فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

 

گفت‌وگو با استیو مارتین: مربی جانی فروش
موضوع: نوآوری، و زبانشناسی در فروش

 

گفت‌وگو با کاترین کاپیتا، مؤلف کتاب "برندسازی تا رسیدن به اوج"

 

گفت‌وگو با نیر ایال (Nir Eyal)، کارآفرین و نویسنده‌ی امریکایی
موضوع: چگونه محصولاتی تولید کنیم که مشتریان به آن عادت کنند

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

یادداشت
(پرویز درگی .... صفحه 4)
مدیرمسئول مجله‌ی توسعه مهندسی بازار و مدیرعامل TMBA
چکیده: نهمين سال انتشار توسعه مهندسي بازار به پايان رسيد. با آغاز فصل بهار، در آستانه‌ي ورود به دهمين سال انتشار نشريه هستيم. فرصت مناسبي است تا در این شماره به كارنامه‌ي خود بنگريم...

سرمقاله/
روندهای جدید در نورومارکتینگ
(کارلا ناگل .... صفحه 6)
مدير اجرايي و بنيانگذار انجمن كسب‌وكار و علم نوروماركتينگ
تحقيقات نوروماركتينگ از تكنولوژيهاي علمي براي مطالعه‌ي تغييرات در مغز و بدن به‌منظور بررسي واكنش ناخودآگاه مصرف‌كننده به محركهاي بازاريابي، استفاده مي‌كند.
‌اين روشها انواع مختلفي دارند؛ از مشاهده‌ي عملكرد مغز از طريق FMRI ‌يا EEG گرفته، تا روشهايي كه رفتارهايي مانند رديابي چشم (مصرف‌كنندگان به كجا نگاه مي‌كنند)، كدگذاري صورت و واكنشهاي ضمني را بررسي مي‌كنند. باور و اعتقاد اصلي تمامي تحقيقات نوروماركتينگ مبني بر اين موضوع است كه مردم، آنگونه كه اقتصاد نئوكلاسيك مي‌گويد و ما هم  براي مدتي طولاني آن را باور كرده‌ايم، منطقي نيستند...

اخبار بازاريابي/
بازار خبر..................... صفحه 8
•    پنجمین مجمع جهانی نورومارکتینگ
•    افزایش حقوق کارمندان وال‌مارت
•    افزایش فروش مک‌دونالد به دلیل ارائه‌ی منوی صبحانه در تمام روز
•    ارائه‌ی خدمات اشتراک‌گذاری اتومبیل از سوی جنرال موتورز
•    درآمد 20 میلیون دلاری مدیر اجرایی استارباکس در سال 2015
•    کمپین تسکو برای کاهش اتلاف مواد غذایی
•    افزایش نیروی کار آمازون در اروپا
•    شرکت قهوه‌ای که خودش را جای نسپرسو جا زد!
•    تعطیلی 134 فروشگاه دیکسون کارفون
•    یک کشته و 12 مسموم به‌خاطر سالاد آلوده‌ی شرکت غذایی دل
•    تأخیر عمده‌ی پرداخت تسکو به تأمین‌کنندگان
•    ورود لوفتانزا به عرصه‌ی فناوری
•    شکایت اوکراین از پپسی و کوکاکولا
•    آینده‌ی نیمار در بارسلونا در دست نایک
•    کتاب رنگ‌آمیزی ایکیا برای بزرگسالان
•    ایرلاین نیوزلند، بهترین ایرلاین سال 2015
•    وال‌مارت مشتریان خود را جریمه می‌کند!
•    همکاری علی‌بابا با فدراسیون جهانی بسکتبال
•    پروژه‌ی مشترک فیلمبرداری بوئینگ و هواپیمایی امارات
•    مراکز خرید هوشمند در امریکا و چین
•    مدیر اجرایی پپسی، بزرگترین حامی دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه ییل
•    سرمایه‌گذاری محرمانه‌ی اپل بر روی واقعیت مجازی
•    تولید مدل یک فرد معلول از سوی لگو
•    نستله نتوانست شکایت کیت‌کت را تجاری‌سازی کند
•    خبر بد برای سیرز: جی‌سی‌پنی به کسب‌وکار لوازم خانگی بازگشت
•    یواس بانک آینده را مجسم می‌کند
•    ورود کوکاکولا به بازار نوشیدنیهای لبنی در هند

فروش/
گفت‌وگو با استیو مارتین: مربی جانی فروش
نوآوری، و زبانشناسی در فروش
(سرویس بین‌الملل...................صفحه 14)
چکیده: استیو مارتین (Steve W. Martine)، نوآور، و زبانشناس حوزه‌ی فروش، از برجستگان فروش دنیاست.
استیو مارتین با نگاهی متفاوت و از منظر زبانشناسی به "فروش" می‌نگرد و آن نحوه‌ی استفاده از زبان بین "فروشنده" و خریدار یا مشتری است. مارتین این نگاه و نگرش را در سازمانهایی بزرگ نظیر آی‌بی‌ام، اچ‌پی، برای پرورش فروشندگان آنها اجرا کرده و رونق درآمدزایی این سازمانها را مهیا کرده است.
استیو مارتین از سال 2009 در دانشکده‌ی کسب‌وکار مارشال دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تدریس می‌کند، وی در سال 2012 جایزه‌ی سیب طلایی را به‌عنوان مدرس برتر این دانشگاه کسب کرد، و پیش از این در دانشگاه برکلی تدریس می‌کرد.
کتابهای استیو مارتین به دلیل همین نگاه متفاوت که از منظر زبانشناسی به "فروش" و روابط و مناسبات بین "مشتری" و "فروشنده" پرداخته، با استقبال فراوانی از سوی مجلات معتبری چون وال‌استریت ژورنال و سلینگ پاور روبه‌برو شده و آن را برای خوانندگان خود معرفی می‌کنند، همچنین دانشکده کسب‌وکار هاروارد نیز آن را برای دانشجویان و استادان در زمره‌ی کتابهای خواندنی پیشنهاد و توصیه کرده است.
تازه‌ترین کتاب استیو مارتین عبارتند از: "زبانشناسی فروش هوی هیتر: 101 استراتژی پیشرفته‌ی فروش تلفنی برای مدیران ارشد".

نورولیدرشیپ/
نورولیدرشیپ، رهبری دوستدار مغز
(سیداحسان گلپرور...................صفحه 16)
چکیده: نورولیدرشیپ به‌عنوان یک حوزه‌ی مطالعاتی جدید از سال 2006 به این سو آغاز شد و اکنون با رشد چشمگیری در حال پیشرفت است.
نورولیدرشیپ با فاصله گرفتن از نظریه‌پردازان جسور و متفکرین امروز رهبری و مدیریت، که عمدتاً با روشهای تحقیقات کمّی نظیر پرسشنامه‌ها، نظرسنجی‌ها، روشهای آزمایشی و روشهای تحقیقات کیفی سروکار داشته و دارند، سازوکار تازه‌ای معرفی کرد.
نورولیدرشیپ متمرکز بر مغز و متکی به ابزارهای نوین علم پزشکی و اعصاب پایه و بالینی، همچنان با روشهای کمّی، اطلاعات ثبت‌شده‌ی نوار مغزی را پردازش می‌کند. هدف از این مطالعات، کاهش خطاهای استنباط و افزایش روشهای دقیق برای ارتقای رهبری و بهره‌وری افزونتر کارکنان است. با این انگیزش، اثر حاضر تازه‌ترین دیدگاههای نورولیدرشیپ را در قالب 5 طبقه‌بندی اصلی به همراه برجسته‌ترین متفکران این حوزه‌ی مطالعاتی تشریح می‌کند.
این دیدگاهها و متفکران آن عبارتند از:
1ـ تسلط مغز ـ ند هرمان
2ـ رهبری حمایت‌کننده ـ جرالد هوتر
3ـ مدل اسکارف ـ دیوید راک
4ـ مدل پاداش و تنبیه مغز ـ کریستین الگر
5ـ رویکرد مغزمحوری ـ سرینی واسان فیلی.

فروش/
مدیر فروش شما اجتماعی است یا تفلون؟
آماتور است یا خودپسند؟
(زهرا جورابلو...................صفحه 20)
چکیده: طبقه‌بندی جزو اصلی‌ترین وظایف مغز است. این فعالیت ـ طبقه‌بندی ـ به شما اجازه می‌دهد تا مدیران فروش خود را بهتر بشناسید.
شناخت بهتر مدیران فروش، امتیازات فراوانی دارد. برای مثال، در کسب‌وکاری که هستید، اگر "خدمات" اولویت نخست است، نمی‌توانید با مدیران فروش از نوع تفلون، کار کنید. از دیگر سو، اگر محصولی تازه دارید، شاید مدیران آماتور برای شما مناسبترند؛ چرا که به جای هر گونه تکرار تجربه‌های پیشین، به مانند یک تازه‌کار، آستین بالا می‌زنند تا تجربه‌های تازه را به میدان آورند. این در حالی است که مدیران باتجربه، می‌کوشند از همان تجربه‌های پیشین برای محصول تازه استفاده کنند.

کارآفرینی/
گفت‌وگو با کاترین کاپیتا، مؤلف کتاب "برندسازی تا رسیدن به اوج"
(زینال سلمان‌پور...................صفحه 22)
چکیده: کاترین کاپیتا، مؤلف کتاب ارزشمند "برندسازی تا رسیدن به اوج"، یک کارآفرین تمام عیار است.
خوشبختانه کتاب "برندسازی تا رسیدن به اوج" با ترجمه‌ی خلیل جعفرپیشه از سوی انتشارات بازاریابی به‌تازگی چاپ و منتشر شده است. تا خواندن آن کتاب، این مصاحبه را بخوانید که کاترین کاپیتا راههای ساده‌ای را برای کارآفرینان هوشمند معرفی می‌کند.
کاترین کاپیتا بر این باور است که می‌توان ایده‌ی کوچک را به یک برند بزرگ تبدیل کرد. نظیر کاری که یک کارآفرین انجام داد. او روی ایده‌ی ساده‌ای به نام اشتراک‌گذاری عکس متمرکز شد و سپس به اپلیکیشن اینستاگرام تغییر داد. همان ایده پس از چندی، به یک میلیارد دلار به فیس‌بوک فروخته شد!
دیدگاههای کاترین کاپیتا، اجرایی و عملیاتی است. در مصاحبه‌اش نیز جابه‌جا مثال آورده است. کتاب او پر است از نمونه‌های واقعی شکست و کامیابی برای کارآفرینان هوشمندی که علاقه‌مندند "ایده‌های کوچک" را به برندهای بزرگ تبدیل سازند.

بازاریابی مُد/
تأثیر توهم لاغری در صنعت مُد و لباس
(فاطمه گویا...................صفحه 24)
چکیده: "تصویر ذهنی"، و "ارزیابی شخص از خود"، گرانیگاه و مدارمحور "بازاریابی مد" در جهان کنونی است. پژوهشگران مد، متکی بر مشاهدات عینی، تجربه‌های فراوان، و تحقیقات متنوع و مکرر دریافتند که زنان دوست دارند خودشان را "لاغر" ارزیابی کنند، به علاوه، دوست دارند دیگران نیز آنها را "لاغر" ببینند، بی‌توجه به آنکه با "واقعیت" منطبق نیست.
درک همین تلقی و ارزیابی یعنی تصویر ذهنی زنان از خود در دنیای معاصر، رفتار طراحان و تولیدکنندگان صنایع مختلف بویژه پوشاک را تحت تأثیر جدّی خود قرار داده است. موفقیت برندها اکنون در آن است که بتوانند "اندازه‌ها" را هر روز در مقیاسهای کوچک و کوچکتر عرضه کنند. یعنی به سایز 8 بگویند سایز 6، و برای سایزهای 2 بگویند سایز 0 یا 00 . به این ترتیب خریداران تمایل بیشتری دارند تا این کالا را بخرند. از فروشگاههایی که چنین پوشاکی عرضه می‌کنند نیز خریدهای بیشتری می‌کنند.
"بازاریابی مد" بر رفتار مصرف‌کنندگان و از آن مهمتر ایده‌آل‌های ذهنی مصرف‌کنندگان استوار است که غالباً دسترسی به آن با دشواری روبه‌رو است. بازاریاب‌هایی که می‌توانند از این سدهای ذهنی مصرف‌کنندگان عبور کنند و بر امواج آن سوار شوند، با اقبال فروش بیشتری روبه‌رو خواهند شد.
"توهم لاغری" اکنون سیطره‌ی خود را در صنعت مد و لباس چیره کرده است و از این رو است که تولیدکنندگان صنعت مد، همواره در جستجوی هشیار و ناهشیار انسان معاصرند و حاضرند هزینه‌های فراوانی را برای تحقیقات و دسترسی به این هشیار و ناهشیار اختصاص دهند.

تبلیغات/
رازهای تبلیغات در گفت‌وگو با مدیران آژانس تبلیغاتی پابلیسیس
(احمد محسنی...................صفحه 26)
چکیده: آژانس تبلیغاتی پابلیسیس با قدمتی قریب به یک قرن در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم در زمان ژنرال دوگل آغاز به کار کرد و همچنان در زمره‌ی برترینهای تبلیغات جهانی است. این آژانس در سال 2015 میلادی، هشتمین آژانس تبلیغاتی برتر جهان از نظر درآمد بود.
دیدگاهها و تفکران بنیانگذاران این آژانس تبلیغاتی چه بوده و چگونه همچنان بر مدار همان دیدگاهها این آژانس رهبری و مدیریت می‌شود؟
پاسخ این پرسش و بسیاری از پرسشهای دیگر را در این گفت‌وگوها بخوانید که با مدیران آژانس تبلیغاتی پابلیسیس در دو محور صورت گرفت.
1ـ شکل‌گیری و استقرار تمام‌عیار فرهنگ سازمانی در آژانسهای تبلیغاتی تا چه اندازه فرایندها را در این آژانس تسهیل می‌کند.
2ـ آژانسهای تبلیغاتی اکنون چگونه می‌توانند چارچوبهای سنتی را در هم شکنند و در  فضای ذهنی مخاطبان حضور یابند؛ درحالی‌که انبوه پیامها هم در فضای سنتی، و هم در فضای مجازی، مجالی برای نفوذ باقی نگذاشته‌اند.

تبلیغات/
10 ایده‌ی برتر بازاریابی و تبلیغات
(بهنام کبیری...................صفحه 34)
چکیده: "10 ایده‌ی برتر بازاریابی و تبلیغات" قرار است جرقه‌های کوچک را برای مدیران به راه اندازد. ایده‌هایی نظیر تحویل خودرو به کسانی که خودرو آنها در راه مانده است برای رسیدن به مقصد، و یا تحویل قوطی خالی ماء‌الشعیر به جای بلیت قطار با این هدف که قوطی‌ها بازیافت شوند و از کثیف شدن خیابانها جلوگیری کرد و...

تبلیغات خلاق/
تبلیغاتی از جنس پاکیزگی
(محمداسماعیل شکوریان...................صفحه 36)
چکیده: شوینده‌ها در آستانه‌ی عید سال نو، چگونه می‌توانند فروش خود را افزایش دهند؟
یکی از راههای افزایش فروش، تبلیغات اثربخش است که شرکتهای بزرگ جهانی خود را معرفی می‌کنند.

رفتار مصرف‌کننده/
کاهش مقاومت مصرف‌کنندگان در برابر محصولات تازه
(سرویس بین‌الملل ...................صفحه 38)
چکیده: مصرف‌کنندگان هم خواهان کالاها و محصولات جدیدند، و هم به محض نوآوری، در برابر محصول و کالای جدید مقاومت نشان می‌دهند.
از دیگر سو، شرکتها می‌دانند برای افزایش رقابت‌پذیری باید "نوآوری" در کالا و محصول داشته باشند، و هم پس از نوآوری، با این دغدغه‌ی کشنده دست به گریبان خواهند شد که آیا مشتری این کالا یا محصول را می‌پسندد؟
راه برون‌رفت از این تضادها را در این اثر بخوانید که بخوبی تشریح می‌کند چگونه می‌توان و باید هزینه‌های سنگینی را برای نوآوری اختصاص داد، و هم از مقاومت مصرف‌کنندگان در رویارویی با کالاها و محصولات تازه کاست و در مرحله‌ی بالاتر، شیفتگی مشتریان سینه‌چاک را به راه انداخت.

برند/
"بازاریابی" و "برندسازی" و دیگر هیچ
(فاطمه شیرازی ...................صفحه 40)
چکیده: ساخت برند را می‌توان از مدیران اجرایی شرکتهای موفق جهانی آموخت. معاون اجرایی نستله در آسیا، ناندو ناندکیشور یکی از این مدیران جهانی است با کارنامه‌ای درخشان.
ناندو ناندکیشور در این گفت‌وگو با ساده‌ترین مثالها از شیوه‌های نو و بدیع در ساخت برند می‌گوید، از روشهای بازاریابی می‌گوید، از تکنیک داستان‌سرایی درباره‌ی محصولات و برند می‌گوید تا مصرف‌کنندگان را به وجد آورد، وی از مدیران می‌خواهد از پشت میز بلند شوند و وارد بازار شوند.

مدیریت/
"شفافیت"، لازمه‌ی روح حاکم بر سازمانهای چابک
(بهزاد اصغریان ...................صفحه 46)
چکیده: شفافیت فراتر از ارزش اخلاقی، کارکردهای اساسی دارد که سازمانها می‌توانند در پرتو آن به موفقیتهای بیشتری دست یابند. کافی است مدیران اعم از مدیران سازمانی و رهبران دولتها بدانند زمانه تغییر کرده و انسان امروزی با حضور رسانه‌های متعدد و متنوع از پنهانکاری و مخفی‌کاری به ستوه آمده است.
شفافیت، درهم‌شکننده‌ی سلسله مراتب سازمانی است، تبعیت‌پذیری و اطاعت را برنمی‌تابد. از سوی دیگر، با جریان آزاد اطلاعات و مشارکت هرچه بیشتر کارکنان، سرعت سازمان را برای نیل به موفقیت افزون خواهد کرد.
"شفافیت" در این اثر به راهکارهایی پرداخته که سازمانها می‌توانند با اجرایی کردن آن، فضایی دلپذیر برای کارکنان به‌منظور فعالیتهای بالنده مهیا سازند که هم مدیران، و هم کارکنان با فراغ بال و در کنار هم بدون حصارهای آهنین سلسله مراتب، پویایی کسب‌وکارها را تداوم می‌بخشند.

رفتار مصرف‌کننده/
گفت‌وگو با نیر ایال (Nir Eyal)، کارآفرین و نویسنده‌ی امریکایی
چگونه محصولاتی تولید کنیم که مشتریان به آن عادت کنند
(منیره محسنی‌فر...................صفحه 48)
چکیده: نیر ایال (Nir Eyal) کارآفرین و نویسنده‌ی امریکایی است با کتاب پرفروش یک مدل مشتری‌آور: چگونه محصولاتی تولید کنیم که مشتریان به آن عادت کنند. به عبارت دقیق، مشتریان را به این محصولات چنان عادت دهیم که همواره در جستجوی آن باشند.
"مدل مشتری‌آور" سودای هر شرکت، بنگاه، و سازمانی است، اما برای رسیدن به این مدل و تولید چنین محصولی، باید هزینه کرد؛ هم هزینه‌ی دانشی، و هم هزینه‌ی توجه و تمرکز مصرف‌کننده که کیمیای این دوران است.
توصیه‌های نیر ایال را بخوانید تا بتوانید برای محصولاتتان، این ویژگی اعتیادآور را تولید کنید ؛ وی قدم به قدم این موضوع را تشریح می‌کند، با این توجه که نیر ایال یادآوری می‌کند برخی محصولات نظیر فروش آپارتمان و ساختمان از این قاعده مستثنا هستند.

پرسشنامه/
برای مدیریت در سال 1395 آماده‌اید؟
(حمید کلامی...................صفحه 52)
چکیده: پرسشنامه‌ی 11 سؤالی قرار است شما را ارزیابی کند که آیا برای مدیریت در سال 1395 آماده‌اید؟
کافی است خلوت کنید و بدون رودربایستی با خودتان، این پرسشها را پاسخ دهید. نمره‌گذاری ساده‌ای نیز پیش رویتان است تا بدانید که چه اندازه واجد مهارتهای مدیریت هستید و چه اندازه ضروری است که آن را تقویت کنید.

مدیریت/
در سال جدید چگونه اَبَرمدیر شویم؟
(علی خادم...................صفحه 54)
چکیده: "ابرمدیران" واژه‌ای است برای مدیرانی که علاقه‌مندند در فعالیتهای کسب‌وکاری یک سروگردن از مدیران برجسته، بالاتر باشند. مؤلفه‌ها و ویژگیهای "ابرمدیران" را بخوانید.

مذاکره (موردکاوی)/
مذاکره با اتریشی‌ها
(ابراهیم زارع‌پور...................صفحه 56)
چکیده: اتریش بویژه شهر وین در مذاکرات انرژی هسته‌ای ایران، جایگاه ویژه‌ای یافت.
طبیعی است روابط و مناسبات بازرگانان تحت تأثیر این جایگاه می‌تواند در آینده گسترده‌تر شود. برای تقویت ارتباطات تجاری بهتر است بازرگانان ایرانی چه مسائلی را در هنگام مذاکره با همتای اتریشی خود رعایت کنند؟ پاسخ این پرسش را در مقاله‌ی مذاکره با اتریشی‌ها بخوانید.

بسته‌بندی/
نقش اندازه‌ی بسته‌بندی در ارزیابی مصرف‌کنندگان از کیفیت کالا
(فریبرز خدایاری...................صفحه 58)
چکیده: کدام کالا گرانتر یا ارزانتر از بقیه‌ی کالاهاست؟ چه کالاهایی می‌توانند ارزش بالاتری برای خود بیافرینند؟ چگونه می‌توان مشتری را به گونه‌ای برانگیخت که با طیب خاطر، برای کالایی ارزش بیشتری قائل شود و دست به جیب شود؟
بخشی از پاسخ به این پرسشها، در حیطه‌ی "بسته‌بندی" است. ویژگیهای بسته‌بندی اگر با ظرافت اجرا شود، مشتری حاضر است برای کالایی در بسته‌بندی کوچک، پول بیشتری بدهد و احساس رضایت خوبی نیز داشته باشد، همچنین اگر...
این اثر "ارزیابی" و "تلقی" و "برداشت" مشتریان و مصرف‌کنندگان را از بسته‌بندیهای بزرگ و کوچک معرفی می‌کند که تا چه حد بر روی قیمت کالا تأثیرگذارند.

منابع انسانی/
دنیل گلمن: فرمول استخدام کارکنان برتر = هوش اجتماعی + مدیریت منابع انسانی
(سعید خیرآبادی...................صفحه 60)
چکیده: "هوش هیجانی" و "دنیل گلمن" دو واژه‌ی همسان و به هم پیوسته‌اند. دنیل گلمن، روانشناس زبده‌ی امریکایی توانست نظریه‌ی "هوش" یا بهره‌ی هوشی را که سالیان دراز مورد استفاده بود، تغییر داده و آن را به زندگی اجتماعی و حرفه‌ای و عادی بیاورد و با "هوش هیجانی" نامگذاری کند.
دنیل گلمن با همه‌ی اعتبار دانشگاهی‌اش، سالها در مجلات غیرتخصصی و عمومی نظیر سایکولوژی تودی (Psychology Today) و نیویورک تایمز قلم زد و از این رو بیش و پیش از مجامع علمی، مردم عادی و مدیران و کارشناسان از نظریه‌اش و کاربردهای آن آگاه شدند.
حاصل دیدگاههای گلمن را برای استخدام کارکنان برتر می‌توانید در این فیلم کمتر از 15 دقیقه‌ای ببینید که دنیل گلمن تشریح می‌کند. این فیلم به زبان انگلیسی است و از سوی TMBA با زیرنویس فارسی ترجمه و تکثیر شده و قابل خریداری است.
تلفن فروشگاه انتشارات بازاریابی: 71 و 66408251 (021) ؛ فروشگاه آنلاین: www.marketingshop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
................................................صفحه 62

•    برند و برندینگ
•    شناخت درۀ سیلیکون
•    بازاریابی خدمات بیمه
•    بازاریابی مدرن
•    راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران
•    توسعه تبلیغات با رویکرد تحقیقات کیفی بازار
•    مدیریت استراتژیک با رویکردی امروزی
•    بازاریابی امروزی
•    سناریوسازی در بازاریابی
•    زبان صوت
•    قضایای موردی نظریه‌های مدیریت
•    روش‌های فروش سودمند
•    تکنیک‌های طلایی در مقاله‌نویسی
•    بازاریابی چابک

فيلم آموزشي دانشگاه هاروارد (همراه با زيرنويس فارسي) و فرم اشتراك دوماهنامه «توسعه مهندسي بازار» ................................................صفحه 66
    •    عنوان و موضوع فیلم آموزشی این شماره: فرمول استخدام کارکنان برتر: هوش اجتماعی را با مدیریت منابع انسانی پیوند بزنید:
دنیل گلمن؛ روانشناس و نویسنده‌ی هارواردبیزینس‌ریویو