤلفان ـ جف دایر، و هال گرگرسن - این کتاب همانند یک نقشه‌ی جیبی می‌تواند شما را در سفر نوآوری‌تان به یک کشور خارجی راهنمایی کند.
تا خواندن کتاب "دی‌ان‌ای نوآور" ـ که خوشبختانه به فارسی نیز ترجمه شده و قابل دسترس است ـ این گفت‌وگوی خواندنی پیش روی شما است تا درباره‌ی متفکران ویرانگر بیشتر بدانیم و بدانیم شرکتها و سازمانهای نوآور چه ویژگیهایی دارند، موانع بر سر راه شرکتها چیست که اجازه نمی‌دهد نوآوری، در سازمانها حضور پررنگ خود را اثبات کند، و بسیاری پرسشهای دیگر که پاسخ آن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.


بازاریابی و فروش/
گفت‌وگو با ری کِمپر، مدیر بازاریابی تلورد (Televerd)
(علی خادم...................صفحه 30)
چکیده: دیوارهایی که به‌طور سنتی میان بازاریابی و فروش وجود داشته است، در حال فروریختن است. این بخشی از گفته‌های ری کمپر (Ray Kamper) مدیر بازاریابی شرکت تلورد (Televerde) است که در این گفت‌وگو شرکت کرد.
کمپر افزون بر تجربه‌هایش، راهها و شیوه‌هایی را برای یکپارچه‌سازی و ادغام معرفی می‌کند که ناظر به ظرافتهایی است که دپارتمان بازاریابی و دپارتمان فروش بر عهده دارند.

نانومارکتینگ/
تکنولوژی نانو در خدمت بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده
(سیداحسان گلپرور...................صفحه 32)
چکیده: نانومارکتینگ یا به‌کارگیری تکنولوژی نانو در عرصه‌های گسترده‌ی بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده در سالهای اخیر توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
نانومارکتینگ همچنانکه در این اثر می‌خوانید، کاستیهای نورومارکتینگ را پوشش می‌دهد. نورومارکتینگ ـ به‌کارگیری علوم عصب‌شناسی در عرصه‌های گسترده‌ی بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده ـ با همه‌ی دقتها و ظرائف، دارای 5 کاستی عمده است که در این اثر می‌خوانید.

تبلیغات خلاق/
تبلیغات خلاقانه و نوآور
(سمیه عظیمی...................صفحه 34)
چکیده: آیا دوست دارید به تبلیغات خلاقانه و نوآور دست بزنید؟ راهی ندارید مگر آنکه از تبلیغات خلاقانه و نوآور سایر شرکتها بهره‌مند شوید. ما برای سهولت، تعدادی از این تبلیغات را در اینجا آورده‌ایم. از تبلیغات خلاقانه برای کتاب صوتی پنگوئن، روزنامه‌ی عربی‌زبان کشور لبنان به نام النهار، دهان‌شویه‌ی لیسترین، خودتراش ژیلت، چاقوی کارولا، داروی ضد آلرژی گریپکس و...

تبلیغات/
ده ملاک برای ارزیابی آژانسهای تبلیغاتی
(احمد محسنی...................صفحه 36)
چکیده: چگونه می‌توان یک آژانس تبلیغاتی را شناخت؟ آژانسهای تبلیغاتی معتبر و قدرتمند را چگونه می‌توان از بین آژانسهای تبلیغات متوسط شناسایی کرد؟ پاسخ این دو پرسش و پرسشهای دیگر را در "ده ملاک برای ارزیابی آژانسهای تبلیغاتی" بخوانید.

