فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

مقالات برگزیده این شماره:

 

فروشنده به مثابه روان درمانگر

تاریخ تحلیلی بازاریابی؛ بازاریابی، فراتر از 4پی و مدیریت نام تجاری

دکوراسیون داخلی فروشگاه و قفسه بندی

آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

سرمقاله 

مديريت توزيع مويرگي؛ تاكتيك رو به گسترش
(پرويز درگي).....................................4

 

 

بازار خبر 

اخبار بازاريابي...............6

  • جذب و انتخاب بازاريابان مطبوعاتي
  • نتايج برگزاري جلسات گروه كانوني نشان داد:
  • برگزاري سمينار 7 راز تحول سازماني
  • برگزاري دوره‌هاي جامع كاربردي "مديريت بازاريابي" و "مديريت فروش و فروش حرفه‌اي"
  • عجيبترين مشاغل هتلهاي دنيا
  • نستله غذاهاي القاكننده‌ي سيري توليد مي‌كند
  • 6/158 ميليون دلار درآمد فرودگاه ابوظبي از خرده‌فروشي
  • سقوط سهام فورد به‌رغم افزايش سود قابل توجه
  • برنامه‌ي تحويل رايگان در سايت آمازون
  • عرضه‌ي كفش ورزشي نايك با تكنولوژي جديد
  • مشاركت سخاوتمندانه‌ي گوچي با يونيسف‌
  • فراخوان 4/1 ميليون اتومبيل تويوتا در ژاپن
  • سالنهاي زيباييداخل فروشگاههاي تسكو
  • تأكيد پپسيبر كاهش آلودگي ناشي از بسته‌بندي
  • رشد بخش بازيهاي كامپيوتري در چين
  • افزايش قيمت مك‌دونالد با گران شدن گوشت گوساله
  • تلاش برند ورزشي چين براي نفوذ در بازار امريكا
  • جمعيت رو به پيري چين، فرصتي تازه براي سرمايه‌گذاري
  • خودكاري كه استرس را اندازه‌گيري مي‌كند و كاهش مي‌دهد
  • پراكتر اند گمبل بزرگترين تبليغات كننده‌ي سال 2010
  • ال‌جي به دنبال رهبري بازار تلويزيون
  • عينك آفتابي با برند بي‌ام دبليو
  • حضور  پرشور سامسونگ در جام ملتهاي آسيا
  • توليد پلاستيك هوشمند براي نشان دادن فساد مواد غذايي
  • پرداخت بدون تماس در مك‌دونالد‌
  • كوكاكولا قيمت آبميوه‌هاي خود را افزايش مي‌دهد
  •  خريداران‌ در آرزوي تحول در خرده‌فروشي
  • تعطيلي هايپرماركت اوشان، خرده فروش فرانسوي در دوبي
  • ژاپنيها مي‌خواهند سال 2010 فراموش شود
  • افزايش فروش كرفور در سه ماهه‌ي چهارم سال
  • كاهش سهم بازارنوكيا 
  • مشاركت وال مارت با ميشل اوباما براي فروش مواد غذايي سالمتر
  • نوآوري در خرده‌فروشي
  • استارباكس لوگوي خود را تغيير داد 
  • بازيافت لوازم استفاده شده در جمع‌آوري نشت نفت براي ساخت قطعات اتومبيل‌ شورلت 
  • فروش سهام مس‌‌مارت افريقاي جنوبي به وال مارت
  • اطلاعات خريداران بهتر از فروشندگان است
  • خريدهاي كلان ثروتمندان در تعطيلات سال نوميلادي
  • ستايش منتقدان از اتومبيلهاي خوش‌طرح و خوش‌ساخت‌ هيوندا‌

 

بازاريابي حسي (مطالعات موردي) / كمپين حسي؛ استراتژي سامسونگ، ال‌جي، و جزيره‌ي Ibiza براي برتري در بازار
(ترجمه: اعظم احمدي).............12
چكيده: "بازاريابي حسي" از جمله‌ي تازه‌ترين موضوعات بازاريابي است كه نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار از شماره‌هاي 14، 15، و 16 آن را سرفصل اصلي مقالات قرار داده است.
نخست گفتگويي با مدير دپارتمان بازاريابي حسي و ميداني TMBA درج شد با عنوان "بازاريابي حسي؛ تسخير آينده‌ي بازاريابي." در اين گفتگو، محمد سالاري، مدير دپارتمان بازاريابي حسي و ميداني شركت TMBA، تعاريفي از بازاريابي حسي و هدفهاي بازاريابي حسي را معرفي مي‌كنند، و سپس با صراحت از بازاريابي حسي با عنوان عصر جديد بازاريابي نام مي‌برند.
مطالعات موردي (Case Study)در همان شماره‌ي نشريه از كمپين هوندا، ايي‌بي (ebay)، بنز، و جام‌جهاني خبر مي‌داد كه چگونه بازاريابي حسي را براي فعاليتها، كالاها، و محصولات خود اجرا كردند، و نتايج آن در مقايسه با فعاليتهاي ديگر بازاريابي ارائه شد. در شماره‌ي بعدي نشريه (شماره‌ي 15، مهر و آبان 1389)، خوانندگان از اجراي بازاريابي حسي در كمپين پاناسونيك، بي‌ام‌دبيليو، و باشگاه آرسنال آگاه شدند. در شماره‌ي 16 از كمپين حسي ويمبلدون و سايت شبكه‌ي مادران نوشته شد كه تا چه حد بازاريابي حسي توانسته فراتر از تبليغات سنتي، گستره‌ي وسيعي از مخاطبان را تحت پوشش عميق و ژرف خود قرار دهد.
در اين شماره كه پيش روي شما است، از سامسونگ و ال‌جي گفته مي‌شود كه براي به دست آوردن برتري در بازار پررقابت چگونه از بازاريابي حسي بيشترين بهره‌برداري را به عمل آوردند.
شايسته‌ي يادآوري است براي اطلاع از بازاريابي حسي، مطالعه‌ي كتاب بازاريابي حسي، اثر شاز اسميلانسكي توصيه مي‌شود. اين كتاب از سوي پرويز درگي و محمد سالاري در 352 صفحه ترجمه، و از سوي شركت TMBA چاپ و منتشر شد.

 

روانشناسي فروش / فروشنده به مثابه روان‌درمانگر
(احمد آخوندي – محسن جاويدمؤيد).......................................16
چكيده: "فروشنده"، فروشنده است. فروشندگي را نميتوان با هيچ شغل و حرفه‌ي ديگري مشابه دانست. با وجود اين، مي‌توان مشابهتهايي بين فروشندگي و روان‌درمانگري جستجو كرد كه سودزا است؛ بويژه آنكه فروشندگان با بهره‌مندي از مفاهيم، روشها، و تكنيكهاي روان‌درمانگري مي‌توانند احتمال افزايش فروش خود را بالا ببرند.
اين اثر در پي معرفي آن مشابهتها ، و بيش از آن معرفي مفاهيم، روشها، و تكنيكهاي روان‌درمانگري است كه احتمال افزايش فروش را بالا خواهد برد.

 

 تاريخ تحليلي بازاريابي / بازاريابي؛ فراتر از 4پي و مديريت نام تجاري
(استاد سينا قربانلو – مهندس سپيده قربانلو).................................................20
چكيده: "2E=mc‌ چه ربطي به بازاريابي دارد؟" عنوان مقاله‌ي استاد سينا قربانلو و همكار جوانش مهندس سپيده قربانلو است كه از شماره‌هاي پيشين اين نشريه، به سير تحولات بازاريابي پرداخته‌اند.
اين سير تحولات بازاريابي از مديريت علمي تيلور آغاز شد و به 4پي مك‌كارتي و مديريت نام و نشان تجاري كاپفرر انجاميد. در اين شماره با نظريه‌ي ارزش ادراك شده‌ي دان سكستون، استاد برجسته و كهنه‌كار بازاريابي در دانشگاه كلمبيا آشنا مي‌شويم.
نگاه تيزبين مؤلفان فراتر از تشريح ديدگاههاي دان سكستون و تأثير نظريه‌ي او در بازاريابي است. در اثر حاضر كه پيش رو است، فارغ از اشكالات 4پي جروم مك‌كارتي، نخست درهم‌تنيدگي نظريه‌ي ارزش ويژه‌ي نام تجاري و ارزش ادراك‌شده مورد توجه است و سپس با جسارت عالمانه، تمايز و تفاوت اين دو ديدگاه بيان مي‌شود و در نهايت، در اين شماره‌ي نشريه، با ديدگاه پيتر فيسك، فيزيكدان اتمي و نويسنده‌ي كتاب "نبوغ بازاريابي" به پايان مي‌رسد كه مي‌گويد: امروزه بازاريابي نه تنها مهمترين شغل در يك كسب‌وكار بلكه، مهمترين شغل دنيا است.
شايسته‌ي يادآوري است بتازگي ترجمه‌ي اين كتاب (پرورش نبوغ بازاريابي) از سوي استاد سينا قربانلو به پايان رسيده و ان‌شاءا... در آغاز سال 1390اين كتاب از سوي شركت TMBA چاپ و توزيع خواهد شد.

 

مفاهيم بازاريابي / بازاريابي سبز، مشتريان سبز، تبليغ سبز، قيمت‌گذاري سبز
(صديقه صائميان – ابراهيم زارع‌پور)....................................24
چكيده: بازاريابي سبز اكنون فراتر از يك پارادايم و نگرش ويژه، مزيت رقابتي براي شركتها، سازمانها، و مؤسسات مي‌آفريند.
چنين پارادايمي اكنون به دستورالعملهاي وسيع شركتها و مؤسسات انجاميده است تا بيش از پيش، مجموعه‌ي متنوعي از پيوندها را در اين ارتباط لحاظ كنند. اين اثر نيز با پرهيز از حاشيه‌روي و غلتيدن به تعاريف متنوع از بازاريابي سبز، به اصلي‌ترين موضوعات بازاريابي سبز مي‌پردازد؛ نظير مديريت محصولات سبز، مصرف‌كنندگان سبز، طراحي سبز، محصول سبز، رضايت سبز، تبليغ سبز، تصوير برند سبز، اعتماد سبز، بسته‌بندي سبز، و...
علاقه‌مندان براي اطلاعات بيشتر از تعريف بازاريابي سبز، سير تكاملي بازاريابي سبز، آميخته‌ي بازاريابي سبز، سطوح بازاريابي سبز، سهام سبز، و بخش‌بندي بازار سبز به شماره‌ي 11، پاييز 1388 نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار مراجعه كنند. همچنين مطالعه‌ي سرمقاله‌ي شماره‌ي 12 - زمستان 1388‌- با عنوان "بازاريابي سبز؛ تعالي بازاريابي در عصر كنوني " توصيه مي‌شود.

 

روانشناسي تبليغات / تبليغ دهان به دهان، برند و ديگر هيچ
(سميه‌سادات مكيان).....................................30
چكيده: "روايت"، اين تازه‌ترين چارچوب ارزيابي براي بررسي برندهاي دنيا، نگاهي به تبليغ "دهان به دهان" نيز دارد. در اين رويكرد و نگاه درمي‌يابيم تا چه حد "تبليغ دهان به دهان" و "برند" در هم تنيده‌اند و تا چه حد ظرفيتهاي پنهانيدارند كه تا پيش از اين نگاه و رويكرد، از آن غافل بوديم.
اين نوشتار افزون بر آن، نگاهي كاركردي و عملياتي براي روانشناسان باليني دارد و راهي تازه نشان مي‌دهد براي درمانگران، تا از اين دريچه به مراجعانشان بنگرند. چنين نگاهي، هم كار را براي درمانگران سهلتر مي‌سازد، و هم راهي ميان‌بُر براي دستيابي به زواياي پنهان شخصيت و رفتار آدمي نشان مي‌دهد. فراتر از اين، به نقش و اهميت رسانه‌ها نيز مي‌پردازد و نياز انسانها را به رسانه‌ها بازگو مي‌كند.
قابل تأكيد است كه اين اثر، دليل قدرتمنديِ تبليغ دهان به دهان را در قياس با ساير تبليغات محيطي، و تبليغات تلويزيوني آشكار مي‌سازد و از همين رو است كه بيش و بهتر از گذشته درمي‌يابيم كه چرا تبليغات دهان به دهان مؤثرترند.
خاطرنشان مي‌شود نويسنده‌ي اين متن در شماره‌هاي پيشين اين نشريه نيز با همين نگاه روايت، تبليغات را مورد ارزيابي قرار داده است و با مطالعات موردي، ديدگاههاي خود را توضيح مي‌دهد. با مراجعه به آن مقالات، اين مقاله خواندني‌تر مي‌شود.

 

كاريكاتور / آموزش بازاريابي به زبان كاريكاتور

(احمد آخوندي – محسن جاويدمؤيد)...........................32

 

تبليغات / تحليل فني – بصري تصاوير تبليغاتي بنز و بي‌ام‌دبيليو
(جواد فراهاني)...........................................34
چكيده: مرسدس‌بنز و بي‌ام دبيليو، تنها از زاويه‌ي تصاوير ثابت در اين نوشتار مقايسه شده‌اند.
اين نگاه، نگاهي كاملاً ايستا و بدون پويايي است. اما ضرورت داشت تا از اين منظر نيز هر يك از دو اتومبيل تجزيه‌وتحليل شوند.
گاه ضرورتها ايجاب مي‌كند كه يك تبليغ به اجزايي تقسيم شود تا از منظري خاص، مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد. به‌رغم اين ضرورت، همواره بايد به خاطر داشت كه صرفاً در تركيب كلي، و برآيند برآمده از اجزا است كه مي‌توان اظهارنظر دقيقتري كرد.
با شاهد مثال آب كه پديده‌اي كاملاً فيزيكي است، مي‌توان اندكي مسأله را روشنتر نگريست. آب تركيبي است از هيدروژن و اكسيژن.به‌رغم اين تجزيه‌ي ساده، آب فراتر از هر يك از عناصر هيدروژن و اكسيژن است. آب به مراتب معنا و مفهومي فراتر از هيدروژن و اكسيژن دارد. مزه، طعم، رنگ، بو، و بسياري از ويژگيهاي آب، كاملاً متفاوت از هيدروژن و اكسيژن است. درباره‌ي ساير موضوعات نظير تبليغات كه مجموعه‌اي از اجزاي فيزيكي را در بر دارد، چون با ادراك آدمي، حافظه، نگرش، و... سروكار دارد، تجزيه‌ي ساده در حد آسان‌سازي و براي بررسي موضوعي و مقطعي است. از اين‌رو هرگونه بسنده كردن به اين تحليلهاي برآمده از اجزاء، بررسيها را به بيراهه خواهد كشاند.
به‌رغم آنچه پيشتر بدان اشاره شد، تحليلهاي خرد و جزئي اجازه مي‌دهد ذره به ذره و با ظرافت، بدون تحليلهاي كليشه‌اي به بررسي اتومبيل بنز و بي‌ام‌دبيليو از منظر تصاوير ثابت بنگريم كه اين اثر با شكيبايي آن را جستجو كرده است.

 

توسعه‌ي شغلي / پنج سؤال براي داشتن يك تيم كاري خوب
(محمد سالاري)..................................34
شايد به بهانه‌ي اينكه زمان آن رسيده است تا يك محيط كاري جديدي داشته باشيم، لازم باشد به يك بازنگري در تمامي سطوح سازمان دست بزنيم. روي سخن با رهبران كسب و كارهايي است كه مي‌خواهند بهترين نيروهايشان را حفظ كنند و به بيشترين بهره‌وري در سازمانشان برسند.‌

 

1- چرا افراد توانمند بايد علاقه‌مند همكاري با ما باشند؟‌

2-آيا مي‌توانيم افراد توانمند را با نگاه اول تشخيص بدهيم؟

3-آيا افراد توانمندي در اين حوزه‌ي كاري وجود دارد كه به دنبال كاركردن  با ما نباشند؟

4-آيا توان آموزش افراد بااستعداد و توانمند را داريم تا به آنها ياد دهيم تيم و شركت ما چگونه كار مي‌كند و برنده مي‌شود؟

5-آيا به همان اندازه كه به ديگران سخت مي‌گيريم، خودمان را هم مورد مؤاخذه قرار مي‌دهيم؟

 

مديريت / آيا شما هم مي‌خواهيد شيوه‌ي تفكر پيتر دراكر را بياموزيد؟
(محمدحسين دهنوي)...........................................38
چكيده: اين متن مروري است بر مقاله‌اي تحت عنوان "فرايند تفكر استراتژيك: سه تكنيك دراكر." هر يك از اين استراتژيها با سؤالاتي آغاز مي‌شوند و طوري طراحي شده‌اند كه به بطن مشكلات پيچيده‌ي تجاري پي ببرند. ديل زند(Dale Zand)نشان مي‌دهد كه چطور طرح سؤال مي‌تواند منجر به ايجاد استراتژيهاي جديد، عملكرد رقابتي بهتر، و عوض شدن فرضيات نادرست شود. مثالهايي از شركت آي بي ام و جنرال الكتريك، كاربرد شيوه‌ي تفكر و درسهاي پيتر دراكر را براي همه‌ي رهبران تجاري در عمل نشان مي‌دهد."‌

