فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

گفتگوهای این شماره:


بسته‌بندی؛ پیشنهادی که نمی‌توانی آن را رد کنی
گفتگوی تلفنی با فیلیپ کاتلر درباره‌ی پیتر دراکر (پدربزرگ بازاریابی)

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

::‌ سر مقاله / آموزش ؛ سرمايه گذاري پر هزينه اما پر سود
پرويز درگي   ص 4
دوره ي جامع كاربردي مديريت بازاريابي، تربيت ويزيتور، و...
ميزان آموزشهاي TMBA در دو بعد درون سازماني و آموزشهاي مشترك با دانشگاه تهران با اقبال بسياري همراه شد.
از روزي كه اولين دوره جامع مديريت بازاريابي را با همكاري دانشكده مديريت دانشگاه تهران و تدريس هيات علمي TMBA شروع كرديم 4 ماه بيشتر نمي گذرد ولي هم اكنون در حال ثبت نام چهارمين دوره هستيم.
وقتي تصميم به برگزاري دوره تربيت ويزيتور حرفه اي را گرفتيم نمي دانستيم كه به ناگاه سه كلاس با هم تكميل مي شوند. و هم اكنون در حال ثبت نام چهارمين دوره تربيت ويزيتور حرفه اي هستيم.
حجم دستورات مديران براي برگزاري كلاسهاي آموزش در درون سازمانها نيز بسيار زياد است.

::‌ پيشكسوت
دكتر عبدالحميد ابراهيمي از الف تا ي بازاريابي ايران ص 8
به پاس خدمات ارزشمند و علمي دكتر عبدالحميد ابراهيمي، استاد بازاريابي ايران، مراسم تجليلي روز چهارشنبه 25 شهريور ماه در تهران برگزار شد.
دكتر عبدالحميد ابراهيمي، متولد 1317 از گرگان، در اين مراسم به درخواست حاضران از زندگي شخصي، تحصيلي، و حرفه اي اش گفت.

::‌ اخبار بازاريابي
بازار خبر ص 9
اخبار داخلي بازاريابي در ايران، و اخبار شركتهاي خارجي در حوزه ي بازاريابي را در 5 صفحه بخوانيد نظير شركتهاي موفق در كسب وفاداري مشتري، تاثير ژاپن در مُد غرب، نوكيا، با تكنولوژي تشخيص صدا؛ هجوم وال مارت به بازارهاي تازه و....

::‌ گفتگو
بسته بندي ؛ پيشنهادي كه نمي تواني آن را رد كني
گفتگو از : احمد آخوندي ، محسن جاويد مويد    ص 14
رضا نورائي مدرس دوره هاي جامع كاربردي مديريت بازاريابي؛ دوره اي 200 ساعته كه به ابتكار شركت TMBA با همكاري دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار مي كند.
گفتگوي ما با نورائي در دفتر ماهنامه ي صنعت بسته بندي آغاز و انجام يافت. وي در اين گفتگو بيش از آنكه به موضوعات فني بسته بندي بپردازد، به بينشها و نگرشهايي پرداخت كه براي مديران عامل، مديران بازاريابي، مديران برند سودمند است.

::‌
بازارشناسي
ورود به بازار 2300 ميليارد توماني مد پوشاك در ايران ؛ تنگناها ، راهكارها
مهندس سعيد صمدي   ص 18
درباره ي بازار مد در ايران چه مي دانيد؟ راه ورود به اين بازار چيست؟ در اين بازار با چه مخاطراتي روبه رو خواهيد شد؟
اين اثر، بازار مد را در ايران دو هزار و سيصد ميليارد تومان برآورد مي كند. رفتار مصرف كنندگان مد را براساس گروه سني تعيين مي كند؛ با اين توجه كه هركدام از اين گروههاي سني چه هزينه اي براي مد مي پردازند. از همه مهمتر آنكه، توصيه هايي براي دست اندركاران تجارت مد در ايران دارد: براي طراحان، براي توليدكنندگان، و براي توزيع كنندگان به تفكيك اين توصيه ها و راهكارها آمده است.
شركتهاي فراواني بوژه در ارتباط با مد پوشاك در ايران طراحي، توليد، و توزيع مي كنند بي آنكه نماي گسترده اي از پتانسيل بازار، رفتار مصرف كنندگان اين بازار، و بهترين شيوه ي بهره مندي از اين بازار داشته باشند.
اين اثر در پي آن است كه اين نماي گسترده را در اختيار شركتهاي طراحي، توليد، و توزيع مُد قرار دهد تا بهتر بتوانند در اين بازار بشدت در حال تغيير، هم سهم بازار بيشتري را از آن خود كنند، و هم به سرعت خود را با رفتارهاي برق آساي مُد انطباق دهند.

::‌ لوگو
برندها و لوگوهاي معروف جهاني
سيلا باسقي   ص 24
واژه ي لوگو به زبان يوناني باستان به معني "واژه" يا "كلام" است، در ديگر فرهنگها مثل بابلي، آشوري، مايايي، چيني، مصري نيز از نمودارهاي تصويري (pictographs) براي انتقال مفهوم و ايده ها استفاده شده است كه از آنها مي توان به عنوان لوگوهاي اوليه ياد كرد. بسياري از لوگوهاي معروف جهان، تركيبي از واژه و تصوير هستند.

::‌ مشاغل كوچك
مديريت قاطع اما پر نفوذ
سارا نيكوكار   ص 26
"به عقب برگرديد ، زماني كه تازه براي اولين بار كار در سمت مديريت را آغاز كرديد . آن زمان دوست داشتيد چه حرفي را بشنويد؟ اولين نكته اي را كه به يك مدير تازه كار گوشزد مي كرديد چه نكته اي بود ؟ "

::‌  
ابزارهاي بازاريابي
اناگرام ؛ ابزاري نوين براي رشد و ارتقاي سازماني
بهاره محموديان   ص 28
مثالي كه در اينجا ذكر مي شود يكي از چندين مورد تعارضات سازماني است كه دوتن از مشاوران برجسته ي سازماني به نامهاي اليور و لانگ فورد موفق به حل آن شدند .
اين تحقيق در مورد يك مدير ارشد بسيار مجرب بود، كه از انواع مختلف آموزشها بهره برده بود اما، اين مدير گرفتار يك مشكل اساسي ارتباطي بود كه موفق به حل آن نشده بود.

::‌ مهارتهاي مذاكره
زبان تن و قدرت آن در پيشبرد مذاكرات
مترجم:محمد سالاري ص 30
ما همه در حال مذاكره ايم. در اين ميان، بدن پيامهاي فراواني را در حين مذاكره انتقال مي دهد.
گاه از اين پيامها آگاهيم و گاه اين پيامها به صورت ناهشيار انتقال مي يابد؛ بي آنكه شخص از آن آگاه باشد.
مذاكره كنندگان حرفه اي دو ويژگي در اين زمينه دارند:
الف) از "بدن" خود و پيامهايي كه براي ديگران با بدن خود ارسال مي كنند، بخوبي آگاهند، ب) از پيامهايي كه بدن ديگران ارسال مي كند، كاملاً آگاهند.
اين دو هر دو آگاهي به مذاكره كنندگان حرفه اي اجازه مي دهد كه با قدرت بيشتري، مسير مذاكره را به سود خود هدايت كنند. مجهز شدن به اين ابزار قدرتمند يعني "آگاهي از بدن" و مهارتهاي زبان تن آشنا سازد.

::‌ اخبار TMBA
روي خط خبري TMBA ( تابستان و پاييز 1388 ) ص 33
فعاليتهاي آموزش، مشاوره، تحقيقات بازار، نشر، اخبار ويژه شركت TMBA را بخوانيد.
فعاليتهاي آموزش، مشاوره، تحقيقات بازار، نشر، اخبار ويژه

::‌ گفتگو
گفتگوي تلفني با فيليپ كاتلر در باره ي پيتر دراكر ( پدربزرگ بازاريابي )
مريم السادات حسيني   ص 34
فيليپ كاتلر، پيتر دراكر را از طريق علاقه ي مشتركشان به خدمات غير انتفاعي شناخت. كاتلر، كتاب بازاريابي استراتژيك را براي سازمانهاي غيرانتفاعي در سال 1971 منتشر كرده بود، و دراكر براي صحبت بر سر اين موضوع، او را به كلارمونت دعوت كرد. كاتلر در اين باره مي گويد:" قبل از اينكه من پيتر دراكر را بشناسم، مدت طولاني اي بود كه خواننده ي مطالب او بودم و نوشته هاي عميق و متفكرانه او را تحسين مي كردم. يك روز به طور ناگهاني، تلفني از پيتر دريافت كردم كه مرا براي ملاقات با او در كلارمونت كاليفرنيا دعوت كرده بود تا اوقاتي را با هم بگذرانيم. در ذهنم، اين تلفن هيجان آورتر از تلفن هر شخص ديگري بود كه مي توانستم تصور كنم".
ما مطلع شديم كه علاوه بر علاقه در تجارت و مؤسسات غير انتفاعي، علاقه ي مشتركي هم در هنر ژاپني داريم.

::‌ خرده فروشي
از كرفور فرانسه تا هايپر استار تهران
اعظم احمدي    ص 38
ظاهراً فعاليت خرده فروشي در ايران رو به رونق است. پس از افتتاح شعبه هاي بيشتري از شهروند، رفاه، و... شاهد افتتاح يك فروشگاه خرده فروشي بزرگ در غرب تهران هستيم.
اين اثر به گروه كرفور، فروشگاه زنجيره اي بين المللي فرانسوي، مي پردازد كه چگونه فعاليتهاي بازاريابي خود را اجرا مي كنند.

::‌
گزارش
هايپراستار؛ آنجا كه بيشتر مساوي كمتر است
مجید جوادی   ص 38
پاركينگ بسيار بزرگ و رايگان هايپراستار در بدو ورود توجه برانگيز است. چراكه تهرانيها همواره با معضل پارك اتومبيل روبه رويند. در هايپراستار از پاركينگ فروشگاه كه در طبقه ي زيرين فروشگاه قرار دارد به راحتي به داخل فروشگاه هدايت مي شويد.
آنجا كه بيشتر مساوي كمتر است. ازدحام فراوان در آغاز شورانگيز است. اما براي آنها كه دوست دارند به سرعت خريد يك هفته اي يا يك ماهه ي خود را از اين فروشگاه داشته باشند، ازدحام جمعيت مانع از خريد آنها مي شود. بدين رو ترجيح مي دهند همچنان به ساير فروشگاهها بروند.

::‌ تبليغات
تبليغات پنهان در شبكه هاي خبري
علي سليماني بشلي   ص 42
پس از بروز بحران اقتصادي اخير و كاهش بودجه ي شبكه هاي خبري، استفاده از تبليغات پنهان و نامحسوس به عنوان يك منبع درآمد قابل توجه مورد تاكيد مديران اين شبكه هاي خبري قرار گرفته است. در حال حاضر شركتهاي مرتبط با برندهاي مشهور دنيا سرمايه گذاري كلاني در استفاده از تبليغات پنهان در شبكه هاي خبري انجام داده اند. براي مثال شبكه ي خبري ان بي سي (NBC ) در سال 2007 طي قراردادي ده ميليون دلاري با شركت استارباكس (Starbucks)، متعهد به تبليغ پنهان محصولات اين شركت به خصوص در برنامه ي خبري صبحگاهي خود گرديد.

::‌
پايان نامه هاي بازاريابي
راهبرد ساخت برند در گردشگري ايران
فرزاد مقدم   ص 46
تحقيقي كه برهمين اساس و براي الگويابي بر روي كامپينهاي تبليغاتي ده كشور جهان صورت گرفت، نتايجي به دست داد تا بر اساس آن راهبردهايي عملي را براي ساخت برند گردشگري در ايران ارائه كنيم.
كشورهاي مورد تحقيق بر اين اساس انتخاب شدند كه جزو برندهاي گردشگري نبوده اند و راه صعب و دشواري را براي موفقيت در تبليغات و بازاريابي گردشگري طي كرده بودند.

::‌
برند
انرژي، راز موفقيت برندها
مترجم:سيدسعيد ميرواحدي
ص 50
در اين تحقيق، 48 برند مختلف از صنايع مختلف مورد بررسي قرار گرفته تا ويژگيهاي ايجاد كننده ي انرژي برند مورد شناسايي قرار گيرد. پس از انجام تحقيق اين نتيجه حاصل شد كه انرژي برند آن چيزي است كه باعث حركت مداوم برند و حفظ تقاضاي در حال پيشرفت مشتريان و در نهايت باعث موفقيت يك برند خواهد شد. دانستن نحوه ي حركت و كاركرد انرژي برند در گرو ....

::‌ بازاريابي اجتماعي
تفكر بازاريابي سبز ( مفاهيم و كاربردها )
دكتر محمد طالقاني ، يلدا رحمتي   ص 52
پولونسكي (2001) بازاريابي سبزرا همه ي فعاليتهاي طراحي شده براي ايجاد و تسهيل مبادله، به قصد ارضاي نياز ها و خواسته هاي انساني تعريف كرده است كه ارضاي اين نياز ها و خواسته ها با حداقل خسارت و زيان به محيط زيست ملي اتفاق مي افتد.

::‌ سازمان يادگيرنده
اهميت يادگيري در سازمان ( حاوي VCD )
علي ميرشاهي   ص 57
ديويد گاروين و امي ادمنسون در مصاحبه اي با واحد انتشارات دانشگاه هاروارد، به شرح اهميت يادگيري در سازمانها مي پردازند. اين مصاحبه 10 دقيقه اي توسط دپارتمان آموزش TMBA ترجمه و در قالب يك CD آموزشي، تقديم خوانندگان محترم نشريه توسعه مهندسي بازار مي شود.

::‌ بازار كتاب
تازه ترين كتابهاي بازاريابي و فروش ص 58
صد قانون نانوشته مديريت/ كاركردن با تو مرا بيچاره كرده است/ زاگ/ بازارشناسي/ دستاورد اجراي كارت امتيازي متوازن/ استخدام بهترينها/ كيمياي فروش/ مديريت سامو

::‌ فروشگاه اينترنتي
تازه ترين كتابهاي بازاريابي ، تبليغات و مديريت ص 62
دل گفته ها و دل نوشته هاي معلم بازاريابي/ كلينيك محصول؛ آزمون بازاريابي محصولات جديد/ مباني تحقيقات كاربردي/ مديريت فروش و فروش حضوري با نگرش بازار ايران (چاپ هفتم)/ بازاريابي و فروش تلفني با نگرش بازار ايران (چاپ دوم)

:: نمايه
عناوين مطالب توسعه مهندسي بازار ص 63
اولين كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات بانكي/ چهارمين كنفرانس بين المللي مديريت بازاريابي الوگيفت/ سومين كنفرانس توانمندسازي منابع انساني/ مؤسسه خيريه بين المللي زنجيره اميد/ تازه ترين كتابهاي بازاريابي و فروش (TMBA)، شركت پيام همشهري/ نخستين كنفرانس ملي مهندسي تبليغات، شركت TMBA، بانك اقتصادنوين، دوره هاي آموزش مهارتهاي بازاريابي و فروش با نگرش بازار ايران.