فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

گفتگوی این شماره:

از ویزیتوری تا تدریس و ترجمه‌ی کتاب مرجع و 100 صفحه‌ای" مدیریت بازاریابی"

گفتگو با:  دکتر مهدی امیرجعفری، مترجم کتاب "مدیریت بازاریابی"

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

يادداشت
گفت‌وگو با دکتر زعفرانیان، دکتر امیرجعفری، تبلیغات سال 2015، برندسازی بر پایه‌ی اصول شرطی شدن پاولف، فیلم آموزش بازاریابی از دانشگاه هاروارد
(پرویز درگی .... صفحه 4)

رویداد
با خنده فروشتان را بالا ببرید
(سهیل فروتن...........صفحه 6)
چکیده: "خنده بر هر درد بی‌درمان دواست" این ضرب‌المثل رایج شاید بیش از همه‌جا، در کسب‌وکار اعجازآفرین است؛ اگر اهالی کسب‌وکار با دقت و ظرافت، مهارت‌آموزی کنند برای بجا لبخند زدن، به‌کاربندی طنز.
11 ژانویه 1998 (21 دی ماه 1376) نخستین سالروز خنده مناسبتی است که اهالی کسب‌وکار بار دیگر به‌خاطر آورند ابزارهای ساده و کم‌هزینه می‌توانند بار تبلیغات پرهزینه را بر عهده گیرند با کارایی بیشتر.

اخبار بازاريابي
بازار خبر..................... صفحه 10
•    برگزاری جشن 60 سالگی دانشکده‌ی مدیریت
•    کارخانجات آرایشی و بهداشتی داخلی رتبه‌بندی می‌شوند
•    مجله‌ی مطالعات مدیریت ایرانیان
•    ایرانی‌ها سالیانه 645 تن آدامس می‌جوند
•    برگزاری نمایشگاه دستاوردهای "سمت"
•    غرامت سونی به دلیل تبلیغات گمراه‌کننده
•    مشکلات اپل در فروشگاههای مک‌دونالد
•    در مک‌دونالد خودتان دست به کار شوید
•    دیوید بکام مشاور برندسازی شد
•    خانه‌ی خود را با اتومبیلتان روشن کنید
•    مدیرعامل سابق شرکت خطوط هواپیمایی امریکا در وال‌مارت
•    مرسوله‌ی عجیب آمازون
•    فعالیت اچ‌پی (HP) در قالب دو شرکت مجزا
•    جابه‌جایی گسترده‌ی مدیریت در سامسونگ
•    سرمایه‌گذاری ایکیا در انرژیهای بادی
•    اتاق مزه‌ی استارباکس
•    تحویل کالا با دوچرخه در آمازون
•    فروشگاههای آینده چه شکلی خواهند بود؟
•    هیوندای سوناتای اندرویدی
•    با "هنکل" خلق کنید، یاد بگیرید، رشد کنید
•    تغییر استراتژی تارگت در ارائه‌ی محصولات
•    افتتاح بزرگترین استودیوی عکاسی مد آمازون در لندن
•    افزایش دستمزد کارکنان ایکیا در آستانه‌ی سال نوی میلادی
•    برندهای دخانیاتی، خیرین مدارس در چین
•    آدیداس طرحهای نایک را دزدید
•    خرید زیرزمینی مسافران مترو از آمازون
•    افزایش 18 درصدی فروش هیوندای


