فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

گفتگوی این شماره:

نظام توزیع، مقتدر اما خاموش

 

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

::‌ سرمقاله
نظام بازاريابي ايران و سهم TMBA در رشد و گسترش آن ص 2
نظام بازاريابي در ايران" دست بازرگانان و صادر كنندگان را باز مي كند تا اقدامات خود را به بهترين وجه اجــرا كنند. اينك كه ادغام وزارتخانه هاي بازرگاني ، صنايع ، و رفاه چندي است در دستور كار مجلس و دولت قرار گرفته است ، اين پرسش اساسي پديد مي آيد كه تا چه اندازه "نظام بازاريابي ايران" در اين ادغام بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت ؟
براي پي ريزي نظام بازاريابي ايران به سهم خويش شعاري تدوين شد . شعار ما در TMBA اين است :
"اميد ، آگاهي و مهارت را با سرعت، دقت و كيفيت عرضه مي كنيم" اما بخوانيد چگونه براي رسيدن به اين شعار و تحقق آن كوشيديم.
پنج سال از تاسيس TMBA مي گذرد ، بسياري از هدفها به تحقق رسيده اند و بعضي نيز نظير انتشارات در مسير دريافت مجوز هستند. در آن سال (1383) براي دريافت مجوزهاي لازم و ثبت شركت اقدام كردم و كار را با يك دفتر كوچك و يك همكار شروع كردم . TMBA اكنون سازماني مقتدر و شناخته شده در عرصه ي بازاريابي ايران و حتي بعضي از كشورهاي جهان است.

::‌ اخبار بازاريابي
بازار خبر ( داخلي) ص 6
برگزاري اولين كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات بانكي
ماهنامه صنعت بسته بندي منتشر شد
چهارمين كنفرانس بين المللي برند روزهاي 19، 20 و 21 آبان ماه در تهران برگزار مي شود.
بازار تلفن همراه در ايران
بازار لپ تاپ در ايران
ضوابط دريافت نامه ي پذيرش (Accept) براي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري
آزمايش جديد بو در صنعت مواد غذايي
توجه بيشتر مشتريان به فروشگاههاي خيريه ي در دوران ركود
رستورانهاي زنجيره اي مرغ كنتاكي كي اف سي با غذاهاي حلال در انگلستان
اهداي چراغهاي مطالعه ي خورشيدي شركت ايكا براي كمپ پناهندگان يونيسف
بازار كساد عتيقه
تلاش نوكيا زيمنس براي كاهش گازهاي گلخانه اي
پيغامهايي براي سلامتي قلب بر روي گوشي موبايل
اعلام زيان 1 ميليارد دلاري سوني
گشايش فروشگاه وال مارت در هند
خريداران: سوپرماركتها بازيافت را رعايت نمي كنند.
كالاهاي سوپرماركتي با تخفيف يك سوم قيمت
رشد بازار فروش كالاهاي تجملي در چين
نيسلن: تويوتا در صدر برندهاي آنلاين
سامسونگ حامي جديد مجمع بين المللي فدراسيونهاي ورزشي
رقابت تنگاتنگ اتومبيل سازان چين با رقباي خارجي
بازار خبر (خارجي)
ص 8

::‌ گفتگو
نظام توزيع مقتدر، اما خاموش ص 12
منصور مجدم، عضو هيات علمي سازمان مديريت صنعتي، طي سه دهه ي اخير فعاليتهاي مديريتي، آموزشي و مشاوره اي براي سازمانها و شركتها را عهده دار بوده است.
مصاحبه با يك پرسش ساده آغاز شد، گو آنكه همين پرسش نيز ما را به فضاي پيچيده و پر ابهام و راز آلود توزيع و قيمت گذاري رهنمون كرد.
توزيع به قدر كافي آنقدر پرلايه و تو در تو بود كه ترجيح داديم تنها در حد مقدمه به آن بپردازيم. بحث قيمت گذاري از اساس به آينده موكول شد

::‌ تازه هاي بازاريابي
سودمندي تازه ترين تكنيك تحقيقات بازار براي ترسيم ركود اقتصاد جهاني
امیرحسین سرفرازیان
   ص 16
بحران اقتصادي، تازه ترين موضوع مورد بحث محافل اقتصادي و پژوهشهاي بين المللي است. نظرگاههاي متفاوتي در تبيين و ترسيم اين موقعيت، آرا و ديدگاههاي خود را ارائه كرده اند. يكي از اين روشها، روش استعاره اي (ZMET) است كه در شماره پيشين ( شماره ي 8- زمستان 1387؛ فصلنامه توسعه مهندسي بازار) به تفصيل تشريح شد.
در اين شماره يك مطالعه ي موردي (Case Study) انجام شده است كه مبتني بر روش تكنيك تازه ي بازاريابي است.

::‌ مشاوره بازاريابي
شش نوع سازمان بازاريابي ص 16
شركت بوز آلن هميلتن و انجمن شركتهاي تبليغاتي ملي براي دستيابي به چنين هدفي با كمك يكديگر مطالعه اي را به انجام رسانيده اند كه مشخص كننده ي نوع سازمان بازاريابي شركتها است.
1.قهرمان رشد
2.استاد بازاريابي
3.مشاور ارشد
4.مشاور كاربلد
5.برند ساز
6.خدمت رسان

::‌ ابزارهاي بازاريابي
كاربرد اناگرام در سازمان؛ روشي تازه براي تحليل تعارضات سازمان و توانمندسازي كاركنان
بهاره محمودیان  ص 20
افزايش رضايت مشتري و بهبود فروش ، توسعه ي سازماني (OD) ، توسعه ي تيم از طريق افزايش درك و فهم متقابل بين اعضا و ارتباط موثر با يكديگر ، توسعه ي تواناييهاي رهبري ، نگهداري و جذب نيروي انساني بهينه به سازمان ، كمك به كاركنان در فهم تفاوتهاي فردي يكديگر ، افزايش انگيزش اعتماد به نفس و هوش هيجاني كاركنان را مي توان عمده ترين كاربردهاي اناگرام در سازمان دانست .
مطالعه ي موردي ( case study)
مثالي كه در اينجا ذكر مي شود يكي از چندين مورد تعارضات سازماني است كه دوتن از مشاوران برجسته ي سازماني به نامهاي اليور و لانگ فورد موفق به حل آن شدند .

::‌ مطالعه موردي
داستان يك شركت شركت هواپيمايي ساوت وست (Southwest)
امین اسداللهی  
ص 22
رسالت خطوط هوايي ساوت وست ،جانفشاني و فداكاري در راه كسب بالاترين كيفيت خدمات ارائه شده به مشتري همراه با صميميت ،دوستي ، عزت نفس و شور و حال شركت است

:: بازار اتومبيل
آيا اتومبيل اسمارت وارد ايران مي شود؟
اعظم احمدی   ص 26
11 ارديبهشت ماه امسال، خبرگزاري موج خبري را در سايت خود آورده بود با اين عنوان كه:
اتومبيل اسمارت وارد بازار ايران مي شود.
اين خبرگزاري در همان خبر اعلام كرد: روز گذشته دو دستگاه اتومبيل اسمارت مرسدس بنز در حياط شركت پارس خودرو روبه روي دفتر مديرعامل اين شركت پارك شده بود و از قرار معلوم بايد بزودي شاهد ورود اتومبيل كوچك و هوشمند باشيم. مسوولان شركت پارس خودرو نيز هرگونه اظهار نظري درباره ي اين اتومبيل كوچك را به آينده واگذار كردند و تنها به ذكر اين مورد پرداختند كه اسمارت هم به جمع اتومبيلهاي توليدي پارس خودرو اضافه مي شود.
در همان خبر، حدود قيمتي اين اتومبيل بين 10 تا 13 ميليون تومان پيش بيني شده بود.
در اين اثر، شما با اطلاعات بيشتري از اين اتومبيل آشنا خواهيد شد، و همچنين از برنامه هاي پيشبردي و تبليغاتي، و استراتژي توزيع اسمارت آگاه خواهيد شد.

::‌ برندهاي خارجي
ساخت چين: مطالعه ي برندهاي چيني
غلامرضا قربانی   ص 28
موسسه ي اينتربرند (Interbrand) براي آشنايي هرچه بيشتر صاحبان كسب و كار جهاني، مطالعه ي جامعي دارد با عنوان: ساخت چين: مطالعه ي برندهاي چيني در سال 2007.
در نگاه پژوهشگران اينتربرند، ايجاد برندهاي چيني به صورت جهاني، غيرقابل اجتناب است. برندهاي چيني با خود اين مشعل را حمل مي كنند كه از روي ساير برندهاي آسيايي مثل تويوتا، سوني، سامسونگ عبور كرده اند. گزارش مزبور حاوي تعداد صفحات گسترده اي است كه مترجم، سال گذشته آن را با دقت به انجام رسانده و در اختيار اين فصلنامه قرارداد.

::‌ شيوه هاي بازاريابي
بازاريابي پارتيزاني
استاد علی عباسی   ص 32
بازاريابي پارتيزاني را مي توان به نوعي از بازاريابي منتسب كرد كه به طور كلي در تضاد با اصول ، قواعد و روشهاي متداول براي ارتقا و تبليغات است و از همه مهمتر آنكه بودجه اي كه براي آن در نظر گرفته شــده و احياناً صرف مي شود در مقام مقايسه با معيارهاي مورد عمل بسيار كمتر بوده و برابر با آن نيست.

::‌ فعاليتهاي TMBA
بر روي خط خبري شركت TMBA- بهار 1388 ص 33
نمايندگي شركت TMBA / نمايندگي شركت TMBA در جنوب شرق كشور تاسيس شد./ نمايندگي TMBA در اصفهان و چهارمحال و بختياري/
نمايندگي TMBA در شمالغرب كشور/ نمايندگي TMBA در استان گيلان/ آموزش / مشاوره/ تحقيقات بازار / نشر / اخبار ويژه/ فروشگاه اينترنتي (تابستان 1388)

::‌ برند

نام و نشان تجاري عاملي قدرتمند در افزايش سهم بازار
امیرحسین سرفرازیان   ص 34
آنچه مي خوانيد پرسشهايي است كه در حاشيه ي سومين كنفرانس بين المللي برند (22- 23 آبان 1387) از پرويز درگي شنيديم. درگي صاحب 6 اثر تاليف و ترجمه اي است كه عنوان يكي از آنها كسب و كار نامهاي تجاري است، كتابي در حوزه ي نام و نشان تجاري.

قدرت اجتماعي برند، اين برند نه، آن
كمال قلندری   ص 38
عوامل بسيار زيادي در ايجاد برتري براي انتخاب مصرف كننده مداخله دارند و باعث نفوذ و تغيير نگرش در معيارهاي تصميم گيري وي مي شوند كه بهتر است بازاريابان و فروشندگان از آن آگاه شوند. يكي از مهمترين عوامل ، قدرت اجتماعي برند است كه در 5 بعد مطرح مي شود.
در اين نوشتار سعي بر آن داريم با مثالهاي ساده و كاربردي اين ابعاد را مورد بررسي قرار دهيم تا از اين رهگذر، راهنماي مناسبي براي انتخاب استراتژي موثر تبليغاتي ايجاد نماييم.

::‌ بزرگان بازاريابي
پيتر دراكر؛ پدر بزرگ بازاريابي
مریم السادات حسینی   ص 40
پيتر دراكر در زمره ي بازاريابان نيست، اما ديدگاههاي او بزرگان بازاريابي را مجذوب خود كرده است تا جايي كه فيليپ كاتلر به صراحت مي گويد: هر زمان مرا پدر بازاريابي مي نامند، من اين نكته را يادآور مي شوم كه پيتر دراكر پدر بزرگ بازاريابي است.
دراكر، بزرگ آموزگار مديريت در قرن حاضر، استادكم نظير و صاحبنظر پرآوازه اي است كه دانش او زبانزد همگان است.
ژورنال آكادمي علوم بازاريابي در تازه ترين شماره ي انتشار يافته، از آغاز تا انجام اين فصلنامه را در 96 صفحه به اين بزرگمرد مديريت اختصاص داده است كه نظر به اهميت آن، شايسته بود اين فصلنامه مورد توجه قرار گيرد.
فصلنامه ي توسعه مهندسي بازار به منظور آشنايي علاقه مندان به حوزه ي بازاريابي، مقالات منتشر شده در شماره ي اخير را به اختصار بازگو مي نمايد كه به بررسي افكار و نگرشهاي پيتر دراكر مي پردازد.