تبلیغات/
آژانس تبلیغاتی بی‌بی‌دی‌او؛ کار، کار، و کار
(مطهره راستی...................صفحه 38)
چکیده: BBDO یکی از بزرگترین آژانسهای تبلیغاتی در سرتاسر جهان است و دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار داد. این آژانس در سال 1891 تأسیس شد و بعدها به این اسم تغییر نام داد.
BBDO نسبت به سایر آژانسهای تبلیغاتی دیگر، بیشترین جوایز جشنواره‌های معتبر بین‌المللی را کسب کرده است. آژانس تبلیغاتی BBDO، 289 دفتر در 80 کشور جهان دارد و بیش از 15 هزار نفر در شعب مختلف آن مشغول به کارند. "کار، کار، کار" شعار BBDO است.
آژانس تبلیغاتی بی‌بی‌دی‌او (BBDO) چگونه اداره می‌شود؟ پاسخ این پرسش را رؤسای این شرکت تبلیغاتی در این گفت‌وگو عنوان کرده‌اند.

خرده‌فروشی/
زندگی در سوپرمارکت
(زهرا جورابلو ...................صفحه 44)
چکیده: گفت‌وگو با هرب سورنسن، مؤلف کتاب پرفروش "درون ذهن خریدار"، اطلاعات ارزشمندی برای خرده‌فروشیها، فروشگاهها و سوپرمارکتها دارد.
سورنسن سالها رفتار خریداران را درون سوپرمارکتها و فروشگاههای بزرگ تجزیه‌وتحلیل کرده و در قالب نقشه‌ی راه ترسیم کرده است. این نقشه‌ی راه آنچنان گویاست که می‌توان گفت سورنسن در سوپرمارکت زندگی می‌کند.

فروشگاه‌داری/
سه اصل طراحی فروشگاه
(مرکز مطالعات بازاریابی ایران ...................صفحه 46)
چکیده: "طراحی فروشگاه"، سه معیار اساسی را برای جلب توجه خریداران معرفی می‌کند.
این سه معیار کدامند؟ پژوهشگران خرده‌فروشی سالهاست می‌گویند باید کاری کرد که مشتری با حضور درون فروشگاه، احساس کند که او فرمانروا و پادشاه است.
اگر چنین احساسی کرد که او پادشاه است، فروشگاه می‌تواند اقلام بیشتری را درون سبد مشتری قرار دهد.
معیارهایی که در این اثر می‌خوانید، فوق‌العاده ساده‌اند، اما بسیاری از خرده‌فروشیها آن را به‌کار نمی‌بندند و نتیجه آنکه، مشتری احساس نمی‌کند فرمانروا و پادشاه است.
در نتیجه، فروشگاه با همه‌ی اقلام و محصولاتش، و با همه‌ی جذابیتها و ترفندهای تخفیف، شکست می‌خورد.


پرسشنامه/
مدیر مثبت‌نگری هستید یا منفی‌نگر؟
(بهاره راد...................صفحه 48)
چکیده: مثبت‌نگر هستید یا منفی‌نگر؟ برای اطلاع، می‌توانید پرسشنامه‌ی 14 سؤالی را تکمیل کنید.
کافی است خودسانسوری نکنید و به این پرسشها دقیق پاسخ دهید. پس از آن امتیازات خود را جمع بزنید. اگر مثبت‌نگر بودید، به شما تبریک می‌گوییم. این نگرش، کارها را سهل می‌کند، همکاری دیگران را جلب می‌کند، و شما را برای اقدام آماده می‌سازد. وقایع خوب در انتظارتان است و نتایج خوشایند به سراغتان خواهد آمد.
اگر منفی‌نگر بودید، نگران نشوید. می‌توانید بتدریج تفکر منفی را به تفکر مثبت تغییر دهید و به مرور، نگرش مثبت جایگزین نگرش منفی می‌شود.

منابع انسانی/
نورولیدرشیپ و مقابله با فروسدگی شغلی کارمندان
(سرینی پیلای...................صفحه 52)
چکیده: "فرسودگی شغلی" از منظر "نوروبیزنس" چگونه تجزیه‌وتحلیل می‌شود، و راههای مقابله با آن کدامند؟
دکتر سرینی پیلای، مدیر گروه نوروبیزنس و استاد دانشگاه هاروارد، راه‌حلهای عملیاتی برای مقابله با فرسودگی شغلی دارد که در این اثر می‌خوانید. شایان ذکر است برای اطلاع بیشتر از نوروبیزنس و دیدگاههای دکتر سرینی پیلای به شماره‌ی پیشین توسعه مهندسی بازار مراجعه کنید که با عنوان "نوروبیزنس، تصویربرداری مغز برای رونق کسب‌وکارها" چاپ شد (توسعه مهندسی بازار ـ شماره‌ی 49، صفحات 14 و 15).

