فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

7 سال میزگردهای بازاریابی در توسعه مهندسی بازار شامل:

 

- آسیب شناسی بازاریابی در ایران

- برند و برندسازی در ایران

- تبلیغات ایران: گذشته، حال، آینده

- چالشهای توزیع در ایران؛ با تأکید بر آینده نگری در صنعت تولید

و....

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

سرمقاله
(‌پرويز درگي..............صفحه 4)

 

گزارش ويژه
درسهاي بازاريابي از فيلمهاي نامزد اُسكار

‌(نرگس صفرزاده...............صفحه 6)
چکیده: ستاره‌هاي هاليوود روز يكشنبه 2 مارچ 2014 (11 اسفند 1392) با عبور كردن از روي فرش قرمز وارد سالن دالبي تئاتر شدند تا شايد بتوانند معتبرترين جايزه‌ي سينمايي را با خود به خانه ببرند.
جدا از نتايجي كه در بخشهاي مختلف اين مسابقه به دست آمد، مراسم اسكار، جشن صنعت سينما است؛ زيرا بسياري از بزرگان اين صنعت در آن حضور دارند؛ افرادي كه مي‌دانند چه محتوايي توليد كنند كه بتواند با مخاطبان در سرتاسر جهان ارتباط برقرار كند و سليقه‌هاي متنوع و بعضاً متضاد را پوشش دهند.

اخبار بازاریابی
بازار خبر..................................10
• كنفرانس نوروماركتينگ در هفت شهر‌
• كنفرانس بازاريابي و بازارپردازي خرده‌فروشي 2014‌
• افزايش حقوق كارمندان يعني رونق كسب‌وكار
• طراح نيويورك‌تايمز به اپل پيوست
• وارن بافت و رفتارهاي شاد و كم‌ادعا
• دلايل توقف پروازهاي ويرجين آتلانتيك به استراليا
• سرمايه‌گذاري بازيكن سابق تيم ملي انگلستان براي جلوگيري از بيكاري 274 نفر
• حذف مواد شيميايي از نانهاي ساب‌وي
• گرايش جهاني به بازار سلامت براي سالمندان
• نوارتيس؛ تغيير سياستهاي دارويي شركتهاي بزرگ جهاني
• فيلمهاي ديزني با طعم چيني
• درگذشت آخرين بازمانده‌ي خانواده‌ي فورد
• اتحاد در هواپيمايي آليتاليا
• بمبارديه، يو‌كي ريل را تسخير كرد
• شورش در كارخانه‌ي آي‌بي‌ام
• نخست‌وزير بريتانيا از كدام فروشگاه خريد مي‌كند؟
• انتخاب يك زن در هيأت مديره‌ي هوندا براي اولين بار
• زمان را بو كنيد
• تلفظ دشوار نام محصول، فروش را كاهش داد
• ارتقاي سياست وال‌مارت درباره‌ي زنان باردار‌
• سرمايه‌گذاري هيتاچي در بخش سلامت
• پيشي گرفتن پپسي از كوكاكولا در استراليا
• كاهش بودجه‌ي بازاريابي، تعطيلي رستوراني معروف
• امپراتوري زارا، شكل مي‌گيرد
• اپل مديرعامل يك آژانش برندينگ را استخدام مي‌كند
• شكايت از ديزني در پي اتخاذ سياست جديد در مورد كودكان معلول
• 5 هزار دلار بگيريد، استعفا دهيد

ميزگرد
7 سال ميزگردها ي بازاريابي در توسعه مهندسي بازار

(احمد آخوندي - محسن جاويدمؤيد...........صفحه 16)
چکیده: "توسعه مهندسي بازار"، به عنوان تنها نشريه‌ي كاربردي در حوزه‌ي بازاريابي ايران، از آغاز انتشار آن كه در بهار 1386 بود، صفحاتي را براي ميزگردها اختصاص داد كه حاصل آن 15 ميزگرد بود كه با حضور 55 "استاد دانشگاه" و "استاد بازار" از بهار 1386 تا 1392 در نشريه چاپ و منتشر شد.
علاقه‌مندان مي‌توانند حاصل اين 15 ميزگرد را در كتابي با نام "ميزگردهاي بازاريابي ايران" بخوانند كه از سوي انتشارات بازاريابي در 444 صفحه، در نخستين روزهاي سال 1393 چاپ و منتشر شد. شماره تلفن فروشگاه انتشارات بازاريابي: 71 و 66408251، سايت خريد آنلاين: www.MarketingShop.ir

بازاريابي
بازاريابي سازگار

‌(دكتر احمد روستا...................صفحه 20)
چکیده: "سازگاري" رويكردي تازه و راهبردي جديد براي هماهنگي و همسويي با تحولات و كاهش شكاف تحول به‌منظور پاسخگويي بهتر به نيازها و نيازمندان و پايداري و ماندگاري در كسب‌وكارها و بازارها است. موضوعی که این مقاله به آن می‏پردازد.

