فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

میزگرد این شماره: قیمت گذاری در ایران؛ راهکارها و توصیه ها

شرکت‌کنندگان در میزگرد:

استاد منصور مجدم (عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی)

دکتر محمود محمدیان (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)

مهندس محمداسماعیل قدس (رئیس هیأت مدیره ی شرکتهای پخش پگاه)

مهندس نوید ایزدپناه (مدیر عامل شرکت استیل البرز)

محمدرضا رامخو (مدیر عامل شرکت پارسا ابزار تندیس، برند رونیکس)

جعفر واعظی (مدیر عامل شرکت سبلان پارت ایرانیان؛ برند الدورا)

دکتر نیما یزدان شناس (مدیر عامل پخش پگاه)

پرویز درگی (عضو هیأت مدیره ی انجمن علمی بازاریابی ایران)

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
چکیده مجله :

یادداشت
(‌پرويز درگي..............صفحه 4)

 

سرمقاله
(‌دکتر محسن نظری ..............صفحه 5)

 

اخبار بازاریابی
بازار خبر..................................6
• گوگل با شورلت وارد صنعت اتومبيل‌سازي شد
• جك تروت و تغيير اقتصاد روسيه
• آمازون وارد بازار لوازم آرايشي شد
• فدكس، برترين توليدكننده‌ي انرژي خورشيدي
• كمپين مهيج ولوو در ميان گاوهاي وحشي
• برندهاي بزرگ در يك بازي فكري
• توسعه مهندسي بازار در دانشگاه ييل
• گوچي در بحرين
• نيسان در انديشه‌ي شكست سه غول آلماني
• زنان سرمايه‌گذاران بهتري هستند
• تقويت حضور نايك در بازار جوراب
• عذرخواهي مسئولان پپسي
• بازاريابي گوگل با عكس
• شكايت بي‌ام‌دبليو از يك مكانيك
• نستله زباله‌اي توليد نمي‌كند
• استخدام مشاور مد در پراكتراندگمبل
• اسپانسرهاي مسابقات جهاني وزنه‌برداري لهستان
• برند مد به دنبال راننده‌ي فرمول يك
• برندهاي رهبر در بازار مد
• مديرعامل يك برند مد در اپل‌
• موتورولا وايرلس خود را مي‌فروشد
• ايكيا و توليد غذاي كله‌گنجشكي
• سايه‌اي براي مديرعامل آمازون
• بوئينگ توليد 747 را كاهش داد
• پيش‌بيني افزايش صادرات ساعت مچي سوئيس
• نگراني سران كانادا از فروش بلك‌بري
• مجله‌ي ايراني مطالعات مديريت، حامي دومين كنفرانس بين‌المللي بازاريابي

ميزگرد 
قيمت‌گذاري در ايران؛ ‌راهكارها و توصيه‌ها

(احمد آخوندي - محسن جاويدمؤيد.... صفحه 12)
چکیده: ميزگرد "قيمت‌گذاري در ايران؛ راهكارها و توصيه‌ها" با تركيبي از استادان دانشگاه و استادان بازار در دفتر دوماهنامه‌ي "توسعه مهندسي بازار" برگزار شد.
استاد منصور مجدم، دكتر محمود محمديان، مهندس نويد ايزدپناه، مهندس محمداسماعيل قدس، دكتر نيما يزدان‌شناس، جعفر واعظي، رضا رامخو، و پرويز درگي حاضران اين ميزگرد بودند كه درباره‌ي سه پرسش اساسي بحث و گفت‌وگو كردند.
اين سه پرسش عبارت بودند از:
1. چالشهاي قيمت‌گذاري در ايران چيست؟
2. چه توصيه‌ها و پيشنهادهايي بويژه در سطح بنگاهها داريد؟
3. با چه پيش‌بيني‌هايي در نظام و سياست قيمت‌گذاري روبه‌رو خواهيم ‌‌‌بود؟