 

مفاهيم بازاريابي / حسابداري بازاريابي
(محمود اسفندياري سلوكلو)..................................40
چكيده: حسابداري بازاريابي شايد واژه‌ي كاملاً دقيق و علمي نباشد، اما در پي آن است تا فعاليتهاي بازاريابي بويژه بخشهاي پنهان آن را مورد سنجش قرار دهد.
حسابداري از اساس، فعاليتها را به عدد و رقم، هزينه و درآمد، و سود و زيان تبديل مي‌كند. اين در حالي است كه در بخشهاي خاصي از بازاريابي نظير تبليغات، پيشبرد فروش، سمپلينگ، و مرچندايزينگ، هزينه‌ها كاملاً آشكار است اما نتايج، درآمدها، سود و زيان وضوح چنداني ندارد يا محاسبه‌ي آن با دشواريهاي زيادي روبه‌رو است.
مديران همواره تمايل دارند در قبال پرداخت هزينه‌هاي تبليغات راديو - تلويزيوني، بيلبورد، اتوبوس آگهي، مطبوعات و آگهي‌نامه‌ها، از نتيجه‌ي ريالي بازگشت سرمايه‌ي اين فعاليتها به‌صورت جداگانه آگاه شوند. پرسشي كه پاسخگويي به آن مي‌تواند تصميم مديران را آسانتر سازد.

 

تكنيكهاي بازاريابي / بازاريابي پنهان در فرايند بازاريابي
(مترجم: مصطفي باقري).............................................44

 چكيده: در بازاريابي پنهان به‌وسيله‌ي يك حركت هوشمندانه كانون توجه رقيبان را به سويي ديگر متوجه مي‌كنند در حالي كه در طرف ديگر  مشغول به جذب مشتريان تجاري هستند و يا با يك زرنگي آنها را مجبور مي‌كنند كاري را انجام دهند كه نبايد انجام دهند و يا بالعكس جلوي انجام دادن كاري را كه بايد انجام دهند، مي‌گيرند...

 

 تبليغات / تبليغات پنهان در برنامه‌هاي تلويزيوني
(علي سليماني بشلي – وجيهه طالبي)..................................................48
چكيده: "تبليغات پنهان" در شماره‌هاي پيشين نشريه تشريح شد. نخست تبليغات پنهان در شبكه‌هاي خبري معرفي شد؛ اينكه چگونه شبكه‌هاي خبري در زاويه‌اي آشكار و پنهان، آرم و لوگوي كالا و محصوي را بي‌مهابا در چشم بينندگان فرو مي‌كنند. در شماره‌هاي بعدي توسعه مهندسي بازار، از گسترش تبليغات پنهان در دنياي شعر و موسيقي ياد شد؛ اينكه چگونه خوانندگان مشهور غرب از نام تجاري اتومبيل‌سازان برجسته، شركتهاي عكاسي، و گوشيهاي موبايل به وضوح نام مي‌برند.
در شماره‌ي سيزدهم - بهار 1389 - از نمونه‌هاي جديد تبليغات پنهان در رمانهاي گوناگون از جمله هري پاتر سخن به ميان آمد كه شكلاتهاي خاص در آن تبليغات مي‌شود. از كوششهاي پنتاگون در نشريه‌ي شماره‌ي چهاردهم - تابستان 1389 - ياد شد كه نخست بازيهاي رايانه‌اي را توليد و پخش كرد تا در پرتو آن بتواند جنگ خليج فارس را آشكارا به راه اندازد و از قبح آن بكاهد. در شماره‌ي 15 - سال چهارم، مهر و آبان 1389 - تبليغات پنهان در فيلمهاي كارتوني و انيميشن عنوان شد كه چگونه كارتون ملوان زبل توانست شركتهاي توليدكننده‌ي كنسرو اسفناج را از ورشكستگي و انحلال برهاند. و در نهايت در شماره‌ي پيشين توسعه مهندسي بازار - شماره‌ي 16، سال چهارم، آذر و دي 1389 - از تبليغات پنهان و غافلگيرانه در ورزش به تفصيل سخن به ميان آمد.

 

خرده‌فروشي / مسئوليتهاي اجتماعي و فعاليتهاي منبع‌يابي در حوزه‌ي خرده‌فروشي
(حامد پوريوسفي درگاه)..................................................52
چكيده: دورنماي خرده‌فروشان در حال دگرگوني است. سه عامل مؤثر در اين دگرگوني عبارتند از: فعاليتهاي منبع‌يابي جهاني، مسيرهاي چندكاناله، و خلاقيتهاي ارتباطي.
بررسي و تشريح سه عامل مزبور، اصلي‌ترين موضوعات اين مقاله را تشكيل مي‌دهد؛ با اين توجه كه مسئوليت اجتماعي شركتها اكنون محور و مدار بسياري از فعاليتها و از جمله خرده‌فروشيها قرار گرفته است.
خرده‌فروشاني كه به اين مهم، يعني مسئوليت اجتماعي شركتها كم‌توجهي نشان مي‌دهند، از اساس از سوي مصرف‌كنندگان مورد كم‌توجهي و طرد قرار خواهند گرفت. جالب آنكه اين مقاله به شركتهايي نظير ايكيا، غول توزيع‌كننده‌ي مبلمان در اروپا، اشاره دارد كه در قالب دستورالعملهايي براي تأمين‌كنندگان، از تأمين‌كنندگان مي‌خواهد كه به اين دستورات كاملاً وفادار باشند. عدم وفاداري سبب خواهد شد كه تأمين‌كنندگان در مهلت زماني معيني حذف شوند و تأمين‌كننده‌اي ديگر جايگزين خواهد شد.

 

خرده‌فروشي / دكوراسيون داخلي فروشگاه و قفسه‌بندي
(ستيلا باسقي).......................................................56
چكيده: خرده‌فروشي در دنياي كسب‌وكار، كاري پيچيده است؛ كسب‌وكاري برگرفته از تئوريهاي متنوع علمي، همراه با ظرافتهاي هنري.
صاحبان خرده‌فروشيهاي بزرگ از هر ذره و سانتيمتر محل كار خود بيشترين استفاده را مي‌برند تا بتوانند بيشترين فروش را به دست آورند. دقتهاي خاص همراه با ظرافتهاي هنري را به كار مي‌گيرند تا آراسته‌ترين ويترين فروشگاه را در معرض ديد و بازديد خريداران قرار دهند. هوشمندانه و پرسليقه تابلوهاي متنوعي را به كار مي‌گيرند تا مشتريان بيشتري را به داخل فروشگاه بياورند و موضوعاتي از اين دست كه در شماره‌هاي پيشين نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار در مقالات خرده‌فروشي چاپ و منتشر شد.

 

 معرفي كتاب / اجزاي تشكيل‌دهنده‌ي برند و مرئي كردن نامرئيها
(حميد بهنام)................................................58
چكيده: اطلاع از تازه‌ترين كتابهاي روز دنيا درباره‌ي بازاريابي، هم نياز و هم علاقه‌ي صاحبنظران، استادان، و دانشجويان بازاريابي است.‌
اين نياز و علاقه به اطلاع از تازه‌ترين كتابهاي روز دنيا، گاه در چنبره‌ي روزمرّگيها‌يا انبوه فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي، و مشاوره‌اي مورد غفلت قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه‌يك مفهوم،‌يك واژه، و‌يا چند عبارت حاوي مفاهيم و واژه‌ها گاه مي‌تواند ديدگاههاي الهامبخشي را پديد آورد.‌
‌"توسعه مهندسي بازار" با درك اين نياز و آن علاقه، هر بار كتاب‌ يا كتابهايي را به اختصار معرفي مي‌كند. سه دليل براي اين معرفي است: نخست آنكه، همين توضيحات كوتاه بتواند در پردازش اطلاعات جديد به ياري صاحبنظران آيد، دوم آنكه، مترجمي با مطالعه‌ي همين توضيحات كوتاه در صورت تمايل براي ترجمه‌ي كتاب، امكانات خود را مهيا سازد، و سوم آنكه، ناشري را برانگيزد تا بر پايه‌‌ي همين اطلاعات اوليه، ارزيابيهاي خود را براي انتشار كتاب فراهم آورد. " توسعه مهندسي بازار" در اين شماره نيز همچون شماره‌‌هاي پيشين باز هم كتابي ديگر از كاتلر، نويسنده‌ي پرآوازه‌ي بازاريابي دنيا، معرفي كرده است كه در خردادماه امسال در انتشارات اسپرينگر چاپ و منتشر شد.‌
تازگي كتاب، اشتهار نويسنده‌ي آن، و اقبال خوانندگان ايراني به انديشه‌هاي كاتلر در بازاريابي، سبب شد تا اين كتاب در اولويت معرفي قرار گيرد. عنوان كتاب- اجزاي تشكيل‌دهنده‌ي برند، ناديدنيها را پديدار مي‌سازد-همانگونه كه از نام آن برمي‌آيد، در حوضه‌ي برند يا نام و نشان تجاري است و بايد ديد و خواند كه كاتلر اين بار چه انديشه‌هايي را به اتفاق همكارش براي علاقه‌مندان به حوزه‌ي بازاريابي عرضه كرده است. كتاب اجزاي تشكيل‌‌دهنده‌ي برند، ناديدنيها را پديدار مي‌سازد، ظاهراً دومين كتابي است كه كاتلر به اتفاق همكارش والدمر فور‌تسچ تأليف و تدوين كرده‌اند.‌‌

 

 بازار كتاب / تازه‌ترين كتابهاي بازاريابي و فروش  

  • تبليغات (از تئوري تا عمل)
  • مديريت خويشتن
  • مديريت چريكي
  • بازاريابي حسي؛ راهنماي كاربردي تجربه‌ي تعاملي
  • جعبه ابزار بازاريابي
  • مشتري‌مداري و موفقيت در فروش
  • مباني مديريت فروش براي مديران تازه‌كار
  • مباني تحقيقات كاربردي (اشتباهات رايج، مسائل و راه‌حلهاي كارشناسي)
  • كسب‌وكار نامهاي تجاري
  • مديريت فروش و فروش حضوري با نگرش بازار ايران
  • چگونگي اداره‌ي كسب‌وكار در بحران اقتصادي
  • مباحث و موضوعات مديريت بازاريابي با نگرش بازار ايران
  • آدكار؛ تكنيكهاي كاربردي تغيير دركسب‌وكار
  • مباحث و موضوعات بازاريابي خدمات با نگرش بازار ايران
  • مدلهاي مديريتي براي راه‌اندازي و اداره‌ي كسب‌وكار (از تئوري تا عمل)
  • بازاريابي بدون تبليغات
  • قضاياي موردي واقعي بازاريابي با نگرش بازار ايران
  • بازاريابي حسي؛ راهنماي كاربردي تجربه‌ي تعاملي
  • بازاريابي و فروش تلفني با نگرش بازار ايران
  • دل‌گفته‌ها و دل‌نوشته‌هاي معلم بازاريابي
  • تحقيقات بازاريابي در يك هفته
  • اصول، فنون، و هنر مذاكره با نگرش بازار ايران
  • تكنيكهاي فرصت‌يابي در بازاريابي و فروش با نگرش بازار ايران
  • كلينيك محصول؛ آزمون بازاريابي محصولات جديد
  • هوشمندي رقابتي و هوشمندي بازاريابي
  • نقشه‌ي ذهني مشتري
  • راهنماي مديران در كانال توزيع
  • يادداشتهاي معلم بازاريابي
  • پرورش نبوغ بازاريابي
  • تبليغات پنهان در بازاريابي
  • 25 تكنيك مؤثر در ارتقاي بهره‌وري شخصي

 

فيلم آموزش بازاريابي هاروارد ................................................64


عنوان و موضوع ‌فيلم آموزشي اين شماره:‌ خلق تفكر نوآوري

  •  مصاحبه با ويجي گوين داراجان (استاد مدرسه‌ي كسب‌وكار تاك و نويسنده‌ي كتاب: 10 قانون براي مبتكران استراتژيك)
  • دو نكته‌اي كه رهبر براي تسهيل نوآوري بايد مدنظر داشته باشد:

 

فيلمهاي صوتي و تصويري آموزش بازاريابي با نگرش بازار ايران

  •  CD صوتي حاوي معرفي 10 كتاب بازاريابي (رايگان)
  • DVD سمينار تخصصي هوشمندي رقابتي و هوشمندي بازاريابي
  • DVD سمينار تخصصي شبكه ((Network در بازاريابي
  • DVD سمينار هفت راز تحول سازماني در عصر نوين