فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

__NEWL__ 

میزگرد این شماره: ناشران بازاریابی، تبلیغات، و فروش در ایران

شرکت‌کنندگان در میزگرد:
دکتر غزاله طاهری
فرزانه عسگری
علی فرقانی
پرویز درگی

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

 یادداشت
اهالي شريف بازاريابي ايران، همراهان صميمي سلام (پرویز درگی) ...........صفحه 4

سرمقاله /
سازمان بازار محور؛ ضرورتي براي بازاريابي مؤثر (دکتر منوچهر نجمی)...........صفحه 5

اخبار بازاریابی
بازار خبر..................................6
- تبليغات موبايلي موتور هارلي ديويدسون‌
- تبليغاتچي‌ها براي تحقيق در مورد پاسخهاي احساسي به اسكن مغز روي آورده‌اند‌
- انتظار زنان از برندهاي لوازم آرايشي
- مسئوليت اجتماعي شركتها براي صبحانه خوردن كودكان
- تاكتيك تازه‌ي پپسي براي شكست كوكاكولا
- ايكيا محبوبترين برند لوارم خانگي در بريتانيا
- تصميم ولوو براي افزايش دوبرابري مدلهاي اتومبيل خود در چين
- سرمايه گذاري 500 ميليون پوندي ماركز انداسپنسر براي گسترش فروشگاهها
- كوشش در تحقق آرزوها و روِياهاي مسافران؛ كمپين جديد شركت هواپيمايي امارات
- گرانترين نمايشگاه هنر دنيا از پاريس به هنگ كنگ مي رود
- استارباكس به بازارهاي جديد مي‌انديشد
- گردهمايي ماركهاي مشهور مُد در المپيك لندن
- طراحي هپي ميل مك دونالد براي ورزش
- بهترين پنير دنيا با قيمت طلا‌
- برنامه‌هاي بازاريابي پراكتر اند گمبل براي المپيك لندن
- كمپين جديد كوكاكولا براي بطري جديد
- اولين كمپين تبليغاتي مارس براي جام ملتهاي اروپا، يورو2012‌
- تبليغ كنيد؛ پول بگيريد‌
- درخواست ممنوعيت براي اسپانسري كوكاكولا و مك دونالد در المپيك
- ممنوعيت پخش آگهي فروشگاه زنجيره‌اي سينزبري‌ در انگلستان

میزگرد
ناشران بازاريابي، تبليغات، و فروش در ايران (احمد آخوندی)...........صفحه 10
چکیده: انتشار كتابهاي بازاريابي، تبليغات، و فروش در ايران سير صعودي دارد.آمارها اين سير صعودي انتشار كتاب را تأييد مي‌كند. اقبال ناشران به اينگونه كتابها نيز برآمده از عطش جامعه بويژه مديراني است كه تمايل دارند سازمان، مؤسسه، و بنگاههاي خويش را بر پايه‌ي دانش علمي و تجارب حرفه‌اي پيش ببرند.
ضرورت داشت تا ناشران بازاريابي، تبليغات، و فروش با هم گفتگو كنند كه چگونه مي‌توان بيش از پيش كتابهاي مورد نياز جامعه بويژه اهالي بازاريابي ايران را تأمين كرد تا هم دانش علمي بازاريابي، تبليغات، و فروش در كشور ارتقا يابد، و هم مؤسسات و بنگاهها رونق بيشتري يابند.
"توسعه مهندسي بازار" به مناسبت برپايي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، از 7 ناشر اين حوزه دعوت كرد كه از اين ميان، انتشارات سمت، سازمان مديريت صنعتي، كلك سيمين، و انتشارات بازاريابي در اين جلسه حضور يافتند و انتشارات رسا و سيته نيز با دريافت پرسشها، پاسخهايشان را ارسال كردند.
با تشكر از تمامي ناشران بازاريابي، تبليغات، و فروش، جلسه‌ي حاضر به عنوان آغازي است كه با تداوم آن مي‌توان ديدگاههاي ناشران اين حوزه را منعكس كرد. "توسعه مهندسي بازار" علاقه‌مند است در قالب يك نشريه‌ي خاص حوزه‌ي بازاريابي، تبليغات، و فروش در خدمت ناشران اين حوزه باشد؛ اميد آنكه چنين نشستهايي به توسعه‌ي هر چه بيشتر دانش بازاريابي، تبليغات، و فروش در ايران بينجامد و براي صاحبان كسب‌وكارها سودمند باشد.

گزارش
نقد و بررسي كتاب "روانشناسي تبليغات تجاري" (مارکتینگ‌نیوز)...........صفحه 15
چکیده: نقد و بررسي كتاب "روانشناسي تبليغات تجاري"، اثر ماكس ساترلند با ترجمه‌ي سينا قربانلو به ويراستاري علي فروزفر از انتشارات مبلغان، عنوان نشست سراي اهل قلم بود كه روز شنبه، دوم ارديبهشت ماه امسال برگزار شد.
دكتر محمود محمديان (عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي)، پرويز درگي (مدرس دانشگاه، مشاور و محقق بازاريابي)، و علي فروزفر (استاد دانشگاه)، در اين نشست، ديدگاههاي خود را عنوان كردند. سينا قربانلو، مترجم كتاب به دليل سفر در اين جلسه حضور نداشتند. سپيده باطبي، مجري اين نشست بودند كه از ساعت 15 تا 17 در محل سراي اهل قلم با حضور برخي نويسندگان و اهالي بازاريابي برپا شد.

بازاريابي حسي (مطالعات موردي)
10 كمپين برتر بازاريابي حسي سال 2011 (اعظم احمدی)...........صفحه 16
چکیده: "10 كمپين برتر بازاريابي حسي 2011" ايده‌هاي متنوعي دارد. كوشش آگاهانه‌ي كارگزاران تبليغات و بازاريابي در آن است كه بتوانند مخاطبان را به مشتريان بالفعل يا بالقوه تبديل كنند.
بازاريابي حسي در پرتو تكنيكهاي متعدد بر آن است كه "مخاطبان" را "درگير" سازد. هدف از اين "درگير شدن"، پديد آمدن فضا و شرايطي است كه مشتريان "تجربه" كنند.ايجاد "تجربه‌ي مشتريان" در آينده موجد فرصتهاي خريد يا توجه به آن محصول و كالا خواهد شد.
شماره‌هاي پيشين نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار، بازاريابي حسي را در پرتو مطالعات موردي و مثالهاي واقعي و تازه‌ي بازار معرفي مي‌كند. مطالعه‌ي هر يك از اين مثالهاي واقعي برآمده از كسب‌وكارها مي‌تواند ديدگاه‌‌آفرين باشد. با وجود اين، مراجعه به كتاب بازاريابي حسي اثر شاز اسميلانسكي با ترجمه‌ي پرويز درگي و محمد سالاري نيز پايه‌هاي نظري به همراه مطالعات موردي را تكميل مي‌كند.

گفتگو
گفتگو با بهمن فروزنده، اولين مترجم كتاب اصول بازاريابي كاتلر در ايران (احمد آخوندی)...........صفحه 20
چکیده: "اصول بازاريابي" اثر شناخته شده‌ي پروفسور فيليپ كاتلر با ترجمه‌ي بهمن فروزنده در ايران، كتاب كاملاً شناخته شده‌اي است؛ كتابي كه بيش از 19 سال همچنان به عنوان كتاب مرجع استادان و دانشجويان رشته‌هاي مديريت و اقتصاد با اقبال فراواني روبه‌رو است.
بهمن فروزنده با نثر شيوا، واژگان منسجم، عبارات سليس، و اشراف علمي خود توانسته در انتقال مفاهيم و اصول بازاريابي كاتلر به ايران جايگاه شايسته‌اي را به خود اختصاص دهد. بسياري از استادان كنوني دانشگاهها، كتاب او را در زمان دانشجويي خوانده‌اند، هم اكنون براي تدريس بازاريابي، اين كتاب را به دانشجويان معرفي مي‌كنند، براي ساير فعاليتهاي علمي در حوزه‌ي بازاريابي نيز به آن مراجعه خواهند كرد.
"توسعه مهندسي بازار" به پاس كوششهاي سترگ مترجم، گفتگويي با وي داشت. گفتني آنكه پس از 19 سال از انتشار اين كتاب كه تاكنون چهارده بار نيز تجديد چاپ شده، حتي يك نقد به معادل‌سازيهاي وي نشد. گفتگو حاوي معرفي ساير آثار مترجم، توصيه‌هاي وي براي ترجمه‌ي كتابهاي بازاريابي، و ... است كه مي‌خوانيد.

تازه‌های بازاریابی
بازاریابی کلوگ (محمدرضا حسن‌زاده جوانیان)...........صفحه 24
چکیده: فيليپ كاتلر، پدر بازاريابي جديد، يك برند جهاني است. از اين رو استادان دانشكده‌ي كلوگ پس از تأليف كتاب بازاريابي، از كاتلر مي‌خواهند تا او پيشگفتاري بر اين كتاب بنويسد.
تايبوت و كالدر، دو استاد زبده‌ي دانشكده‌ي كلوگ، كتابي را تدوين كردند كه به چاپ دوم رسيد و آن نيز دليلي است بر استقبال خوانندگان از اين اثر علمي، با اين توجه كه مؤلفان كوشيده‌اند در پرتو تئوريها، تجارب برآمده از بازار را در نظامي آراسته مدون سازند.

تکنیکهای بازاریابی
مدیریت سکوت مشتریان (امیرعباس کاویانی‌نیا)...........صفحه 26
چکیده: "سكوت مشتري" پاشنه‌ي آشيل سازمانهاي بالنده است. قدرت سازمانهاي بالنده در سازوكارهايي است كه مشتريان را برانگيزند تا "صداي اعتراض" آنان را بشنوند. اين وظيفه‌ي مديريت ارشد سازمان است كه سازوكارهايي را براي "مهياسازي اعتراض مشتريان" فراهم آورد. "مديريت اعتراض" سرمايه‌ي سازمانهاي بالنده است؛ چرا كه در پرتو اعتراض مي‌توانند از مشتريان بياموزند تا محصول را به سليقه‌ي مشتري روانه‌ي بازار كنند.
آمارهاي نگران‌كننده آنكه 96 درصد مشتريان ناراضي، مهر سكوت بر لب مي‌زنند. اگر شركتي بتواند بخش قابل توجهي از اين "سكوت" را به صداي اعتراض تبديل كند، در رديف شركتهاي بالنده قرار خواهد گرفت. چرا كه "مديريت اعتراض" را مي‌توان با تكنيكهاي متعددي به گونه‌اي هدايت كرد كه به "مشتري وفادار" دست يابيم
"مديريت سكوت مشتري" چيست؟ چگونه مي‌توان مشتريان ساكت يا مشتريان خاموش را شناسايي كرد؟ و... دلايل "سكوت مشتريان" و تكنيكهاي متعدد براي در هم شكستن اين سكوت را در اين مقاله جستجو كنيد.

تکنیکهای بازاریابی
چرا مدل پورتر كارآيي خود را از دست داده است؟ (سرویس بین‌الملل)...........صفحه 30
چکیده: مايكل پورتر، در زمره‌ي نام‌آورترين صاحبنظران استراتژيست دنيا است. براي بسياري از شركتهاي بزرگ دنيا كار كرده؛ در سال 1983، رونالد ريگان، رئيس جمهور وقت امريكا، به او مأموريت داد تا در خصوص رقابت در صنعت، فعالانه كار كند. ظاهراً و به احتمال، هنوز هم در برخي موارد مشاوره‌هايي براي دولت فدرال امريكا دارد. آثارش نظير استراتژي رقابتي، بويژه مزيت رقابتي ملتها از او چهره‌اي جهاني و پرآوازه پديد آورده است.
مدل پنج عاملي پورتر و ساير ديدگاههاي ابداعي وي، سالهاي طولاني فضاي دانشگاههاي جهان و ايران را به تسخير خود درآورده و همچنان آموزه‌هاي او تدريس مي‌شود. اما اكنون شتاب عصر كنوني و الزامات اين عصر سبب شده تا سازمانها ديگرگونه شوند و از اين رو مدل پورتر زير سؤال ‌رود. و اين ديدگاه يعني عدم كارآيي مدل پورتر، حاصل همان دانشگاهي است كه پورتر در آن تحصيل كرده و داراي كرسي استادي است.
نيلوفر مرچانت، منتقد ديدگاه پورتر، يكي از نويسندگان مطرح مجله‌ي هاروارد بيزنس ريويو است؛ مرچانت بنيانگذار و مديرعامل سابق شركت روبي‌كان و يكي از سخنرانان دانشگاه استنفورد است.
وي كه در دانشگاه هاروارد معروف به "جيمزباند خلاقيت" است، پس از فعاليت در شركتهاي اپل، اتودسك، نوكيا، سيمنتك، اچ‌پي، و ياهو، كتاب "The New How:creating solution through collaborative strategy" را منتشر كرد. نقد نيلوفر مرچانت از ديدگاه پورتر، در فوريه‌ي 2012 در هاروارد بيزنس ريويو به به چاپ رسيد كه حاصل اين ديدگاه را مي‌خوانيد.

استادان بازاریابی
مصاحبه‌ي اختصاصي پروفسور جوزف بوور با مجله‌ي توسعه مهندسي بازار (سرویس بین‌الملل)...........صفحه 32
چکیده: جوزف بوور مرد آهنين بازاريابي است. وي از سال 1963 كه در مقطع دكتري از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصيل شد تا هم‌اكنون، زمان و توان خود را وقف پيشرفت علم مديريت، تبليغات، بازاريابي و فروش كرده است. تلاش خستگي‌ناپذير اين استاد بزرگ كمكهاي شاياني به شكل گيري مؤسسات بازاريابي و ارائه‌ي مقالات و كتابهاي متعدد كرده است.
براي اينكه مديرعامل موفقي شويد، براي شركتي كار كنيد كه خود را موظف به توسعه‌ي مهارتهاي رهبرانش مي‌داند. اما به شركت خود بسنده نكنيد و از هر فرصتي براي پيشرفت استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد كه شما اولين و مهمترين فرد در فرايند پيشرفتتان هستيد.
اينها حرفهاي مردي است كه چيزي نزديك به نيم قرن را صرف تحقيق و پژوهش درباره‌ي حوزه‌هاي مختلف مديريت بويژه رهبري در كسب‌وكار كرده است. او موفقيت خود در زندگي حرفه‌اي‌اش را مديون خانواده‌ي خود و آرامشي كه در كنار آنها دارد مي‌داند. وي همواره به مديران سفارش مي‌كند كه ميان كار و زندگي خصوصي خود تعادل برقرار كنند:"چه كساني در مواقع سخت كنار شما خواهند بود؟ چه كساني آينه‌ي شما هستند تا شما بتوانيد معايب و نواقص خود را در آنها ببينيد و در صدد رفع آن برآييد؟ بدون شك خانواده‌ي شما." و كاملاً مشخص است كه جوزف بوور همواره اين تعادل را در زندگي خود رعايت كرده است و روي لبه‌ي نازك تيغي راه رفته است كه منحرف شدن به يك سمت آن به معني غفلت از زندگي شخصي است و سمت ديگر عدم دستيابي به دستاوردهاي كاري. با حفظ اين تعادل دكتر بوور توانسته بيش از 40 سال در دانشگاه هاروارد كه يكي از منضبط‌ترين دانشگاههاي جهان است تدريس كند و در عين حال براي فرزندانش پدري مهربان باشد.

تجربه‌ی مشتری
مصاحبه‌ي چرا تجربه‌ي مشتري مهم است؟ (ندا صدیق)...........صفحه 35
چکیده: "تجربه‌ي مشتري" كليد درآمدزايي شركتهاي پيشتاز بازار است. اكنون اين شركتها برآنند تا هر چه بيشتر پيوندي ميان "مشتري" و "كالا و خدمات خود" برقرار كنند كه به تجربه‌ي مشتري بينجامد.
در نگاه اين شركتهاي پيشتاز بازار، "تجربه‌ي مشتري" گاه به خريد نمي‌انجامد اما، به طور حتم مشتري فعالانه به بازاريابي و تبليغات آن كالا و خدمات مي‌پردازد بي‌آنكه از سوي شركت هزينه‌اي دريافت كند.
پارادايم "تجربه‌ي مشتري" به يكباره شركتها را بر آن داشت تا از نيروي بيكران مردم حداكثر استفاده را ببرند و به اين طريق فوايد مادي نصيب شركت خواهد شد. تقويت ارزش برند، وفادار كردن مشتريان، افزايش درآمد، و كاهش هزينه، بخشي از منافع مادي است كه شركتها در پرتو "تجربه‌ي مشتري" به دست مي‌آورند.

داستان شرکتها (مطالعه‌ی موردی)
تأثير استراتژي بر موفقيت كسب‌وكار مك‌دونالد (دكتر امير سيدي / نگين روستاپيشه)...........صفحه 36‌
چکیده: "كشورهايي كه در آنها رستوران مك‌دونالد وجود دارد، هرگز وارد منازعه با يكديگر نشده‌اند." اين عبارت را فيليپ كاتلر، پدر بازاريابي نوين، در كتاب بازاريابي 3 (ماركتينگ تري) به نقل از توماس فريدمن آورده است. عبارت مزبور فوق‌العاده تأمل‌برانگيز است اگر چند بار آن را مرور كنيم.
مك‌دونالد را بايد شناخت؛ 32 هزار رستوران در 120 كشور دنيا، با يك ميليون و 600 هزار كارمند، كه براي آموزش تنها 250 هزار كارمند، سالانه يك بيليون دلار سرمايه‌گذاري مي‌كند، روزانه براي 64 ميليون نفر سرويس مي‌دهد، هفت دانشگاه در جهان تأسيس كرده، رتبه‌ي نخست شركتهاي برتر خدمات غذايي را از آن خود كرده و...
اثر حاضر در پي آن است كه با ارائه‌ي الگوي علمي، ويژگيهاي اين شركت جهاني را به همراه كاستيهاي آن معرفي كند. افزون بر آن، درسهايي از اين شركت پيشتاز جهاني را براي رستورانهاي ايراني عنوان كرده است كه مي‌تواند در جاي خود براي صاحبان اين نوع كسب‌وكارها افتخارآفريني كند؛ اگر اين درسها در عمل اجرا شود.

مهارتهای ارتباطی
مهارتهاي انساني براي كسب‌وكارهاي جهاني (محمد سالاری)...........صفحه 40
چکیده: "مهارتهاي انساني براي كسب‌وكارهاي جهاني" مفهوم پايه‌اي اين اثر است كه پيش رو داريد. "هوش فرهنگي" عنواني است كه برخي صاحبنظران براي اين مهارتهاي قائلند. اگر شما مدير جهاني هستيد يا در محيط كارتان با افراد و مليتهاي گوناگوني سروكار داريد، ناگزيريد بدانيد كه هر فرهنگ مي‌تواند تأثيري بسزا در رفتار افراد و كاركنان داشته باشد.
خوشبختانه در سالهاي اخير بازرگاناني كه براي صادرات و واردات با ساير كشورها در مراوده هستند، بيش از گذشته به "موضوعات فرهنگي" توجه كرده‌اند. برخي از آنها كه به "موضوعات فرهنگي" و تأثير آن در رفتارها كم‌توجه بوده‌اند، در عمل هزينه‌هايي را پرداخته‌اند كه ضرورت نداشت.
چگونه مي‌توان در ارتباط با افراد، به سرعت اين دريچه را گشود كه فرد مقابل از ساير كشورها قرار است با چه سازوكاري با شما وارد گفتگوي تجاري شود؟
مقاله‌ي حاضر يك الگوي هفت بُعدي را پيش رويتان گشوده است تا در پرتو آن سريعتر بتوانيد كسب‌وكار جهاني‌تان را رونق بخشيد.

گفتگو
چرایی ضعف تبلیغات خدمات عمومی در ایران (احمد آخوندی)...........صفحه  44
چکیده: "تبليغات خدمات عمومي" در ايران كمتر شناخته شده. چرا كه تلقي از تبليغات عمدتاً به منظور فروش محصول يا ترغيب مصرف‌كننده براي خريد معنا داشت. خوشبختانه اين تلقي با انتشار رو به تزايد كتابهاي تأليف و ترجمه‌اي تبليغات، در حال تغيير و تصحيح است.
"تبليغات خدمات عمومي" به سهم خود قادر است هزينه‌هاي قابل ملاحظه‌اي را در سطح فرد، سازمانها، و اجتماع كاهش دهد نظير كاهش آمار تصادفات رانندگي، كاهش بيماريها و اعتياد، و يا تغيير نگرش شهروندان به گونه‌اي كه سلامت و رفاه جامعه را تأمين كند؛ نظير گرايش به پياده‌روي يا افزايش ميزان مطالعه‌ي شهروندان. به‌رغم همه‌ي اين منافع ارزشمند، ميزان آثار مكتوب در حوزه‌ي تبليغات خدمات عمومي در ايران تقريباً نزديك به صفر است.
"چگونگي كاركرد تبليغات خدمات عمومي" به احتمال، تنها كتاب ترجمه‌اي در ايران است كه با ترجمه‌ي مينو ميرزايي از سوي نشر آبي در 216صفحه با قيمت 7 هزار تومان در ماههاي پاياني سال 1390 چاپ و توزيع شد.
"چگونگي كاركرد تبليغات خدمات عمومي" تأليف 15 استاد برجسته‌ و حرفه‌اي‌هاي تبليغات دنيا است كه در قالب كتابي تدوين شده؛ انتشار اين كتاب فرصت مغتنمي بود تا با مترجم آن گفتگويي داشته باشيم. مينو ميرزايي، افزون بر ترجمه‌ي اين كتاب، پايان‌نامه‌اش را در دوره‌ي كارشناسي ارشد با همين عنوان "تبليغات خدمات عمومي" دفاع كرده. از اين رو، گفتگو به فراتر از موضوعات طرح‌شده‌ي كتاب انجاميد و آن توجه به مقتضيات "تبليغات خدمات عمومي" مبتني بر اقتضائات بازار ايران بود.

مصاحبه
گفتگو با فیلیپ کاتلر؛ اقتصاددان بازار (منصوره ابهرزنجانی)...........صفحه 48
چکیده: فيليپ كاتلر، برجسته‌ترين بازارياب جهاني، در اين گفتگو، بدون پيرايه از خود مي‌گويد؛ چرا به بازاريابي گرايش مي‌يابد. كاستيهاي علم اقتصاد را برمي‌شمارد و مزيتهاي بازاريابي را عنوان مي‌كند؛ از اينكه بازاريابي به عوامل متعددي نظير تبليغات، نيروي فروش، بهبود فروش، طراحي محصول، و كانالهاي توزيع نيز مي‌پردازد.
كاتلر با صراحت برآمده از دانش و تجارب عميق‌اش از استادان مي‌خواهد گرايش خود را درباره‌ي تدوين مقالات علمي - پژوهشي تغيير دهند. توصيه مي‌كند در هنگام تدوين مقالات مفهومي نيز دو شاخص را مد نظر قرار دهند؛ 1) به چارچوبهاي موجود بازاريابي حمله كنند، و 2) مطالعات بين رشته‌اي را مورد توجه قرار دهند.

توزیع (مطالعات موردی)
نكات كاربردي در راه‌اندازي شبكه‌ي توزيع؛ بررسی یک نمونه‌ی واقعی (مهندس سعید صمدی)...........صفحه 50
چکیده: مدل يازده مرحله‌اي براي انتخاب بهترين شيوه و مدل توزيع كالا، در شماره‌ي پيشين مجله‌ي توسعه مهندسي بازار (شماره‌ي 23، سال پنجم، بهمن و اسفند 1390) معرفي شد. در اين بخش يك نمونه‌ي واقعي بر اساس اين مدل بررسي شده است.
با مطالعه‌ي بخش پيشين، درك دقيقتري نسبت به موضوع حاصل خواهد شد، با وجود اين، اين مدل براي يادآوري در اين شماره نيز آمده است (شكل شماره‌ي 1).

خرده‌فروشی
بررسي و نوع‌شناسي ‌فروشگاههاي خرده‌فروشي (بخش دوم) (وحیدنثائی)...........صفحه 54‌
چکیده: خرده‌فروشي" و مطالعه‌ي آن در ايران يك ضرورت است. بررسي و نوع‌شناسي فروشگاههاي خرده‌فروشي اين ضرورت را دوچندان كرده است؛ چرا كه بدون توجه به اين نوع‌شناسي، عملاً بسياري از فعاليتها نظير بازارپردازي (مرچندايزينگ)، تبليغات، و سمپلينگ سبك و سياق مشابه خواهند داشت كه در عمل سودي نصيب صاحبان خرده‌فروشي نخواهد كرد.
اثر حاضر و همچنين بخش اول آن، انواع فروشگاههاي خرده‌فروشي را به لحاظ ريخت‌شناسي تفكيك كرده است. به اين ترتيب مي‌توان بازارپردازي متمايزي به كار برد، و تبليغات چهره‌اي متفاوت براي هر يك از اين فروشگاهها خواهد داشت. فروش و بسياري از موضوعات در عمل ماهيت كاملاً متفاوتي در هر يك از اين فروشگاهها مي‌يابند.

خرده‌فروشی (مطالعات موردی)
کرفور، در جستجوی مکانهای مناسب خرده‌فروشی (سیامک کاظم‌زاده)...........صفحه 58‌
چکیده: بر اساس يك ضرب‌المثل قديمي، "محل، محل، و محل"، سه عامل بسيار مهم براي موفقيت در تجارت بين‌الملل هستند.
كرفور به عنوان يك خرده‌فروشي صاحب آوازه براي آنكه همچنان در رده‌هاي عالي قرار داشته باشد، استراتژيهايي را دنبال مي‌كند.
اين استراتژيها كدامند؟ كرفور چگونه اين استراتژيها را در كشورهاي متعدد به كار مي‌برد؟ پاسخ اين پرسشها را در اين اثر ملاحظه كنيد.

معرفی یک مجله
عصر تبلیغات با ده گناه مرگبار بازاریابی (مهراسا صادقی)...........صفحه 60‌
چکیده: "عصر تبليغات" عنوان هفته‌نامه‌اي است ديرپا با 82 سال سابقه در امريكا با موضوع تبليغات.
اطلاع از اين نشريه و موضوعات و محتواي آن مي‌تواند الهامبخش انديشه‌ها و افكار مديران بويژه مديران بازاريابي و تبليغات باشد. از اين رو نخست پيشينه‌ي عصر تبليغات آمده است و سپس تازه‌ترين شماره‌ي اين هفته نامه در اين شماره مورد توجه قرار گرفته است.

بازار كتاب/
تازه‌ترين كتابهاي بازاريابي و فروش....................................................................60
- بازاریابی دوچرخه‌ای؛ راهنمای کاربردی ویزیتوری در صنعت پخش ایران
- شرکتهای موفق جهان چگونه استخدام می‌کنند؟
- عصر سوم بازاریابی
- تبليغات پنهان در بازاريابي
- اصول بازاریابی (جلد 1)- ویرایش سیزدهم 2010
- بهترین کارکنان را انتخاب کنید و در حفظ آنها بکوشید
- تبلیغات و فرهنگ؛ مرزهای تعامل و تقابل
- مباني تحقيقات كاربردي (اشتباهات رايج، مسائل و راه‌حلهاي كارشناسي)
- كسب‌وكار نامهاي تجاري
- مديريت فروش و فروش حضوري با نگرش بازار ايران
- چگونگي اداره‌ي كسب‌وكار در بحران اقتصادي
- مباحث و موضوعات مديريت بازاريابي با نگرش بازار ايران
- آدكار؛ تكنيكهاي كاربردي تغيير دركسب‌وكار
- مباحث و موضوعات بازاريابي خدمات با نگرش بازار ايران
- مدلهاي مديريتي براي راه‌اندازي و اداره‌ي كسب‌وكار (از تئوري تا عمل)
- بازاريابي بدون تبليغات
- قضاياي موردي واقعي بازاريابي با نگرش بازار ايران
- بازاريابي حسي؛ راهنماي كاربردي تجربه‌ي تعاملي
- بازاريابي و فروش تلفني با نگرش بازار ايران
- دل‌گفته‌ها و دل‌نوشته‌هاي معلم بازاريابي
- تحقيقات بازاريابي در يك هفته
- اصول، فنون، و هنر مذاكره با نگرش بازار ايران
- تكنيكهاي فرصت‌يابي در بازاريابي و فروش با نگرش بازار ايران
- كلينيك محصول؛ آزمون بازاريابي محصولات جديد
- نقشه‌ي ذهني مشتري
- راهنماي مديران در كانال توزيع
- يادداشتهاي معلم بازاريابي
- پرورش نبوغ بازاریابی

 

فيلم آموزش بازاريابي هاروارد ..............................................64
عنوان و موضوع ‌فيلم آموزشي اين شماره:‌ مدیرعامل درون خود را پرورش دهید.