::‌ تبليغات
شش قانون شعار تبليغاتي
صمد جوان صالحی   ص 44
"شعار تبليغاتي يك عبارت گيرا و جذاب درباره ي سازمان يا محصول خاصي است كه درباره ويژگيها و مزيتهاي آن مطرح مي شود." شعار با تكرار، به يك استاندارد كوتاه تبديل مي شود كه نه تنها در تبليغات بلكه، از سوي عوامل فروش و كاركنان شركت مستمراً به كار مي رود.

::‌ تبليغات درون فيلمي
ستیلا باسقی   ص 46
انجمن نويسندگان امريكا در نوامبر سال 2005، طي گزارشي در خصوص تبليغات درون فيلمي نوشت، در مورد اخلاقي بودن اين شيوه ي تبليغاتي ، پرسشهاي اساسي فراواني وجود دارد و افزود: مردم حق دارند از اينكه ناخودآگاه در معرض تبليغات قرار مي گيرند آگاه شوند و نيز هنرپيشه ها حق دارند خلاقيت خود را در اين مورد بيشتر به كار گيرند. به هر حال حاميان اين شيوه ي تبليغاتي به اثربخشي آن معتقدند.

::‌ مذاكره فروش
5 راه براي مذاكره فروش موثر
سارا نیكوكار  
ص 49
"بهترين قيمت پيشنهادي شما چيست؟" / "قيمت خيلي بالاست" / "رقيبهاي شما همين كالا را به قيمت ...... مي فروشند."
بيشتر فروشنده ها و صاحبان مشاغل هرروز نظير اين جمله هارا زياد مي شنوند . اين بدين معني است كه دانستن شيوه ي برخورد و مذاكره ي موثراز اهميت خاصي برخوردار است .در اينجا به پنج استراتژي اشاره مي كنيم كه در ارتقاي بخشيدن به مهارت مذاكره به شما كمك خواهد كرد

::‌ رفتار مصرف كننده
بازاريابي در شرايط ركود حاوي VCD
محمد سالاری  
ص 50
فيلم پيوست فصلنامه ي توسعه مهندسي بازار، 11 دقيقه و 23 ثانيه اي است. حاوي گفتگوي سردبير هارواد بيزنس ريويو با جان كوئلچ درباره ي بازاريابي در شرايط ركود با زيرنويس فارسي كه در دفتر اين فصلنامه (توسعه مهندسي بازار) تهيه و توليد شد.

::‌ معرفي كتاب خارجي
ريچارد برانسون، مدير كمپانيهاي ويرجين، درنگ نكن، انجامش بده
مهندس امیر توفیقی  
ص 56
كتابي كه در اين شماره از مجله خدمتتان معرفي مي شود، كتابي است با عنوان بي خيالش، بيا انجامش بديم! اين كتاب نوشته ي يكي از معروفترين افراد قرن حاضر است كه با تلاش و پشتكار و ابتكار فراوان، زنجيره اي از بيش از 200 كمپاني مختلف را پايه ريزي كرد و آنها را به سودآوري رساند.

::‌ معرفي كتاب
تازه ترين كتابهاي بازاريابي و فروش / ناكامان بزرگ دنياي تجارت / رويكردهاي نوين بازاريابي سبز/ مديريت بحران/ چرا تبليغات محيطي/ روابط عمومي حرفه اي/ چگونه از مشتريانتان مراقبت كنيد ص 60

::‌ بازار كتاب
مذاكره / نبض تحول ص 61
ناكامان بزرگ دنياي تجارت / رويكردهاي نوين بازاريابي سبز / مديريت بحران چگونه زندگيمان را مديريت كنيم / چرا تبليغات محيطي؟ / روابط عمومي حرفه اي /چگونه از مشتريانتان مراقبت كنيد 52 بسته آموزشي براي جلب رضايت مشتري / نبض تحول / فنون مذاكره اصول، كاربردها، ترفندها