فیلمهای آموزش بازاریابی هاروارد

میزگرد این شماره:

 

روابط عمومی یا تبلیغات؛ امروزه کدامیک مؤثرترند؟

ابوالقاسم حکیمیان

شهرزاد اسفرجانی

احمد یحیایی ایله ای

امیر بختائی

پرویز درگی

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

::‌ سر مقاله / دوران تازه علم بازاريابي در ايران
پرویز درگی   ص 2
به نظر مي رسد با تمام دشواريهاي حاصل از فضاي کلان کشور که به بنگاههاي اقتصادي وارد مي شود، ستاره اقبال علم و هنر بازاريابي با گسترش رقابت، درخشيدن بيشتري گرفته است و
نشانه هاي آن را در سال 87 تا حدي شاهد هستيم که در اين نوشتار به بعضي از آنها اشاره
مي کنيم.
الف) شکل گيري انجمن علمي بازاريابي ايران
ب) دومين هيأت مديره انجمن تحقيقات بازار ايران
ج) تشکيل اولين دوره کارشناسي ارشد رشته مديريت بازاريابي
د) استقبال کم نظير از سايت تخصصي TMBA
ه) استقبال شايسته از دومين کنفرانس بين المللي مديريت بازاريابي و دومين کنفرانس بين المللي برند
شاهد هستيم که تعداد کنفرانسها و سمينارها نيز بخصوص با دعوت از سخنرانان خارجي با سرعت رو به افزايش است . شايسته است مواظب به کار بردن عبارت کنفرانس باشيم که چارچوب تعريف شده دارد و فقط با حضور دو يا سه سخنران ، جلسات يا سمينارها ، معني کنفرانس
بين المللي را به خود نمي تواند اختصاص دهد. و همچنين فراگيران نيز بايد مواظب باشند که جذابيت سخنران خارجي اثر هاله اي بر محتواي سخنراني نداشته باشد.

::‌ بازار خبر ص 4
بدر 6 صفحه، شما از تازه ترين اخبار ايران و جهان در صنعت بازاريابي آگاه مي شويد، براي مثال:
شرکت TMBA : حامي زنجيره اميد
با تيراژ 3300 نسخه در دست انتشار: کتاب بازاريابي و فروش تلفني با نگرش بازار ايران
سمينارهاي آموزشي استان کرمان
قرارداد 8 ساله همکاري سوني و فيفا
احتمال لطمه به حاميان المپيک
نايک و برگزاري بزرگترين مسابقه دو جهان
براي اطلاع بيشتر مي توانيد به سايت www.tmba.ir مراجعه کنيد و خبرها را بخوانيد.

::‌ گفتگو/ مذاکره : ابزاري براي رفع تعارضها و جانشين کردن آن با توافقها
احمد آخوندی ، محسن جاوید موید   ص 10
دکتر مسعود حيدري در باور صاحبنظران اصول و فنون مذاکره، معروف به پدر مذاکره ايران است.
گفتگوي ما با او با پرسشهايي ساده آغاز و انجام يافت که به طور حتم ، راهنماي موثر و گويايي
است براي آنانکه مي خواهند در مذاکره با دانشهاي علمي و مهارت هاي عملي خود را مجهز کنند.
در بخشي از اين گفتگو مي خوانيد:
هر روز که مي گذرد ، کساني که پشت ميز مذاکره با ما مي نشينند، سنگين وزن تر مي شوند. مراد
وزن فيزيکي نيست. مهارت آنها، قدرت آنها و تسلط آنها به مذاکره بيشتر مي شود. ما اگر بخواهيم در مذاکره بازنده نشويم، بايد خودمان را هم وزن آنها بکنيم. براي اين کار بايد روي خودمان براي بالا بردن توان و مهارت مذاکره ، سرمايه گذاري کنيم تا بتوانيم در تمام طول عمرمان از اين سرمايه بهره برداري کنيم.

::‌ برند/ 11 نکته براي انتخاب يک نام تجاري
سیامک میر احمدی   ص 13
انتخاب نام براي شرکت يا محصول شما از اهميت والايي در روند ساخت يک نام تجاري
برخوردار است. انتخاب نام ، مرحله حساسي است که نمي توان در آن شتابزده و عجولانه تصميم
گرفت. در ادامه 11 نکته براي انتخاب صحيح يک نام تجاري توصيه شده است .

::‌ تازه هاي بازاريابي/ بازاريابي نانو تکنولوژي
امین اسداللهی   ص 14
بازاريابي نانو در حقيقت نوعي بازاريابي خلاق، با هدف به وجود آوردن انقلابي از نوآوريها با
محصولات جديد ، کاربردهاي جديد و بازار هاي جديد در قرن 21 است.

::‌ روابط عمومي/ ظهور روابط عمومي تجاري
دکتر احمد یحیایی ایله ای   ص 16
در اين اثر ، دليل يا دلايل ظهور روابط عمومي تجاري اشاره مي شود. فراز اصلي اين اثر مي کوشد به خوبي نشان دهد در چه شرايطي مي توان انتظار داشت روابط عمومي ، کارکردهاي
اصلي خود را انجام دهد و به بهترين شکل و شيوه ايفاي نقش کند.

::‌ تحقيقات بازاريابي/ نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
سعید میرشاهی   ص 18
کارکرد نوين تحقيقات بازاريابي : حل مسائل متناقض بين توليد کننده و مصرف کننده (حل مسائل متناقض بين مشتري و فروشنده)
چگونه تحقيقات بازاريابي را براي حل يک مسئله متناقض به کار بريم: درآمد فست فودها،
هشدار کارشناسان تغذيه و سلامت مشتريان؟

::‌  فروش/ هفت قانون طلايي مذاکرات فروش ص 22
شما نيز با مطالعه مجدد اصول طلايي مذاکره فروش، آنها را با شرايط و محصولات خود سازگار کنيد و به کار گيريد. شايد از امروز به بعد ، فروش براي شما نيز تبديل به فعاليتي جذاب ، هنرمندانه و حرفه اي شود. و به جاي فشار روحي و عصبي براي شما لذت و اشتياق به ارمغان آورد.

::‌ سمينارهاي مربوط به حوزه بازاريابي ، تابستان سال 1387- TMBA ص 24

::‌ سمينارهاي TMBA براي سازمانها ، موسسات و شرکتها ص 25
تازه ترين کتابهاي بازاريابي TMBA : مديريت فروش و فروش حضوري با نگرش بازار ايران قضاياي موردي واقعي بازاريابي با نگرش بازار ايران مباحث و موضوعات مديريت بازاريابي با نگرش بازار ايران تحقيقات بازاريابي در يک هفته کسب و کار نام هاي تجاري

::‌ ميزگرد/ روابط عمومي يا تبليغات: امروزه کداميک موثرترند؟
تنظیم: علی میر شاهی   ص 26
از کارشناسان فعال در هر دو حوزه "روابط عمومي" و "تبليغات" دعوت به عمل آمد تا با اتکا به يک هم انديشي مناسب ، اين موضوع را مورد بررسي قرار دهيم که آيا واقعاً دوره تبليغات خاتمه يافته و دوره روابط عمومي آغاز شده است؟ يا لازم است تعاملي را بين اين دو برقرار کرد؟ حکيميان(مدير کل روابط عمومي بانک تجارت) : امروزه در دنيا ، نفوذ روابط عمومي آن قدر زياد است که وقتي روساي جمهور کشورها تعيين مي شوند، دو دوره آموزشي براي ايشان برگزار مي شود که يکي روابط عمومي است و ديگري امنيت ملي. اسفرجاني (رئيس هيأت مديره شرکت تبليغاتي داروگ) : تفاوت روابط عمومي و تبليغات فقط رسانه و هزينه نيست. موضوع اين است که "پيام" به عنوان مهمترين عنصر در روابط عمومي نقش دارد. يعني اگر ما پياممان روشن نباشد ، فعاليتهايمان بيهوده است. درگي (عضو هيأت علمي سازمان مديريت صنعتي) : هر چه سطح آگاهي مردم افزايش پيدا مي کند ، بخصوص در نوع کالاهاي با درگيري بالا ، نقش روابط عمومي بيشتر مي شود. به عبارتي هر چقدر به پيش مي رويم ، تبليغات کمرنگ تر مي شود و روابط عمومي پر رنگ تر. بختائي (مدير سايت تخصصي چهار راه تبليغات) : اگر با ديد مديريت برند نگاه کنيم، حوزه بحث خيلي کوچک مي شود و احتمالاً به نفع روابط عمومي تمام مي شود. چون در حوزه برند سازي ، روابط عمومي حرف بيشتري براي گفتن دارد. اما بحث اين است که تنها کارکرد و هدف تبليغات، برند سازي نيست. يحيايي ايله اي(دکتري ارتباطات، مدير آموزش شرکت قطارهاي مسافري رجا، مدرس دانشگاه): روشهايي که روابط عمومي استفاده مي کند، بسيار مفيدتر و موثرتر است. بدون توجه به اينکه از چه رسانه اي استفاده مي کند. مهم اين است که يک خبر کوچک به عنوان يک روش، بسيار موثرتر از يک صفحه تبليغات عمل مي کند. وقتي که اين روش کارآمد تر است، يعني روابط عمومي کارآمدتر است.

::‌ خرده فروشي/ 50 ايده ي بازاريابي براي خرده فروشها
مجید جوادی   ص 32
مالکان مشاغل کوچک به راحتي مي توانند از عمليات روزانه خرده فروشان خود نکات و
ايده هايي را کسب کنند. خيلي از خرده فروشان نگران هستند که بازاريابي خيلي گران است.
بعضي ديگر معتقدند که خيلي وقت گير است. بدون در نظر گرفتن اينکه شما چه کسي هستيد يا
چه چيزي را مي فروشيد، راجع به اين موضوع چقدر مي دانيد، در اين مقاله، 50 نکته بازاريابي
براي خرده فروشان مطرح شده است.

