فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

میزگرد این شماره: مهندسی فروش در ایران با رویکرد آینده فروش

 

شرکت‌کنندگان در میزگرد:
دکتر محمد بلوریان تهرانی
(مدرس دروه های MBA و DBA - مشاور بازاریابی، تبلیغات و فروش)
حسین صبوری
(معاونت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات شرکت قاسم ایران)
محمدرضا جعفرزاده
(مدیر بازاریابی و فروش شرکت داروسازی کیش مدیفارم)
ابوالقاسم حاجی نظری
(مشاور فروش)
فرزین عطائی
(مدیر پخش برند ماءالشعیر هولستن)

پرویز درگی (عضو هیأت مدیره انجمن علمی بازاریابی ایران)

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

یادداشت
(‌پرويز درگي..............صفحه 4)

 

 

سرمقاله
(‌‌دكتر ميراحمد اميرشاهي ..............صفحه 5)

ا

خبار بازاریابی
بازار خبر..................................6
• سالمونلا امان تايسون را بريد
• مديران زاپوس ميمون هستند • فرمول شادي براي سال 2014‌
• بليت دوسره‌ي هواپيما تنها با 20 دلار!
• آمازون، بهترين برند سال 2013‌
• خريدي كه HP را عصباني كرد
• شكايت از مك‌دونالد به خاطر قهوه‌ي داغ
• هواپيمايي كره شما را به شهر دلخواهتان مي‌برد
• گوشت روباه در فروشگاه وال‌مارت
• مزيت شهرهاي كوچك براي كسب‌و‌كارهاي كوچك
• زاسلاو مديرعامل ديسكاوري تا 2019
• تأخير فدكس، آبروي بابانوئل را برد
• ماجراي سنگ كليه‌ي جف بزوس
• بازگشت هريسون فورد به دنياي تبليغات
• توليد تبلتي براي كودكان
• مديران جذاب، سودآوري بيشتري براي شركت دارند
• افتتاح هتلي 230 متري در نيويورك
• خداحافظي رولون با بازار چين
• مهمترين عدد جهان براي گوگل
• بارسلونا، قدرتمندترين تيم در رسانه‌هاي اجتماعي
• پاناسونيك رو به خانه‌سازي آورد
• در حين رانندگي پيتزا سفارش دهيد
• تأسيس 5 بانك خصوصي جديد در چين
• هيونداي، اسپانسر يك نمايشگاه هنري شد
• سمينار يك روزه‌ي نوروماركتينگ
• خوشحالم كه نام مرا حذف كرديد‌
• مايكل هاسبي، مديرعامل جديد بارنزاندنوبل

ميزگرد

مهندسي فروش در ايران با رويكرد آينده‌ي فروش
احمد آخوندي - محسن جاويدمؤيد....................صفحه 12
چکیده: "مهندسي فروش در ايران"، عنوان ميزگردي بود كه با حضور صاحبنظران دانشگاهي و آگاهان بازار در دفتر نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار برگزار شد.
حاضران اين ميزگرد آقايان دكتر محمد بلوريان تهراني، ابوالقاسم حاجي نظري، فرزين عطائي، محمدرضا جعفرزاده، حسين صبوري، و پرويز درگي بودند. ميزگرد در تنوعي از موضوعات مهندسي فروش در بازارهاي مصرفي و صنعتي، آغاز و تداوم يافت كه مي‌خوانيد.
تنوع ديدگاهها اجازه مي‌دهد تا صاحبنظران از منظر علمي و اجرايي بتوانند ديدگاههاي متفاوت خود را براي توسعه مهندسي بازار ارسال كنند. چشم‌انتظار ديدگاهها هستيم.

اساتيد بين‌المللي ايراني
گفت‌وگوي تلفني با دكتر كيهان تاج‌الديني، استاد بازاريابي دانشگاههاي سوئد و سوئيس

(سرويس بين‌الملل....................صفحه 18)
چکیده: دكتر كيهان تاج‌الديني، استاد بازاريابي دانشگاههاي سوئد، سوئيس، و ژاپن است. وي در گفت‌وگوي تلفني با "توسعه مهندسي بازار" شركت كرد.
تاج‌الديني در اين گفت‌وگو، به موضوعات متعددي اشاره كرد از جمله:
1- شاخصهاي كمّي براي فعاليتهاي بازاريابي بر روي چه موضوعاتي متمركز است؟
2- تفاوت فرهنگ نوآوري سازماني در ايران و برخي كشورهاي پيشرفته در چيست؟
3- چگونه نوآوري بر روي بازاريابي اثر دارد؟
4- آينده‌ي بازاريابي

بازار
براي كالاهاي لوكس، اصول بازاريابي را به دور اندازيد!

(سيداحسان گل‌پرور............................صفحه 20)
چکیده: "بازاريابي كالاهاي لوكس" را مرهون تورستن وبلن، جامعه‌شناس، اقتصاددان، و منتقد امريكايي هستيم كه با كتاب درخشان "نظريه‌ي طبقه‌ي تن‌آسا"، پايه‌گذار مطالعات وسيعي در "رفتار مصرف‌كننده" شد.
وبلن 18577 - 1929) داعيه نداشت تا درباره‌ي "بازاريابي كالاهاي لوكس" ديدگاههايي ارائه دهد، اما آنچه امروزه با نام "بازاريابي كالاهاي لوكس" مطرح مي‌شود، نتيجه‌ي ژرف‌انديشي‌هاي اوست در قرن بيستم!
اثر حاضر با نگاهي كاركردي به دور از نظريه‌هاي وبلن، بازاريابي كالاهاي لوكس را در 12 اصل آورده است كه كاملاً مغاير با "اصول بازاريابي" است كه به‌طور معمول با آن سروكار داريم.

مشاهير
مديريت و رهبري كسب‌وكارها به سبك وينستون چرچيل

‌(الياس لعل كاظميان................... صفحه 24)
چکیده: وينستون چرچيل (1874- 1965) شخصيت ساده و پيچيده‌اي دارد. چرچيل، سياستمدار بزرگ بريتانيايي است كه به واسطه‌ي هوش و ذكاوت مثال‌زدني‌اش در سياست، جنگ جهاني دوم را به نام او يعني "جنگ چرچيل" ناميدند. هم‌اينك "سياست‌بازي"، "سياسي‌كاري"، و واژه‌هايي از اين دست را به "چرچيل" نسبت مي‌دهند.
با وجود اين چهره‌ي "زيرك و نيرنگ‌باز"، چرچيل نويسنده‌اي است زبردست كه جايزه‌ي ادبي نوبل را در سال 1953 از آن خود كرد. سرآمدي او غيرقابل انكار است. از اين رو مديران برجسته دوست دارند بدانند كه او چه كرد كه توانست چهره‌اي چنين متنفذ را در جهان از خود بر جا گذارد. بخشي از آن در صراحت كم‌نظير چرچيل است كه افكار و احساسات خود را بي‌پرده مي‌گفت تا جايي كه ديگران از او مي‌هراسيدند. "خبرهاي بد"، و واقعيتهاي تلخ را آشكارا بر زبان مي‌راند، بي‌آنكه واهمه‌اي داشته باشد؛ چرا كه خود را آماده‌ي رويارويي با اين واقعيتهاي تلخ كرده بود. ديگر ويژگيهاي برجسته‌ي چرچيل را در اين اثر بخوانيد.

چشم‌انداز مشاغل
در سال آينده دنبال چه مشاغلي برويد؟ دنبال چه مشاغلي نرويد؟

(احسان بهزادي........................ صفحه 26)
چکیده: سال 2014 آغاز شد. آينده‌نگرها بر پايه‌ي علائم و شواهد فراوان تشخيص داده‌اند كه چه مشاغلي پررونق
خواهند شد، و چه مشاغلي و يا برندهايي از صحنه‌ي كسب‌وكارها خارج مي‌شوند.
آنچه مي‌خوانيد درباره‌ي مشاغل امريكا است كه وزارت كار اين كشور گزارش آن را منتشر كرده است. جالب است اگر بشنويم ميتسوبيشي و ولوو بزودي از بازار امريكا خارج مي‌شوند. همچنين است اگر بشنويم تخصص منابع انساني روزبه‌روز براي مشاغل پراهميت‌تر مي‌شود.

تحقيقات بازار
تحقيقات بازار؛ در 5 سال آينده چه خبر است؟

(مركز مطالعات بازاريابي ايران.......................... صفحه 28)
چکیده: ميزگرد تحقيقات بازار با حضور تعدادي از فعالان شركتهاي مطرح كسب‌وكاري جهان در مجله‌ي ريسرچ ورلد برگزار شد. در اين ميزگرد، شركت‌كنندگان ديدگاههاي خود را در زمينه‌ي مسائل جهاني تحقيقات بازار مطرح كردند.
شركت‌كنندگان در اين ميزگرد بشرح زير هستند:
• ليندا نويل: طراح سبد محصول كوكاكولا
• جف هانتر: مديريت رسيدگي به شكايات مشتريان شركت جنرال‌ميلز
• رگ بيكر: مديرعامل شركت ماركت استراتژيست اينترنشنال (Market Strategist International)
• كيس دي‌يانگ: مدير اجرايي شركت سوروي سمپلينگ (Survey Sampling)
• مرك بروچو: مديرعامل جنرال موتورز .
گفتني آنكه پيش از اين توسعه مهندسي بازار اقدام به برگزاري ميزگرد "تحقيقات بازاريابي در ايران" با حضور فعالان صنعت و اساتيد دانشگاهي كرده بود كه چاپ و منتشر شد (سال ششم، مهر و آبان 1391، شماره‌ي 27).

آينده‌پژوهي
آينده‌پژوهي صنعت لاستيك در آسيا

(هادي حسن‌زاده جوانيان................................صفحه 30)
چکیده: آينده‌پژوهان به دلايل متعددي اهتمام خود را براي پيش‌بيني تحولات آتي صنعت لاستيك به كار بسته‌اند كه در اين اثر مي‌خوانيد.
آينده‌ي صنعت لاستيك چه خواهد شد؟ رهبران اصلي بازار صنعت لاستيك چه كساني خواهند بود؟ بازيگران اصلي و فرعي صنعت لاستيك چه كساني هستند؟ و پاسخ پرسشهايي از اين دست را در اين اثر جستجو كنيد.
در آينده‌ي نزديك، صنعت لاستيك همچون بسياري از صنايع ديگر، ناگزير است به سمت توليد "لاستيكهاي سبز" گرايش يابد. چون اين خواسته و انتظار حداقلي "شهروندان جهاني" است. شهروندان در سطح جهاني با افزايش آگاهيهاي وسيع، شركتهايي كه استانداردهاي محيط زيست را ناديده بگيرند، طرد خواهند كرد تا به انحلال شركتها بينجامد.
در اين ميان، "برندهاي نوظهور" و "بازارهاي نوظهور" در صنعت لاستيك پديدار خواهند شد. آگاهي از اين بازارها و برندهاي نوظهور، براي فعالان كسب‌وكارها بويژه در صنعت لاستيك و صنايع وابسته و مرتبط به آن، يك ضرورت است كه اين اثر به آن مي‌پردازد.
بخش پاياني آينده‌پژوهي صنعت لاستيك در آسيا، به كنفرانسي اشاره مي‌كند كه 27 و 28 خرداد ماه 1393 در بروكسل بلژيك برگزار خواهد شد. اين كنفرانس، 6 محور اصلي دارد كه اطلاع از آن براي صاحبان صنايع لاستيك مطلوب و مفيد خواهد بود.

مدرسه‌ي تبليغات
نوآوريهاي برتر تبليغاتي در سال 2013

(‌فاطمه گويا...........................صفحه 32)
چکیده: "تبليغات خلاق" و "كمپين‌هاي خلاق" مي‌توانند ايده‌هاي تازه‌اي براي مديران و صاحبان كسب‌وكارها، و دست دركاران صنعت تبليغات بيافرينند. با 8 كمپين برتر تبليغاتي سال 2013 آشنا شويد.

بزرگان تبليغات
گفت‌وگوي اختصاصي با دكتر جيمز هميلتون پيرامون تبليغات اثربخش

‌(منصوره ابهر زنجاني.......................صفحه 34)
چکیده: دكتر جيمز هميلتون، استاد رسانه و تبليغات است. با وجود اين، يك حرفه‌اي است و تجربه‌ي كار اجرايي تبليغات را در شركت مايكروسافت داشته است.
گفت‌وگوي "توسعه مهندسي بازار" با او خواندني است؛ چون در قالب چند پرسش و پاسخ ساده، به پهنه‌اي از دانش تبليغات اشاره مي‌كند. صريحاً فرمول بزرگاني نظير "اگيلوي" را رد مي‌كند، اما بيل‌برن‌باخ را تحسين مي‌كند.

تبليغات خلاق
كمپين‌هاي برتر تبليغاتي سال 2013

(احمد محسني...........................................صفحه 38)
چکیده: در این متن كمپين‌هاي تبليغاتي که توانستند با تلفيق بهترين مفهوم و بهترين طراحي، عنوان 10 تبليغ برتر سال 2013 را به خود اختصاص دهند، معرفی شدهاند.

استادان تبليغات
چگونه تبليغات متمايزي بسازيم؟

‌(الياس نقي‌پور........................صفحه 40)
چکیده: دكتر جو فوآ، استاد دانشگاه جورجيا، يك متخصص حرفه‌اي تبليغات است.
وي در گفت‌وگو با "توسعه مهندسي بازار"، به پرسشهاي ما پاسخ داد.
پاسخ جو فوآ به پرسشهاي "توسعه مهندسي بازار"، متكي بر دانش آكادميك و تجربيات حرفه‌اي او است و از اين رو براي كارگزاران تبليغات، آموزه‌هاي خوبي دارد كه در عمل، به "تبليغات متمايز" مي‌انجامد.
جو فوآ وفادار به اصولي است كه سالها پيش بزرگاني نظير اگيلوي آن را پايه‌گذاري كردند و همچنان در دنياي امروز كاربرد دارد. همچنين فوآ از آثاري ياد مي‌كند كه حرفه‌اي‌ها مي‌توانند آن را بخوانند تا بتوانند "تبليغات متمايزي" بيافرينند.

كمپين‌هاي تبليغاتي
تبليغات شركتهاي برتر چه حس و حالي دارد؟

(آتنا فقيه‌نيا...................................صفحه 44)
چکیده: "تبليغات خلاق"، آموزگار بزرگي است براي تبليغاتچي‌ها. اثر حاضر، 6 كمپين برجسته‌ي تبليغاتي را معرفي مي‌كند كه در نوع خود ايده‌هاي كاملاً هوشمندانه‌اي دارد.
يكي از اين تبليغات خلاق، مربوط به شركت سامسونگ است. در اين تبليغ، ليونل مسي در حركتي ابتكاري، در خيابان حضور دارد. شعار اين تبليغ اين است: "فوتبال بشريت را نجات خواهد داد." تبليغ ديگري، مسافران شركت هواپيمايي را كاملاً شگفت‌زده مي‌كند. مسافران، بليت خود را در فرودگاه اسكن مي‌كنند. بابانوئل ظاهر مي‌شود و از آنها درخواست مي‌كند تا هديه‌اي را انتخاب كنند. ماجرا در پايان سفر هوايي است كه مسافران به هنگام خروج از فرودگاه مقصد، هديه‌ي خود را دريافت مي‌كنند بي‌آنكه هيچ هزينه‌اي بپردازند. ديگر تبليغات خلاق را در اين متن دو صفحه‌اي بخوانيد.

برند شهري
چگونه يك برند شهري موفق بسازيم؟

(فرشيد نوروزي روشناوند..................................صفحه 46)
چکیده: دكتر كيت ديني (Keith Dinnie)، مؤسس و مدير مركز برندسازي كشور در انگلستان است. وي در گذشته دانشيار دانشگاه تمپل در توكيو بوده است، اما در حال حاضر در دانشگاه علوم كاربردي برتا در هلند مشغول به كار است.
ديني نويسنده‌ي اولين كتاب دانشگاهي در زمينه‌ي برندسازي كشور است. نام اين كتاب "برندسازي كشور: مفاهيم، مسائل، و كاربردها" است كه در سال 2008 به چاپ رسيده است‌‌.
او همچنين ويراستار كتاب تأثيرگذار "برندسازي شهر: نظريه و مطالعات موردي" است كه در ماه دسامبر سال 2010 چاپ شده است. افزون بر اين، دكتر ديني ويراستار علمي نشريه‌ي برندسازي مكان و ديپلماسي عمومي است.
وي به پژوهش پيرامون مديريت تكنيكهاي استراتژيك برند در حوزه‌ي تبليغات براي صادرات، جذب سرمايه‌هاي خارجي، گردشگري، و نيز ديپلماسي عمومي به‌وسيله‌ي دولتها علاقه‌مند است. مطالعات و تحقيقات دكتر كيت ديني در مورد برندسازي شهرها، نواحي، و كشورها است.‌‌‌مقالات وي در نشريات معتبر بين‌المللي مانند برندسازي مكان و ديپلماسي عمومي، مجله‌ي مسائل كنوني ژاپن، مجله‌ي ارتباطات روسيه، و نشريه‌ي بين‌المللي بازاريابي چاپ شده‌اند.‌‌ ‌دكتر ديني مؤسس شركت مشاوره‌ي افقهاي برند و بنيانگذار و مدير مركز برندسازي كشور است.
گروه سياست و روابط بين‌الملل يونان با متخصص برندسازي كشور (ملت)، دكتر كيت ديني، مصاحبه‌اي انجام داده است. وي براي ايراد سخنراني با عنوان "برندسازي كشور (ملت) و تصوير كشور: فرصتها و محدوديتهاي رويكرد رسانه-محور" در مؤسسه‌ي آموزش و تحقيقات آتن به اين شهر سفر كرده است.

منابع انساني
اشتباهات متداول كسب‌و‌كارهاي كوچك در حوزه‌ي منابع انساني

(علي خادم......................... صفحه 48)
چکیده: بسياري از شركتها در "جذب و استخدام" شتاب‌زده عمل مي‌كنند.‌‌حاصل اين شتاب‌زدگي نيز، هزينه‌هايي است كه اختصاص مي‌يابد و در نهايت نتيجه‌اي به بار نمي‌آورد.
براي جلوگيري از اين اتلاف هزينه‌هاي سازمان، بهتر است با اشتباهات در "جذب و استخدام" آشنا شويم؛ وظيفه‌اي كه اين اثر در قالب رعايت نكات كليدي آن را تشريح مي‌كند. براي مثال، "نبود نظام‌نامه‌ي كاركنان"، سبب مي شود تا نيرو و كاركنان شما در نيمه‌ي راه، شركت شما را رها سازند. شركت نيز بايد به فكر نيروي جديد باشد كه هم زمان‌بر است، و هم هزينه‌هاي تازه‌اي را به شركت شما تحميل مي‌كند.

مذاكره
"بازي بزرگان" كسب‌وكار در سر ميز مذاكره

(زهرا جورابلو...................... صفحه 50)
چکیده: اصول، فنون، و هنر مذاكره، ابزاري است پرنفوذ در دستان پرقدرت مديران برجسته‌ي دنيا. اگر علاقه‌منديد از "بازي بزرگان" كسب‌وكاري در اين باره بدانيد، اين اثر به آن پرداخته است.
دونالد ترامپ، سرمايه‌دار بزرگ امريكايي در جلسات مذاكره از چه اصول و روشي استفاده مي‌كند؟ وارن بافت، اين پيرمرد پرتجربه كه بيل گيتس در ديدار با او از "هوش بافت" شگفت‌زده شد، چه ترفندي را سر ميز مذاكره به كار مي‌بندد؟ استيو جابز، مديرعامل اپل، چگونه توانست رقبايش را از ميدان خارج كند؟ و...
اين اثر از روشهاي متفاوت مديران برجسته‌ي كسب‌وكاري دنيا مي‌گويد كه هر يك در عالم تجارت، يكه‌تاز ميدان هستند.

هوشمندي رقابتي
"تله‌ي بازدارنده"، در كمين مديران بازاريابي و فروش‌

(منيره لطفي..................... صفحه 52)
چکیده: "مديريت"، بويژه مديريت بازاريابي و فروش، فراتر از دانايي، هوشمندي و نبوغ، پشتكار و خردورزي، پارامترهاي ديگري نيز دارد.
مديراني كه متكي به نبوغ و خلاقيت، پيگيري و پشتكار به موفقيتهاي كوچك و بزرگ دست مي‌يابند، به سادگي در دام مرگباري فرو مي‌غلتند، كه از آن با نام "تله‌ي بازدارنده" ياد مي‌شود.
ترديد نكنيد هر چه مديران از هوش و خلاقيت و پشتكار بيشتري بهره‌مند شوند، "تله‌ي بازدارنده"‌ي بزرگتري پيش روي آنان است كه در لحظاتي اندك، هزينه‌هاي سهمگيني را به مديران و سازمان آنها تحميل خواهد كرد.
خوشبختانه از سوي متفكران مديريت، نشانه‌هاي اين دام قابل شناسايي است، راههاي تدبير آن نيز كاملاً مشخص است. اگر علاقه‌منديد با اين دام يا "تله‌ي بازدارنده" آشنا شويد، و از پرداخت خسارتهاي سهمگين هزينه‌هاي اين دام بگريزيد، خواندن اين متن توصيه مي‌شود.

تكنيهاي نوآوري
بازاريابي در روز احمقها و ساده‌لوحان

(فريبرز خداياري رستم‌آباد............................ صفحه 54)
چکیده: "ساده لوح" و "احمق" واژه‌اي است با بار معنايي نه چندان منفي. گاه افراد به دلايلي نظير اطلاعات كم، تحصيلات اندك، كلامي مي‌گويند يا رفتاري انجام مي‌دهند كه به آنها "احمق" يا "ساده‌لوح" مي‌گويند.
گاه افراد در دنياي پر ازدحام و شلوغ روزمره‌ي زندگي، قدرت پردازش خود را در عصر ديجيتاليسم از دست مي‌دهند، و آنچه را شنيده‌‌اند، باور مي‌كنند. اين افراد نيز در جمع "ساده لوحان" و "احمقها" قرار مي‌گيرند. هر چه هست، شركتها از اين فرصت، حداكثر استفاده را مي‌برند تا بتوانند برندسازي كنند به اميد آنكه در آينده‌اي نزديك، ميزان فروش كالا و محصولاتشان را افزايش دهند، و مشتريان رقبا را بربايند.
روز "احمقها" يا "ساده لوحان" روزي است كه شركتها با همين ترفند، سر به سر مشتريان مي‌گذارند و شادي مي‌پراكنند. "شادي" و "سر كار رفتن" عنصر اصلي جذب مشتريان است كه سودهاي فراواني نصيب شركتها مي‌كند.

مهندسي بازاريابي
كتاب زير چاپ: مهندسي بازاريابي؛ كمّي كردن تصميمهاي كيفي بازاريابي و تبليغات شركتها

(سعيد خيرآبادي.................................... صفحه 56)
چکیده: فيليپ كاتلر، پدر بازاريابي نوين، درباره‌ي كتاب "مهندسي بازاريابي" (Marketing Engineering) اثر مشترك گري ال ليلين و آرويند رانگاسوامي مي‌نويسد:
من هيجان بسيار زيادي درباره‌ي اين كتاب دارم. سرانجام بازاريابي مي‌تواند بازوي علمي خود را نشان دهد و از تصميم‌گيريهاي سليقه‌اي و نظر- محور به سمت تصميم‌گيريهاي داده- محور حركت كند. فكر مي‌كنم اين كتاب بسيار مهمي است كه شاخه‌اي جديد در بازاريابي به وجود خواهد آورد.‌‌اين كتاب در دست ترجمه است و در آينده‌ي نزديك به بازار خواهد آمد.

معرفي كتاب

بازاريابي داده‌محور؛ 15 چارچوبي كه هر كسي در بازاريابي بايد آنها را بداند
(سرويس بين‌الملل.......................... صفحه 58)
چکیده: مارك جفري، نويسنده‌ي كتاب ارزشمندي است با نام "بازاريابي داده‌محور." او بر اين باور است كه اختلالي بزرگ در بازاريابي وجود دارد كه اگر شركتها بتوانند اين اختلال را درمان كنند، "رهبر بازار" خواهند شد.
مارك جفري با زباني ساده، 15 چارچوب تقديم مديران كرده است تا شركت خود را از اين اختلال بزرگ رهايي بخشند. اگر علاقه‌مند شديد با اين اختلال بزرگ آشنا شويد، و اگر تمايل پيدا كرديد شركت خود را از اين اختلال بزرگ برهانيد، تا زمان ترجمه‌ي اين كتاب به زبان فارسي، مطالعه‌ي اين دو صفحه پيشنهاد مي‌شود.

نوآوري
آن طرف نوآوري چه خبر است؟

(مركز مطالعات بازاريابي ايران .......................... صفحه 60)
چکیده: ويجي گوينداراژان، يكي از 50 متفكر بزرگ جهاني در حوزه‌ي مديريت است. گوينداراژان به مناقشه‌ي بحث‌برانگيز بين "خلاقيت" و "نوآوري" خاتمه داد. بدين‌ترتيب شركتهاي جهاني دريافتند بايد به سراغ "نوآوري" بروند و خلاقيت را رها كنند.
خوشبختانه دو فيلم از مجموعه گفت‌وگوهاي هاروارد (به زبان انگليسي) با گوينداراژان وجود دارد كه شركت TMBA آنها را با ترجمه و زيرنويس فارسي توليد كرده است.
علاقه‌مندان مي‌توانند اين دو فيلم را خريداري كنند:71 و 66408251، فروشگاه آنلاين: www.MarketingShop.ir

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
(صفحه...................... 62)
• فروش در جهان معاصر؛ مشاركت براي خلق ارزش
• چهل گفتار پيرامون ارتقاي مهارتهاي مشتري‌نوازي
• بازاريابي خدمات
• بازاريابي موزه؛ استراتژي‌ها و تكنيك‌ها
• بازانديشي بازاريابي؛ بنگاه بازاريابي پايدار در آسيا
• جامعه‌شناسي تبليغات
• مديريت كاركنان فروش
• رفتار مصرف‌كننده؛ خريدن، داشتن، و بودن
• بازاريابي اجتماعي براي حفاظت از محيط زيست
• كلينيك مديريت منابع انساني؛ پاسخ به سؤال‌ها و مسئله‌هاي مديران ايراني
• بازاريابي خلاق
• مديريت فروش و بازاريابي در فضاي كسب و كار ايران
• آموزش شيوهِ يادگيري
• به مديران و كارشناسان باهوش
• مقياس‌هاي سنجش بازاريابي؛ راهنماي سنجش عملكرد بازاريابي

فیلم آموزشی دانشگاه هاروارد

(همراه با زیرنویس فارسی) و فرم اشتراک دوماهنامه "توسعه مهندسی بازار"
عنوان فیلم آموزشی این شماره: «نوآوری» یعنی تجاری‏سازی خلاقیت
مصاحبه با ویجی گوینداراژان؛ استاد دانشكده‌ي كسب‌وكار تاک