فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

گفتگوی این شماره:

تازه ترین نظریه های بازاریابی در ایران و جهان

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

::‌ سرمقاله
اخلاق حرفه اي بنگاههاي اقتصادي ايران در بحران اقتصادي 2008
پرویز درگی   ص 2
سرمقاله ي اين شماره همچون شماره ي پيشين به بحران اقتصادي 2008 از منظري ديگر مي نگرد و آن بحران اخلاقي است . در نگاه نويسنده ي سرمقاله ( پرويزدرگي) ، بحران اخلاقي هم موجد و هم پيامد بحران اقتصادي اخير است . اين سرمقاله ، نخست به پيشينه ي ركود اقتصادي سال 1930 مي پردازد و از روساي جمهور امريكا در آن سالها سخن مي گويد كه چگونه اقداماتي را براي كاهش بحران اقتصادي به كار بستند و متعاقب آن درسهايي را يادآوري مي كند كه به بنگاههاي اقتصادي توصيه مي كند چگونه راهكارهايي را به كار بندند كه همچنان كسب و كارها در پرتو اعتماد شكل گيرند ، تداوم يابند و صحنه ي بزرگ تجارت را مهيا سازند . ارجاعات اين سرمقاله به سخنان ماهاتير محمد ، نخست وزير پيشين مالزي ، موسسه ي اصول اخلاقي جوزفسون ، مركز منبع اخلاقي در واشنگتن دي سي ، همان راهكارهايي است كه در موقعيت كنوني ، بازار ايران مي تواند ملهم از آن درسهايي را بيافريند و اجرا كند.

::‌ اخبار بازاريابي
خبر بازار ص 6
اخبار داخلي اين شماره به فعاليتهاي شركت TMBA اختصاص دارد كه در طول سه ماه فصل زمستان 1387 در ايران اجرا شد نظير پروژه هاي تحقيقات بازار كه TMBA براي بانك اقتصادنوين ، شركت فرش مشهد ، و آي سودا سالار انجام داد و سمينارهاي آموزشي كه TMBA براي سازمانها و موسساتي نظير اتاق بازرگاني كرمان ، اصفهان ، شركت پيام همشهري ، ساجيران ، در زمستان 1387 اجرا كرد. همچنين مشاوره هاي بازاريابي كه TMBA به شركتهاي هماتل ، پيروزان صنعت و فورتكس داده است.افزون برآن ، سمينارهاي آموزشي ، مشاوره هاي بازاريابي ، پروژه هاي تحقيقات بازار را كه قرار است در سال 1388 اجرا كند ، TMBA در اين صفحات آورده است .
سه صفحه ي بعدي به اخبار بازاريابي شركتهاي بزرگ نظير پيسي ، تويوتا، وال مارت ، پراكتراندگمبل، آديداس اختصاص دارد و استراتژي اين شركتها را معرفي مي كند كه به تازگي اتخاذ كرده و آن را به كار مي برند .

::‌ گفتگو
تازه ترين نظريه هاي بازاريابي در ايران و جهان
احمد آخوندی
   ص 12
نظريه هاي بازاريابي در ايران و جهان محور اصلي اين گفتگو است كه دكتر روستا آن را جامع و فشرده بيان مي كند. همچنين دكتر روستا به عنوان استادي كه به نظريه ها اشراف دارد، ارزيابي خود را از اين ديدگاهها نيز ارائه مي دهد. افزون بر آن دكتر روستا، مهمترين چالشهاي حوزه ي بازاريابي را در سال آينده بر مي شمرد و راه حل برون رفت از آن را نيز مطرح مي كند.