بسته‌بندی خلاق/
بسته‌بندی خلاقانه و نوآور
(مهدیه خوشبخت...................صفحه 54)
چکیده: کارگاههای خلاقیت بسته‌بندی کی و کجا برگزار می‌شود؟ به نظر ما، بخشی از این کارگاهها هر روز پیش چشمان ما در فروشگاهها و مراکز عرضه‌ی محصولات، خود را به نمایش می‌گذارند. تا چه اندازه از آنها می‌توانیم الگو بگیریم و با انعطاف و خلاقیتی تازه در کارهای جدید به‌کار بگیریم.
نمونه‌ای از این محصولات با بسته‌بندی خلاقانه و نوآور را درباره‌ی پاستا، سس کچاپ هاینز، عسل، غذای سالم، پیراهن ورزشی، جوراب، و زنجیر دوچرخه در اینجا ببینید.

مذاکره (موردکاوی)/
مذاکره با افریقای جنوبی
(ابراهیم زارع‌پور...................صفحه 56)
چکیده: افریقای جنوبی با نظام سیاسی پارلمانی به‌عنوان ملت رنگین‌کمان دارای چه ویژگیهایی است؟ بازرگانان افریقای جنوبی در هنگام ملاقات انتظار دارند که شما چگونه رفتار کنید؟
آگاهی از این ویژگیها، و سبک رفتاری می‌تواند هزینه‌های شما را در مذاکرات بشدت کاهش دهد و احتمال برقراری روابط تجاری را تقویت کند.

فیلمهای بازاریابی و فروش/
پیروزی در بازارهای نوظهور
(سعید خیرآبادی...................صفحه 58)
چکیده: بازارهای نوظهور کدامند؟ و چگونه می‌توان در این بازارها به پیروزی رسید؟ کریشنا پالپو، استاد دانشگاه هاروارد، در این فیلم این بازارها را معرفی می‌کند و شیوه‌های ورود به این بازارهای را نشان می‌دهد.
شایان ذکر است این فیلم به زبان انگلیسی است و از سوی TMBA با زیرنویس فارسی ترجمه و تکثیر شده و به صورت لوح فشرده (سی‌دی) به قیمت 2000 تومان قابل خریداری است؛ همچنین مجموعه فیلمهای بازاریابی هاروارد به صورت رایگان، به مشترکان مجله توسعه مهندسی بازار اهدا می‌شود. تلفن فروشگاه انتشارات بازاریابی: 71 و 66408251 (021)؛ فروشگاه آنلاین: www.marketingshop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
................................................صفحه 62

•    نبرد در اتاق فرمان
•    نبایدهای کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینانه
•    بازاریابی مشارکتی
•    سامسونگ
•    تحقیقات بازاریابی در یک هفته
•    تحقیقات بازار (یک راهنمای عملی)
•    مدیریت درآمد (اصول و شیوه‌های عمل)
•    نقشه راه بازاریابی (روشها، معیارها و ابزارها)
•    ناگفته‌های نام‌های تجاری بزرگ
•    روابط‌عمومی کاربرد در صنعت
•    استراتژی ترکیب رسانه‌ها در بازاریابی
•    بازاریابی اینترنتی
•    ماهیگیری در باتلاق
•    جوهره بازاریابی


فيلم آموزشي دانشگاه هاروارد (همراه با زيرنويس فارسي) و فرم اشتراك دوماهنامه «توسعه مهندسي بازار» ................................................صفحه 64
   
•    عنوان و موضوع فیلم آموزشی این شماره: پیروزی در بازارهای نوظهور
کریشنا پالپو؛ استاد دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد