فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

موضوع گفتگوی این شماره:

بازاریابی کتاب در ایران؛ تنگناها، راهکارها

گفت‌وگو با: دکتر مهدی امیرجعفری

مدرس کارگاه "بازاریابی کتاب"

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

سرمقاله/
آینده‌پژوهی آنچه در سال 1394 فراروی سازمانها و شرکتها قرار داد

(پرویز درگی .... صفحه 4)
خداوندا در آغاز سال كاري جديد به ما اين بينش را عطا كن كه با خود عهد ببنديم دركمان را از محيط كاروكسب بيشتر كنيم.
بر پيكره‌ي تفكر، كلام و عمل‌مان تن‌پوشي از ادب بپوشانيم. يادگيرنده باشيم. مهارتهايمان را افزون سازيم. برده‌ي ناداني خودمان نشويم و به ضيافت دانايي برويم.
مشتري‌نوازتر باشيم و تمام انسانها را مشتري خودمان بدانيم. به رقابت جوانمردانه براي بهره‌گيري از فرصتها اهميت دهيم. واسطه‌ها را ياوران خودمان بدانيم و در انتخاب ياوران شايسته بكوشيم. به زنجيره‌ي ارزش‌آفريني اهميت دهيم...


اخبار بازاريابي/
بازار خبر..................... صفحه 6
•    غرامت 5/1 یورویی تسکو از مشتری
•    همکاری جالب منچستر یونایتد با گوگل پلاس
•    شوی لباس مک‌دونالد
•    کدام برندها هزینه‌ی بیشتری را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند؟
•    شکاف عمیق میان بازاریابی و تجربه‌ی مشتریان
•    دیزنی، تسکو و لگو بهترین برندها در بهینه‌سازی برنامه‌های تلفن همراه
•    وال‌مارت: بدترین سوپرمارکت
•    استیو جابز کبد تیم کوک را قبول نکرد
•    نستله در راه بهبود مواد اولیه
•    تویوتا اسپانسر رسمی مسابقات المپیک
•    هدیه‌ای ایکیا به یک مادر و دختر بی‌خانمان
•    سیاست جدید ودافون برای حمایت از مادران
•    ساعت آرنولد شوارتزنگر به بازار آمد
•    برندهایی که بر موج گذشته سوار هستند
•    جریمه‌ی 8 میلیون یورویی شورلت
•    اعتبار شرکت به اعتبار مدیرعاملش بستگی دارد
•    "ساخت شما": استراتژی جدید کانورس برای ایده‌یابی
•    برندسازی دیوید بکام در چین
•    علاقه‌ی هواوی به خرید بلک‌بری
•    در تسکو مشتریان می‌پرند تا دستشان به محصول برسد
•    افزایش دستمزد کارکنان مک‌دونالد
•    خاطره‌ی فارست گامپ در نایک
•    افزایش فروش نیسان اصلاً مهم نیست!
•    کسی که برای 17 سال سفیر یک برند بوده است
•    هوندا: اتومبیل که از شما سلفی می‌گیرد!
•    ایکیا شما را از شرّ سیمهای اضافه خلاص می‌کند
•    هیلتون از حیوانات حمایت می‌کند

بازاریابی کتاب/
بازاریابی کتاب در ایران؛ تنگناها، راهکارها
 (احمد آخوندی ـ محسن جاویدمؤید...................صفحه 12)
چکیده: کارگاه "بازاریابی کتاب" در دو سال پیش از سوی دکتر مهدی امیرجعفری برای ناشران دانشگاهی برگزار شد.
گفت‌وگوی ما با دکتر مهدی امیرجعفری درباره‌ی "بازاریابی کتاب" بود. در گفت‌وگوی 2 ساعته تنها توانستیم به یک بخش کوچک "بازاریابی کتاب" بپردازیم با عنوان "ارزش افزوده‌ی کتاب".
به گفته‌ی دکتر امیرجعفری، مؤلف کتاب، و مترجم ارزشمند "مدیریت بازاریابی" (اثر کاتلر وکلر)، چاپ کتاب برای ناشران خارجی، سود اندکی دارد، در حالی که بیشترین سود و درآمد ناشران خارجی از ارزش افزوده‌ی کتاب است. با خواندن گفت‌وگوی ما با دکتر امیرجعفری درمی‌یابیم از اساس در ایران، "بازاریابی" کتاب نمی‌دانیم و برای تحول صنعت نشر و اقتصاد نشر، ناشران ایرانی باید هم نگرش خود را به "بازاریابی کتاب" تغییر دهند و هم برای تحقق "بازاریابی کتاب" اقدامات درخشانی را سرمایه‌گذاری کنند. در غیراین‌صورت، همچنان در بر همان پاشنه‌ی لنگ می‌چرخد که نشر با آن روبه‌رو است و سهم سرانه ی مطالعه نیز افزایش نخواهد یافت.

استراتژی/
برنامه‌ریزی کسب‌وکار برای سال جدید
(عباس حسنی...................صفحه 16)
چکیده: 365 روز فرصت داریم برای آنکه برنامه‌ریزی کسب‌وکارمان را اجرا کنیم. این فرصت زیاد را چگونه خرج کنیم تا در پایان سال به آنچه می‌خواستیم، برسیم.
اثر حاضر به دور از رؤیاپردازی از یکسو، و از دیگر سو حذف هدفهای نزدیک و در دسترس، فهرستی از فعالیتها را معرفی می‌کند؛ تا به اهدافی دست یابید که به هنگام تحقق آن مباهات ورزید.
مدیران با بسیاری از این موضوعات آشنایند، اما شاید با دانستن فهرستی جمع‌وجور بتوانند بسیاری از کارها را برای سال 1394 سامان دهند نظیر: در سال جدید نیروهای کار خوب را حفظ و جذب کنم، در سال جدید به حرف کارمندانم گوش دهم، در سال جدید از عملکرد خوب کارمندانم تعریف کنم و...
داشتن این فهرست ضروری است، اما ضروری‌تر از آن، اجرای این نکته‌های طلایی است که در بسیاری از اوقات، به تمرین و ممارست زیاد نیاز دارد. مدیران جاه‌طلب، عرصه را برای نیروهای خوب کاری تنگ می‌کنند، چون گاه به "رقابت" یا "حسادت" با این نیروها کشیده می‌شوند. مدیران دانا، گاه برای اظهار نظرهای کارکنان، مجال وسیعی قائل نمی‌شوند؛ چون دیدگاهها و نظرات خود را برتر از دیگران می‌دانند. اما به گفته‌ی حکیم بوذرجمهر، "همه‌چیز را همگان می‌دانند".

ابزارهای بازاریابی/
شش سیگما، پیشگویی بازار
(امیر شفقی...................صفحه 18)
چکیده: برای بازار در حال تغییر ناگزیریم با پیشگویی و پیش‌بینی محاسبه شده پیش برویم. شش سیگما، ابزار و تکنیکی است که این پیشگویی را در اختیارمان قرار می‌دهد.
شش سیگما عمدتاً در "مدیریت" مورد توجه بود، و این اثر بر آن است تا از این ابزار و تکنیک ـ شش سیگما ـ بهره‌برداریهای لازم را در "بازاریابی" معرفی کند. ویژگی این اثر در آنجاست که هم وظایف مدیران، و هم وظایف کارکنان را براساس این ابزار به تفکیک تشریح می‌کند.
شش سیگما در بازاریابی به اختصار ابزاری است برای تنظیم فرایند و این کار را از طریق مشتری‌مداری، بهبود مستمر ارتباط با مشتریان، بهبود خدمات، ارتقای رضایت مشتری و مشارکت کارکنان در داخل سازمان به انجام می‌رساند. و این همه بر سه مدار و حوزه‌ی اصلی شکل می‌گیرد؛    1) راهبردی،   2) تکنیکی،  و 3) اجرایی.

استادان بین‌المللی ایرانی/
پیوند بازاریابی و اقتصادسنجی
(سرویس بین‌الملل...................صفحه 20)
چکیده: میزان فروش یک شرکت تا چه اندازه به فعالیتهای بازاریابی آن وابسته است؟ این پرسش ساده عمدتاً در ایران به صورت کیفی پاسخ می‌گیرد. اما برای پاسخ کمّی آن باید "اقتصادسنجی" بدانیم. این پرسش را نزد دکتر حمیدرضا صدیقی بردیم.
دکتر حمیدرضا صدیقی، استاد ایرانی دانشکده‌ی کسب‌وکار دانشگاه ساندرلند، متکی بر مطالعات "اقتصادسنجی"، این پرسش را قدم به قدم از تعریف، و نقش جایگاه اقتصادسنجی در شرکتها، فعالان اقتصادی، و سیاستگذاران پاسخ دادند. فراتر از ارتباط و پیوند بین "اقتصادسنجی و بازاریابی"، دکتر صدیقی بر نوآوری تأکید ورزیدند؛ چرا که بر این باورند نوآوری در طراحی، تولید، بازاریابی و فروش می‌تواند به سودآوری منجر شود.
سایر دیدگاههای دکتر حمید صدیقی از جمله گسترش سازمانهای مجازی و تأثیر آن در از بین رفتن سازمانهای حقیقی، مسأله‌ی شرکتها برای عدم استقبال از نوآوری، و قدرت شرکتهای برتر در به‌کارگیری نوآوری را در این گفت‌وگوی کوتاه بخوانید.

برند/
شخصیت‌پردازی برند به روش یونگ
(نیما شکوری...................صفحه 22)
چکیده: کارل گوستاو یونگ، صاحبنظر بازاریابی نبوده و نیست. 55 سال از فوت او می‌گذرد. اینک متفکران بازاریابی برآنند تا دیدگاههای این روانشناس سوئیسی را برای برندسازی به کار بندند؛ چرا که متفکران بازاریابی در سالهای اخیر پذیرفتند که: برند نیز همانند انسان، دارای شخصیت است.
پذیرش همین تک عبارت سبب شد تا سمت‌وسوی برندسازی به "روانشناسی تحلیلی" گرایش یابد که یونگ، نظریه‌پرداز جهانی این دیدگاه است.

 

برند ملّی /
استراتژیهای برندسازی کشور قطر
(علی خادم...................صفحه 26)
چکیده: "قطر" چگونه "برند" خود را ساخت و آن را توسعه داد؟ پاسخ این پرسش را در استراتژیهای این کشور کوچک حاشیه‌ی خلیج فارس با جمعیتی 2 میلیونی جستجو کنید.
شبکه‌ی خبری الجزیره به‌عنوان یک رسانه‌ی خبری آن را در صدر رسانه‌های مهم جهان قرار داد، ضمن آنکه دیپلماسی ورزشی قطر و حمایتهای مالی از رویدادهای ورزشی بخشی از این استراتژی است.

مکاتب بازاریابی/
مکاتب بازارگرا و برندگرا در جایگاه‌یابی
(مهدی فرزین...................صفحه 28)
چکیده: متن حاضر، بخشی از مقاله‌ی علمی ـ پژوهشی است در حوزه‌ی جایگاه‌یابی، که مطالعه‌ی آن به شناخت مفاهیم و زیرساختهای جایگاه‌یابی کمک شایان توجهی خواهد کرد.
گفتنی آنکه بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل عدم جایگاه‌یابی درست محصولاتشان، در بازار رقابت به‌سرعت حذف می‌شوند و چیزی جز خسارت نصیبشان نمی‌شود؛ همچنانکه پیشگامان بازار با تکیه بر این مفهوم ـ جایگاه‌یابی ـ ارزشهای کالا و خدماتشان را بیش از پیش در چشم و نگاه مشتریان خود افزون می‌سازند.
برای مطالعه‌ی متن کامل مقاله‌ی حاضر به نشانی سایت اینترنتی مجله‌ی "توسعه مهندسی بازار" www.marketingmag.ir مراجعه کنید.

تبلیغات/
تبلیغات نوآورانه و خلاق در دنیای کتاب و کتابخوانی
(حامد عبدالملکی ...................صفحه 32)
چکیده: تبلیغات کتاب از سوی ناشران جهانی یک ضرورت بایسته است؛ چون در پرتو آن سودآوری خوبی دارند. متن حاضر برخی از این تبلیغات را نشان داده است که قطعاً برای نظران و فروشگاههای کتابفروشی و فروشگاههای آنلاین در ایران الهام‌بخش فعالیتهای تبلیغاتی خواهند بود اگر قرار باشد سهم سرانه‌ی کتاب را در ایران افزایش دهیم تبلیغات خلّاق می‌تواند در جای خوب بخشی از این مهم را عهده‌دار شود.

آینده‌پژوهی/
گفت‌وگوی تلفنی با پروفسور ژرومه گلن، آینده‌پژوه جهانی
(سیداحسان گلپرور ...................صفحه 34)
چکیده: گفت‌وگوی ما با ژرومه گلن (جروم سی. گلن)، مؤلف کتاب ارزشمند دانشنامه‌ی بزرگ روشهای آینده‌پژوهی به سهولت برای نشریه ایجاد شد.
گلن، از بنیانگذاران پروژه‌ی هزاره (ملنیوم)، در این اثر فاخر ـ دانشنامه‌ی بزرگ روشهای آینده‌پژوهی ـ 26 روش اصلی آینده‌پژوهی را توصیف و تشریح کرده است.
پرسشهای ما با ژرومه گلن از آینده‌ی فناوری، و سناریوهایی برای آینده‌ی فناوری آغاز شد، و به تکنیک جدید سنجش آینده گسترش یافت. این تکنیک که با عنوان "چرخ آینده" مشهور است، رویکرد منسجمی برای بررسی پیامدهای تصمیمات و اقدامات ما دارد.
ژرومه گلن در این گفت‌وگوی علمی، از اقدام ابتکاری برنامه‌ی درسی آینده‌پژوهی گفت که از سالها پیش کودکان را برای حضور در آینده مهیا می‌کند. این اقدام ابتکاری دو نتیجه و سود آنی دارد:
1)    نسل کنونی همواره باید به آینده بیندیشد. بدون فکر کردن درباره‌ی آینده، عملاً افراد هیچ شغلی نخواهند داشت؛ چرا که فناوریهای نوین تقریباً تمامی کارها را برعهده خواهند گرفت و بیکاری جهانی یک واقعیت محتوم است.
2)    کودکان بیش از "ژول ورن" دارای تخیل جسورانه و گستاخی بی‌پروا هستند. به همین دلیل به راحتی می‌توانند مرزهای واقعیت را که دارای پشتوانه‌های عظیم علمی، فنی، و فکری و منطقی است، بشکنند و پا در "مرزهای آینده" بگذارند؛ یعنی همان چیزی که اندیشمندان و متفکران کمتر جرأت می‌کنند. فراموش نکنیم که دانشمندان و متفکران به‌شدت به این تخیّل جسورانه و گستاخانه‌ی کودکان برای پیش‌بینی آینده نیازمندند.

نوآوری/
نوآوری را فرایندی گروهی تعریف کنیم/
(خلیل جعفرپیشه ...................صفحه 38)
چکیده: بزرگان علوم مدیریت و استراتژی، نوآوری و خلاقیت را رمز دستیابی به استراتژیهای رقابتی و اثربخش می‌دانند.
بسیاری از مدیران، با اعتقاد به این واقعیت، به تنهایی سعی بر نوآوری در سازمان خود دارند، اما چون از راه و روش آن ناآگهند، نه تنها ره به جایی نمی‌برند بلکه، سازمان کسب‌وکار خود را به خطر می‌اندازند. این در حالی است که صاحبنظران، نوآوری را فرایندی گروهی می‌دانند که با مشارکت تمام افراد سازمان رنگ و جلای واقعی خود را می‌یابد.
می‌پرسید چگونه؟ متن حاضر به این پرسش پاسخ می‌دهد.

نورومارکتینگ/
مغز انسان چگونه به قیمت کالاها واکنش نشان می‌دهد؟
(روح‌اله حیدری...................صفحه 40)
چکیده: کاربرد نوروساینس (علوم عصب‌شناختی) در علوم مدیریت بازار و بازاریابی، امروزه بیش از پیش حیاتی است.
تکنیکهای اثربخش قیمت‌گذاری، یکی از مقولاتی است که محققان بازاریابی با تکیه بر مفاهیم نوروساینس و نورومارکتنیگ به آن دست یافته‌اند. موضوعی که متن حاضر سعی در تبیین آن دارد.

بازاریابی/
اشتباهات ساده لوحانه‌ی بازاریابان
(مرکز مطالعات بازاریابی ایران...................صفحه 42)
چکیده: بازاریابی واقعاً می‌تواند به ارتقای سطح فعالیتهای سازمان و نیز تیم فروش کمک کند تا درآمد خود را افزایش دهد.
با وجود این، بسیاری از بازاریابان اقدامات پرهزینه‌ای انجام می‌دهند که تأثیرگذاری چندانی ندارند. در این مطلب به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

منابع انسانی/
مدیران نفرت‌انگیز
(بهاره راد...................صفحه 44)
چکیده: کمال‌گرا، دهشتناک، کاغذباز، ماشین ایده، بسیار صمیمی، پرکار، و دخالت‌گر، بخشی از مدیرانی هستند که نفرت کارکنان خود را برمی‌انگیزند.
نتیجه آنکه محیط کار به عرصه‌ی کشمکش مدیران و کارکنان آنها تبدیل می‌شود و تنها کاری که انجام نمی‌شود، خود "کار" است. برای آشنایی با نشانه‌های این مدیران، مطالعه‌ی متن حاضر توصیه می‌شود.

 

بازاریابی/
بازاریابی سلامت در گفت‌وگوی تلفنی توسعه مهندسی بازار با پروفسور آلدن
(سرویس بین‌الملل...................صفحه 46)
چکیده: بازاریابی سلامت چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ چه ارتباطی میان بازاریابی سلامت و بازاریابی اجتماعی وجود دارد؟ استراتژیهای موفق و کارا در حوزه‌ی بازاریابی سلامت کدامند؟ چگونه می‌توان برندهای قدرتمندی در حوزه‌ی سلامت ساخت؟ و...
اینها بخشی از پرسشهایی است که پروفسور دانا ال. آلدن، استاد بازاریابی دانشگاه هاوایی و مشاور بازاریابی سلامت و استراتژیهای خدمات در شرق و جنوب‌شرقی آسیا در گفت‌وگوی تلفنی با "توسعه مهندسی بازار" تشریح کرد.

پرسشنامه/
بهره‌وری شما در کار چقدر است؟
(زهرا جورابلو...................صفحه 48)
چکیده: "بهره‌وری" با "سخت کار کردن"، "زیاد کار کردن"، و "همزمان چند کار را انجام دادن" تفاوتهای بارزی دارد.
همه‌ی ما دوست داریم بهره‌ور باشیم اما در عمل، مسیرهای اشتباهی را طی می‌کنیم.
قبل از هر چیز، خود را به آزمایشگاه منابع انسانی برسانید. ما این "آزمایشگاه" را نزد شما آورده‌ایم. کافی است فرصت کوتاه 10 تا 15 دقیقه‌ای داشته باشید و به 16 سؤال با دقت جواب دهید. با خود روراست باشید. پس از پایان آزمایش، خودتان می‌توانید امتیازبندی کنید.

مدیریت/
7 گناه بزرگ جلسات کاری
(محسن احمدی...................صفحه 52)
چکیده: باور اشتباهی در نزد مدیران است که تصور می‌کنند "جلسات" و "پیگیری برگزاری جلسات" می‌تواند کارها را سامان دهد. این در حالی است که اگر هدف جلسات و شیوه‌های اجرای جلسات مورد توجه قرار نگیرد، جلسات بر بار مسائل سازمانی می‌افزاید.
چاره چیست؟ کافی است نشانه‌های اختلال را بشناسیم تا از ادامه‌ی جلسات جلوگیری کنیم. این نشانه‌ها در این اثر آمده است.
برای مثال، جلساتی که یکطرفه اداره می‌شوند. گاه پاورپوینتهای متعدد و درخشان مانع از هم‌اندیشی افراد حاضر می‌شود. چنین جلساتی تباه کننده‌ی وقت است و مانع فعالیتهای گروهی است، اگر تصمیمی گرفته شود، قطعاً؛ با اقبال جمعی روبه‌رو نخواهد شد. سایر نشانه‌ها را در این اثر جستجو کنید.

 

مذاکره (موردکاوی)/
مذاکره با آلمانی‌ها
(ابراهیم زارع‌پور...................صفحه 54)
چکیده: اعضای هیأت آلمانی به ریاست هایکه بریمر؛ رئیس کمیسیون گردشگری، روز 23 فروردین‌ماه با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی و گردشگری کشورمان دیداری داشتند.
این دیدار آغاز گفت‌وگوهاست و در آینده با روشن شدن مسائل ایران و گروه 1+5، علاقه‌مندی آلمانی‌ها برای مذاکرات تجاری افزون خواهد شد. بدیهی است بازرگانان ایرانی تمایل دارند بدانند چگونه می‌توانند مذاکرات تجاری را بر پایه‌ی فرهنگ و روابط و مناسباتی پیش ببرند که به برد ـ برد بینجامد.
آشنایی با ویژگیها و خصوصیات آلمانی‌ها بخشی از اطلاعات و آگاهیهایی است که بازرگانان ایرانی به آن نیاز دارند. مقاله‌ی حاضر کوشیده تا افزون بر این نوع از اطلاعات و آگاهیها، نکات کلیدی در مذاکره با آلمانی‌ها را با جزئیات معرفی کند.

بسته‌بندی/
بسته‌ای از جنس خلاقیت
(فاطمه محسنی‌فر...................صفحه 58)
چکیده: اهمیت خلاقیت در بسته‌بندی، موضوعی است که شرکتهای هوشمند را از دیگران متمایز می‌کند؛ چه آنکه بسته‌بندی افزون بر ترغیب مشتریان برای خرید محصول، دارای کارکردهایی چون پیشبرد فروش، حفاظت و بهبود محصول است.
بسته‌بندی مناسب هم برای فروشندگان و هم مشتریان حائز اهمیت است، زیرا می‌تواند انبار کردن یا استفاده از یک کالا را ساده‌تر کند، از فاسد شدن یا آسیب دیدن کالا جلوگیری کند و در نهایت یک بسته‌بندی مناسب می‌تواند پیدا کردن محصول را ساده‌تر، و برند محصول را در نقطه‌ی فروش و حتی زمان استفاده، تبلیغ کند.

استراتژی/
شیوه‌های ورود به بازارهای نوظهور
(سعید خیرآبادی...................صفحه 60)
چکیده: "بازارهای نوظهور"، بهشت آمال و آرزوهای شرکتهای خلّاقی است که همواره در جستجوی آنند. به محض اندک مجالی، این شرکتها برای ورود به بازارهای نوظهور، فرصت را از دست نمی‌دهند.
"ایران" یک بازار نوظهور است، همچنانکه بازارگانان ایرانی پس از تداوم مذاکرات ایران و 1+5، بازارهایی را رصد کرده‌اند. پرسش این بازرگانان این است که چگونه باید به بازارهای نوظهور ورود کرد تا سودآوری حاصل شود.
مت آیرینگ با سوابق مشاوره‌ای در سطوح عالی، گام به گام ورود به بازارهای نوظهور را در این فیلم با مثالهای ملموس از ماشین لباسشویی، و یخچال در مناطقی از جهان اشاره می‌کند که افراد قدرت خرید برای خرید لباسشویی یا یخچال ندارند. با وجود این می‌توان برای همین "بازار نوظهور" اقدام کرد و درآمد سرشاری به دست آورد. بقیه‌ی اطلاعات را در این فیلم از دانشگاه هاروارد ببینید (فیلم به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی است).
برای خرید این فیلم می‌توانید با شماره تلفنهای 51 و 66408271 (021) تماس بگیرید.

کتابفروشی بازاریابی /
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
................................................صفحه 62
•    فراتر از عملکرد
•    نورومارکتینگ و تصمیم‌گیری
•    یادگیری از کسب‌وکار تکنولوژی‌محصور
•    ارزش ویژه‌ی برند
•    بیشعوری
•    نگاهی به روش‌های آینده‌پژوهی
•    مدلهای ذهنی
•    کلیدهای طلایی بازاریابی شناختی (دوجلدی)
•    برندسازی در مقاصد گردشگری
•    برنامه‌ی بازاریابی در یک روز
•    بازاریابی خود
•    راهنمای تحقیق بازاریابی ورزشی
•    برندسازی
•    برندسازی عصب‌پایه

فيلم آموزشي دانشگاه هاروارد (همراه با زيرنويس فارسي) و فرم اشتراك دوماهنامه «توسعه مهندسي بازار» ................................................صفحه 64
    •    عنوان فیلم آموزشی این شماره: شیوه‌های ورود به بازارهای نوظهور
مت آیرینگ (مدیر استراتژی و نوآوری شرکت ویونت)