بازاریابی خدمات
دنیای آینده در تسخیر دنیای خدمات
(محمدرضا حسن‌زاده جوانیان...........صفحه 16)
چکیده: دکتر قاسم زعفرانیان، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌های مهندسی صنایع، و MBA، دکتری‌اش را در بازاریابی از دانشگاه منچستر انگلستان دریافت کرده، و هم‌اکنون استاد بازاریابی دانشگاه لیدز است. گفت‌وگوی ما با دکتر زعفرانیان نخست با تشریح 3 مدل بازاریابی آغاز شد و بتدریج به موضوع "بازاریابی خدمات" آن هم با گرایش به نگاه سوم یعنی "رویکرد شبکیه‌ای" تداوم یافت.
ویژگیهای متمایز "بازاریابی خدمات" بویژه از "بازاریابی برای کالا" با دیدگاه "رفتار مصرف‌کننده" بویژه مشخصه‌های نسل جوان کنونی توأم شد آنجا که او تأکید داشت محیط ارائه‌ی خدمت باید مطابق با نوع مشتریان باشد، جوانان و میانسالان نسبت به محرکهای محیطی واکنشهای متفاوتی نشان می‌دهند. حال و حوصله و هیجانات مشتریان تأثیر بسزایی به تصمیم خرید آنها می‌گذارد.
دکتر زعفرانیان با اصلی‌ترین دیدگاهش، پیام پرقدرتی را تکرار کرد که دنیای آینده، دنیای خدمات است و این می‌تواند برای مدیران امروز، و فردا رویکرد مطلوبی برای تنظیم فعالیتها و سازوکارهایشان باشد.

خدمات مشتریان
خدمات مشتریان و استراتژیهای بهبود آن
 (حمید کلامی...................صفحه 20)
چکیده: دکتر ابراهیم مظاهری، مهندس متالوژی دانشگاه امیرکبیر، به بازاریابی گرایش می‌یابد و با طی مدارج عالی، دکتری خود را از کانادا در رشته‌ی بازاریابی دریافت می‌کند. وی چندسالی است که استادیار بازاریابی دانشگاه لارنتین کانادا است.
گفت‌وگوی تلفنی ما با دکتر مظاهری، دو محور اساسی داشت که عبارت بودند از: الف)رفتار مصرف‌کننده‌ی اینترنتی، و ب) بازاریابی رسانه‌های اجتماعی. ویژگی این گفت‌وگوی تلفنی در آن بود که دکتر مظاهری از نتایج پژوهشهایش در این دو حوزه‌ی بازاریابی (رفتارمصرف‌کننده‌ی اینترنتی، و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی) گفت که به‌تازگی پژوهش و معرفی کرده است.
دکتر مظاهری در همین 4 صفحه گفت‌وگویی که پیش رو دارید، به اصلی‌ترین نکات و موضوعاتی اشاره می‌کند که بهتر است مدیران قبل از راه‌اندازی سایتهای اینترنتی برای فعالیتهای کسب‌وکاری، با دقت آن را رعایت کنند.


داستان موفقیت
6 راز موفقیت‌آمیز بازاریابی محصولات لاغری
 (فاطمه شیرازی...................صفحه 22)
چکیده: رازهای موفقیت‌آمیز برای بازاریابی محصولات لاغری چیست؟ پاسخ این پرسش را نزد یک شرکت جهانی پیشرو بردیم با نام ویت واچرز.
ویت واچرز (Weight Watchers) سالانه درآمدی بیش از 100میلیارد دلار دارد، و ماهانه بیش از 8 میلیون نفر از سایت آنها بازدید می‌کنند.
ویت واچرز، سه‌برابر از شرکتهای رقیب خود بزرگتر است و با اقدامات بازاریابی توانسته "سهم بازار" بیشتری نصیب خود سازد. فکر می‌کنید این رازهای موفقیت‌آمیز بازاریابی شرکت چیست که تا این حد هواخواهان بی‌شمار در سطح جهانی دارد؟