استادان ايراني بين‌المللي
گفت‌وگوي اختصاصي "توسعه مهندسي بازار" با دكتر كامران كاشاني، استاد دانشكده‌ي كسب‌وكار آي‌ام‌دي
گذر از دوراهي بازاريابي و نوآوري
(محمدرضا حسن‌زاده جوانيان...................صفحه 24)
چکیده: دكتر كامران كاشاني، استاد بازاريابي دانشگاه آي‌ام‌دي (IMD) سوئيس، بيش از 30 سال است كه در اين دانشگاه مشغول فعاليت است.
وي ساليان متمادي مشاور و مربي مديريتي شركتها و سازمانهاي بزرگي چون جنرال‌الكتريك، سيتي بانك، آوون، هيولت پاكارد و... بوده است و صاحب تأليفات ارزنده‌اي است كه به چندين زبان مختلف دنيا ترجمه شده‌اند.
كاشاني در اين گفت‌وگوي صميمي، به موضوعات متعددي اشاره كرد كه هر يك در جاي خود تعمق‌برانگيز است و خواندني؛ از جمله:
1. بازاريابي و نوآوري مفاهيمي جدايي‌ناپذيرند و بازاريابي بدون نوآوري فرايندي ناقص است.
2. همواره در بازاريابي لحظه‌هايي وجود دارد كه تحليل علمي به تنهايي پاسخگوي پرسشها و نيازهاي ما نبوده و نيست و در اين اوقات برداشتهاي شخصي و درك دروني راهگشا است.
3. به‌كارگيري نوآوري بدون برنامه‌ريزي دقيق و در نظر گرفتن واقعيات بازار مي‌تواند نتيجه‌ي عكس به همراه داشته باشد.
4. و...
براي آشنايي با ديدگاههاي اين استاد برجسته‌ي ايراني، مطالعه‌ي اين مصاحبه توصيه مي‌شود.

مديريت بازاريابي
مسئوليت كليدي مديران بازاريابي شركتها و سازمانها

( حميد نوري...................صفحه 28)
چکیده: "مديران بازاريابي" در جهان معاصر چه وظايفي دارند؟ اين پرسش را بايد تغيير داد و پرسيد: اكنون اصلي‌ترين مسئوليتهاي مديران بازاريابي چيست؟
اثر حاضر بدون ترديد، 5 وظيفه‌ي كليدي مديران بازاريابي را درست تشخيص داده و تأكيد مي‌ورزد كه با اجراي اين 5 وظيفه‌ي اصلي، بازارياب مي‌تواند آينده‌ي شركت را تجسم كند، پس از آن به مديرعاملان نويد "شركتهاي آينده" را بدهد.
برخي از اين وظايف عبارتند از: انعكاس صداي بازار، سرمايه‌گذاري در بينشها، و...

مشتري‌شناسي
استيو جابز: نظر مشتري مهم نيست!

‌(زهرا جورابلو...................صفحه 30)
چکیده: نظر مشتريان مهم نيست! اين بزرگترين درسي است كه از استيو جابز آموختيم.
جابز بر خلاف آنچه مي‌گويند به مشتريان اهميت دهيد، براي ديدگاه خود ارزش بيشتري قائل است.
"تله‌ي عينيت"، "افتادن در كليشه‌هاي روزمره"، "ابتذال همانند بودن"، برخي از واژه‌هاي محوري است كه در پرتو آن درمي‌يابيد براي در اوج بودن، براي نظر مشتري ارزشي قائل نشويد.
اصلي‌ترين تجربه‌ي شركتهاي نوآور در يك عبارت خلاصه مي‌شود كه: براي توليد محصول بعدي، به نظر مشتريان اعتماد نكنيد!

مشاهير
آموزه‌هاي رهبري و بازاريابي: از ناپلئون بناپارت تا چارلز ديكنز

( سيداحسان گل‌پرور...................صفحه 32)
چکیده: ناپلئون بناپارت (1769- 1821) نخستين امپراتور فرانسه، هرگز كتابي درباره‌ي رهبري (Leadership) ننوشت.
چارلز ديكنز (1812 - 1870) برجسته‌ترين رمان‌نويس انگليسي پس از شكسپير نيز، كتاب مستقلي درباره‌ي بازاريابي ندارد.
با وجود اين، بر پايه‌ي مؤلفه‌هاي مورد توجه متفكران و انديشمندان كنوني مديريت و بازاريابي، رفتارها و نوشته‌هاي اين دو را مي‌توان با عينك علمي و مقياسهاي طراز اول و نوين جهاني ديد. اين هر دو آموزه‌هاي فراواني براي رهبران كسب‌وكارها و مديران بازاريابي دنيا دارند. با اين نگاه، اين اثر خواندني است.

آينده‌پژوهي
آينده‌پژوهي صنعت اسباب‌بازي

(منيره لطفي...................صفحه 34)
چکیده: قدرت آينده‌پژوهان در تشخيص آنان نهفته است كه مي‌دانند يا حدس مي‌زنند كه اين يا آن "اسباب‌بازي"، كودكان را مجذوب و واله خواهد كرد.
چگونه آينده‌پژوهان مي‌توانند نظر كودكان را جويا شوند؛ در حالي كه كودكان در آغاز تا 2 سالگي بخوبي صحبت نمي‌كنند، و نمي‌توانند از آنچه در ذهن و ضميرشان مي‌گذرد، گزارش دقيقي بدهند!
بررسي حاضر به معيارها و شاخصه‌ها و ويژگيهايي براي صنعت "اسباب‌بازي" اشاره كرده است كه در نوع خود كم‌نظير است. مي‌دانيد اين معيارها چيست؟ چه ويژگيهايي را براي ساخت و توليد اسباب‌بازي بايد مورد توجه قرار داد؟
اثر حاضر به برخي از اين ويژگيها، اشاره دارد كه توانسته شركتهاي بزرگ "صنعت اسباب‌بازي" را در جهان بر صدر قرار دهد و از اين راه به درآمدهاي سرشار ميليون دلاري دست يافته‌اند. اين ويژگيها عبارتند از:...

تحقيقات بازار
حفظ ارزش برند در دوران ركود

(محبوبه فاضلی...................صفحه 36)
چکیده: ريتا كليفتون (Rita Clifton)، رئيس شركت مشاوره‌ي مديريت اينتربرند (Interbrand)، تجارب فراواني در تبليغات و بازاريابي دارد.
او در اين گفت‌وگوي كوتاه اما پرمغز، از "تحقيقات بازار" مي‌گويد كه چگونه مي‌تواند در خدمت برندها باشد؛ آن هم در زمان ركود.

اشتباهات بازاريابي
پنج اشتباه متداول مديرعاملان درباره‌ي بازاريابي

( زهرا نريماني...................صفحه 38)
چکیده: "مديران شركتهاي بزرگ حاضر نيستند دعوت شما را بپذيرند." اين خطاي مديراني است كه شركتهاي تازه و نوپايي راه‌اندازي كرده‌اند. همچنين مديراني كه شركت آنها "سهم بازار" اندكي دارند، تصور مي‌كنند كه هرگز دعوت آنها را مديران شركتهاي بزرگ پاسخ نخواهند داد.
‌همين خطاي ساده سبب مي‌شود تا مديران، خود را از "سرمايه‌هاي بزرگي" كه در كنارشان است، بي‌نصيب سازند.
اثر حاضر به چهار خطاي بزرگ ديگر نيز مي‌پردازد؛ خطاهايي كه مديران عمدتاً در حوزه‌ي بازاريابي انجام مي‌دهند، و به اشتباه تصور مي‌كنند سودي نصيبشان خواهد شد.

فروش
چرا مشتريان از ديگران خريد مي‌كنند نه از شما؟

‌(طاهره فياض...................صفحه 40)
چکیده: چرا مشتريان از شما خريد نمي‌كنند؟ اين پرسش به ظاهر ساده، پاسخهاي دشواري دارد
برخي از دلايل بر اين موضوع تأكيد ورزيده‌اند كه مشتري از منافعي كه با خريد كالاي شما به دست مي‌آورد، آگاه نيست. پس وظيفه‌ي شما است كه اين منافع را براي مشتري برشماريد. گاه مشتري از اين منافع كاملاً آگاه است، اما كالاي شما در دسترس او نيست. اصلي‌ترين وظيفه‌ي شما، توزيع سريع و در دسترس قرار دادن كالا براي مشتري است.

بازاريابي ورزشي
درسهاي مايكل فلپس، برترين شناگر المپيك براي كسب‌وكارها

(احمد محسني...................صفحه 42)
چکیده: مايكل فلپس، برترين شناگر المپيك، توانست در رقابتهاي جهاني، گوي سبقت را از ديگران بربايد. خودش بر اين باور است كه 5 اصل را رعايت كرده است.
آيا مي‌توان اين 5 اصل را به مديران معرفي كرد تا در صحنه‌ي رقابت كسب‌و‌كارها پيروز ميدان باشند؟ براي پاسخگويي به اين پرسش، 5 اصل موفقيت‌آميز مايكل فلپس آمده است.
جالب است بدايند كه فلپس در دوران كودكي با اختلالي در رفتار مواجه بود كه توانست از آن نقطه ضعف، در پيروزي‌اش حداكثر استفاده را بكند. خواهيد گفت آن اختلال چه بوده، و او توانسته چگونه ضعف را به قوت تبديل سازد؟ اين اثر، جوابگوي پرسشهاي شما خواهد بود.

بازاريابي مُد
گفت‌وگوي اختصاصي "توسعه مهندسي بازار" با دكتر هاكان پري هولت، استاد دانشگاه استكهلم سوئد
اصول و تكنيكهاي بازاريابي مُد
(سرويس بين‌الملل...................صفحه 44)
چکیده: "مُد" با واژه‌هايي نظير تب زودگذر، تند و سريع، تغييرات پرشتاب لحظه‌ها توأم و قرين است. از اين رو "بازاريابي مد" واجد خصوصياتي است كه بسياري از پژوهشگران و حرفه‌اي‌ها توان سازگاري با اين "سرعت لحظه‌ها" را ندارند.
آگاهي از "بازاريابي مد" را در گفت‌وگوي‌ اختصاصي ما با يكي از متخصصان اين حرفه جستجو كنيد كه دانشيار گروه بازاريابي دانشگاه استكهلم سوئد است، ضمن آنكه عضو هيأت مديره‌ي مركز مطالعات مد، و مسئول كارآفريني در همين دانشكده‌ي كسب‌وكار استكهلم سوئد نيز مي‌باشد.
دكتر هاكان پري هولت در حوزه‌ي بازاريابي مد تدريس مي‌كند، پژوهشهاي متعددي را اجرا كرده، و از همه مهمتر پا را از دانشگاه بيرون گذاشته تا دريابد مجموعه دانش نظري و عملي‌اش در دنياي واقعي تا چه حد ارزش دلاري دارد.
دكتر هاكان پري هولت در همين گفت‌وگوي كوتاه از ايران گفت، عنوان نشريه‌ي "توسعه مهندسي بازار" را نقد كرد، از دو ديدگاه اخير و برجسته‌اش "اسب سياه" و "فانوس دريايي" در بازاريابي مد نام برد و ديدگاه "فانوس دريايي" را تشريح كرد، به تاريخچه‌ي مد در جهان اشاره كرد، و در پايان از جذابيتهاي بازاريابي مد در عين دشواريهاي آن سخن گفت.

قيمت‌گذاري
يك كتاب در يك مقاله:
چگونه در هنگام مذاكره بر سر قيمت، رودست نخوريد
(پريسا حسيني بدخشاني...................صفحه 46)
چکیده: "بازي"، اصلي‌ترين واقعيت جهان مذاكره است. اگر با "قواعد بازي" آشنايي داريد، برنده‌ايد. در غير اين صورت، بازي را به حريف واگذار كرده‌ايد.
ريد كي. هولدن (Reed K. Holden)، متخصص قيمت‌گذاري، كتاب ارزشمندي دارد با عنوان "مذاكره‌ي با پشتوانه: 8 استراتژي براي دفاع از قيمت و ارزش."
نويسنده در اين كتاب، شما را از "بازيهايي" آگاه مي‌سازد كه مشتري به سادگي آن را اجرا مي‌كند تا در دامي قرار گيرد كه تخفيف بدهيد، و حاشيه‌ي سودتان را از دست خواهيد داد.

تبليغات
10 معيار تبليغاتي كه مي‌فروشد

‌(امين شاكريان...................صفحه 50)
چکیده: مديران همواره مي‌پرسند: چگونه مي‌توان پس از طراحي و ساخت تبليغ كه از سوي كارگزاران تبليغات پايان مي‌يابد، آن را ارزيابي كرد؟
علاقه‌مندي مديران در آن است كه بتوانند فهرست‌وار دلايلي را برشمارند تا كاستيهاي تبليغ را كارگزاران تبليغات بپذيرند و درصدد رفع آن برآيند.
متن حاضر، 10 معيار را فهرست‌بندي كرده به همراه توضيحات لازم تقديم مديراني مي‌كند كه دوست دارند با دلايل و شواهد محكم، تبليغي را بپذيرند يا آن را رد كنند.

تبليغات خلاق
تبليغات خلاق شركتهاي برتر

‌(سعيد خيرآبادي...................صفحه 52)
چکیده: "تبليغات خلاق" در شركتهاي برتر جهاني در جستجوي زير پوستي‌ترين لايه‌هاي انساني است. با ديدن اين تبليغات، به شگفت خواهيد آمد و به اين ترتيب، برندها در اعماق و ژرفاي مغز شما حضوري فعال دارد.
براي مثال، هم‌اكنون كوكاكولا درصدد است تا جواناني را از شهرها و كشورهاي بحران‌زده‌ي دنيا با هزينه‌ي شركت، به ‌جام‌جهاني ببرد. جواناني از رام‌ا... در فلسطين، شهر سونامي زده‌ي آتسوچي در ژاپن، و... قرار است با هزينه‌ي كوكاكولا در مراسم جام جهاني 2014 فوتبال شركت كنند كه در برزيل برگزار خواهد شد.
هوندا در اقدامي جالب به احياي سينماهاي روباز‌‌ ‌(drive-in) مي‌پردازد، فروشگاهي زنجيره‌اي به نام ويتروز (Waitrose) در كمپيني تازه، احساس مسئوليت‌شناسي را به كودكان مي‌آموزد، يك شركت لوازم آرايشي با كمپيني خيره‌كننده، استفاده از لوازم آرايشي را ترغيب مي‌كند تا به مبارزه عليه آكنه و جوش صورت برود؛ به اين طريق از زندگي لذت مي‌بريد.

تبليغات
تازه‌ترين شيوه‌هاي تبليغات دارويي

(فرشيد نوروزي روشناوند...................صفحه 54)
چکیده: شركتهاي دارويي براي افزايش فروش خود چگونه بايد تبليغ كنند؟ چه تمايزي بين تبليغات دارو با كالاها و محصولات روزمره است؟
اثر حاضر برخي از مؤثرترين شيوه‌هاي تبليغات دارويي را معرفي مي‌كند. كافي است اين شيوه‌ها را آگاهانه به كار ببنديم تا اثربخشي تبليغات را دريابيم؛ آن هم با هزينه‌هاي ناچيز.

رهبري
رهبران و تصميم‌گيريهاي پيروزي‌آفرين

(محمد سالا‌ري...................صفحه 56)
چکیده: مدلهاي تصميم‌گيري در سالهاي اخير بشدت مورد توجه پژوهشگران بازاريابي قرار گرفته است. طيف اين مدلها و به‌كارگيري آن از توليد انگور گرفته در بخش كشاورزي تا دريافت و پرداخت وام در بخش بانكداري، و حوزه‌هاي پرجنجال سياست نظير انتخابات از سوي احزاب و سياستمداران سبب شده بيش از پيش با اهتمامي تازه بازاريابان بر اين حوزه متمركز شوند.
داستان فيل رازنزويگ (Phil Rosenzweig)، استاد استراتژي و مديريت بين‌الملل در لوزان سوئيس، فارغ‌التحصيل دانشگاه پنسيلوانيا در اين باره كاملاً با ديگر پژوهشگران اين حوزه تفاوت دارد. رازنزويگ افزون بر مدارج علمي و كتابهاي ارزشمند، كارنامه‌اي پربار در حوزه‌هاي اجرايي دارد كه براي مثال 8 سال در شركت هيولت پكارد كاليفرنيا كار كرده است؛ يعني از سال 1979 تا 1986. و تجربه‌ي 25 ساله در فعاليتهاي اجرايي و فرهنگهاي گوناگوني نظير ژاپن، سنگاپور، خاورميانه و اروپا دارد.
فيل رازنزويگ با اين تجربه‌هاي وسيع علمي و اجرايي، كتاب شاخص و برجسته‌اي دارد به نام Left Brain, Right Stuff، و مقاله‌اي جديد و برگرفته از همين كتاب خودش كه اكنون تقديم شما است.
رازنزويگ راهي ميان‌بر پيش پاي مديران اجرايي قرار مي‌دهد كه با به‌كارگيري اين تكنيكها مي‌توانند نقشي مؤثر در تحقق نتيجه‌ي دلخواه خود ايفا كنند. از ديگر سو به آنان هشدار مي‌دهد كه خود را اسير اعداد و ارقام و متغيرها و فرمولهاي پيچيده‌ي رياضي و آمار و پردازش پردازشگرهاي ابركامپيوترها نكنند.
پيشنهاد جدي و خلل‌ناپذير وي، تفكر نقادانه و پرورش ايده‌هايي است كه به "اعداد" و "ارقام" و نتايج پردازش پردازشگرهاي ابركامپيوترها معنا و مفهوم مي‌دهند.

منابع انساني
دكتر ريچارد دبليو. (ديك) بيتي، استاد مديريت منابع انساني دانشگاه راكرز:
اگر به‌عنوان مدير نياز به تحسين داريد، سگ بخريد!
(فرامرز شيباني...................صفحه 60)
چکیده:
• سخت در اشتباهيد اگر فكر كنيد: كارمندان با عملكرد بالا، وفاداري بيشتري به سازمان دارند!
• خطاست اگر فكر كنيم: مديران نياز به تحسين ندارند!
• به بيراهه مي‌رويد اگر تصور كنيد: رضايت شغلي معياري براي منابع انساني است!
• و...
دكتر ريچارد دبليو. (ديك) بيتي (Richard W. Beatty)، بر آن است هر آنچه درباره‌ي مديريت منابع انساني مي‌دانيد، نقش بر آب كند. جسارت وي ستودني است از آن رو كه درباره‌ي موضوعاتي مي‌گويد كه در منابع انساني" گاه به‌عنوان "بديهيات" و "اصول ثابت" جا افتاده است.
جالبتر آنكه دكتر بيتي ابايي ندارد از آنكه با صراحت عنوان كند كه "رضايت شغلي"، معياري احمقانه، مزخرف، و خنده‌دار است؛ چرا كه اين كاركنان ضعيف هستند كه از شغل خود رضايت دارند، در حالي كه كاركنان توانمند و زبده، همواره ناراضي هستند "از خود"، و از "شغل خود"؛ چرا كه اين نوع كاركنان، انتظار و توقع بيشتري از خود دارند.
حمله‌ي بي‌امان دكتر بيتي را به مديران نمي‌توان فراموش كرد. او مي‌داند "مديران" غالباً ويژگي "خودشيفتگي" دارند. به همين دليل به آنها توصيه مي‌كند اگر در جهت ارضاي تحسين شدن هستند، بهتر است "سگ بخرند" كه وفاداري بيشتري دارد.
براي آشنايي با ديدگاههاي دكتر ريچارد دبليو. بيتي مي‌توانيد اين دو صفحه را بخوانيد. سپس فيلم او را خريداري كنيد كه به زبان انگليسي است (با ترجمه و زيرنويس فارسي كه از سوي شركت TMBA تهيه و توليد شده است:) تلفن: 71 و 66408251، سايت: www.MarketingShop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
(صفحه...................... 62)
• ميزگردهاي بازاريابي ايران (ديدگاهها و انديشه‌هاي 55 استاد دانشگاه و استاد بازار)
• نقشه‌ي ذهن مشتري (چاپ دوم)
• برنامه‌ريزي استراتژيك در تئوري و عمل
• جايگاه‌سازي (نبردي در ذهن)
• بازارشناسي
• آشنايي با نحوه شكل‌گيري و مديريت شركت‌هاي هلدينگ
• رويكردهاي اخلاقي در كسب‌وكار موفق
• اصول و فنون بازارشناسي
• تئوري بازاريابي( تكامل و ارزيابي)
• مكالمات اداري و تجاري به زبان انگليسي
• مسير خود را به سوي رشد بازاريابي كنيد
• مسئوليت‌پذيري اجتماعي سازماني
• تبليغات چريكي
• الگوسازي معادلات ساختاري در پژوهش‌هاي علوم رفتاري

فیلم آموزشی دانشگاه هاروارد (همراه با زیرنویس فارسی) و فرم اشتراک دوماهنامه "توسعه مهندسی بازار"
• عنوان فیلم آموزشی این شماره: پرورش کارکنان متمایز؛ مصاحبه با دیک بیتی، استاد دانشکده کسب‏وکار راکرز