::‌ بازار اتومبيل/ استراتژي فورد براي بازگرداندن برند تاروس (Taurus)
اعظم احمدی   ص 34
با ورود مجدد تاروس (Taurus) به بازار، شرکت فورد موتور ثابت کرد که برندها قابليتي دارند
که انسانها فاقد آنند: قابليت زنده شدن پس از مرگ.

::‌ برند/ هفت اصل براي برند سازي به کمک مشتريان
محمد سالاری   ص 36
پيوند برقرار کردن و دخالت دادن مشتري در کارها، تمايز محصول يا خدمات و تحسين کردن
مردم به جاي تحريک آنها به خريد و جايزه دادن براي خريد، يا ارائه فرصتهايي براي مطرح شدن
آنان ، روشي است که به شراکت با مشتريان در ساخت و تقويت برند منجر مي شود.
اينکه انگيزه مردم در حمايت از برخي برندها چيست و اينکه برخي برندها ذاتاً داراي طراحي
مشارکت آميز هستند، از جمله موضوعاتي هستند که به نظر مي رسد در هفت اصل مورد شناسايي
قرار گرفته زير مستتر باشد.

::‌ آموزش بازاريابي/ دست نگه داريد: آموزش حلال همه مشکلات نيست
استاد سینا قربانلو   ص 38
با کسب اجازه از استاد بزرگوار، متن به صورت پرسش و پاسخ در قالبي بسيار بسيار فشرده تر تدوين شد
که خواننده به سهولت، با اصلي ترين موضوعات آشنا شود ، بدان اميد که در آينده بتوان بخشهايي ديگر
از اين مقاله فاخر 20 صفخه اي را به چاپ رساند يا در سايت مجله به نشاني www.TMBA.ir آن را
بخوانيد.

::‌ معرفي يک نشريه خارجي/ ماهنامه جهان تحقيقات-آوريل2000
علیرضا پور محمدی   ص 40
ماهنامه جهان تحقيقات (RESEARCH WORLD) در جديد ترين شماره خود، صحبت از شکستن
قالبهاي موجود مي کند ، محوري ترين موضوعي که سردبير آن را به عنوان تيتر اين شماره برگزيد.

::‌ معرفي کتابهاي خارجي/ عصرآفرينان/ هوش بافتي (CI) فراتر از هوش هيجاني (EQ)
مهندس امیر توفیقی   ص 42
اين کتاب به ما مي آموزد : هوش بافتي فراتر از هوش هيجاني را در بر مي گيرد. بر اين اساس مديران
هوشمند کساني هستند که توانسته اند درک درستي از وضعيت و روح حاکم بر زمان خود داشته باشند.
عوامل هوش هيجاني
براي بررسي هوش حاکم بر هر دوره، شش عامل را نويسندگان اين کتاب مورد توجه قرار دادند .

::‌ بازار کتاب ص 44
در اين شماره با کتابهاي
بازاريابي خلاق
روشهاي کشف ايده هاي راهگشا در بازاريابي
نويسنده: پروفسور فيليپ کاتلر ، دکتر فرناندو ترياس دبس
مترجم: دکتر کامبيز حيدر زاده ، دکتر رضا رادفر

استراتژيهاي بازاريابي
22 قانون تغيير ناپذير مديريت بازاريابي
نويسنده : آل رايس، جک تروت
مترجم: سهراب خليلي شوريني

داستان وال مارت
روش کار قدرتمند ترين شرکت دنيا و اينکه چگونه اقتصاد امريکا را دگرگون ساخت
تاثير وال مارت بر اقتصاد جهان
نويسنده: چارلز فيشمن
مترجم: مجيد نوريان
ويراستار: احمد آخوندي

فروش حرفه اي ارزشمند است
نويسنده : پرمود باترا
مترجم: مامک بهادر زاده

تکنيک ها و تاکتيک هاي تبليغات
نويسنده: دکتر احمد روستا ، مهندس علي خويه

تحقيقات بازاريابي
با نگرش کاربردي
نويسنده: دکتر علي صنايعي
ناشر: انتشارات جهاد دانشگاهي- واحد اصفهان
اين کتابها و بسياري از کتابهاي حوزه بازاريابي را مي توانيد از فروشگاه الکترونيکي TMBA خريداري
کنيد يا سفارش دهيد. کافيست با شماره تلفن 4-66028401 (021) تماس بگيريد وسفارش خريد بدهيد .

:: فروشگاه اينترنتي: تازه ترين کتابهاي بازاريابي، تبليغات و مديريت ص 47
حاوي افزون بر 100 کتاب از تازه ترين کتابهاي بازاريابي، تبليغات و مديريت شرکت توسعه مهندسي
بازارگستران آتي.
تمامي مراحل خريد کتاب الکترونيکي است . همچنين مي توانيد با شماره تلفن دفتر مجله 4-66028401
(021) تماس بگيريد ودستور خريد بفرمائيد.

:: در شماره هاي قبل توسعه مهندسي بازار مي خوانيد

(نمايه نشريه از شماره 1تا5) ص 48