قيمت‌گذاري و ورزش
بليتهاي المپيك لندن چگونه قيمت‌گذاري شد؟

‌(فاطمه گويا.... صفحه 20)
چکیده: قيمت‌گذاري براي بليتهاي المپيك لندن 2012 با حضور برجسته‌ترين كارشناسان بين‌المللي دنيا صورت گرفت. آيا مي‌توان از اين رويداد بين‌المللي براي قيمت‌گذاري درسهاي فراواني آموخت؟
پاسخ اين پرسش را در اين اثر كوتاه جستجو كنيد كه در نوع خود براي قيمت‌گذاري كم‌نظير است. هم فدراسيونهاي ورزشي، و هم ساير صنايع مي‌توانند بر پايه‌ي همين اثر، هم نگرشهاي خود را براي قيمت‌گذاري تصحيح كنند، و هم تكنيكهايي را در قيمت‌گذاري بياموزند كه "ابتكاري" است.

قيمت‌گذاري (گفت‌وگو)
گفت‌وگوي اختصاصي توسعه مهندسي بازار با دكتر مارك استيوينگ، متخصص قيمت‌گذاري
قيمت‌گذاري به شيوه‌ي علمي؛ يك درصد افزايش قيمت، 10 درصد افزايش سود

(احمد محسني....صفحه 22)
چکیده: "قيمت‌گذاري علمي" مبتني است بر دانش و تجربه. مارك استيوينگ، مؤلف كتابي است در حوزه‌ي قيمت‌گذاري كه اصلي‌ترين مخاطب آن مديران هستند.
استيوينگ، متخصص قيمت‌گذاري، در اين كتاب روشهاي تازه‌اي دارد براي قيمت‌گذاري علمي. به باور وي، اگر مديران با روش علمي قيمت‌گذاري كنند، تنها با يك درصد قيمت‌گذاري صحيح مي‌توانند، 10 درصد سود شركت را افزايش دهند.
گفت‌و‌گوي اختصاصي ما با دكتر استيوينگ، بخشي از اين روشهاي تازه‌ي قيمت‌گذاري را براي مديران به زبان ساده تشريح مي‌كند.

قيمت‌گذاري (تكنيكها) 
تكنيكهاي قيمت‌گذاري در دوران ركود همراه با 10 سؤال كليدي درباره‌ي قيمت‌گذاري
(مريم حسن‌زاده جوانيان... صفحه 24)
چکیده: "قيمت‌گذاري در دوران ركود"، كاملاً متفاوت از زمانهاي معمولي نظير رونق بازار است. مقاله‌ي حاضر بدون هيچ‌گونه حاشيه‌روي، براي قيمت‌گذاري در دوران ركود، هم اشتباهات فاحش مديران بويژه فروشنده‌ها را آشكار مي‌سازد، هم روشهاي سودمندي براي قيمت‌گذاري در اين دوران معرفي مي‌كند.
برجستگي اين مقاله‌ در آن است كه 10 سؤال كليدي دارد كه به عنوان خطوط راهنما مي‌تواند تصميم‌گيري شما را براي "قيمت‌گذاري" آسان سازد. جالب است بدانيد "قيمت‌گذاري" به رغم اهميت آن، در جلسات هيأت‌مديره مورد كم توجهي قرار مي‌گيرد. آمارها نشان مي‌دهد كه بيش از 55 درصد مديران بر اين باورند كه حتي هيأت‌مديره نيز "قيمت‌گذاري" را جدي نمي‌گيرد. اين در حالي است كه "قيمت‌گذاري" بقاي سازمان و شركتها را تضمين مي‌كند.

ميزگرد 
ميزگرد برند شهري
(پريسا صادقي.... صفحه 26)
چکیده: "برند شهري"، عنوان ميزگردي است كه با حضور برجستگان جهاني برگزار شد. گزارشي از اين ميزگرد مي‌تواند الهام‌بخش شوراهاي شهر، شهرداران، مديران شهري، مردم و دولت باشد.
مسئوليت "برند شهري" بر عهده‌ي همگان است اعم از شوراهاي شهري، مديران شهر، شهرداران، مردم، و دولت كه در ارتباطي هماهنگ و منسجم، با داشتن نقشه‌ي راه براي ساخت "برندي شهري" اهتمام ورزند. همچنانكه تجربه‌ي شهرهاي برتر پاريس، لندن، سيدني، نيويورك، لس‌آنجلس و... نشان مي‌دهد، ابعاد و وجوه فراوان "برند شهري" مستلزم داشتن آرا و افكاري درخشان، و مديران با عزم و اراده است تا اين افكار و آرا را تحقق بخشند.
"ميزگرد برند شهري- " اثري كه پيش رو داريد - بدون ترديد دربرگيرنده‌ي افكاري است فوق‌العاده مؤثر، برگرفته شده از دانش و تجربه‌هاي فراوان، و حاوي راهكارهاي عملياتي كه در نوع خود كم نظير است بويژه آنكه بدون حاشيه‌روي، مستقيم به خود موضوع مي‌پردازد؛ يعني "برند شهري."
مطالعه‌ي آراي متفكران برند شهري مي‌تواند نقطه‌ي آغازي باشد براي مديران شهري كه عزم خود را جزم كرده‌اند تا "برندي" پرآوازه از "شهر" در منظر جهانيان بيافرينند.

بازاريابي و سينما
پيشنهادهايي از "پدرخوانده"، كه بازاريابان نمي‌توانند رد كنند
‌(سيدبهزاد گل‌پرور.... صفحه 28)
چکیده: "پدرخوانده"، (The Godfather) فيلمي است فراموش‌نشدني از فرانسيس كاپولا.
فرانسيس كاپولا در "پدرخوانده"، دنياي مافيا را به تصوير مي‌كشد آن هم با شخصيتهاي پركششي نظير دُن ويتو كورليونه، مايكل كورليونه، ساني كورليونه.
كاپولا با همين شخصيتهاي پركشش نشان مي‌دهد كه "كسب‌و‌كارها" در دنياي غيرقانوني "مافيا" همچنان بر مدار "انضباط" و "اعتماد" مي‌چرخد و اصول حرف اول را مي‌زند. درسهاي فراوان ديگري نيز از "فيلم پدرخوانده" مي‌توان آموخت كه در اين اثر بخوانيد.

مشاهير
بازاريابي روي صحنه‌ي نمايش در كلام ويليام شكسپير

(محمدرضا حسن‌زاده جوانيان.... صفحه 30)
چکیده: ويليام شكسپير، بزرگترين شاعر درام انگلستان (1564-1616 ميلادي) بدون ترديد كتاب مستقلي درباره‌ي "بازاريابي" ندارد. اما آرا و افكارش آنچنان ژرف و چند وجهي است كه نكته‌پژوهان را برانگيخت تا مشابهتهايي بين آن آرا و "بازاريابي" پيدا كنند.
نگاه ظريف‌بين نكته‌پژوهان از آن رو ستودني است كه با چنين پشتوانه‌اي براي تفكر بازاريابي، "بازاريابي" از سطح فعاليتها و مبادلات اوج خواهد گرفت. با همين نگاه است كه سالها است دانشگاههاي معتبر دنيا نظير هاروارد در رشته‌هاي مديريت و كسب‌و‌كار، دروس ادبيات كهن و رمان و داستان را جزو دروس اصلي قرار داده‌اند.

استراتژي بازاريابي 
گفت‌و‌گوي اختصاصي توسعه مهندسي بازار با "ديويد موري"، مؤلف، مشاور سياسي رؤساي جمهور و مشاور كسب‌و‌كارهاي بزرگ جهاني
براي برنده شدن، به بازارها هجوم آوريد!

(علي خادم.... صفحه 32)
چکیده: ديويد موري، مشاور استراتژيك، سخنران انگيزشي، نويسنده‌اي زبردست، شعبده‌باز و جادوگري توانا است. "موري" تاكنون كمپين سياسي رؤساي جمهور كشورهايي از چين، روسيه، امريكا، لهستان، و مكزيك را بر عهده داشته و توانسته مردان سياست را در اين كشورها در پست رياست جمهوري و مناصب عالي سياسي بنشاند.
موري را در ايران نمي‌شناسيم. از آن مهمتر از نبوغ او كم‌اطلاعيم. موري توانسته پلي بين دنياي سياست و كسب‌و‌كارها بزند تا سودآوري بيشتري نصيب بنگاهها و شركتهاي تجاري شود. كوكاكولا، پپسي، مك‌دونالد، نايك، مايكروسافت، پراكتراندگمبل، ديزني، ويزا برخي از شركتهايي هستند كه با اقدام خلاقانه‌ي ديويد موري، درآمد بالايي نصيب خود ساختند.
گفت‌و‌گوي ما با موري به ما آموخت، در دنياي سياست، شما "مي‌بريد" يا "مي‌بازيد." اين طعم تلخ شكست است كه از ياد نخواهيد برد. اگر بياموزيد به دنياي كسب‌و‌كار نيز چنين بنگريد، ديگر تعلل نمي‌ورزيد. اجازه نمي‌دهيد رقيب، سهمي از "بازار" را نصيب خود سازد. ترديد نمي‌كنيد كه بايد "برنده" باشيد، در غير اين صورت، شما "بازنده‌ي تمام‌عيار" هستيد. از اين گردونه بيرون رفته‌ايد و تا سالها خارج از گود هستيد.
در گفت‌و‌گو با "موري" دريافتيم بهتر است كتابي از او ترجمه و در اختيار "مديران عصر رقابت" قرار دهيم. از راهكارهاي تند و تيز و پرشتاب وي، مديران را آگاه سازيم.
اين كتاب را عليرضا سالمي ترجمه كرده‌اند و به‌زودي از سوي "انتشارات بازاريابي" چاپ خواهد شد. تا دريافت مجوز چاپ كتاب موري با عنوان "بازاريابي يورشي"، اين گفت‌و‌گو تقديم مي‌شود.

اساتيد بين‌المللي ايراني
گفتگوي اختصاصي توسعه مهندسي بازار با دكتر امين سيدي، استاد دانشگاه كاروليناي شمالي
استاد جوان ايراني در جمع بزرگان بازاريابي و تبليغات امريكا

(سرويس بين‌الملل.... صفحه 34)
چکیده: دكتر امين سيدي، استاد بازاريابي دانشگاه كاروليناي شمالي، در گفت‌و‌گو با "توسعه مهندسي بازار" شركت كرد و از علائقش گفت كه تا پيش از اعزام به امريكا، هيچ اطلاعي از "بازاريابي" نداشته، اما پس از ورود به اين كشور، با دريافت اطلاعات متنوع، آنچنان مجذوب "بازاريابي" مي‌شود كه حاضر مي‌شود قيد "مهندسي كامپيوتر" را بزند.
گفت‌و‌گوي ما با دكتر سيدي حاوي نكته‌هاي فراواني است كه مي‌تواند در تصميم‌گيري مديران عالي آموزش عالي، تغييرات كاملاً فزاينده‌اي پديد آورد از جمله آنكه چه بسيار نخبگاني كه به اشتباه از رشته‌هاي علوم انساني نظير "بازاريابي" كمترين اطلاع را دارند و گاه اطلاعات آنها با واقعيت رشته‌هايي نظير بازاريابي، فاصله‌ي فراواني دارد.
دكتر امين سيدي به دليل دوري از ايران، راحت‌تر مي‌تواند بين آنچه در دانشگاههاي ايران جاري و ساري است با آنچه در مراكز علمي امريكا جريان دارد، مقايسه كند.او مي‌داند كه تبليغات در ايران از سوي گرافيستها و طراحان با خلاقيت دنبال مي‌شود، اما ضروري است نگاه كمّي، سنجشي، و مقياسهاي داده‌پردازي نيز پشتوانه‌ي اين خلاقيتها قرار گيرد تا تبليغات فراتر از هنر، با پشتوانه و آميزه‌ي علمي نيز توأم باشد.
چگونه مي‌توان ديدگاه و نگرش دكتر سيدي را براي آنچه در دانشگاههاي ايران در حال اجرا است، به كار بست و براي استادان بازاريابي و تبليغات تشريح كرد؟
پاسخ ما، گفت‌و‌گو با او و ساير استادان ايراني خارج از كشور است كه اوج علاقه‌مندي به ايران را دارند و با تمام وجود، اعم از هوش و خرد به همراه احساس و عاطفه مي‌كوشند آنچه را مي‌آموزند در اختيار استادان و مراكز علمي قرار گيرد؛ كافي است ارتباط آنان را با مراكز علمي و استادان بويژه استادان بازاريابي و تبليغات پررنگتر كنيم.

چهره‌ي ماه
مايكل آهرن، مدير گروه بازاريابي دانشگاه هيوستون، و دانيل آكرسون، مديرعامل جنرال‌موتورز
زير يك خم بازاريابي را بگيريد...

(منصوره ابهر زنجاني... صفحه 38)
چکیده: "چهره‌ي ماه" عنواني است براي اين صفحات كه زندگينامه‌ي حرفه‌اي و شخصي استادان دانشگاه علم، و دانشگاه بازار را معرفي مي‌كند.
در اين شماره، با مايكل آهرن آشنا مي‌شويم، مدير گروه بازاريابي دانشگاه هيوستون كه افزون بر مدارج علمي دانشگاهي و تأليفات، پيشينه‌ي ورزشي خوبي در كشتي و فوتبال دارد.
همچنين با دانيل آكرسون، رئيس هيأت‌مديره و مديرعامل جنرال موتورز آشنا خواهيم شد كه توانمندي رهبري و مديريتش در اين بنگاه اقتصادي، سود سرشاري نصيب جنرال موتورز كرد.
آشنايي با اين بزرگان دانشگاه و بازار اجازه مي‌دهد هم از انديشه‌هاي آنان آگاهي يابيم، هم چشم‌اندازهاي آنان را دريابيم.

تبليغات خلاق
كمپين‌هاي خلاقانه‌ي بازاريابي و تبليغات

(محمد فتحي.... صفحه 40)
چکیده: : آيا موش مي‌تواند راننده‌ي كاميون شود، مي‌توان بيلبوردي ساخت و طراحي كرد كه با تغيير درجه‌ي هوا از ميزان لباسها بكاهد يا لباسهايي را بر تن كند، مي‌توان درون هواپيما فضايي آفريد تا پر از دود، هياهو، و طوفان و كولاك باشد تا كودكاني كه در حال تماشاي فيلم هستند، فيلم را جدي و زنده حس كنند، و...
اين موارد را به همراه بسياري ايده‌هاي ديگر در اين اثر بخوانيد كه شركتهاي تبليغاتي خلاق آن را اجرا كردند و البته تحسين و شگفتي مخاطبان را دريافت كردند.

بازاريابي مُد
مديريت بازاريابي مُد

(سيداحسان گل‌پرور... صفحه 42)
چکیده: انتشارات پالگريو (Palgrave) مك‌ميلان، كتاب خريد و مديريت بازارپردازي (Merchandising Management & Fashion buying) اثر دو مؤلف برجسته‌ي مُد جهاني به نامهاي تيم جكسون (Tim Jackon) و ديويد شاو (David Show) را در سال 2001 منتشر كرد كه در زمره‌ي كتابهاي پنج ستاره‌ي آمازون دات‌كام قرار دارد.
پروفسور تيم جكسون، اقتصاددان برجسته‌ي انگليسي و استاد دانشگاه سوري (Surrey) است. اين كتاب نخستين كتاب درسي دانشگاه در زمينه‌ي خرده‌فروشي مد و خريد و بازارپردازي آن است.
فصل اول اين كتاب در مورد نقش خريدار مد و تكنولوژيست پوشاك است. در اين فصل مطالبي از قبيل تيم خريد مد، نقشها و مسئوليتهاي خريدار، و مهارتهاي مذاكره‌ي مورد نياز براي آنها مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
در مقدمه‌ي اين كتاب تعريف مد و همچنين مطالبي از قبيل خرده‌فروشي و بازاريابي مد مطرح شده است. فصل دوم اين كتاب پيرامون نقش بازارپردازي است. تعريف بازارپردازي، نقشها و مسئوليتهاي بازارپرداز، و مهارتهاي مورد نياز وي از جمله موضوعات مطرح شده در اين فصل هستند.
طراحي مد، فعاليتهاي عمده‌ي طراح، روندهاي مد، و پيش‌بيني مد از جمله‌ي مهمترين مطالبي است كه نويسندگان در فصل سوم به آنها پرداخته‌اند، تيم جكسون و ديويد شاو در فصل چهارم كتاب در مورد اهميت بازاريابي و جايگاه‌يابي بازار در حوزه‌ي خرده‌فروشي مد بحث كرده‌اند. قيمت‌گذاري و قوانين مربوط به آن موضوع محوري در فصل پنجم كتاب است.
برنامه‌ريزي در زمينه‌ي بازارپردازي و فروش در فصل ششم اين كتاب به تفصيل مورد بحث و بررسي قرار گرفته‌اند. در فصل هفتم كتاب مديريت زنجيره‌ي تأمين، تغييرات و مزاياي حاصل از اين مديريت، و نيز رابطه‌ي خريدار و تأمين‌كننده تبيين شده‌اند. فصل هشتم كتاب درباره‌ي توزيع تشريح شده است.
فصل نهم اين كتاب پيرامون اشكال خرده‌فروشي و بازارپردازي ديداري است. اشكال مختلف خرده‌فروشي مد معرفي شده است و انتظارات در حال تغيير مشتريان و تجربه‌ي خريد آنها در اين زمينه توضيح داده شده‌اند. آخرين فصل اين كتاب، يعني فصل دهم، در حوزه‌ي روندهاي آينده‌ي خريد و بازارپردازي مد است. تأثير فناوري اطلاعات و شيوه‌هاي نوين توليد بر خرده‌فروشي مد و خريداران و بازارپردازان مد در آينده در اين بخش به تفصيل مطرح شده‌اند.

معرفي كتاب
برادران كاتلر، مسير رشد بازاريابي را تعيين كردند

(مهربانو هادي‌نژاد.... صفحه 46)
چکیده: پروفسور فيليپ كاتلر و برادرش ميلتون كاتلر در تازه‌ترين كتاب خود، پيشنهادهاي فوق‌العاده تازه‌اي دارند براي شركتهايي كه تمايل دارند رشد يابند. اصلي‌ترين پيشنهاد آنان اين است كه بايد "مسير رشد خود را بازاريابي كنيد."
فيليپ كاتلر و برادرش، هر دو با نگاهي پيش‌بيني‌كننده از آينده‌ي دنياي كسب‌و‌كار، 8 استراتژي رشد را براي پيروزي شركتها در كشاكش رقابت در اين كتاب معرفي مي‌كنند.
8 استراتژي رشد را در همين مقاله‌ي پيش رو بخوانيد. همچنين پرسشهايي نيز آمده است كه مديران شركتها مي‌توانند از خود بپرسند. پاسخ به اين پرسشها، شركت شما را در مسير رشد قرار خواهد داد.

آينده‌پژوهي در كسب وكارها
گفت‌وگو با شريل كانلي، مدير آينده‌پژوهي فورد:
آينده‌ي فورد در دستان بانوي شورشي

(حامد موحديان.... صفحه 48)
چکیده: شريل كانلي تنها نماينده‌ي صنعت اتومبيل‌سازي است كه نام وي از سوي شركت فست‌كمپاني در فهرست خلاقترين افراد كسب‌و‌كار در سال 2013 آورده شده است.
وي همچنين اولين خانم در صنعت اتومبيل‌سازي است كه توانسته در اين فهرست معتبر قرار گيرد. كانلي قادر است روندهاي پيش روي صنعت اتومبيل‌سازي را تا بيست سال آينده پيش‌بيني كند. اين در حالي است كه به گفته‌ي كانلي، خودش هيچ تخصصي درباره‌ي اتومبيل ندارد!
او اولين گزارش سالانه‌ي روند مصرف شركت فورد را طراحي كرد كه در آن به 133 روند آينده‌ي صنعت اتومبيل‌سازي و شركت فورد اشاره شده است.
كانلي براي پيش‌بيني روندهاي آينده‌، خود را غرق در مسائل اجتماعي، فرهنگي، محيطي، تكنولوژيك و اقتصادي مي‌كند تا متوجه شود مصرف‌كنندگان تا بيست سال آينده چه چيزي خواهند خواست. كانلي خود را "شورشي فورد" مي‌داند، زيرا تصويري از آينده در اختيار مهندسان و طراحان فورد قرار مي‌دهد كه قدري ترسناك است.
البته وي راه‌حلهاي مقابله با تغييرات بازار را نيز طراحي مي‌كند و در اختيار مديران فورد قرار مي‌دهد.
اقدامات كانلي باعث مي‌شود كه فورد تصويري از آينده داشته باشد كه وسيعتر و دقيقتر از تصويرهايي است كه روشهاي سنتي تحقيقات بازار و رفتار مصرف‌كننده ارائه مي‌دهند.
پيش‌بيني‌هاي وي همواره راهگشاي شركت فورد بوده است. براي مثال، وي در يك پروژه‌ي آينده‌پژوهي در سال 2004، ركود و افت اقتصادي و تأثير آن را روي صنعت اتومبيل‌سازي امريكا پيش‌بيني كرد.
چند سال بعد وقتي اقتصاد امريكا با ركود شديد اقتصادي مواجه شد، مصرف‌كنندگان بسياري به سمت شركت فورد آمدند، زيرا فورد تنها شركتي بود كه براي فرار از ورشكستگي، به وامهاي دولتي نياز نداشت.
وي در اين مصاحبه به تشريح فعاليتهاي آينده‌پژوهي فورد مي‌پردازد.

داستان شركتها
درآمدهاي ميليون دلاري با دمپايي‌هاي ابري كراكس

(مركز مطالعات بازاريابي ايران.... صفحه 50)
چکیده: داستان كراكس، داستان موفقيت شركتي است كه از كسب‌وكار توليد و فروش دمپايي، به موفقيتي جهاني دست يافت و خيلي زود با پشت سر گذاشتن مدارج ترقي، به شركتي ميليون دلاري تبديل شد.
بسياري از مديران نيز به دنبال ارتقاي جايگاه كسب‌وكار خود و شركتشان و حضور در بازارهاي جهاني هستند، اما نمي‌دانند كه براي موفقيت چه بايد كرد؟
اين اثر، جوابگوي پرسشهاي اين دسته از مديران خواهد بود.

منابع انساني
پيوند مديريت منابع انساني و بازاريابي

(سعيد خيرآبادي.... صفحه 52)
چکیده: گفت‌وگوي صميمانه‌ي ما با دكتر پائول اسپارو داراي چند محور اساسي بود. از جمله چه نيازي به آموزش منابع انساني در زمان ركود است كه پاسخ فوق‌العاده ارزشمندي دريافت شد.
دكتر اسپارو، استاد دانشگاه لنكستر انگلستان، در زمره‌ي 15 متفكر برجسته‌ي جهاني حوزه‌ي مديريت منابع انساني است. وي همچنين رئيس مركز مديريت منابع انساني در دانشكده‌ي مديريت دانشگاه لنكستر است و تاكنون با شركتهاي متعددي براي تربيت كاركنان و رهبران، استخدام نيروها، مديريت دانش، ارتقاي رفتار سازماني و ديگر مسائل مربوط به حوزه‌ي مديريت منابع انساني همكاري داشته است.
از اين متفكر برجسته تاكنون كتابها و مقالات مختلفي درباره‌ي وجوه مختلف اين حوزه به رشته‌ي تحرير درآمده كه وي به بحث و تحليل چالشهاي پيش روي مديريت منابع انساني، تغييرات آن، نقش رهبري و بسياري از مسائل ديگر پرداخته است.

كنفرانس فروش
گزارشي از كنفرانس فروش جهاني انگلستان با حضور 650 فروشنده‌ي حرفه‌اي

‌(ریحانه بحري نژاد.... صفحه 54)
چکیده: كنفرانس فروش موفق را مؤسسه‌ي مديريت فروش و بازاريابي در سال 2013 در انگلستان برگزار كرد.
650 فروشنده‌ي حرفه‌اي در اين كنفرانس حضور داشتند. سخنرانان برجسته‌ي اين كنفرانس در دو زاويه‌ي "خرد" و "كلان"، فروش موفق را براي حاضران تشريح كردند.
گزارشي از اين كنفرانس تقديم فروشندگان حرفه‌اي ايران مي‌شود با اين اميد كه برخي از ديدگاهها، تكنيكها يا راهكارها بتواند الهام‌بخش اقدامات آنها براي فروش موفق شود.

بازاريابي (ابزارها)
7 الماس طلايي قاچاقچيان مواد مخدر براي بازاريابهاي نوآور

‌(فريبرز خداياري رستم‌آباد.... صفحه 58)
چکیده: قاچاقچيان مواد مخدر" كسب‌و‌كار ميليارد دلاري دارند. چون كسب‌و‌كارشان غير قانوني است، اجازه‌ي تبليغات ندارند. با وجود اين، بازاريابي و فروش، كليد طلايي كسب‌و‌كار سوداگران مرگ است.
چگونه سوداگران مرگ، كسب‌و‌كارشان را با بازاريابي و فروش رونق مي‌بخشند؟ پاسخ به اين پرسش را در اين اثر جستجو كنيد. اين اثر مي‌آموزد نيازي نيست تا همه‌ي ابزارها را داشته باشيد، كافي است كسب‌و‌كارتان را بخوبي بشناسيد، و با هوشمندي موانع را برطرف كنيد.

نوروماركتينگ (گفت‌وگو)
گفت‌وگو با دكتر كارل مارسي، فارغ‌التحصيل دانشكده‌ي پزشكي هاروارد
پيوند پزشكي و بازاريابي در نوروماركتينگ

(فرشيد نوروزي روشناوند.... صفحه 60)
چکیده: كارل‌مارسي (Carl marci) فارغ‌التحصيل پزشكي از دانشگاه هاروارد، مؤسس و مديرعامل شركتي است در حوزه‌ي نوروماركتينگ در امريكا با عنوان اينراسكوپ (Innerscope).
مارسي به پشتوانه‌ي دانش پزشكي و پيشينه‌اي كه در فلسفه‌ و روانشناسي دارد، با جسارت تمام رويه‌اي نسبتاً متفاوت از شركتهاي نوروماركتينگ را در اينراسكوپ اجرا كرده است. از ابزارهاي معمول نظير اف‌ام‌آر‌آي (FMRI)، و ايي‌ايي‌جي (EEG) براي مطالعات و تحقيقات استفاده نمي‌كند؛ ‌با وجود اين، مشتريان اصلي او عبارتند از ياهو، گوگل،
شبكه‌ي فاكس و برخي شركتهاي برتر جهاني (فورچون 500).
روش نه چندان متعارف دكتر مارسي، به همراه پيشنهاداتي كه براي كارگزاران تبليغات دارد، سبب شده تا مجله‌ي "نوروماركتينگ: نظريه و كاربرد"، گفتگويي با وي داشته باشد. دكتر مارسي در اين گفتگو از پژوهشي بزرگ مي‌گويد كه در 14 كشور مختلف در چهار قاره‌ اجرا كرده است، نتايج آن را بازگو مي‌كند و با صراحت دلايلش را در به كارگيري ابزارهاي خاص شركت اينراسكوپ مي‌گويد.

کتابفروشی بازاریابی
تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
(صفحه...................... 62)
• چهل گفتار پيرامون ارتقاي مهارتهاي فروش
• ارتباط برند
• بله گرفتن؛ 50 شيوه‌ي علمي متقاعدسازي و نفوذ بر ديگران
• آفات نزديك‌بيني در بازاريابي
• هنر فروش و راه‌هاي حفظ آن در ايران
• ثروتمندان به چه مي‌انديشند؟
• واژه‌نامه برند
• جعبه ابزار تبليغات ايران
• اعترافهای یک تبلیغاتچی
• عطريات
• بازاريابي سياسي سبز، خاكستري
• مقياس‌هاي سنجش بازاريابي
• مديريت اخلاق حرفه‌اي در سازمان به شيوه جوانمردان
• ردگيري استراتژي‌ها

فيلم آموزش بازاريابي هاروارد ..............................................64
عنوان و موضوع ‌فيلم آموزشي اين شماره:‌ آینده متعلق به چه شرکتهایی است؟

مصاحبه با روزابت ماسکنتر؛ استاد دانشکده ی کسب وکار هاروارد