فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

میزگرد این شماره: بازاريابي ورزشي، چالشها و راهكارها

 

شرکت کنندگان در این میزگرد:

دکتر سارا کشکر

مهدی اصفهانی

رضا حتمی رازلیقی

پرویز درگی

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

يادداشت
ميزگرد بازاريابي ورزشي، فيلم گفت‌وگو با مدير بازاريابي باشگاه بارسلونا، گفت‌وگوهاي تلفني با استادان بازاريابي ورزشي جهان، تبليغات، مذاكره، خرده‌فروشي
‌پرويز درگي....... صفحه 4

 

رويداد /

بازي برندهاي جهاني در بازيهاي 2014 اينچئون كره جنوبي
فاطمه محسني‌فر....... صفحه 6

 

اخبار بازاريابي
بازار خبر..................... صفحه 6
•    کمپین "باهم کوکا بنوشیم"
•    بازاریاب پیشین پپسی در NFL
•    نایک، هواپیمای سفارشی برای ورزشکاران
•    قدرت خرده‏فروشی، وابسته به آموزش
•    تیپ شخصیتی بازاریابان چگونه است؟
•    کاهش تبلیغات غذاهای شیرین و پرچرب برای کودکان
•    ممنوعیت استفاده از کیسه‏های پلاستیکی در فروشگاههای کالیفرنیا
•    مدیریت نوآوری جهانی؛ استراتژی جدید پپسی
•    جذب استعدادهای شرکتهای برتر امریکایی توسط چینی‏ها
•    ممانعت از انتشار تبلیغا بی‏ام‏دابلیو
•    محصول جدید استارباکس: قهوه با طعم ماءالشعیر
•    کمپین تسکو برای تشویق مردم به بازیافت زباله
•    هواپیمایی امارات به دنبال کسب حق نامگذاری ورزشگاه برنابئو
•    فروشگاههای جدید تارگت، کوچکتر اما کاراتر
•    تی‏شرتهای عجیب به مناسبت سالگرد تولید موستانگ
•    شورلت و فعالیت خیرخواهانه برای کودکان محروم
•    مدیر اجرایی جدید تسکو: فرهنگ شرکت باید عوض شود
•    افتتاح 9 فروشگاه جدید کاستکو پیش از پایان سال 2014
•    جنگ خروسها در وال‏مارت
•    کوکا به کمپین چراغهای راهنمایی و رانندگی پیوست
•    استخدام 60 هزار کارگر موقت در وال‏مارت
•    کمپین تبلیغاتی فیلیپس با همکاری روزنامه‏ی تلگراف
•    استخدام 5 هزار کارمند در دفتر جدید آمازون در لندن
•    تسکو رقیبانش را به شرکت در چالش سطل آب یخ طلبید
•    خالق اینستاگرام به وال‏مارت پیوست
•    اولین مستند تبلیغاتی استارباکس
•    کوکا حامی جدید بلندترین چرخ‏وفلک اروپا

ميزگرد
بازاريابي ورزشي؛ ‌چالشها و راهكارها
احمد آخوندي - محسن جاويدمؤيد......... صفحه 14
چکیده: ميزگرد "بازاريابي ورزشي" در تركيبي از "‌استادان دانشگاه"، "مديري از بخش خصوصي"، و ناشري در حوزه‌ي كتابهاي ورزشي، برخي از اصلي‌ترين موضوعات "بازاريابي ورزشي" را در ايران مورد بحث و بررسي قرار داد.
شايان ذكر است فيلم گفت‌وگو با مدير بازاريابي باشگاه بارسلونا كه ضميمه‌ي اهدايي اين شماره‌ي مجله است (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي)، مجموعه‌اي از وظايف باشگاههاي فوتبال را برمي‌شمارد تا بتوانند خود را برند سازند؛ همچنانكه بارسلونا، از يك تيم محلي، به برندي جهاني تبديل شد.
گفتني‌‌‌آنكه،‌‌‌گفت‌وگوهاي اختصاصي توسعه‌مهندسي‌بازار با بزرگان‌‌‌ورزشي جهان در همين شماره عهده‌دار برخي از موضوعات "بازاريابي ورزشي" است.

بازاريابي ورزشي (گفت‌وگو)
گفت‌وگوي تلفني با پروفسور ديويد شيلبري، متخصص بازاريابي ورزشي
‌سيداحسان گل‌پرور................. صفحه 22
چکیده: گفت‌وگوي تلفني با پروفسور ديويد شيلبري يك فرصت مغتنم است كه بتوان "‌الفباي بازاريابي ورزشي" را از او آموخت.
شيلبري،‌ رئيس مركز مديريت ورزشي دانشگاه ديكين و رئيس سابق دانشكده‌ي مديريت و بازاريابي اين دانشگاه مي‌باشد. پيش از پيوستن وي به دانشگاه ديكين، شيلبري در حوزه‌ي مديريت ورزشهاي كريكت و گلف و نيز در بخش دولتي فعاليت داشته است و به‌عنوان اولين استاد تمام رشته‌ي مديريت ورزشي در استراليا معرفي شده است، ضمن آنكه پروژه‌هاي تحقيقاتي را در حوزه‌ي مديريت و بازاريابي ورزشي براي شوراي پژوهش، ليگ فوتبال، ليگ كريكت، و وزارت ورزش اين كشور انجام داده است.
شيلبري داراي دكتري مديريت ورزشي از دانشگاه موناش و نيز كارشناسي ارشد همين رشته از دانشگاه ماساچوست است. وي بيش از يكصد مورد آثار تأليفي دارد كه از آن جمله مي‌توان به 11 عنوان كتاب، 60 مقاله، و 15 گزارش اشاره كرد.‌‌يكي از مشهورترين كتابهاي پروفسور شيلبري، مديريت استراتژيك ورزشي است كه نخستين بار در سال 1998 منتشر شده است و ويراست چهارم آن در سال 2014 به چاپ رسيده است. شايان ذكر است كه ويراست دوم اين كتاب براي بازار كشورهاي هلند و يونان متناسب سازي شده است.همچنين در سال 2004 اين كتاب به زبان چيني ترجمه شد. وي سردبير ارشد مجله‌ي مديريت ورزشي (Journal of Sports Management) است و بين سالهاي 2002 تا 2004 نيز به‌عنوان سردبير مجله‌ي اسپرتس منيجمنت ريويو (Sports Management review) مشغول به كار بوده است. در حال حاضر نيز عضو شوراي سردبيران اين مجله است.
اين استاد استراليايي همچنين عضو شوراي اجرايي انجمن مديريت ورزشي امريكاي شمالي و نيز عضو اتحاديه‌ي مديريت ورزشي استراليا و نيوزلند است.

بازاريابي ورزشي
بازاريابي ليگ قهرمانان اروپا
مركز مطالعات بازاريابي ايران............ صفحه 24
چکیده: ليگ قهرمانان باشگاههاي اروپا معتبرترين رقابتهاي فوتبال در سطح باشگاهي در جهان است. با وجود اينكه شكل برگزاري اين رقابتها بارها دستخوش تغييراتي شده است، اما نه تنها با گذر زمان از اعتبار آن كاسته نشده بلكه، سياستهاي حرفه‌اي اتحاديه‌ي فوتبال اروپا (يوفا) باعث شده كه هر سال به ارزش و محبوبيت اين مسابقات افزوده شود.
ليگ قهرمانان باشگاههاي اروپا به شكل امروزي آن از فصل 1956-1955 آغاز به كار كرده است. در آن دوره از مسابقات 16 تيم حضور داشتند كه رئال مادريد توانست قهرمان مسابقات شود و اولين قهرمان ليگ قهرمانان اروپا لقب بگيرد. اين تيم اسپانيايي تاكنون 13 بار به مسابقه‌ي فينال اين رقابتها راه پيدا كرده كه 10 بار به مقام قهرماني رسيده و 3 بار نايب‌قهرمان شده است. پس از رئال مادريد تيم ميلان ايتاليا با 7 عنوان قهرماني در رده‌ي دوم پرافتخارترين تيمهاي باشگاهي در اروپا قرار دارد و بايرن مونيخ و ليورپول با 5 عنوان قهرماني در رده‌هاي بعدي هستند.
ليگ قهرمانان باشگاههاي اروپا علاوه بر هيجاني كه براي فوتباليستها و طرفداران فوتبال دارد، براي كسب‌وكارها نيز جذاب است. كميته‌ي بازاريابي اتحاديه‌ي فوتبال اروپا با برنامه‌هاي حساب‌شده‌ي خود اين مسابقات را به رويدادي باارزش به لحاظ بازاريابي و تبليغات تبديل كرده و برندهاي بزرگ براي گرفتن حق اسپانسري و تبليغات آن رقابت تنگاتنگي با يكديگر دارند. در اين مسابقات مي‌توان تئوريهاي بازاريابي ورزشي را كه در كتابها آمده بخوبي در عمل مشاهده كرد.

بازاريابي ورزشي (گفت‌وگو)
گفت‌وگو با پروفسور جاشوا گوردون، بنيانگذار مؤسسه‌ي تعارضات ورزشي (SCI)
محمدرضا حسن‌زاده جوانيان........... صفحه 26
چکیده: جاشوا گوردون، بنيانگذار مؤسسه‌ي تعارضات ورزشي (SCI) و عضو هيأت علمي مركز بازاريابي ورزشي ورشو در دانشكده‌ي كسب‌وكار لاندكوئيست (Lundquist) وابسته به دانشگاه اورگان است.
وي متخصص كسب‌وكار ورزشي و مديريت تعارض است ضمن آنكه به‌صورت حرفه‌اي به ورزش دوميداني مي‌پردازد.
گوردون در گفت‌وگوي اختصاصي با توسعه مهندسي بازار، درباره‌ي تجربيات خود در مؤسسه‌ي تعارضات ورزشي و نيز كار كردن با ورزشكاران حرفه‌اي صحبت مي‌كند.

بازاريابي ورزشي
استراتژيهاي بازاريابي باشگاه بورسيا دورتموند
چگونه يك باشگاه در حال مرگ را ‌به يك برند قدرتمند تبديل كنيم؟
علي خادم........... صفحه 28
چکیده: شهر دورتموند، برخلاف ديگر شهرهاي توريستي كشور آلمان ساختمانها و قلعه‌هاي قديمي و تاريخي ندارد اما در اين شهر بنايي وجود دارد كه هر هفته هيجان و شور و حرارت در آن به اوج خود مي‌رسد. اين بنا كه نه تنها در اروپا بلكه در تمام جهان منحصر به فرد است، وست‌فالن، استاديوم اختصاصي باشگاه فوتبال بورسيا دورتموند، است. فرقي نمي‌كند دورتموند با بايرن مونيخ و رئال مادريد بازي كند يا با تيمي از ليگ دسته‌ي سوم فوتبال آلمان. فرقي نمي‌كند اين تيم در صدر جدول باشد يا در انتهاي آن؛ فرقي نمي‌كند بازي وسط هفته برگزار شود يا آخر هفته، در هر صورت وست‌فالن هميشه مملو از 80 هزار هوادار متعصبي است كه البته خودشان احساس نمي‌كنند فقط هوادار هستند بلكه، معتقدند آنها هم در كنار 11 بازيكن تيمشان مي‌جنگند.
آنها ديوار زردي در برابر حريفان ايجاد مي‌كنند كه گذشتن از آن كار هر تيمي نيست. برند بورسيادورتموند آنقدر جذاب و پرهيجان است كه طرفداران فوتبال در سراسر جهان به آن علاقه‌مندند و به آن احترام مي‌گذارند.

استادان بين‌المللي ايراني
دكتر عليرضا نظريان، مدير گروه MBA دانشگاه وست‌لاندن
فرهنگ سازماني و تأثير آن در رشد و سقوط شركتها
‌حميد كلامي........ صفحه 30
چکیده: دكتر عليرضا نظريان استاد دانشگاه وست‌‌لاندن است. وي دكتري خود را در رشته‌ي مطالعات مديريت از دانشگاه برونل دريافت كرد. رساله‌ي دكتري وي در حوزه‌ي فرهنگ سازماني و تأثير آن بر عملكرد سازمان و همچنين سبك رهبري مي‌باشد.
دكتر نظريان در دانشگاههاي مختلف انگلستان مانند دانشگاه برونل و دانشگاه وست‌منستر تدريس كرده‌ است. وي همچنين مؤسس و معاون انجمن تحقيقات دانشگاه برونل است. حوزه‌ي اصلي تحقيقات ايشان فرهنگ سازماني، فرهنگ ملي، و اثربخشي سازماني است.
دكتر نظريان در گفت‌وگو با توسعه‌ي مهندسي بازار از تأثير فرهنگ ملي مردم ايران بر فرهنگ سازماني و سبك رهبري مديران ايراني مي‌گويد.

مشاهير
درسهاي بازاريابي از سالوادور فيليپ دالي
‌زهرا جورابلو..... صفحه 32
چکیده: سالوادور دالي، هنرمند خلاق، براي دوستداران هنر شخصيتي مثال‌زدني است؛ چرا كه افزون بر نقاشي، با كارگردانان بزرگ سينماي امريكا از جمله آلفرد هيچكاك در ساخت فيلم "طلسم شده" همكاري داشته، با فوتباليستهاي معروف بارسلونا توپ زده، فيلمنامه‌نويس بوده و از جمله "جزر و مد مهتاب" يكي از فيلمنامه‌هاي اوست، و رماني دارد به نام "سالن مُد براي اتومبيلها."
با اين همه، آنچه در اين اثر از دالي جستجو شده، نگاه خلاق وي به فروش آثار هنري خود اوست. فروش آثار هنري هم در گذشته، و هم در زمان حال بويژه براي هنرمندان ايراني موضوع ناشناخته و پيچيده‌اي است كه ارتباط فراواني با آن ندارند و بسياري از هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز، تمايلي هم ندارند در اين باره بدانند.
دالي، درست به عكس در اين باره ايده‌هاي خوبي براي فروش آثار هنري دارد كه مي‌توان از او آموخت و به احتمال حتي در كسب‌وكارهاي معمولي نيز بهره‌هاي فراوان برد.

تبليغات خلاق
تبليغات خلاق؛ آنچه كه مشتريان را به وجد مي‌آورد
ماركتينگ‌نيوز............. صفحه 34
چکیده: شركتهاي برتر، به مدد كارگزاران تبليغاتي ناگزيرند از "هوشمندانه‌ترين" و گاه "غيرمعمول‌ترين" و حتي "مضحك‌ترين" روشها، توجه "عموم مردم جامعه"، "مخاطبان"، و يا "مشتريان" را به خود جلب كنند.
براي نمونه در اين متن مي‌خوانيد رستوراني در ايتاليا، 25 درصد تخفيف مي‌دهد اگر بتوانيد "بدي" آنها را بگوييد؛ "‌لنوو"، شركت سازنده‌ي كامپيوتر، از مشتريان خود مي‌خواهد تا راههاي تازه‌اي بگويند درباره‌ي آنكه چگونه مي‌توان لپ‌تاپهاي اين شركت را خراب كرد. ام‌اند‌ام، شركت سازنده‌ي شكلات، در يك نمايشگاه تجاري، يك گاو شيشه‌اي با 66 هزار قطعه شكلات را به نمايش درآورده كه درست هم‌اندازه‌ي گاوي واقعي است؛ انجمن آلزايمر نيوزلند، براي جلب توجه افراد به اين بيماري و نشان دادن احتمال فراموش شدن خاطرات، به آنها فلش‌مموري‌هاي جالبي داده كه داخل پاك‌كن تعبيه شده‌اند، و...

اصول بازاريابي
گفت‌وگو با بهمن فروزنده، مترجم كتاب"اصول بازاريابي" اثر كاتلر و آرمسترانگ
احمد آخوندي - محسن جاويدمؤيد.... صفحه 36
چکیده: بهمن فروزنده، مترجم نام‌آشناي بازاريابي ايران است. فروزنده، كتاب "‌اصول بازاريابي" اثر فيليپ كاتلر و گري آرمسترانگ را 18 سال پيش ترجمه كرد و چهارده بار اين كتاب در ايران تجديد چاپ شد؛ اثري ارزنده كه هنوز هم استادان بازاريابي، دانشجويان دكتري و دانشجويان كارشناسي ارشد به ‌عنوان مرجع درسي به آن دلبسته‌اند.
بهمن فروزنده در سال 1393، ويراست جديدي از كتاب "‌اصول بازاريابي" را ترجمه كرد كه ويراست دوازدهم كتاب كاتلر و آرمسترانگ است؛ كتابي كه ديدگاههاي تازه‌اي دارد، مطالعات موردي آن تغيير يافته است و پيوستهاي تازه دارد. انتشارات آموخته نيز در اقدامي بايسته، حاصل كوشش بهمن فروزنده را در دو قطع رحلي بزرگ (دوجلدي)، و وزيري (تك‌جلدي)، به زيبايي آماده‌سازي و منتشر كرده است.
گفت‌وگوي ما با بهمن فروزنده، بازتاب تنها بخشي از كوششهاي اين مترجم سختكوش بازاريابي ايران است كه به‌طور حتم بسياري از دانشوران و مديران ايراني، خود را مرهون همت سترگ و دانش ارزنده‌ي او مي‌دانند كه با لطف "‌انتشارات آموخته" براي نشر اين اثر ارزشمند، يادگاري ماندگار براي بازاريابي ايران آفريده است.

كمپين
سه قدم مؤثر در بومي‌سازي كمپين‌هاي بين‌المللي
آرش بهجو........... صفحه 40
چکیده: "كمپين بين‌المللي" را چگونه مي‌توان ساخت؟ پاسخ اين پرسش كاملاً فشرده و گويا در اين اثر موجز آمده است.
ويژگي اين اثر با تأكيد بر بومي‌سازي آن، و تمركز براي سه قدم مؤثر و اساسي است:
1) نيازهاي عملياتي،
2) فرهنگ،
3) رفتار مشتري.

برند
گفت‌وگو با خليل جعفرپيشه، مترجم كتاب برندينگ عاطفي
خبرنگاران (احمد آخوندی – محسن جاویدمؤید)....... صفحه 42
چکیده: برندينگ عاطفي (Emotional Branding)، اثر ارزشمند مارك گوبه، با ترجمه‌ي خليل جعفرپيشه، از انتشارات بازاريابي به چاپ دوم رسيد.
گفت‌وگوي ما با خليل جعفرپيشه، مترجم كتاب "برندينگ عاطفي" لايه‌هاي متفاوتي دارد. نخست از شكل و فرم آغاز شد كه چگونه مترجم توانسته همان حالت داستاني و روايي كتاب را در ترجمه حفظ كند و به خواننده انتقال دهد. اما گفت‌وگو فراتر از شكل، ديدگاههاي تازه‌اي از "برندسازي" را معرفي مي‌كند.
وي در اين گفت‌وگو، شخصيت نويسنده يعني "مارك گوبه" را در پرتو همين كتاب ترسيم مي‌كند، سپس در چند عبارت فشرده، كتاب را توصيف كرده است. افزون بر آن، از پايه‌هاي اساسي اين كتاب در دو حوزه‌ي "رفتار مصرف‌كننده" و "بسته‌بندي" مي‌گويد و از تفاوت نسلها صحبت به ميان مي‌آيد كه در ايران نيز كم و بيش با همان ريخت‌شناسي جمعيتي روبه‌روئيم؛ ويژگيهايي كه مي‌تواند راهنماي شركتها و سازمانهايي باشد كه علاقه‌مندند "برندسازي" خود را با پايه‌هاي دانشي و بينشي مدرن استوار سازند.

رفتار مصرف‌كننده
نامه‌سرگشاده‌ي مشتري
دكتر محمد بلوريان تهراني.......... صفحه 46
چکیده: "نامه‌ي سرگشاده‌ي مشتري"، مقدمه ي كتاب ارزشمند پيتر فيسك است با عنوان نبوغ مشتري (Customer Genius).
پيتر فيسك ، فيزيكدان هسته‌اي است كه با نبوغي خارق‌العاده، ديدگاههاي خود را از فيزيك اتمي به "دنياي بازاريابي" گسترش داد. نخستين بار كتاب پيتر فيسك را در ايران، استاد سينا قربانلو با عنوان "پرورش نبوغ بازاريابي" در سال 1391 ترجمه كرد كه در 600 صفحه از سوي انتشارات بازاريابي به قيمت 15 هزار تومان چاپ و منتشر شد. سه كتاب ديگر نيز از پيتر فيسك در دست است:
1)    Business Genius
2)    Customer Genius
3)    Creative Genius

رويداد
به مناسبت 9 مهر ماه، روز جهاني سالمندان
بازاريابي براي سالمندان
عادله عباس‌زاده.... صفحه 48
چکیده: "بخش‌بندي" اهميت فراواني براي كسب‌وكارها دارد. با وجود اين، همچنان بسياري از كسب‌وكارها فراموش كرده‌اند كه "سالمندان" گروه قابل توجهي هستند. توجه به اين گروه مي‌تواند سود و درآمدزايي فراواني نصيب كسب‌وكارها كند، همچنين رفاه و آسايش خاطر فراواني براي اين گروه از جامعه به ارمغان مي‌آورد.
"كسب‌وكارها" متأسفانه گاه در دام كليشه‌هايي مي‌افتند كه كمترين اثري در دنياي واقعي از آن سراغ داريم. براي مثال، آنكه سالمندان خساست به خرج مي‌دهند و تمايلي ندارند كه هزينه كنند!
ويژگي اين اثر كه با عنوان "بازاريابي براي سالمندان" نام دارد، افزون بر آنكه نگرش ما را درباره‌ي سالمندان تصحيح مي‌كند، ديدگاههاي تازه‌اي را معرفي مي‌كند از جمله آنكه برخي غذاهاي كودكان، مي‌توانند و توانسته‌اند سليقه‌ي سالمنداني را تأمين كند كه دندانهاي زيادي ندارند؛ معده‌ي آنها قدرت هضم غذاهاي معمولي را ندارد، و يا به لحاظ گوارش با موضوعات پزشكي سروكار دارند.
اين اثر به علاوه، افق ذهني كسب‌وكارهايي را معرفي مي‌كند كه با توجه به قدرت فيزيكي سالمندان، بسته‌بنديهاي خاصي را اجرا مي‌كند؛ هم توجه‌برانگيز براي اين گروه سني است، هم باز كردن اين بسته‌بنديها براي سالمندان ساده‌تر است، حروف درشت‌تري نيز بر روي بسته‌بنديها درج شده كه مطالعه‌ي آن را براي اين گروه سني آسان مي‌كند.

مديريت و رهبري
مديرعامل بعدي شركت
مركز مطالعات بازاريابي ايران....... صفحه 50
چکیده: براي انتخاب يك "مديرعامل" چه ويژگيها و پارامترهايي را بايد در نظر گرفت؟ اين پرسش ساده، سالها است شركتها را با چالش جدّي روبه‌رو كرده است.
آشفتگي بيش از اندازه‌ي بازار و كسب‌وكارها، پاسخگويي به اين پرسش را همچنان دشوارتر كرده است. با وجود اين، راه‌حلهاي نسبتاً آساني را در اين اثر مي‌خوانيد كه به سهولت مي‌توان چنين مديرعاملاني را از بين سايرين، شناسايي كرد و تشخيص داد.
اثر حاضر از زواياي متعدد، پاسخ اين پرسش را، كوتاه اما دقيق با معرفي و شناسايي عوامل متنوع عهده‌دار است كه مي‌خوانيد.

مذاكره
پنج اشتباه فاحش كه سرنوشت مذاكره را تغيير مي‌دهد
فاطمه شيرازي.......... صفحه 52
چکیده: دنياي كنوني، دنياي مذاكره است. كافي است به زندگي روزمره‌ي خود بنگريد: پدر و مادر با همديگر، والدين و فرزندان، زن و شوهر، فروشنده و خريدار، و در نهايت مذاكرات ديپلماتيك  در بين كشورهاي جهان.
5 اشتباه مي‌تواند سرنوشت مذاكره را تغيير دهد كه با به‌كارگيري آن عليه خود اقدام كرده‌ايد و با اطلاع از آن، مي‌توانيد سرنوشت مذاكره را در دست بگيريد.

آينده‌پژوهي
آينده‌ي خريد در سال 2030‌
ستيلا‌ باسقي....... صفحه 54
چکیده: آينده به‌سرعت در حال وقوع است. آنها كه بدانند "خرده‌فروشي" و فروشگاههاي زنجيره‌اي به چه سمت و سويي مي‌روند، به احتمال با اقدامات خود مي‌توانند ماندگاري خود را افزون كنند.
"آينده‌ي خريد در سال 2030‌" چشم دوختن به آينده اي است كه به‌سرعت از راه مي‌رسد، مشتريان وسيعي را به خود جلب و جذب خواهد كرد، و ديگران نيز بايد از كسب‌وكارها بيرون روند. اين نتيجه‌ي عدم ريسك‌پذيري است بويژه در شناسايي و تشخيص آينده‌ي فروشگاههاي زنجيره‌اي.
فروشگاههاي زنجيره‌اي پيشرو مي‌دانند كه آينده از همين حالا شروع شده، و به‌سرعت نيز دگرگون مي‌شود. آنها موظفند هم آماده‌ي دگرگوني باشند و هم به‌سرعت تغيير چهره دهند. پرسش اصلي اين است چگونه آماده باشند؟ و چگونه تغيير چهره دهند؟ پاسخ اين هر دو پرسش را در اين مقاله جستجو كنيد.

بسته‌بندي
ايده‌هاي خلاق در بسته‌بندي
فاطمه گويا....... صفحه 56
چکیده: هنوز هم "بسته‌بندي" شايد اصلي‌ترين عامل "خريد" باشد. بسياري از محصولات را مي‌خريد، بي‌آنكه از جنس و كيفيت آن آگاه باشيد. حاضريد بدون دغدغه، پول بيشتري بپردازيد، چون "بسته‌بندي" آن محصول شما را عميقاً تحت تأثير قرار داده است.
به‌جاي توضيح درباره‌ي "بسته‌بنديهاي فوق‌العاده جذاب"، بهتر است از اين بسته‌بنديها بيشتر بدانيم. 7 بسته‌بندي شامل بسته‌بنديهاي موادغذايي نظير بيسكوئيت، نوشابه، تن ماهي، آدامس، و... در اين شماره زينت‌بخش صفحات است كه مي‌بينيد.

بازاريابي ورزشي
مروري بر تازه‌ترين شماره ي مجلات "بازاريابي فوتبال" و "‌اسپورتس‌پرو"
احمد محسني.......... صفحه 58
چکیده: آگاهي از آنچه مجلات برتر دنيا در زمينه‌ي بازاريابي ورزشي مي‌نويسند هم "راهگشا‌" است و هم "‌آگاهي‌بخش."
"راهگشا‌" از اين منظر كه خواننده‌ي حرفه‌اي و علاقه‌مند بازاريابي ورزشي مي‌تواند در اندك صفحاتي، مروري جامع بر به‌روزترين مطالب حوزه‌ي بازاريابي داشته باشد كه به قلم اساتيد و بزرگان اين حرفه به رشته‌ي تحرير درآمده است؛ و "‌آگاهي‌بخش" از اين منظر كه حرفه‌اي‌هاي بازاريابي ورزشي كشور مي‌توانند با الگوبرداري از آنچه در ديگر كشورها به انجام رسيده و موفقيت به همراه داشته است، چارچوب تازه‌اي براي انجام فعاليت خود خلق كنند.
در اين شماره دو مجله‌ معرفي شده‌اند:
1-    بازاريابي فوتبال(Football Marketing Magazine)، كه مجله‌اي است آنلاين و از منظر تخصصي فوتبال به بازاريابي ورزشي مي‌پردازد.
2-     اسپورتس‌پرو(SportdPro)، كه نشريه‌اي است تخصصي در حوزه‌ي كسب‌وكار ورزشي، بويژه جذب اسپانسر و توريسم ورزشي.

منابع انساني
از پارتي‌بازي در كسب‌وكار، تا درسهاي رهبري از فاجعه‌ي نشت نفتي شركت ‌بريتيش پتروليوم
‌سعيد خيرآبادي............. صفحه 60
چکیده: "قوم و خويش‌بازي" زماني مذموم است كه اساس "شايسته‌سالاري" را ناديده بينگاريد. در غير اين صورت، اتفاقاً "قوم و خويش‌بازي" گاهي به‌سرعت فعاليتها مي‌افزايد نظير آنچه مشاغلي كه به‌صورت خانوادگي در كشورهايي نظير ژاپن يا چين اداره مي‌شود. علاقه‌منديها به كيان خانواده، استحكام كسب‌وكار را مي‌افزايد، به‌علاوه افراد با شناخت دقيقي كه از روحيات همديگر دارند، كارها به تناسب توانايي، دانايي، و ظرفيت كاري واگذار مي‌شود. همچنين برخي فعاليتها از اساس با "قوم و خويش‌بازي" سريعتر به نتيجه مي‌رسد؛ براي مثال، استعداد بازيگري و نقاشي در برخي خانواده‌ها آنچنان ريشه دوانده كه برخي تصور مي‌كنند روحيه‌ي هنري ذاتي و موروثي است. طبيعي است در اين موارد به‌سرعت استعدادها و ظرفيتها شناسايي و كارها سرعت مي‌گيرند.
آنچه مذموم است "قوم و خويش‌بازي"  در مواردي است كه در اين فيلم آموزشي بازاريابي از دانشگاه هاروارد، خانم "جيل كوركهيندل" به آن اشاره مي‌كند. اين فيلم به زبان انگليسي است كه از سوي شركتTMBA  به‌ فارسي ترجمه شده و با 1500 تومان قابل خريداري است؛ تلفن: 71 و 66408251 خريد آنلاين:.www.MarketingShop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش............ صفحه 62
•    بازاریابی و زندگی با مدیریت
•    بازاریابی جهانی
•    مدیریت بازاریابی جهانی
•    قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور
•    سلطان خیابان مدیسون
•    کمپین تبلیغاتی
•    رستوران‏دار بزرگ
•    عصر بازاریابی
•    10 تکنیک طلایی افزایش فروش
•    مدیریت ارتباط با مشتری
•    آداب معاشرت و الگوهای رفتاری در صنعت گردشگری
•    هنر مشارکت ‏آفرینی
•    شناسایی و معرفی فریتهای جذاب کسب‏وکار در ایران
•    برنامه‏ی بازاریابی
   

عنوان فیلم آموزشی این شماره:

خطرهای قوم و خویش‏بازی در کسب‏ وکار
 مصاحبه با جیل کورکهیندل (مربی اجرایی و نویسنده‏ی لاندن بلاگ)

فيلم هدیه‏ ی ویژه ‏ی این شماره مجله توسعه مهندسی بازار (همراه با زيرنويس فارسي) ..........................صفحه 65
   • عنوان فیلم: چگونه بارسلونا برندی جهانی شد؟
 مصاحبه با لندرت اونزوئتا، مدیر ارشد بازاریابی بارسلونا