فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

عنوان میزگرد: دیدگاهها و اندیشه‌ها؛ تجربه‌ی ورود به بازارهای بین‌المللی


شرکت کنندگان در میزگرد:

حمیدرضا آقائی فر (مدیرعامل شرکت سازه گستر- مدرس دانشگاه  )                    
علی امیرطاهری (مدیرعامل شرکت کارتک‌سیستم - رئیس هیأت‌مدیره‌ی شرکت آگلاپارت)
حسن ایپچی‌حق (قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آذرمپنا)
حجت‌اله مختاری (رئیس هیأت‌مدیره‌ی شرکت امن‌آسا سپینود، مدیرعامل شرکت تحقیقات هومند)
پرویز درگی (عضو هیأت‌مدیره‌ی انجمن علمی بازاریابی ایران - مدرس دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی- مدیرعامل گروه TMBA)                

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

یادداشت
"رفتار مصرف‌كننده"، گفت‌وگو با بزرگان بازاريابي ايران و جهان، و تجربه‌ي ورود به بازارهاي بين‌المللي

(‌پرویز درگی..............صفحه 4)

سرمقاله
اعتقاد به دانش؛ درسي كه بايد براي ورود به بازارهاي جهاني آموخته شود‌

(‌دكتر فرزاد مقدم .... صفحه 5)

 

 اخبار بازاریابی
بازار خبر..................................6
• سمینار نورومارکتینگ در بارسلونا
• ابولا، بلای جان شرکتها هم شد
• استارباکس هزینه‌ی تحصیلات کارمندان خود را می‌پردازد
• کسب‌وکارهای محلی در فروشگاههای تسکو
• نگرانی سرمایه‌گذاران وال‌مارت درباره‌ی طرح دعوی کمدین معروف
• همبرگر مورد علاقه‌ی خود را در مک‌دونالد طراحی کنید
• بزرگترین ضرر سوپرمارکتها از زمان جنگ جهانی دوم
• تبلیغ جدید نایک روحیه‌ی مردم برزیل را به آنها بازمی‌گرداند
• مورینیو، کارشناس بازاریابی فوتبال می‌شود
• تعطیلی سه کارخانه‌ی بزرگ شرکت صنایع غذایی تایسون
• پراکتراندگمبل 100 برند خود را از بین می‌برد
• تبلیغات تلویزیونی سودآور نیست
• بازاریابی خیرخواهانه به روش تسکو
• کاهش ده درصدی سهام آمازون
• کوکاکولا از جام جهانی سودی نبرد
• کفشی که شوهریاب است
• دانشگاه کمبریج دکتری شکلات می‌دهد
• فرصت تازه برای مجلات دیجیتال
• جیپ، پرطرفدارترین برند در امریکا
• مدیرعامل پپسی: تعادل بین کار و زندگی دشوار است
• "جهان زیبایی"؛ در تسکو
• پرو مجازی در فروشگاههای لاکوست
• ادامه‌ی روند کاهش نرخ سود سامسونگ
• هشدار FDA به کوکاکولا و پپسی
• الهام‌گیری از افسانه‌های یونانی برای مدیریت بانک
• کوکاکولا و پپسی محترم‌ترین برندهای امریکایی، خطوط هوایی دلتا نامحترم‌ترین
• داستانهای یک گاوچران مدرن در کی‌اف‌سی

ميزگرد
دیدگاهها و اندیشه‌ها
تجربه‌ی ورود به بازارهای بین‌المللی

(احمد آخوندي - محسن جاويدمؤيد...........صفحه 12)
چکیده: بیان شکستها و ناکامیها، بی‌تجربگیها و عدم شناخت، از اساس در قاموس گفتاری بسیاری از شرکتها و مدیران ایرانی نمی‌گنجد. اما حاضران این میزگرد، به سراغ این نوع از تجربه‌ها و خاطرات رفته‌اند که درس‌آموزیهای فراوانی برای مدیران و شرکتهای ایرانی دارد.
"رهایی از خودشیفتگی"، "پرهیز از دام غرور"، این فرصتها را مهیا می‌سازد تا این نوع از خاطرات در قالب مجموعه هایی تدوین و مستندسازی شود؛ واقعیتی که سخت به آن نیازمندیم.
"توسعه مهندسی بازار" برای این نوع از تجارب و خاطرات، آمادگی دارد صفحاتی را در اختیار عزیزانی قرار دهد که تمایل دارند "تجربه‌ی ورود به بازارهای بین‌المللی" خود را به اشتراک بگذارند.

استادان بین‌المللی ایرانی
گفت‌وگوی اختصاصی با استادیار بازاریابی دانشگاه لارنتین کانادا

(محمدرضا حسن‌زاده جوانیان...................صفحه 18)
چکیده: دکتر ابراهیم مظاهری، مهندس متالوژی دانشگاه امیرکبیر، به بازاریابی گرایش می‌یابد و با طی مدارج عالی، دکتری خود را از کانادا در رشته‌ی بازاریابی دریافت می‌کند. وی چندسالی است که استادیار بازاریابی دانشگاه لارنتین کانادا است.
گفت‌وگوی تلفنی ما با دکتر مظاهری، دو محور اساسی داشت که عبارت بودند از: الف)رفتار مصرف‌کننده‌ی اینترنتی، و ب) بازاریابی رسانه‌های اجتماعی. ویژگی این گفت‌وگوی تلفنی در آن بود که دکتر مظاهری از نتایج پژوهشهایش در این دو حوزه‌ی بازاریابی (رفتارمصرف‌کننده‌ی اینترنتی، و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی) گفت که به‌تازگی پژوهش و معرفی کرده است.
دکتر مظاهری در همین 4 صفحه گفت‌وگویی که پیش رو دارید، به اصلی‌ترین نکات و موضوعاتی اشاره می‌کند که بهتر است مدیران قبل از راه‌اندازی سایتهای اینترنتی برای فعالیتهای کسب‌وکاری، با دقت آن را رعایت کنند.

رفتار مصرف‌کننده
ویژگیها و رفتار مصرف‌کنندگان هزاره‌ی سوم

(فریبرز خدایاری...................صفحه 22)
چکیده: "نسل پیچ‌درپیچ" از جمله عناوینی است که متفکران بازاریابی برای "نسل جدید" یا "نسل هزاره‌ی سوم" به‌کار می‌برند. "ویژگیها" و "رفتار" این گروه سنی جوان (16 تا 34 سال) آنچنان متفاوت، متنوع، متناقض، و متضاد است که "نسل قدیمی"، و مدیرانی که از این گروه بی‌اطلاعند، همواره در شوک "حیرت" و شگفت‌زدگی هستند.
متفکران بزرگی نظیر مایکل سولومون، استاد برجسته‌ی امریکایی، روانشناس اجتماعی و بازاریاب شهیر، در کتاب معروفش به نام "رفتار مصرف‌کننده" به زیبایی تمام، این نسل را معرفی کرده است ("رفتار مصرف‌کننده"، ترجمه‌ی دکتر کامبیز حیدرزاده، انتشارات بازاریابی). همچنین مارک گوبه، طراح، فیلمساز، و نویسنده‌ی فرانسوی نیز در کتابش به نام برندینگ عاطفی(Emotional Branding) توصیف مشروح و کاملاً عینی و سینمایی از این نسل داده است (برندینگ عاطفی، انتشارات بازاریابی).
بخشی از این اطلاعات را درباره‌ی مارک‌گوبه، در همین شماره‌ی مجله بخوانید که با عنوان گفت‌وگو با مارک گوبه، نویسنده‌ی کتاب "برندینگ عاطفی" چاپ شده است. گروه مشاوران بوستون نیز در همین دو صفحه که پیش رو دارید، به اجمال و مختصر درباره‌ی ویژگیهای "نسل جدید" یا "هزاره‌ی سوم" توضیحاتی آورده است که فوق‌العاده راهگشا برای مدیرانی است که تمایل دارند با آگاهی، محصول خود را عرضه کنند؛ چراکه می‌دانند بدون شناخت و آگاهی "رفتار مصرف‌کننده" شکست کالا و محصول حتمی است.

بازاریابی ورزشی
پایان جام‌جهانی فوتبال و تأثیر آن بر رفتار خرید کشورهای جهان

(بهنام کبیری...................صفحه 24)
چکیده: جام‌جهانی فوتبال 2014 برزیل هم در آغاز، و هم در پایان تأثیری بزرگ بر جا گذاشت، هم برای دولتها و هم برای ملتها. برای بررسی آثار جام‌جهانی فوتبال 2014 برزیل در آغاز، به شماره‌های قبلی نشریه مراجعه کنید، اما بررسی تأثیر این رویداد بزرگ ورزشی پس از پایان، پس‌لرزه‌هایی دارد که در این مقاله بخوانید.
چه بر سر صنعت موادغذایی، شرکتهای تولیدی تلویزیون، و... پس از جام‌جهانی خواهد آمد، پرسشهایی است که این مقاله به آن پاسخ داده و فراتر از آن را نیز توصیف و ترسیم کرده است.

برند 
گفت‌وگو با مارک گوبه، نویسنده‌ی کتاب برندینگ عاطفی

(فاطمه محسنی‌فر...................صفحه 26)
چکیده: مارک گوبه، نویسنده، طراح، فیلمساز، و سخنران، پارادایم برندینگ عاطفی را در سال 2001 معرفی کرد.
"برندینگ عاطفی" پیش از آن، کارآمدی خود را در دنیای فروش کوکاکولا در سال 1996 نشان داده بود که از مرز 9 میلیارد دلار به رشد سالانه‌ی 15 میلیارد رسیده بود. همچنین "برندینگ عاطفی" در جریان بازیهای المپیک 1996 سیدنی درخششی چشمگیر برای "معرفی برند کوکاکولا" و فروش آن در قیاس با بسیاری از برندهای جهانی نشان داده بود.
"برندینگ عاطفی" چیست؟ چه تعاریف یا تعریفی از برندینگ عاطفی وجود دارد؟ چگونه برندها می‌توانند با بهره‌مندی از این نظریه‌ی کارآمد، "بازارها" و از آن مهمتر، قلب "مصرف‌کنندگان" و "مردم" را تسخیر کنند؟
گفت‌وگو با مارک گوبه حاوی پاسخهای دقیق و موجز به این پرسشها است که می‌خوانید.

برند
دندانهای فوتبالی بر شانه‌ی برندهای جهانی

(سهیل فروتن...................صفحه 30)
چکیده: لویس سوارز، بازیکن اروگوئه‌ای، در جام‌جهانی فوتبال 2014 با یک اقدام دور از انتظار- گاز گرفتن مدافع ایتالیایی در بازی اروگوئه و ایتالیا – در صدر خبرها قرار گرفت.
این خبر پرشگفت هم تقبیح شد، و هم موجی از تحسین آفرید. برند آدیداس در لحظه‌های نخست، پس از حکم فیفا که محرومیت از بازیهای ملی بود، همسو با فیفا، رفتار سوارز را نادرست خواند و کوشید همکاری‌اش را با سوارز قطع کند.
آدیداس بعدها دید "افکار عمومی" متفاوت از حکم "فیفا" است، به همین دلیل رفتارش را کاملاً تغییر داد. همین رویداد به ظاهر ساده، هم "برندها" هم "مدیران برندها" را برانگیخت تا فراتر از موضوع رسمی، "افکار عمومی" را با "تیزبینی" و "هوشیاری" رصد کنند.
اثر حاضر افزون بر بازتاب فراز و فرود تصمیم‌گیریهای متعدد و متنوع برندهای جهانی و دیدگاههای آنان، برای مدیران کسب‌وکاری درسهای آموزنده دارد 1)در جریان "خبرها" باشیم، شاید از آنچه رخ داده، بتوانیم برای "برندمان" موقعیت‌آفرینی کنیم، و 2) برای سوارزهای سازمان چه حکمی مناسب است؟ الف)اخراج، ب)ارتقا
پاسخ به این پرسشها را در این اثر بخوانید.

مشاهیر
درسهای کسب‌وکار از پیکاسو

(فاطمه شیرازی ...................صفحه 32)
چکیده: پابلو پیکاسو، پیکرتراش، نقاش، و شاعر اسپانیایی (تولد: 25 اکتبر1881/ درگذشت: 8 آوریل 1973 میلادی)، به همراه دوستش مکتب کوبیسم را پایه‌گذاری کرد.
پیکاسو، هنرمند بود و نگاه خاصی به کسب‌وکار داشت. از جمله آنکه برای "رقابت" جایگاه خاصی قائل بود. با آنکه "رقیب‌شناسی" برای پیکاسو مهم بود، توجه چندانی به پول نداشت؛ به‌گونه‌ای‌که در پایان زندگی وی گفته‌اند تابلوهای زیادی از او بر جا مانده بود که برای فروش آن هیچ اقدامی نکرده بود.

قیمت‌گذاری
گفت‌وگوی اختصاصی با دکتر مایکل راشتون، درباره‌ی قیمت‌گذاری و بازاریابی آثار هنری

(سیداحسان گل‌پرور ...................صفحه 34)
چکیده: گفت‌وگوی ما با مایکل راشتون، اهل کانادا، و عضو هیأت علمی دانشگاه ایندیانای امریکا را خواندنی خواهید یافت؛ چراکه محور این گفت‌وگو درباره‌ی "بازاریابی و قیمت‌گذاری آثار هنری" است؛ موضوعی که از اساس بسیاری از متخصصان بازاریابی در این باره تقریباً چیز کمی می‌دانند. مایکل راشتون، مدیر برنامه‌ی مدیریت هنر دانشگاه ایندیانا، کتاب ارزشمندی دارد با عنوان "قیمت‌گذاری استراتژیک آثار هنری" (Strategic Pricing for the Arts).
همچنین راشتون، عنوان درخشانی دارد و آن ویراستار کتاب "جوامع خلاق: آثار هنری در توسعه‌ی اقتصاد" است.
در این گفت‌وگو، دکتر مایکل راشتون هم از راهکارها می‌گوید، و هم از اشتباهات مدیران و هنرمندان یاد می‌کند که درباره‌ی آثار هنری به کرّات مرتکب می‌شوند.

تبلیغات خلاق
تبلیغات خلاق، راهی برای شگفت‌زدگی مشتریان

(مارگتینگ نیوز ...................صفحه 36)
چکیده: تبلیغات خلاق در این شماره به سراغ "روز مادر" رفته است. همچنین "بهترین مشاغل دنیا" را معرفی می‌کند؛ نشان می‌دهد دختران نیز در ایام کودکی می‌توانند و باید سراغ اسباب‌بازیهایی بجز عروسک نیز بروند، و فراتر از آن، داستان دو دختری را به تصویر می‌کشد که هر دو، "دست چپ" ندارند. همچنین از بیم و امید والدینی می‌گوید که چشم‌انتظار تولد فرزندانشان هستند.

تبلیغات
پایان عصر تبلیغات سنتی؛ 5 ویژگی برای موفقیت رسانه‌های دیجیتال جدید

(علی خادم ...................صفحه 38)
چکیده: سالها پیش، سرجیو زیمن، مدیر پیشین بازاریابی کوکاکولا، کتابی نوشت با عنوان: "تبلیغاتی که ما می‌شناسیم به پایان خط رسیده است".
به مرور و بعدها رسانه‌های دیجیتال ظهور و بروز کردند. عصر کنونی، عصر رسانه‌های دیجیتال است. با وجود این، برای موفقیت رسانه‌های دیجیتال شرایط و الزاماتی وجود دارد که بخشی از این شرایط در قالب 5 قانون جدید در این نوشته، تشریح می‌شود.
دو پژوهشگر دانشگاه هاوارد، از واقعیتهایی می‌گویند نظیر "این مصرف‌کننده است که بازی را در دست دارد نه بازاریاب،" این مصرف‌کننده است که از تکنولوژیهای جدید برای شناخت و ارزیابی "بازاریابها" استفاده می‌کند، در آینده بیشتر درباره‌ی برندها صحبت خواهد شد تا آنکه برندها صحبت کنند و...

رفتار مصرف‌کننده‌
گفت‌وگوی اختصاصی با پروفسور جاناتان رابرت ایست، استاد دانشگاه کینگستون

(سرویس بین‌الملل ...................صفحه 40)
چکیده: رابرت ایست، استاد روانشناسی اجتماعی، استراتژی، بازاریابی و نوآوری در دانشگاه کینگستون (Kingston) لندن، صاحبنظر در "رفتار مصرف‌کننده" است. کتاب او عنوان جالبی دارد: "رفتار مصرف‌کننده: ایده‌های کاربردی در بازاریابی" که بیشتر یک کتاب درسی است. همچنین کتاب تأثیر تبلیغات و به نمایش‌گذاری است.
گفت وگوی ما با رابرت ایست متمرکز بر کتاب رفتار مصرف‌کننده: ایده‌های کاربردی در بازاریابی" بود. بویژه علائق وی که در سالهای اخیر درباره‌ی بازاریابی ارتباطات شفاهی دهان به دهان (Word of Mouth) گسترش یافت.

گوشه‌ی بازار
به مناسبت روز جهانی چپ‌دستها (22 مرداد)
بازاریابی برای چپ دستها

(نرگس صفرزاده ...................صفحه 42)
چکیده: "چپ‌دستها" یا "چپ‌برترها" هنوز هم در "جهان" و هم در "ایران" چندان مورد توجه "بازاریابی" قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که "بخش‌بندی" و "تشخیص گوشه‌های محدود بازار" بویژه در سالهای اخیر جزو اصلی‌ترین فعالیتهای بازاریابی است.
سالها طول کشید تا برای داوطلبان کنکور که "چپ‌دست" هستند، صندلی مخصوص آنان در جلسات آزمون قرار گیرد. هنوز هم فروشگاههای زنجیره‌ای تمامی فضاهای خود را بر اساس ویژگیهای رفتاری و حرکتی "راست‌دستها" طراحی و چیدمان می‌کنند. گو آنکه برخی "برندهای جهانی" نظیر مک‌دونالد گاه به شوخی، گاه به جد، اقداماتی برای عرضه‌ی همبرگر برای "چپ‌دستها" را شروع کرده‌اند تا این پیام ویژه را برای این بخش از بازار به گوش "چپ‌دستها" برسانند.

مدیریت
من مدیر، بزرگتر و برتر از همه‌ی سیستم

(احمد آخوندی- محسن جاویدمؤید...................صفحه 44)
چکیده: "اختلال خودشیفتگی" یا شخصیت خودشیفته، بیماری رایج ایرانی‌ها است.
این گفته‌ی دکتر سعید شاملو، استاد روانشناسی ایران، است که سالها پیش از درگذشت. فارغ از این گفته، برخی داستانهای ایرانی نظیر کتاب دایی‌جان ناپلئون، اثر ایرج پزشکزاد نیز درباره‌ی "خودشیفتگی" حرفهای خواندنی دارد. افزون بر آن، میزگردهای قبلی، و میزگرد این شماره‌ی نشریه -‌که در صفحات 12 تا 17 درج شده- مدیران از این اختلال در فعالیتهای کسب‌وکاری یاد می‌کنند.
با این نگاه، به سراغ یکی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی رفتیم که در سال 1392 در دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه صنعتی شریف دفاع شد.

مدیریت برند
برند کارفرما

(حمید کلامی...................صفحه 48)
چکیده: دانشگاههای هاروارد، اکسفورد، شریف، پرآوازه و معتبرند. از این رو بسیاری از دانشجویانی که تمایل دارند تحصیل کنند، خودشان این گزینه‌ها را در نظر نمی‌گیرند. حتی استادانی که علاقه‌مندند به عضویت هیأت علمی درآیند، زمانی برای این دانشگاهها اقدام خواهند کرد که قابلیتهای فراوان و چندوجهی در خود سراغ داشته باشند. به این ترتیب، دانشگاه بسیاری از هزینه‌های جانبی "بررسی فرم"، و "مصاحبه‌های متعدد" را در این باره نخواهد داشت.
از این سو، مراکز دانشگاهی تنها با نخبگانی روبه‌رو خواهند شد که افزون بر دانش و تجربه‌ی مثال‌زدنی، باورهای راسخی دارند که تنها مراکز علمی معتبر جایگاه آنان است. درباره‌ی شرکتها، بنگاهها، و بانکهای جهانی نیز موضوع از این قرار است. به این وضعیت "برند کارفرما" می‌گویند.
متن حاضر فراتر از تعریف، ارکان فرایند برندسازی کارفرما را تشریح کرده و نکاتی را یادآوری می‌کند که "برندهای کارفرما" بهتر است رعایت کنند تا با جذب نخبگان بتوانند همچنان این "برند کارفرمایی" را ارتقا بخشند.


مدیریت و رهبری
6 کلاهی که هر مدیرعاملی باید به سر بگذارد

(مرکز مطالعات بازاریابی ایران ...................صفحه 50)
چکیده: مدیرعامل برای کسب بالاترین بهره‌وری در موقعیت شغلی خود، همزمان باید 6 نقش را ایفا کند. از دیگر سو، باید بتواند بین این 6 نقش تعادل مطلوب نیز برقرار سازد. 6 نقش یا 6 کلاهی که مدیرعامل بر سر می‌گذارد، وابسته به فعالیتهای متفاوتی است که مقتضی سازمان یا اداره‌ی او است. آیا از این 6 نقش یا 6 کلاه آگاهید؟ آیا می‌دانید بیشترین کلاهی که مدیر باید بر سر بگذارد، کدام است؟
این 6 نقش یا 6 کلاه، در این متن کوتاه آمده است که می‌خوانید.

 

خرده‌فروشی
هری‌گوردون سلفریج، مبدع خرده‌فروشی نوین در جهان

(زهرا جورابلو...................صفحه 52)
چکیده: فروشگاههای بزرگ خرده‌فروشی مرهون ابتکار عمل و اندیشه‌ی بازرگان امریکایی است به نام هری گوردون سلفریج در 108 سال پیش.
سلفریج کیست؟ دیدگاههای او چیست؟ و چه ابتکارات درخشانی برای جلب و جذب مشتریان به راه انداخت؟، بخشی از پرسشهایی است که این متن بخوبی پاسخگوی آن است.
هرچه هست، بسیاری از آنچه هم‌اکنون در فروشگاههای بزرگ خرده‌فروشی می‌بینیم، دیدگاهها، ابتکارها، و راه‌حلهای عملی است که "سلفریج" در 108 سال پیش پایه‌گذاری کرد و رواج داد. این ابتکارها عبارتند از....

بسته‌بندی
ایده‌های خلاق در بسته‌بندی

(فاطمه گویا.............................صفحه 54)
چکیده: "بسته‌بندی" فراتر از تبلیغات 15 ثانیه‌ای است. شرکتهای موفق جهانی تردید ندارند که "بسته‌بندی" اصلی‌ترین عامل جذب و دفع مشتری به کالا یا محصولی خاص است. به گفته‌ی سرجیو زیمن، مدیر پیشین بازاریابی کوکاکولا، بسته‌بندی بیانی از یک هویت است که باید آن را در خدمت برند قرار داد، با دیدن این عکسها از بسته‌بندی کالاها، ایده‌های تازه‌ای خواهید گرفت که قطعاً می‌تواند کسب‌وکارتان را تغییر دهد.

فروش
مجلات "فست‌کامپنی" و "استورز" درباره‌ی بازاریابی و فروش چه نوشتند

(احمد محسنی ..............................صفحه 56)
چکیده: "فست‌کامپنی" (‌Fast Company) و "استورز" (stores) دو نشریه‌ی معروف در حوزه‌ی بازاریابی و فروش هستند که در این شماره معرفی می‌شوند. هر یک از این دو نشریه، با مجموعه‌ای از آثار و نویسندگان، ایده‌هایی تازه دارند که می‌تواند برای مدیران کسب‌وکاری، الهام‌بخش فعالیتهایشان باشد.
برای مثال، در نشریه‌ی تازه‌ی فست‌کامپنی، عنوان جالبی آمده است که از زیردریاییها می‌توان درسهای فراوانی برای کسب‌وکارها آموخت. در این مقاله، مشابهتهای کسب‌وکارها با زیردریاییها مطرح شده است از آن جمله آنکه در شرایط متلاطم و ناپایدار چگونه باید کسب‌وکارها را اداره کرد؛ وضعیتی که زیردریاییها عمدتاً با چنین بحرانهایی به پیش می‌روند.
خبر جالب آنکه بنیاد راکفلر منبع مالی لازم را برای یک شغل در حال شکل‌گیری و توسعه در اختیار صد شهر جوان قرار می‌دهد. این شغل تازه در حوزه‌ی خدمات شهری است؛ پستی با عنوان "مدیر ارشد مقاومت". درباره‌ی وظایف این شغل و اقداماتی که در شرف مهیاسازی آن است، به نشریه‌ی فست‌کامپنی مراجعه شود.
دومین نشریه، مجله‌ی استورز است که گزارشی دارد از صد خرده‌فروش پررونق امریکا. در این گزارش، پیش‌بینی شده که برای سوپرمارکتهای کوچکتر، فرصتهای رشد زیادی وجود دارد. این گزارش به یکی از چالشهای مطرح در خرده‌فروشی نیز می‌پردازد؛ چالش آن است که خرده‌فروشی اجناس و کالاهای لوکس مانند جواهرات، به دلیل ساختار مشابه طراحی و عرضه‌ی آن در دنیا، عملاً توفیق فراوانی برای جلب توجه مشتریان به دست نیاورده است.
در نشریه‌ی استورز، مجموعه‌‌ای از گزارشهای عجیب و غریب وجود دارد نظیر آنکه فروشگاههایی در ازای فروش پرتغال، از افراد "پول" نمی‌گیرند بلکه، "خون" می‌گیرند. موضوعات تازه نظیر "کاهش مصرف انرژی"، از جمله موضوعات مهمی است که "فروشگاههای خرده‌فروشی" ناگزیرند اهمیت و توجه وافری قائل شوند. برخی از این فروشگاهها، تجهیزات خود را نصب کرده‌اند تا از میزان مصرف انرژی کاسته شود.
برای آگاهی از موضوعات این دو نشریه‌ی خواندنی بازاریابی و فروش می‌توانید همین 4 صفحه را با دقت مطالعه کنید.

منابع انسانی
بیل تیلور: مراقب اشتهای خود برای ریسک کردن باشید

(سعید خیرآبادی .........................صفحه60)
چکیده: بیل تیلور(Bill Taylor) دیدگاههای درخشانی برای فروش دارد. کار مطبوعاتی حرفه‌ای کرده است و آن راه‌اندازی نشریه‌ای با نام فست‌کامپنی (Fast Company) است، ضمن آنکه سخنران و کارآفرین فوق‌العاده‌ای است (فست‌کامپنی در این شماره‌ی نشریه در صفحه 56 معرفی شده است).
دیدگاههای درخشان او قابل پیگیری است آنجا که می‌گوید اجازه ندهید که دوران رکورد و سختی، تعهد شما را به نوآوری و تغییر متزلزل سازد. از زاپوس می‌گوید که به کارکنانش 1000 دلار پاداش می‌دهد اگر تمایل داشته باشند این شرکت را ترک کنند.
فیلم بیل تیلور حاوی دیدگاههای کسب‌وکاری وی به زبان انگلیسی است که از سوی شرکت TMBA به فارسی ترجمه شده و با 1500 تومان قابل خریداری است: www.MarketingShop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
(صفحه...................... 62)
• مدیریت استراتژیک، سفر و گردشگری
• مهندسی فروش نگرش کاربردی
• قیمت‌گذاری به زبان ساده
• برندینگ عاطفی
• استراتژی خوب/استراتژی بد
• کاربرد گروه کانونی در پژوهش
• شما هم می‌توانید کارآفرین باشید
• بازاریابی و زندگی با ورزش
• مرگ مدیریت مدرن
• مربی‌گری در محیط کار
• راهنمای انتخاب یک نام موفق
• چهار میثاق
• بازاریابی بیمه با تمرکز بر مذاکره
• 53 اصل متقاعدسازی

فیلم آموزشی دانشگاه هاروارد (همراه با زیرنویس فارسی) و فرم اشتراک دوماهنامه "توسعه مهندسی بازار"
• عنوان فیلم آموزشی این شماره:ترفندی تازه برای حذف کارکنان ناکارآمد
مصاحبه با بیل تیلور (نویسنده‌ی وبلاگ هاروارد)