::‌ تازه هاي بازاريابي
سودمندي تازه ترين تكنيك تحقيقات بازار براي ترسيم ركود اقتصاد جهاني
امیرحسین سرفرازیان
   ص 16
بحران اقتصادي، تازه ترين موضوع مورد بحث محافل اقتصادي و پژوهشهاي بين المللي است. نظرگاههاي متفاوتي در تبيين و ترسيم اين موقعيت، آرا و ديدگاههاي خود را ارائه كرده اند. يكي از اين روشها، روش استعاره اي (ZMET) است كه در شماره پيشين ( شماره ي 8- زمستان 1387؛ فصلنامه توسعه مهندسي بازار) به تفصيل تشريح شد.
در اين شماره يك مطالعه ي موردي (Case Study) انجام شده است كه مبتني بر روش تكنيك تازه ي بازاريابي است.

::‌ روانشناسي فروش
فنون طلايي مذاكرات فروش
سمیه سادات مكیان   ص 18
خريد يا فروش، جز حيطه ي رفتارهاي اجتماعي انسان قرار مي گيرد. قواعد حرفه اي اين دو مقوله تا حد بسيار زيادي تحت تاثير اصول روانشناسي اجتماعي و شيوه ي اسناد دادن ما قرار مي گيرد.
در حقيقت با استفاده از اين فنون، نيازي نيست تا منتظر بمانيم و ببينيم چه اتفاقي مي افتد بلكه، در واقع مي توانيم وقوع اتفاقات را سبب شويم و نحوه ي پاسخ خريداران را مشاهده كنيم. اين مقاله برآن است تا به معرفي برخي از اين اصول بپردازد كه به حوزه ي مذاكرات فروش مرتبط مي شود.

::‌ تحقيقات بازار
مدلهاي تعيين قيمت كالا و خدمات در تحقيقات كلينيك محصول
پرویز درگی ، سید سعید میرواحدی   ص 20
بسياري از متخصصان بازاريابي بر اين باورند كه نوآوري در كالا و خدمات يكي از رموز بقاي شركتها در بازارهاي پر رقابت امروزي است. نوآور بودن خود داراي پيچيدگيهاي مختلفي اعم از شناخت بازار، شناخت نياز مشتريان ، تيم توانمند تحقيق و توسعه، تيمهاي توانمند فني، خط توليد منعطف، قدرت سرمايه گذاري در توليد، و... است.
نوآوري زماني مي تواند منجر به ارائه ي محصولات و خدمات مناسب و مورد پسند مشتري باشد كه بستر تامين نياز مشتريان فراهم آمده باشد و پس از توليد و ارائه ي محصول، رضايت مشتري فراهم شود. بدون رضايت مشتري، نوآوري محصول با شكست مواجه مي شود. تحقيقات نشان داده است كه حدود 70 درصد از نوآوريهاي انجام شده در صنعت با شكست مواجه شده و محصولات جديد مورد پسند مشتريان قرار نمي گيرد؛ به همين دليل بسياري از شركتها پيش از آنكه محصولي را توليد كنند، با استفاده از تكنيكهاي تحقيق بازار مانند كلينيك محصول، نياز مشتريان را شناخته و سعي مي كنند محصولي ارائه شود كه مورد پسند مشتريان قرار گيرد.

::‌ سمينار
سمينارهاي بازاريابي TMBA ( بازاريابي، مشتري نوازي، تبليغات)- بهار 1388 ص 25
چكيده : شركت TMBA به عنوان قلب بازاريابي ايران دوره هاي متنوع آموزشي را در تهران و استانها برگزار مي كند. برخي از دوره هاي كوتاه مدت را TMBA در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار مي كند و حاضران، گواهينامه دانشكده مديريت دانشگاه تهران را دريافت مي كنند دوره جامع كاربردي مديريت بازاريابي نيز در 200 ساعت در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار مي شود كه حاضران گواهينامه دانشگاه تهران را دريافت مي كنند. برخي از دوره ها را شركت TMBA به صورت اختصاصي در شركتها برگزار مي كند. فهرست اين دوره ها و مشتريان شركت TMBA را در صفحه ي 24 و 25 بخوانيد.

:: برند
تدوين راهبردهاي جديد نام تجاري و مديريت آن
سینا قربانلو، احمد آخوندی   ص 26
سينا قربانلو، صاحبنظر برجسته ي بازاريابي است كه آثار متعددي در اين حوزه دارد. در اين گفتگو، قربانلو در حاشيه ي سومين كنفرانس بين المللي برند، به مجموعه اي از پرسشها پاسخ مي دهد. اين گفتگو جالب است از آن رو كه قربانلو، مترجم كتاب مديريت راهبردي نام تجاري اثر كاپفرر است كه در اين پرسش و پاسخ، صرفاً ديدگاههاي خود را مطرح مي كند.

::‌ رفتار مصرف كننده
خريد تفنني و راههاي غلبه بر خريدهاي تفنني
رامین جلالی   ص 30
در اين مقاله شما با خريد تفنني آشنا مي شويد و 10 را براي غلبه بر خريدهاي تفنني را مي آموزيد
خرده فروشي/ تابلوي فروشگاه / سنگ بناي هر برنامه ي سودآوري/ ستيلا باسقي/ 32- 33
چكيده : همانطور كه يك تابلوي خوب مي تواند درآمد را افزايش دهد، انتخاب تابلوي نامناسب هم مي تواند همچون مانعي بر سر راه كسب و كار عمل مي كند.
استراتژي بازاريابي/ 5 اشتباه رايج در سرنوشت سازترين مراحل ركود اقتصادي/ ترجمه محمد سالاري
چكيده : كارشناسان بازاريابي بر اين باورند كه شركتها در دوران ركود چه كاري را نبايد انجام دهند، اتفاق نظر دارند. آنان 5 اشتباه رايج را بر مي شمرند كه بهتر است شركتها از آن بپرهيزند. اين اشتباهات عبارتند از: ....

::‌ ابزارهاي بازاريابي
هوش رقابتي چيست؟
احسان امانی   ص 36
تعريف هوش رقابتي و تمايز آن با جاسوسي صنعتي، پيش نيازهاي پياده سازي برنامه ي هوش رقابتي، ملاحظات پايه اي براي واحد هوش رقابتي عناويني است كه اين مقاله آن را پيگيري مي كند.
تكنيكهاي بازاريابي/ ايجاد بازاريابي دهان به دهان / ترجمه بهناز منتظري/ صفحه 38
چكيده : در اين مقاله به نكات ارزشمندي اشاره مي كند كه به شما كمك خواهد كرد تا در كسب و كارتان بازاريابي دهان به دهان را ايجاد كنيد.

::‌ تكنيكهاي بازاريابي
بازاريابي دهان به دهان در مقابل بازاريابي ويروسي
مترجم:بهناز متظري ص 39
تمايز بازاريابي دهان به دهان با بازاريابي ويروسي

::‌ معرفي نشريه خارجي
ارزش آفريني در بحران اقتصادي يا بحران اعتماد
علیرضا پورمحمدی   ص 40
نشريه ي Research World در اين شماره معرفي مي شود كه به تبليغات اينـــترنتي در جهان سوم، پروژه هاي تحقيقات كمي مطلوب در 30 كشور اختصاص دارد.

::‌ معرفي كتاب خارجي
چه كسي مي گويد فيلها نمي توانند برقصند؟
مهندس امیر توفیقی   ص 42
كتابي كه در اين شماره قصد داريم آن را معرفي كنيم، كتابي خارق العاده و بسيار جذاب است كه به قلم يكي از بزرگترين مديران كسب و كاري قرن بيستم نگاشته شده است. چه كسي مي گويد فيلها نمي توانند برقصند؟ عنواني جذاب و عجيب براي كتابي است كه به قلم لويي گرستنر، مدير توانا و لايق كمپاني عظيم آي بي ام به رشته ي تحرير درآمده است. اما چرا اين عنوان عجيب؟

::‌
بازار كتاب
تازه ترين كتابهاي بازاريابي و فروش ص 44