مدیریت بازاریابی
از ویزیتوری تا تدریس و ترجمه‌ی کتاب مرجع و 100 صفحه‌ای" مدیریت بازاریابی"
 (احمد آخوندی – محسن جاویدمؤید...................صفحه 24)
چکیده: دکتر مهدی امیرجعفری، متولد سال 1358، به‌تازگی کتاب مرجع "مدیریت بازاریابی" را از فیلیپ کاتلر و کوین لین‌کلر ترجمه کردند. این ترجمه در 1000 صفحه، 2 جلد تمام گلاسه، تمام رنگی، به قیمت ---، در تیراژ ---، از سوی انتشارات نص چاپ و در دسترس اهالی بازاریابی قرار گرفت.
کوشش دکتر امیرجعفری، و اهتمام ستودنی انتشارات نص، ما را برانگیخت تا گفت‌وگویی با دکتر امیرجعفری و ناشر کتاب داشته باشیم. دکتر امیرجعفری، پرلطف در دفتر نشریه حضور یافتند.
قرار گفت‌وگوی‌مان با دکتر جعفری درباره‌ی محتوای کتاب بود، اما شیوایی سخن دکتر جعفری، اتفاقات و رویدادهایی که در حین و خاتمه‌ی ترجمه برای وی رخ می‌دهد، آنچنان شنیدنی بود که علاقه‌مند شدیم پرسشهایمان را درباره‌ی موضوعات شکل و فرم کتاب، و همچنین آن اتفاقات و رویدادها اختصاص دهیم، برای مثال تا اتمام ترجمه، 3 لپ‌تاپ هزینه می‌شود، دکتر جعفری در کنار ترجمه، به مراقبت از فرزند تازه متولدشده‌اش می‌پردازد و همزمان کار ترجمه را به پیش می‌برد آن هم درست زمانی که "ترجمه" به پایان رسیده، اما "ورژن" یا ادیت تازه کتاب کاتلر و کلر از راه می‌رسد، ورودش به دنیای "ویزیتوری"، توزیع مویرگی، فروشندگی آن هم در زمان دانشجویی در مقطع لیسانس، و کارشناسی ارشد، و سایر قضایا که بهتر است این گفت‌وگوی خواندنی را دنبال کنید.


بازار مد
زارا، برندی معتبر در مد با راهکارهای جدید
(مرکز مطالعات بازاریابی ایران...................صفحه 30)
چکیده: "مد" بویژه "بازاریابی مد" در عصر شتابان و پرتغییر، کاری است فوق‌العاده دشوار. تنها شرکتهایی در حوزه‌ی پابرجا می‌مانند که قادر باشند سرعتی شگفت هم در درک سلیقه‌ها و هم در تحقق و پیاده‌سازی آن داشته باشند.
"زارا" از جمله شرکتهای پرسرعت کنونی در حوزه‌ی مد است که با اولیوت قرار دادن چند دستورالعمل توانسته همچنان "مشتریان پرتوقع" امروز را راضی و خشنود نگه دارد که سودای "کسب‌وکارهای مشتری‌مدار" است.

مشاهیر
درسهای بازاریابی و برندینگ از لئوناردو داوینچی
(فاطمه محسنی‌فر...................صفحه 32)
چکیده: لئوناردو داوینچی با هوش و نبوغ خود، آثاری جهانی آفرید که هم‌اکنون نیز بزرگان هنر، در حیرت‌اند.
آیا این نبوغ برای دنیای کسب‌وکار، درسهایی دارد؟ بهتر است پاسخ این پرسش را در این اثر کوتاه و دوصفحه‌ای جستجو کنید.

تبلیغات
تبلیغات خلاق سال نو میلادی
 (روح‌اله حیدری...................صفحه 34)
چکیده: سال جدید میلادی از راه می‌رسد. شرکتهای بزرگ با هوشمندی از این رویداد هر یک می‌کوشند تا "سهم ذهنی" بیشتری داشته باشند. کیت‌کت، ولوو، مرسدس بنز، مزدا، فولکس واگن، آدیداس، تاید، فدکس، ایکیا، بریتیش‌ایرویز از جمله شرکتهایی هستند که با اقدام ابتکاری در حرکتی زیبا، تعجب‌برانگیز، سمت‌وسوی نگاه مردم را به خود جلب کرده‌اند.

برند
برندسازی بر پایه‌ی تئوری "شرطی شدن" پاولف
 (خلیل جعفرپیشه ...................صفحه 36)
چکیده: "برندسازان" با تیزبینی دریافته‌اند می‌توانند برای ایجاد، تقویت، پایداری و ثبات برند، از علوم مختلف از جمله زیست‌شناسی و روانشناسی بهره‌مند شوند.
مطالعات 110 سال پیش پاولف در فیزیولوژی از جمله‌ی این علوم است که به پاس آن، ایوان پاولف برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در زیست‌شناسی و پزشکی شد. وی در آزمایشهای گوناگون توانست با صدای زنگ، ترشح بزاق سگ را "ایجاد" و ثبت کند. درحالی‌که به‌طور طبیعی، سگ گرسنه با خوردن غذا، یا دیدن غذا باید بزاقش ترشح کند؛ رویدادی که به‌عنوان شرطی شدن در دنیای زیست‌شناسی ثبت شد، اما در علوم گوناگون و حتی هنرهای متنوع نظیر سینما، سرگرمی (Entertainment) بخوبی از آن بهره‌برداری شد.
برندسازان با مطالعه‌ی آن آزمایش علمی که بیش از یک قرن از عمر آن می‌گذرد، بر این باورند که می‌توان بخوبی آن مطالعه‌ی علمی را در دنیای" برندسازی" به‌کار برد با این توجه که بدانیم خرید مردم سگ شماست! بقیه‌ی قضایا را در این اثر کوتاه بخوانید.
گفتنی آنکه در این اثر از "برندینگ عاطفی" نیز آمده است که بخشی از آن متکی بر "شرطی شدن" پاولف است. خوشبختانه کتابی با همین عنوان برندینگ عاطفی اثر مارک گوبه از سوی خلیل جعفر‌پیشه، ترجمه و از سوی انتشارات بازاریابی چاپ شده است.

برندسازی مجدد
پنج درس برندسازی مجدد از شرکت خطوط هواپیمایی مالزی
 (سیداحسان گلپرور ...................صفحه 38)
چکیده: دو فاجعه‌ی بزرگ هوایی، برند شرکت هواپیمایی مالزی را بشدت آسیب زد. 500 کشته به فاصله‌ی‌کوتاهی نزدیک به 4 ماه با سقوط دو هواپیمای مالزی، بازتاب وسیع آن در رسانه‌های جهان، شرکت هواپیمایی مالزی را زمین‌گیر کرد.
چگونه این شرکت هواپیمایی می‌تواند برند خود را نوسازی کند؟ این پرسش هم برای مدیران شرکت هوایی مالزی مطرح شد، و هم برندهای گوناگون جهانی به این فکر افتادند که در رویارویی با بحرانهایی تا این حد وسیع و ژرف، بهتر است چه اقدامی را تحقق بخشند.
اثر حاضر، با تشریح مسأله، 5 اقدام را عنوان می‌کند که "برندهای در معرض آسیب" می‌توانند آن را پیاده‌سازی و اجرا کنند. این اقدامها کدامند؟
 
برند
راهکارهای برندهای برتر برای حفظ "تازگی" و "طراوت" برند
 (علی خادم ...................صفحه 40)
چکیده: "تازگی" و "طراوت" لازمه‌ی ماندگاری "برندها" است؛ چراکه "مشتریان"، مصرف‌کنندگان، و حتی "عموم مردم" که کاری با برند مورد نطر ندارند، "تازگی" و "طراوت" را لازمه‌ی حیات و زندگی می‌دانند، و از "کهنگی" گریزانند.
پژوهشها نشان می‌دهد که "برندها" در نسل قدیمی، تا سالیان دراز مورد توجه و احترام است، اما نسل جدید، حتی اگر زود دلبسته‌ی برندی شوند، بسرعت نیز جایگاهش را تنزل می‌دهند و به سراغ برند دیگری می‌روند.
جالب آنکه، این تفاوت در کشورهای توسعه‌یافته، بازارهای نوظهور، و در حال توسعه نیز وجود دارد که این مقاله آن را تشریح می‌کند. راهکارهایی از سوی مک‌دونالد، نایک، کوکاکولا، یونیلیور، و آی‌بی‌ام اجرا می‌شود تا همچنان "تازگی" و "طراوت" این برندها در "دیدگان" و "قلب" مخاطبان، مانا و پایدار باقی بماند که این مقاله آن را معرفی می‌کند.

رفتار مصرف‌کننده‌
ارزش ملیت‌گرایی در برندسازی و بازاریابی
 (سرویس بین‌الملل ...................صفحه 42)
چکیده: همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا، یک موضوع کاملاً سیاسی بود که توجه بازاریابان را به خود جلب کرد.
جالب آنکه این همه‌پرسی، رأی نیاورد، اما همچنان این پرسش اساسی را پیش روی متخصصان بازاریابی بویژه مدیران بازاریابی شرکتهای بزرگ پدید آورد و آنها را به چالشی جدی برانگیخت که: بهره‌مندی از "هویت ملی" منفعت‌آور است یا زیان‌آور؟
اثر حاضر این پرسش را پاسخ داده است که در همه‌جا، بهره‌برداری از "هویت ملی" سودآور نیست.
گاه به‌عکس، این تأکید و تفاخر بر هویت ملی، عملاً منافع شرکتها را به مخاطره‌ی جدی خواهد انداخت.

نکته‌های مدیریت
یادگیری درسهای کسب‌وکار از نیروی دریایی
 (مرکز مطالعات بازاریابی ایران ...................صفحه 44)
چکیده: دنیای کسب‌وکار بویژه در سالهای اخیر طوفانی، آشفته، بحرانی، و غیرقابل پیش‌بینی است. نیروی دریایی نیز همواره با دریایی طوفانی، بحرانی، آشفته و گاه غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو است.
بازاریاب‌های جهانی خوش‌ذوق با این نگاه، بر آن شدند تا ببینند چه مشابهتهایی بین "دنیای کسب‌وکار" و "نیروی دریایی" می‌یابند. به این ترتیب، با مجموعه‌ای از مشابهتها، ترجیح دادند که "فعالیت نیروی دریایی" را به‌عنوان شاخص، معیار، و الگویی ارزشمند پیش‌روی خود قرار دهند و بیاموزند چه درسهایی "نیروی دریایی" برای "کسب‌وکارها" دارد.
اثر حاضر افزون بر درس‌آموزیهای فراوانی که "نیروی دریایی" برای "کسب‌وکارها" دارد، تفاوتهای آشکار بین این دو را در نظر دارد. برای مثال، نیروی دریایی به هنگام برقراری امنیت، برای مقابله با دشمنان خود را تجهیز می‌کند، اما کسب‌وکارها همواره باید درصدد باشند تا منافع سهامداران را در نظر بگیرند، ارزش‌آفرینی برای مشتریان داشته باشند، با تیزبینی "رقبا" را رصد کنند، نه از آن جهت که به مقابله برآیند بلکه، بیش از آن، ازآن‌رو که الگوهای خوب آنان را سرمشق قرار دهند و با پردازشی تازه، ساختار کسب‌وکار خود را تقویت کنند.

مدیریت و رهبری
چشم‌انداز مدیریت و رهبری در 20 سال آینده
(عادله عباس‌زاده...................صفحه 46)
چکیده: آینده‌پژوهی در دنیای کسب‌وکار بویژه مدیریت و رهبری، یک الزام بایسته است که شرکتهای بزرگ و پیشرو، و حتی کسب‌وکارهای خُرد و کوچک نیز به آن نیاز مبرم دارند.
اثر حاضر با عنوان "چشم‌انداز مدیریت و رهبری در 20سال آینده" هم اطمینان‌بخش است، و هم این دغدغه را افزون می‌کند که همواره شرکتها باید در پی آن باشند که این چشم‌انداز را پی‌درپی شفاف، مشخص، و با ابعاد و جزئیات بیشتر ترسیم کنند.
ویژگی این اثر در تشریح نکاتی است که مدیران را با "هراس" و "ابهام مستمر"، واکسینه می‌کند. برای مثال، "یادگیری آشفتگی" یکی از این ویژگیهایی است که به مدیران گوشزد می‌شود. بهتر است آنان بیاموزند به هنگام شدیدترین رویدادهای غیرمحتمل، چه خواهند کرد. از دیگر نکات این اثر، قدرت فزاینده‌ی کارکنان است که این حق را برای خود قائلند که برای کدام شرکت و چه مدیری کار کنند یا به‌سرعت شرکت و مدیر را ترک کنند.

استراتژی
پنج ویژگی شخصیتی استراتژیستهای موفق
 (محسن احمدی...................صفحه 48)
چکیده: سالهاست خردورزان استراتژی تکرار می‌کنند که "برنامه‌ی استراتژیک" را رها کنید، و به تفکر استراتژیک بپردازید.در این میان، استراتژیستها نقش بیشتری دارند؛ چراکه استراتژ وظیفه دارد بسیاری از "برنامه‌های استراتژی" و "نقشه‌های استراتژی" را به‌سرعت کنار نهاده، و در فاصله‌ی زمانی کوتاه، برنامه‌ی در دست اقدامی را تدوین، و اجرا سازد.
چگونه یک استراتژ می‌تواند با اقدام فوری، مجموعه‌ی وسیعی از اندیشه‌های پالایش شده را در قالب برنامه‌ای مدون، آماده‌سازی و سریعاً به اجرا درآورد. شدنی نیست مگر آنکه استراتژ قابلیتهای دانشی، بینشی را به همراه ویژگیهای منشی و شخصیتی درهم آمیزد. این قابلیتها و ویژگیهای منشی و شخصیتی در قالب 5 مشخصه آمده است.

منابع انسانی
پرسشنامه‌ی هیولای "حسادت سازمانی"؛ وظایف مدیران، وظایف کارکنان
(زهرا جورابلو ...................صفحه 50)
چکیده: "حسادت سازمانی" هیولای مخربی است که سازمانتان را از درون می‌بلعد. مدیران برای کاهش "حسادت سازمانی" وظایف خطیری بر عهده دارند که از زمان جذب و استخدام آغاز می‌شود و گستره‌ی وسیعی از فعالیتها، نحوه‌ی ترفیع، پاداش و تسهیلات را دربرمی‌گیرد.
قدرت مدیران در آنجاست که بتوانند "حسادت" را به "رقابت" تبدیل کنند. نخست آنکه ارزیابی دقیقی از خود داشته باشند؛ چراکه اطرافیان بویژه آنها که هر روز با او سروکار دارند،" رگ خواب" مدیران را در دست دارند. در چنین وضعیتی، مقیاسهای کارآیی، عملکرد، درآمدسازی، و برندسازی کارکنان می‌تواند تا حدودی مانع "جلوه‌نمایی کوتوله‌ها" و "بله‌قربان‌گوها" شود.
پرسشنامه‌ی "حسادت سازمانی" که پیوست این مقاله است تا حدودی راهنمای مؤثری است. با این همه، به گفته‌ی دانایان بویژه روانشناسان بالینی، "حسادت" بیماری مهلکی است که درمان آن "سخت" و داروی آن نایاب است.
هوشمندی مدیران آزموده آن است که "حسادت" را به‌عنوان یک بیماری مهلک شخصی، به یک "اقدام جمعی علیه رقبا" به‌کار اندازند. به این ترتیب بخشی از ویژگیهای شخصی به عزم جمعی کارکنان سازمان برای پیشرفتهای آتی شرکت بویژه برای پیشی گرفتن از رقبا تغییر مسیر خواهد داد. هم بخشی از این "خوی انسانی" ارضا شده، و هم برکات آن در درآمدزایی و سودآفرینی شرکت تأمین شده است.

مذاکره
10 راه برای از دست دادن مذاکره
(فریبرز خدایاری...................صفحه 54)
چکیده: چگونه می‌توانید شکست خود را بر روی "میز مذاکره" تضمین کنید؟
10 راه در این مقاله تقدیم شماست تا بدانید چه ساده و به سهولت این شکست را نصیب خود سازید. تصمیم با شما است کافی است بدانید، و در عمل، از آن بپرهیزید.

آینده‌پژوهی
آینده‌پژوهی صنعت خرده‌فروشی
(فاطمه گویا.............................صفحه 56)

چکیده: "خرده‌فروشیها" در ایران رو به افزایش است. دلیل آن نیز "تنگ‌تر شدن زمان" و یا به گفته‌ی ظریف‌اندیشان، "مچاله شدن زمان" است که هر روز فرصتها را از انسان این زمانی و این مکانی می‌رباید.
زندگی در چنین برهه‌ای از زمان، مجال گسترده‌ای است برای خرده‌فروشیها. با وجود این، خرده‌فروشیها باید با بهره‌مندی از تکنولوژی روز، انسان این زمانی و این مکانی را از چنین تنشهایی برهانند و اندکی انسان این زمانی و این مکانی را از "مچاله شدن" نجات بخشند.
"آینده‌ی خرده‌فروشی" در گرو اقدامات، و ابداعاتی است که بتواند این "سهولت" و "آسانی" را برای زندگی امروزی مهیا سازد. بدین رو خرده‌فروشان ناگزیرند سرمایه‌گذاری وسیعی برای بسترها و زیرساختها فراهم آورند، نوآوریهای هرروزه و لحظه‌ای داشته باشند، کارکنان دانا، هوشمند، و عاشق ایفای خدمت پرورش دهند و به استخدام درآورند، فضای فیزیکی را "بازپروری" و "روح‌بخشی" و "جان‌بخشی" کنند، با جسارتی تام و تمام، راه‌حلهای نوظهور را به خدمت بگیرند، و لحظه‌ای از ارزیابی بازخوردها و عملکردها دریغ نورزند.

بسته‌بندی
بسته‌بندی خلاق
(مطهره راستی ..............................صفحه 58)
چکیده: "بسته‌بندی" هم از دید "خریدار" و هم در نظرسنجی‌های پژوهشگران، اصلی‌ترین بار "خرید" را در فروشگاهها و سوپرمارکتها بر عهده دارد. این روزها، شرکتها برای افزایش فروش، بدیع‌ترین اقدام خلاقانه‌ی خود را در بسته‌بندی‌های نوظهور عرضه می‌کنند؛ با این فکر درخشان که هر آنچه مشتری را به شگفت آورد، او را مجذوب خواهد کرد، و به احتمال، "رفتار فروش" او را برمی‌انگیزد.

منابع انسانی
روشهای حفظ کارکنان برتر
(سعید خیرآبادی .........................صفحه60)
چکیده: "کارکنان اصلی"، ستون سازمانها و شرکتهای موفق هستند. با وجود این، گریزپاترین نیروهای سازمانها و شرکتها همین "کارکنان اصلی" هستند.
کارکنان اصلی قابلیتها و شایستگیهای متعددی دارند. همین قابلیتها به آنها اجازه می‌دهد که به سرعت به هم خوردن پلک چشمان، شرکتی را رها کنند و به شرکت دیگری بپیوندند. در این میان، درک این کارکنان و حفظ آنان از جدی‌ترین وظایف مدیران است.
سیلویا هیلت، نویسنده‌ی برتر کتابهای متعدد منابع انسانی، روشهای فراوانی را برای مدیران معرفی می‌کند تا بتوانند کارکنان اصلی‌شان را حفظ کنند. راز موفقیت روشهای وی در آن است که در فعالیت میدانی این راهکارها را به دست می‌آورد، و در قالب دیدگاه تئوریک آن را عنوان می‌کند.
فیلم "روشهای حفظ کارکنان اصلی" از مجموعه فیلمهای دانشگاه هاروارد، با صدا و تصویر خانم سیلویا هیلت، به زبان فارسی ترجمه و زیرنویس شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با شماره تلفنهای انتشارات 71 و 66408251، این فیلم را خریداری کنند.

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
•    مدیریت بازاریابی جهانی
•    بازاریابی و زندگی با فروش (چاپ دوم)
•    1001 راز بنگاههای املاک
•    555 روش برای موفقیت یک مدیریت
•    مقیاس‌سازی در تحقیقات بازاریابی
•    بازاریابی گردشگری
•    اصول و مبانی مدیریت بازاریابی
•    رفتار مصرف‌کننده (چاپ دوم)
•    مبانی خلاقیت در تبلیغات
•    بازاریابی کارآفرینانه
•    مهدی فخارزاده نابغه بیمه جهان
•    دانش برندینگ در عمل
•    مهندسی بازاریابی
•    مهارتهای ارتباط مؤثر
   
فيلم آموزشي دانشگاه هاروارد (همراه با زيرنويس فارسي) و فرم اشتراك دوماهنامه «توسعه مهندسي بازار» ................................................صفحه 64
    •    عنوان فیلم آموزشی این شماره: روشهای حفظ کارکنان اصلی
 مصاحبه با سیلویا ان هیلت (استاد دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد)