فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

سرمقاله
نقشه‌ی ذهن مشتری با رویکر وسیله – هدف پرویز درگی........................4

اخبار بازاریابی
بازار خبر..................................6
- تلاش ایی‌بی برای تبدیل شدن به برند مطرح در انتخاب لباس
- برکناری مدیرعامل مادرکِیر به خاطر پایین آمدن فروش
- رشد 20 درصدی بازار اجناس تجملی در هند
- بازگشت وال‌‌مارت به استراتژی ارزان‌فروشی
- افزایش فروش اتومبیلهای شاسی‌بلند و بارکش فورد در امریکا
- غذاهای تغییر ژنتیک یافته باید برچسب‌دار شوند
- تبلتهای آمازون می‌توانند به تقویت شرکتهای رسانه‌ای کمک کنند
- برنامه‌ی اهدای 5 دلار برای کمک به ایجاد شغل در امریکا
- کمپین تبلیغاتی هیوندا برای بالا بردن مفهوم برند
- رونق شبکه‌های اجتماعی در خاورمیانه
- عرضه‌ی بسته‌ی ناهار بدون نان در استارباکس
- مک‌دونالد با طعم 55 سال پیش
- کوکاکولا مادران را هدف قرار می‌دهد
- برنامه‌ی پپسی برای گسترش طرحهای دیجیتالی در اروپا
- کداک قصد اعلام ورشکستگی ندارد
- بنگلادش آماده‌ی تبدیل به مرکز تولید پوشاک و منسوجات
- کاهش قیمتها در سوپرمارکتهای انگلستان
- اهمیت بالای محتوا برای برندهای صاحبنام
- هدف سینزبری برای دو برابر کردن فروش تا سال 2020
- فراخوان 160 هزار اتومبیل فولکس‌واگن به سبب نقص فنی در لوله‌ی سوخت
- بازار اغواکننده‌ی روسیه برای آدیداس

گزارش ویژه
 فیلیپ کاتلر در زندگی خصوصی

مارکتینگ‌نیوز........................(10)
چکیده: بيشتر مردم خود را در دهه‌ي 80 زندگي، بازنشسته مي‌كنند، اما اين در مورد پروفسور فيليپ كاتلر صدق نمي‌كند. مردي كه در جهان به پدر بازاريابي نوين معروف است، به حدي از كار لذت مي‌برد كه آن را نوعي "بازي" براي خود مي‌داند؛ بسياري از دوستان و خويشاوندانش او را مردي ديوانه‌ي كار مي‌دانند. با وجود اين، خود كاتلر مي‌گويد، اگر بگويند من "ديوانه‌ي بازي" هستم با من تناسب بيشتري دارد. بازنشستگي به هيچ وجه در فرهنگ واژگان كاتلر جايي ندارد، زيرا با حرفه‌اي كه براي او زمين بازي محسوب مي‌شود، به گفته‌ي خودش مانند اين است كه "هميشه بازنشسته است". او به هيچ عنوان قصد ندارد روند اين "بازي" را كُند كند، زيرا مشغول بودن او را به لحاظ فيزيكي، فعال و سالم نگه مي‌دارد. از نظر كاتلر هشتاد ساله، زندگي فعال يعني تحقيقات، نوشتن، سخنراني و خانواده. كاتلر بيش از 50 سال با همسرش نانسي ازدواج كرده و سه دختر و نه نوه دارد كه اوقات زيادي را با آنها سپري مي‌كند.

بازاریابی تجربی (مطالعات موردی)
روش بدیع تبلیغ خوشبوکننده‌ی هوا

ندا صدیق........(12)
چکیده: بازاريابي تجربي از سوي شركتهاي پيشتاز جهاني به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. در شماره‌هاي پيشين از اجراي اين بازاريابي در شركتهاي نفتي شل، بانك اچ‌اس‌بي‌سي، سامسونگ، ال‌جي، باشگاه آرسنال و... نوشته شد.
در اين شماره از نحوه‌ي اجراي بازاريابي تجربي براي تبليغ برندهاي خوشبوكننده‌ي هوا مي‌خوانيد. ويژگي اين اثر در آن است كه با جزئيات از اين بازاريابي مي‌گويد و مي‌توان روش اجراي آن را براي مواد خوشبوكننده‌ي هوا و نظاير آن به كار بست.
گفتني آنكه براي اطلاعات بيشتر مي‌توان به شماره‌هاي پيشين نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار مراجعه كرد و يا كتاب بازاريابي حسي اثر شاز اسميلانسكي را مطالعه كرد كه با ترجمه‌ي پرويز درگي و محمد سالاري در سال 1389 چاپ و منتشر شد.

مطالعات موردی (CRM)
مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) در شرکنت هواپیمایی کی‌ال‌ام (KLM)

مصطفی میر............(14)
چکیده: مديريت ارتباط با مشتري (CRM) در خطوط پروازي با موفقيتهايي همراه بوده است. نمونه‌ي آن را در شركت هواپيمايي هلندي كي‌ال‌ام (KLM) مطالعه كنيد.
شركت هواپيمايي هلندي كي‌ال‌ام بيش از آنكه متكي به بسته‌ي نرم‌افزاري باشد، در جستجوي فرهنگ مديريت ارتباط با مشتري بوده و به همين دليل توانسته در سال 2006 به‌عنوان بهترين فرودگاه براي خدمات مشتريان در امريكاي شمالي شناخته شود. اين شركت براي تأخير در پروازها، لغو پروازها، و مفقود شدن بار مشتريان خسارت پرداخت مي‌كند.
آيا مي‌توان اين الگو را در خطوط پروازي ايران يا ساير صنايع به كار برد؟ پاسخ اين پرسش را بايد در اجراي دقيق فرهنگ مديريت ارتباط با مشتري جستجو كرد.

ابزارهای بازاریابی
مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) یا مدیریت تجربه‌ی مشتریان (CEM)؟ مسأله این است

محمد سالاری............(18)
چکیده: مديريت ارتباط با مشتريان (CRM) در آغاز به‌عنوان بهترين راه‌حل عملي از سوي شركتها مورد توجه قرار گرفت. با استقرار آن، شركتها در عمل ديدند به‌رغم انبوهي از اطلاعات، حضور مشتري و ارتباطات حسي هيجاني و پيوند مشتري كاهش يافته است. و اين مستلزم مديريت تجربه‌ي مشتري (CEM) است كه نبايد از آن غافل شد. .
اكنون تجربه‌ي شركتها بخوبي نشان مي‌دهد كه سي‌آرام يا مديريت ارتباط با مشتري، همان سي‌ايي‌ام يا مديريت تجربه‌ي مشتري نيست. افزون بر آن، براي پيشبرد فعاليتها به هر دو يعني سي‌آر‌ام و سي‌ايي‌ام نيازمنديم.

بازارهای آینده
تکامل اینترنت و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی در سال 2025

محمدحسین دهنوی............(20)
چکیده: آينده‌پژوهي و آينده‌نگري بويژه در سالهاي اخير بيشتر مورد توجه پژوهشگران بوده است. خردورزان همچون ژول ورن، برآنند تا برپايه‌ي دانش علمي و البته بيش از آن، حدسيات و تخيلهاي چندوجهي، آينده را اكنون ترسيم كنند.
قدرت آينده‌نگري تا چه اندازه وابسته به دانش علمي، و تا چه اندازه وابسته به حدسيات و تخيلهاي چندوجهي است همچنان جاي بحث دارد. چرا كه گاه همين حدسيات فاقد استنادات توانسته مرزهاي روشني را پيش روي انديشمندان قرار دهد.
اثر حاضر نيز در پي آن است تا سال 2025 را اكنون ترسيم كند، آن هم درباره‌ي اينترنت سال 2025 و تأثير آن بر كسب‌وكارها.
اينكه تا چه حد اين آينده‌نگري تحقق خواهد يافت، پرسشي است كه مي‌توان با اغماض آن را ناديده گرفت و همچنان اين تحليل را جدّي تلقي كرد. چه، لطف اين تحليل در آن است كه جسارت‌آميز پا را از مرز اكنون به آينده برداشته و قدرت آن در ارائه‌ي سناريوهاي متنوع است؛ سناريوهايي كه به احتمال به گشودن دريچه‌هايي تازه در برابر ديدگان صاحبنظران خواهد انجاميد.

بانکها و خدمات مالی
اثر جذب و تأثیر آن بر تصمیم‌گیریهای مشتریان خدمات

علی سلیمانی بشلی............(24)
چکیده: "بازارهاي مالي و سرمايه‌" تا سالها به اصول و قواعد خاص خودشان تكيه مي‌كردند. اما در سالهاي اخير دريافتند بهتر است پيش و بيش از اصول و قواعد خاص خودشان، به اصول و قواعد خاص مشتريان خود نيز تأكيد ورزند.
"روانشناسي مشتريان خدمات مالي" حاصل همين نگاهي است كه بازارهاي مالي و سرمايه به اصول و قواعد خاص مشتريان خود توجه وافر كردند. چرا كه در عمل دريافتند غفلت از اين اصول و قواعد خاص مشتريان تا چه اندازه مي‌تواند اقدامات توجه‌برانگيز بازارهاي مالي و سرمايه را در حد اقدامات معمولي تنزل دهد.
از آن سو تا چه حد رعايت ساده‌ترين موضوعات مي‌تواند رضايت مشتريان را در پي داشته باشد. اين در حالي است كه اين موضوعات از اساس هزينه‌هايي در بر ندارد.
اثر حاضر دومين قاعده را درباره‌ي مشتريان خدمات مالي تشريح مي‌كند. اين قاعده با نام "اثر جذب" به "بازارهاي مالي و سرمايه" مي‌گويد براي مشتري يك مقايسه پديد آوريد تا بتواند بر پايه‌ي آن، سنجش خود را به ميدان آورد. همين سنجش و تصميم‌گيري سبب مي‌شود تا مشتري متقاعد شود كه يك راه‌حل را برگزيند. انتخاب اين راه‌حل از سوي مشتري به او (مشتري) اين اطمينان خاطر را مي‌دهد كه تصميم‌گيري او صحيح بوده است. گو آنكه از اساس كارگزاران خدمات مالي و سرمايه بر آن بوده‌اند كه همين راه‌حل را مشتري بپذيرد. اما چون هيچ اجباري از سوي اين كارگزاران پيش روي مشتري قرار نگرفته، مشتري با طيب خاطر همان راهي را طي خواهد كرد كه از پيش برايش در نظر گرفته شده است.

فروش
برنامه‌ریزی سودآوری مهندس

سعید صمدی............(26)
چکیده: آيا افزايش فروش باعث افزايش سود خواهد شد؟ پاسخ اين پرسش در اين مقاله، منفي است.‌گاه افزايش فروش نه تنها سودي در بر ندارد بلكه، ضرر و زيان نيز در پي آن است.
رشد و توسعه‌ي شركتها نيز بيش از آنكه به افزايش فروش وابسته باشد،‌به افزايش سود بستگي دارد.
امتياز مقاله‌ي حاضر در آن است كه ابتدا بايد افزايش فروش را از افزايش سود تفكيك كرد. از ديگر سو، تأكيد مي‌ورزد تمركز بيش از حد بر افزايش فروش و عدم توجه به حاشيه‌ي سود مي‌تواند مشكل‌آفرين باشد. ساير امتيازهاي اين مقاله در آن است كه براي سودآوري، يك برنامه‌ي مدون با مراحل مشخص از آغاز تا پايان ارائه مي‌دهد. جاي‌جاي مراحل معرفي شده نيز نكته‌هاي سودمندي افزوده شده كه افزايش سودآوري را تأمين كند.

استراتژی
مینتزبرگ: پنج عامل استراتژی

ستیلا باسقی............(32)
چکیده: هنري مينتزبرگ، متولد 2 سپتامبر 1939 مونترال، صاحبنظر برجسته‌ي استراتژي است. وي در سالهاي اخير بيش از گذشته، ترديد و شكهاي خود را درباره‌ي مدل غربي مديريت گسترش داده و با جسارت تام و تمام اظهار مي‌دارد كه بيشتر شيوه‌هاي امريكايي از رده خارجند.
نگاه مينتزبرگ به استراتژي، كليشه‌اي نيست. سادگي، محور مركزي ديدگاه مينتزبرگ به استراتژي است. استراتژي در نگاه او بيشتر به خردورزي و شعور متكي است تا اصول سخت و محكم.
مينتزبرگ را مي‌توان از خلال گفتگوهايش شناخت؛ از جمله گفتگوي رودررو با هنري مينتزبرگ در شماره‌ي 18 مجله‌ي توسعه مهندسي بازار، فروردين و ارديبهشت سال 1390 كه عليه بسياري از ديدگاههاي امريكايي مي‌شورد، مديران شركتهاي برتر فورچون 500 را فاسد مي‌داند، و....
اثر حاضر به سهولت، 5 عامل استراتژي مينتزبرگ را تشريح مي‌كند بي آنكه از واژگان سخت و مطنطن سود جويد.

نبوغ بازاریابی
پیتر فیسک و پرورش نبوغ بازاریابی

علی هاشم‌زهی............(34)
چکیده: پيتر فيسك، فيزيكدان هسته‌اي است، اما صاحب آثار و كتابهاي پرفروشي نظير "پرورش نبوغ بازاريابي" است.
"پرورش نبوغ بازاريابي" از سوي انتشارات بازاريابي با ترجمه‌ي استاد سينا قربانلو آماده‌ي انتشار است كه پس از آن توزيع خواهد شد.
پيتر فيسك با ابتكاري مثال‌زدني از واژگان فيزيك بهره جسته تا بتواند مفاهيم و قضاياي بازاريابي را هر چه بهتر معرفي كند. از ديگر سو، استعاره‌هاي تازه‌اي به كار برده كه مي‌تواند فضاي رقابت، وفاداري مشتري، نارضايتي مشتري، و... را ملموس‌تر ترسيم كند.
فيسك از آنجا كه از فيزيك به بازاريابي راه جسته، بازاريابي را از منظر بيروني مي‌نگرد. همين نگاه بيروني است كه به آثارش غنا بخشيده و براي صاحبنظران تازگي دارد. او همچنين رويكردي را در بازاريابي تجويز مي‌كند. به باور وي، بهترين فرصتها و بزرگترين چالشها در بيرون سازمان وجود دارند و نه در داخل آن.

رفتار مصرف‌کننده
قوم‌گرایی مصرف‌کننده

حسین‌علی سلطانی............(38)
چکیده: "قوم‌گرايي مصرف‌كننده" براي بازارياب حاوي دستورالعملها و نكاتي است كه غفلت از آن مي‌تواند زيانبار باشد.
بسيارند شركتهايي كه به دليل عدم توجه به اين موضوع، هزينه‌هاي بسياري را متقبل شده‌اند، اما در عمل به نتايج دلخواه خود دست نيافته‌اند و چه بسا متحمل ضرر و زيان نيز شده‌اند.
"عداوت مصرف‌كننده" نيز سر ديگر اين طيف است كه آگاهي بازارياب از آن ضروري است.
مقاله‌ي حاضر درباره‌ي "قوم‌گرايي مصرف‌كننده" تشريح شده است. براي آگاهي از عداوت مصرف‌كننده به نشريه‌ي شماره‌ي 13، بهار 1389، صفحات 28 تا 31 مراجعه شود.

تبلیغات
کارکرد درگیری ذهنی مصرف‌کننده در تبلیغات تجاری شرکتها

سیدهادی منافی............(42)
چکیده: "تبليغات تجاري" چه زماني اثربخش است؟ اين پرسش اساسي كارگزاران تبليغات است كه هر بار بايد از خود بپرسند.
برخي بر اين باورند كه اگر تبليغات سرگرم‌كننده باشد، مي‌تواند اثربخش باشد، و برخي ديگر بر اين باورند كه تبليغات بايد هنرمندانه و خلاق باشد. اين هر دو هم صحيح و هم غيركارآمد است.
تبليغات تجاري بايد در جستجوي راهي باشد براي انتقال اطلاعات يا پيامهاي كسب‌وكاركنندگان به مخاطبان. در اين صورت است كه تبليغات اثربخش خواهد بود.
تبليغاتي كه بتواند ذهن مخاطبان را درگير سازد، اثربخشي آن بيشتر است. بسته به ميزان درگير ساختن مخاطب، آن تبليغات اثربخش‌تر خواهد بود.
مقاله‌اي كه پيش‌ رو داريد، ملاك مشخصي را براي اثربخشي تبليغات معرفي مي‌كند با عنوان "درگيري ذهني مصرف‌كننده."
پس از تعريف "درگيري ذهني مصرف‌كننده"، انواع درگيري ذهني مصرف‌كننده، و عوامل مؤثر بر درگيري ذهني مصرف‌كننده را معرفي و مورد بحث قرار مي‌دهد.
نتيجه‌گيري پاياني اين مقاله نيز خواندني است، آنجا كه مي‌نويسد: همان‌طور كه در ساخت محصولات در حال حركت به سوي مشتري‌مداري هستيم و نيازهاي مصرف‌كننده را در ساخت محصولات در نظر مي‌گيريم، در طراحي و ساخت تبليغات نيز مصرف‌كننده را در صدر قرار ‌دهيم و در تمام مراحل توليد يك آگهي نيازهاي او را مد نظر قرار دهيم.

تبلیغات
شعارهای تبلیغاتی؛ چگونه می‌توانند همانند ققنوسی سر از خاک برآرند

سمیه‌سادات مکیان............(46)
چکیده: شعار تبليغاتي چيست؟ و بايد چه كاركردي داشته باشد؟ پاسخ اين پرسش را مي‌توان از منظر گوناگون عرضه كرد. اما اين اثر به نقش "روايت‌مند" شعار تبليغاتي مي‌پردازد.
"روايت" نوعي نگاه، ديدگاه، يا تفسير است كه كارگزاران تبليغاتي را مجهز مي‌سازد تا بدانند بهتر است شعار تبليغاتي را چگونه طراحي و تدوين كنند.
"روايت" بر پايه‌ي تئوريهاي متعدد و متنوعي است كه در اين اثر، به نتيجه و حاصل آن تئوريها تأكيد شده است و بر روي كاركرد يا خروجي آن اصرار مي‌ورزد. به اين ترتيب، با نگاهي كاربردي از "روايت" كمك مي‌گيرد تا در خدمت كارگزاران تبليغاتي برآيد؛ از آن رو كه يك شعار بهتر است از منظر "روايت" چگونه تدوين شود.

معرفی کتاب
تأثیرگذاری رنگ بر مصرف‌کننده: وابستگی رنگ - موسیقی

اعظم احمدی............(48)
چکیده: گلنارا زد كاريموا، نويسنده‌ي كتاب "رنگ به مثابه روشي براي نفوذ در مصرف‌كننده" است كه بتازگي سايت آمازون، كتاب او را در معرض ديد و خريد علاقه‌مندان قرار داد.
كاريموا از نظريه‌ي دكتر الكين، رواندرمانگر، سود جسته تا بتواند ديدگاههاي دكتر الكين را در تبليغات ارزيابي كند. متن پيش ‌رو، نگاه اجمالي به كتاب كاريموا دارد؛ كتابي حاوي پنج فصل مجزا اما به هم پيوسته.
ديدگاه كاريموا هم نگاه بنيادي به رنگ و موسيقي دارد و هم به خروجي تئوريها توجه كرده تا بتواند افشره‌ي ديدگاهها را به‌صورت كاربردي يا به كار بسته براي اطلاع اهالي تبليغات معرفي كند.
بجا است اگر نگاه ژرف اين نويسنده را تحسين كنيم كه ويژگيهاي فرهنگي را در رنگ و موسيقي لحاظ كرده است.
اين در حالي است كه برخي از صاحبنظران، اين دو مقوله يعني رنگ و موسيقي را مبتني بر ارزيابيهاي فيزيولوژيك و با سنجشهاي كمّي دنبال كردند.
كاريموا در فصل نهايي يعني فصل پنجم، اذغان مي‌كند كه: هنگام ساخت تبليغات براي يك كالا يا خدمات در كشور، بايد رنگ نيز درست مانند موسيقي در مقوله‌ي ويژگيهاي فرهنگي آن كشور مد نظر قرار گيرد. براي پرهيز از اشتباهات پرهزينه، بايد به موضوعات اجتماعي و موضوعات اقتصادي آن جامعه‌ي بخصوص نيز دقت داشت.

روابط عمومی
مدیریت شایعات از منظر اقدامات روابط‌عمومی

دکتر محمود محمدیان / پوران پورعباسی............(50)
چکیده: "روابط‌عمومي" هنر سازمانهاي فكور و پرتجربه‌اي است كه در كنار بازاريابي و تبليغات، از اين ابزار بانفوذ بيشترين بهره‌مندي را مي‌برند و در بازارهاي پررقابت امروزي، گوي سبقت را از رقباي خود مي‌ربايند. "روابط‌عمومي" نگاه ظريفي به شايعه دارد؛ شايعه را يك واقعيت غير قابل انكار در جوامع امروزي و سازمانهاي كنوني مي‌داند. از قدرت شايعه در تخريب‌زايي، سرعت انتشار آن، و ميزان جاذبه و گيرايي آن بخوبي آگاه است. از همين رو با دست‌ورزيهاي كاملاً هوشمندانه، هر روز در صدد مديريت آن است تا بتواند واكنش رقبا را خنثي سازد و بر آماج افكار و قلب مشتريان راه يابد.
اثر حاضر بر آن است تا نقش شايعه را بيش از پيش بازگو كند و راههاي مديريت شايعه را از منظر اقداماتي كه روابط عمومي مي‌تواند انجام دهد، معرفي كند

خرده‌فروشی
رقابت خرده‌فروشان و استراتژیهای قیمت‌گذاری

حامد پوریوسفی درگاه............(54)
چکیده: "خرده‌فروشي" با تنوعي از موضوعات و سليقه‌هاي مشتريان روبه‌رو است. شهروند، رفاه، اتكا، صرفه، 55 و... در زمره‌ي فروشگاههاي خرده‌فروشي در ايران محسوب مي‌شوند كه هر يك براي جذب "مشتريان" با سليقه‌ها و استراتژيهاي گوناگوني تأسيس شدند و كار مي‌كنند.
دليل تنوع موضوعات در خرده‌فروشي آن است كه شما با لشكري از كالاها‌ي شناور و انبوهي از مردم و سليقه‌هاي متنوع روبه‌روئيد. با اندك اقدامي در يك كالا نظير تخفيف يا افزايش، به يكباره با حجمي از تقاضا يا كاهش تقاضا در محصول ديگري روبه‌رو مي‌شويد كه در ابتدا هيچ نوع ارتباط منطقي پيدا نمي‌كنيد. اندك اقدامي در يك فروشگاه يا شعبه، بلافاصله ساير شعبه‌هاي فروشگاه را تحت تأثير قرار خواهد داد و اين نيز دليل بر حضور مشتريان شناوري است كه همچون كالاها از نزديكترين تا دورترين مقصدها جابه‌جا مي‌شوند. شما به‌عنوان يك خرده‌فروش همواره بايد مترصد باشيد كه تأثير قيمتها بر روي كالاهاي يك طبقه از محصول، تصميم مشتري را به ميزان فراواني تغيير خواهد داد؛ تصميمي كه در وهله‌ي نخست حتي براي خود مشتري نيز آگاهانه قابل توجه نيست. كافي است تخفيفي براي نوشابه‌ي خاصي بدهيد، به يكباره درمي‌يابيد كه اين تخفيف بر روي قيمتهاي آبميوه، دوغ، و ساير نوشيدنيها تأثيري فراوان گذاشته است تا جايي كه مشتري درست برخلاف تصميم‌ منطقي شما، كالايي ديگر را جايگزين مي‌كند كه نه شما انتظار آن را داشتيد، و نه او در حالت معمولي چنين تصميمي را مي‌گرفت، چه رسد به اجراي آن.

شرکتهای پیشتاز
رموز موفقیت کسب‌وکارمک‌دونالد ا

براهیم زارع‌پور............(58)
چکیده: مك دونالد بزرگترين رستوران زنجيره‌اي جهان است، كه به‌طور روزانه 47 ميليون مشتري دارد. تا سال 1984 مك‌دونالد 2500 شعبه در سراسر جهان تأسيس كرد و در حال حاضر بيش از 500000 شعبه‌ي مك‌دونالد در جهان وجود دارد و بزرگترين كمپاني غذايي جهان به‌شمار مي‌رود.
دانشگاه همبرگر مك دونالد با متراژ بيش از 320 هزار متر مربع در شهر شيكاگوي امريكا قرار گرفته است.اين دانشگاه كه از 119 كشور جهان دانشجو مي‌پذيرد، به گونه‌اي طرحريزي شده تا كاركنان رستورانهاي زنجيره‌اي مك دونالد را كه تقريباً در هر گوشه‌اي از جهان شعبه دارد، براي جنبه‌هاي مختلف تجارت آموزش بدهد. در دانشگاه مك‌دونالد به 28 زبان مختلف جهان آموزش داده مي‌شود و تقريباً در هر سال، 5 هزار دانشجو پذيرفته مي‌شود. تا به حال از اين دانشگاه بيش از 8 هزار مدير و صاحب رستوران مك دونالد، فارغ‌التحصيل شده‌اند.
گفتني است، دانشگاه همبرگر مك‌دونالد، اولين بار در سال 1961 در يك رستوران مك‌دونالد تشكيل شد و از آن زمان رشته‌هايي مانند شيمي، بازاريابي و آشپزي را به دانشجويان آموزش مي‌داد. برنامه‌ي آموزشي دانشگاه همبرگر باعث افزايش اعتبار 42 درصدي دانشگاه شد.

بازار كتاب
تازه‌ترين كتابهاي بازاريابي و فروش....................................................................60
- پشت پرده خرید
- تشریفات، راهبرد موفقیت
- لغزش برند
- فروشگاه؛ راهکارها و نکته‌ها
- 25 عادتی که منجر به فروش بیشتر می‌شوند
- مشتری‌مداری
- تکنیک‌های تحلیلی در تحقیقات بازاریابی
- مباني تحقيقات كاربردي (اشتباهات رايج، مسائل و راه‌حلهاي كارشناسي)
- كسب‌وكار نامهاي تجاري
- مديريت فروش و فروش حضوري با نگرش بازار ايران
- چگونگي اداره‌ي كسب‌وكار در بحران اقتصادي
- مباحث و موضوعات مديريت بازاريابي با نگرش بازار ايران
- آدكار؛ تكنيكهاي كاربردي تغيير دركسب‌وكار
- مباحث و موضوعات بازاريابي خدمات با نگرش بازار ايران
- مدلهاي مديريتي براي راه‌اندازي و اداره‌ي كسب‌وكار (از تئوري تا عمل)
- بازاريابي بدون تبليغات
- قضاياي موردي واقعي بازاريابي با نگرش بازار ايران
- بازاريابي حسي؛ راهنماي كاربردي تجربه‌ي تعاملي
- بازاريابي و فروش تلفني با نگرش بازار ايران
- دل‌گفته‌ها و دل‌نوشته‌هاي معلم بازاريابي
- تحقيقات بازاريابي در يك هفته
- اصول، فنون، و هنر مذاكره با نگرش بازار ايران
- تكنيكهاي فرصت‌يابي در بازاريابي و فروش با نگرش بازار ايران
- كلينيك محصول؛ آزمون بازاريابي محصولات جديد
- نقشه‌ي ذهني مشتري
- راهنماي مديران در كانال توزيع
- يادداشتهاي معلم بازاريابي
- پرورش نبوغ بازاريابي
- تبليغات پنهان در بازاريابي

كاريكاتور
آموزش بازاريابي به زبان كاريكاتور (احمد آخوندی – محسن جاویدمؤید)...........................................62


فيلم آموزش بازاريابي هاروارد........................................................................................................64

عنوان و موضوع ‌فيلم آموزشي اين شماره:‌ ستاره‌های خود را بسازید؛ آنها را نخرید